10 procent lifetime kvar på min ssd

Permalänk
Medlem

10 procent lifetime kvar på min ssd

Hej sedan en tid tillbaka har min lifetime på ssd sjunkit lite nu är det bara 10 procent kvar och den varna för dålig lifetime. Tror ni detta kan gå på garantin eller är det bara vänta till den går sönder tro? ssd är en cruical c300 köpt på 1337 dealen komplett hade.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Hur kollade du det?

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Hur kollade du det?

Precis hur kollade du det där? Det där visste jag inte om...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Finns ett litet program som heter nått i stil med SSD Life.
Men man kan ju aldrig veta säkert.

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Hej sedan en tid tillbaka har min lifetime på ssd sjunkit lite nu är det bara 10 procent kvar och den varna för dålig lifetime. Tror ni detta kan gå på garantin eller är det bara vänta till den går sönder tro? ssd är en cruical c300 köpt på 1337 dealen komplett hade.

Du får nog vänta tills den har gått sönder. Garantin gäller knappast inte för att ett program (även om det är Crucials eget) varnar för kort kvarvarande livstid.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Okey:( Finns olika jag kör crystaldiskmark står där med. När det var trasiga sectorer på min disk fick jag ny i allafall.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Det ska inte förbrukas så snabbt. Vad exakt är det du använder din SSD till?

Permalänk
Medlem

Som system disk dock har den gått 24-7 i snart ett år men tycker med det värkar konstigt.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Hur mycket är det skrivet till den?
Du borde ha skrivit bra många tb till denom den är så sliten eller så har kanske någon minneskrest gett upp så styrkretsen får nalla minne från reserven.

Oavsett så låter det konstigt att den skall vara så pass sliten redan.
Min 80gb g2 från intel skall enligt ssdlife klara sig minst 10 år till som jag använder den nu.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Som system disk dock har den gått 24-7 i snart ett år men tycker med det värkar konstigt.

Låter väldigt konstigt.

Jag har 14120 timmar (~590 dagar) på min Intel x-25m och den har 99.5 % kvar! Jag anser att din disk håller undermålig kvalité.

Har dock endast skrivit 3.81 TiB enligt SMART. Kan ha något med det att göra.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Hur kan man se det då?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av TS:

men tycker med det värkar konstigt.

Ja om den värkar så är den nog på väg att gå sönder, eller så kommer du få en ny liten systemdisk snart.

Hursomhelst så får du nog vänta tills det finns faktiska fel, tror inte det är branschpraxis att godkänna retur innan något fel finns.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hur kan man se det då?

http://ssd-life.com/
finns en freeware som du kan dra ner.
Den säger hur mycket du har skrivit och hur länge till du kan fortsätta använda din ssd med tanke på hur den gått hitills.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Kan tilläga att när jag starta gjorde deb själv en chkdsk på disken.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Den visar med 10 procent kvar dock hittar jag inget om hur mycket det är skrivit till den kanske bara intel som visar det?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

En sak jag tänker på är om det fortfarade är relevant är att Swap i Windows skriver väl sönder en SSD rätt snabbt? det bör man ju lägga på ram eller på en annan disk vad jag hört. iofs kan detta vara gammal utdaterad info men jag har för mig att det snackades flitigt om att swap'en skrev sönder diskarna fort.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Som system disk dock har den gått 24-7 i snart ett år men tycker med det värkar konstigt.

Har du haft anv.profilerna och swapfilen på systemdisken? Har man även lite Ram så används swapfilen ganska flitigt (beroende på vad datorn/servern gör naturligtvis). Oavsett så låter det som ett måndags EX. 1år borde inte göra disken kass oavsett (kan man tycka).

Ops.. där va ja inte snabb nog

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Du kan testa Crystaldiskinfo också. Jag fick det tipset när jag upplevde problem med windows men det visade sig vara mitt GFX som spökade.
http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html

Här är en bild från min SSD t.ex.

Som du ser så syns det i övre högra hörnet hur mycket som skrivits/lästs till disken.

Vet inte heller om det där med SWAP file historian stämmer men jag tog bort windows swap efter jag skaffade 8+GB ram och det har fungerat fin fint utan någon swap fil sedan dess, innan och även efter jag skaffade min SSD.

Permalänk
Medlem

Ser inget sånt på min ska testa ta din version. Hur gör man det det med swap file då? jag har inte gjort något bara satt på ahci och kört w7

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Ser inget sånt på min ska testa ta din version. Hur gör man det det med swap file då? jag har inte gjort något bara satt på ahci och kört w7

Installerade du windows i ahci eller satte du igång det i efterhand?
om i efterhand, fixade du det i registretså att drivers för detta installerades?
Är trim aktiverat etc etc?

Dumma frågor jag vet men kan lika gärna fråga dom om i fall att.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Installerade du windows i ahci eller satte du igång det i efterhand?
om i efterhand, fixade du det i registretså att drivers för detta installerades?
Är trim aktiverat etc etc?

Dumma frågor jag vet men kan lika gärna fråga dom om i fall att.

Ahci från början givetvis. Trim är väll ingång hela tiden med w7 som jag fattat det som?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Ahci från början givetvis. Trim är väll ingång hela tiden med w7 som jag fattat det som?

Jo det skall det vara.
Tänkte mer om det skulle vara att du glömde ahci från början och inte orkade göra om installationen (det jag råkade göra >.> )

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Hur gör man det där med swap då? går den sönder ska jag försöka få en intel 320 istället.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hur gör man det det med swap file då?

Sorry, men är för lat för att beskriva själv hur du gör för att ändra pagefile så du får lyssna på den här killens röst.
Han säger även att man ska ta bort windows system protection och det är väl upp till dig om du tror att du inte behöver ha den.

http://www.youtube.com/watch?v=6LTqN9FVjm8

När man ändrar storlek på page filen så tog jag "no paging file" och jag har iaf inte stött på några problem med dålig prestanda eller kraschar i spel/program till följd av det, har man bara mycket ram så är det nog inga problem.

Permalänk
Medlem

Även om man har swapfil på ssd:n så slits den inte ut så snabbt, man bör kunna räkna med 5+ år på nandcellerna även med swapfil. Man kan ju dock undra hur ssd-life kommer fram till siffran 10% om det inte går att få reda på hur mycket data som skrivits till disken? Såvida det inte står hur mycket data som skrivts så måste programmet utgå från driftstiden vilket inte säger något alls om livslängden.

När jag startar ssd-life så står det klart och tydligt både hur mycket som skrivits och hur mycket som lästs, men det beror lite på vad man har för disk.

Sedan ska man inte oroa sig för att program i stil med CrystalDiskInfo ger varning för trasig kluster, alla ssd:er har felaktiga kluster när de levereras och det är bara om siffran börjar öka som man bör hålla ett öga på disken.

Kort sagt, såvida du inte skrivit långt över 100gb så ska du inte behöva oroa dig oavsett vad diverse program säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Låter väldigt konstigt.

Jag har 14120 timmar (~590 dagar) på min Intel x-25m och den har 99.5 % kvar! Jag anser att din disk håller undermålig kvalité.

http://niklasblomqvist.se/dump/intelx25mlifetime.png

Har dock endast skrivit 3.81 TiB enligt SMART. Kan ha något med det att göra.

11010 timmar 7.1 tb har 98% kvar

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Även om man har swapfil på ssd:n så slits den inte ut så snabbt, man bör kunna räkna med 5+ år på nandcellerna även med swapfil. Man kan ju dock undra hur ssd-life kommer fram till siffran 10% om det inte går att få reda på hur mycket data som skrivits till disken? Såvida det inte står hur mycket data som skrivts så måste programmet utgå från driftstiden vilket inte säger något alls om livslängden.

När jag startar ssd-life så står det klart och tydligt både hur mycket som skrivits och hur mycket som lästs, men det beror lite på vad man har för disk.

Sedan ska man inte oroa sig för att program i stil med CrystalDiskInfo ger varning för trasig kluster, alla ssd:er har felaktiga kluster när de levereras och det är bara om siffran börjar öka som man bör hålla ett öga på disken.

Kort sagt, såvida du inte skrivit långt över 100gb så ska du inte behöva oroa dig oavsett vad diverse program säger.

100GB? Jag har redan skrivit 431GB på min 320 som jag köpte i slutet av november. Helt normal användning (för mig iaf ). Allt på 100% fortfarande. Nu har ju storleken betydelse och min är en 300GB.

Intel säger 30TB för 300GB-modellen. Jag räknar kallt med att den ska klara 100TB innan den lämnar in. Litar på Intel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

100GB? Jag har redan skrivit 431GB på min 320 som jag köpte i slutet av november. Helt normal användning (för mig iaf ). Allt på 100% fortfarande. Nu har ju storleken betydelse och min är en 300GB.

Intel säger 30TB för 300GB-modellen. Jag räknar kallt med att den ska klara 100TB innan den lämnar in. Litar på Intel.

Blir nog en 320 för mig med om den skulle ge upp! dock är jag lite sugen på samsung 830 som verkar vara en bra har en crucial m4 i bärbara som funkar bra. Men behöver som sakt inte det där lilla extra då jag inte har nya sata på modekortet.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

100GB? Jag har redan skrivit 431GB på min 320 som jag köpte i slutet av november. Helt normal användning (för mig iaf ). Allt på 100% fortfarande. Nu har ju storleken betydelse och min är en 300GB.

Intel säger 30TB för 300GB-modellen. Jag räknar kallt med att den ska klara 100TB innan den lämnar in. Litar på Intel.

Hmm, tyckte nog att det lät lite lågt när jag läste igenom det, ändrade från "att man bör närma sig" till "långt över" när det helt enkelt var fel prefix...

För att ändra mig en aning så bör man närma sig 100TB innan man ska behöva oroa sig så länge man har en disk av de vettigare modellerna (diskar med Sandforce, och moderna diskar från Intel/Samsung/Crucial får räknas in i denna kategori). Har f.ö. för mig att intel inte gör någon skillnad i specad hållbarhet mellan de olika storlekarna så du kan nog räkna med att cellerna ska tåla bra mycket mer än 100TB med en disk på 300GB.

Permalänk
Medlem

provade programmet. Jävla bra asså! min disk kommer räcka till 2021 som det ser ut nu.

sorry för att jag gick lite utan för ämnet om att hjälpa TS

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3