Permalänk
Medlem

Är min CPU överklockad?

Jag har haft liter problem med temperaturer sen jag satte ihop min första dator. Efter att ha frågat runt på forumet så har jag försökt montera om stockkylaren men det löste tyvärr inte problemet.

Idag när jag gick in på BIOS så såg jag att target CPU turbo-mode settings låg på 4200Mghz och cpu multi eller vad den heter låg på 42. Betyder det att min i5a 2500k är överklockad? Jag har inte rört något själv utav det där vad jag vet, det enda jag ändrat i BIOS är fläkthastigheten och det gjorde jag för att temperaturerna redan var höga så jag kan ju inte ställt in det. I CPUZ ser det ut såhär http://laddauppbilder.se/?di=813256213468
Kan det här vara anledningen till att jag fått så höga temperaturer och hög Vcore i load? >85 grader och en Vcore på 1.3 i OCCT

Om den nu är klockad så skulle jag vilja veta hur man återställer den eftersom jag varken har kunskapen eller någon cpukylare som klara klocking

Kom precis på att jag tryckte på turbomode eller vad det heter i basic inställningarna men det kan väl inte ha gjort detta?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av theern:

Jag har haft liter problem med temperaturer sen jag satte ihop min första dator. Efter att ha frågat runt på forumet så har jag försökt montera om stockkylaren men det löste tyvärr inte problemet.

Idag när jag gick in på BIOS så såg jag att target CPU turbo-mode settings låg på 4200Mghz och cpu multi eller vad den heter låg på 42. Betyder det att min i5a 2500k är överklockad? Jag har inte rört något själv utav det där vad jag vet, det enda jag ändrat i BIOS är fläkthastigheten och det gjorde jag för att temperaturerna redan var höga så jag kan ju inte ställt in det. I CPUZ ser det ut såhär http://laddauppbilder.se/?di=813256213468
Kan det här vara anledningen till att jag fått så höga temperaturer och hög Vcore i load? >85 grader och en Vcore på 1.3 i OCCT

Om den nu är klockad så skulle jag vilja veta hur man återställer den eftersom jag varken har kunskapen eller någon cpukylare som klara klocking

Kom precis på att jag tryckte på turbomode eller vad det heter i basic inställningarna men det kan väl inte ha gjort detta?

mvh

Att den är klockad har du redan fått svar på i din föregående tråd.

Turbomode är överklockning antar jag i alla fall. in i BIOS/UEFI och ladda standardinställningarna. Allt detta har du redan fått svar på i din förra tråd.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Att den är klockad har du redan fått svar på i din föregående tråd.

Turbomode är överklockning antar jag i alla fall. in i BIOS/UEFI och ladda standardinställningarna. Allt detta har du redan fått svar på i din förra tråd.

Japp såg precis det, fick det dock innan jag gjorde denna tråd. Ville inte gå OT i andra så det är därför jag gjort denna tråd:)

Turbomode verkar nu efter att jag tryckt default inte vara anledningen. Cpu turbo-mode settings står fotfarande på 4.2 och samma i cpuz.... Kan någon hjälpa mig med att ställa tillbaka allt det verkar som default settings är att den ska ligga på 4.2...

EDIT: Det enda skillnaden som märkt är att idle temp är högre när jag har på "standard mode"

Permalänk
Medlem

Det har inte gått att återställa det genom default har ingen aning varför. Jag skrev in cpu multi till 33 då ställdes den in till 34 i CPUZ så får jag 3.5Ghz nu och det fungerar mycket bättre. Vcore står på auto och nu går den inte ens för 1.2 och temperaturerna under load i COTT går inte ens över 60 nu alltså en 20-30 graders skillnad. Nu till min fråga, går det verkligen att endast ändra på cpu multin och inget annat för att återställa det gär?

Permalänk
Medlem

Du kan alltid Cleara CMOS

Permalänk
Medlem

Vad är Cleara CMOS? Jag är jävldigt novice på det här så ni får ha lite överseende

EDIT: HAr googlat lite och nu vet jag hur man gör, tack för tipset.

Permalänk
Medlem

spännande att höra om du tillslut fått rätsida på problemet nu?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Undrar detta jag med.
Hur ser tempsen ut nu när du kör stresstester?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Undrar detta jag med.
Hur ser tempsen ut nu när du kör stresstester?

vissa stresstester visar tempen själva som aida64 annars kan du ett annat program som visar tempen till dej sammtidigt som hwmonitor* tror att det heter så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

spännande att höra om du tillslut fått rätsida på problemet nu?

Skrivet av Yorgo_:

Undrar detta jag med.
Hur ser tempsen ut nu när du kör stresstester?

Jag har inte clearat CMOS ännu men med cpu multi ändrad från 42 till 34 så är det mycket mycket bättre. I OCCT har det gått ned 20-30 grader, jag hamnar nu på 60. Ska cleara CMOS så att alla inställningar går tillbaka till stock så får vi se hur det blir, återkommer med resultat. Det är dock fortfarande ett mysterium hur jag kunnat fått en processor som är 31% överklockad direkt ur förpackning.