Western Digital, Seagate sänker garantitiderna för populära hårddiskar

Permalänk
Skrivet av Alexei:

Vi behövar inga HDD, OCZ har löst problemet med lagrinsutrymmet, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1059949 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=596521
Perfekt för den typiske studenten!

Hahaha känns som det finns lite pengar att spara här med ett besök på Prisjakt...

Click 167 945:-
Comega Data 282 386:-

En liten besparing på 114441 kr....

Permalänk
Medlem

Älskar när utvecklingen går bakåt.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Hur många här råkade ut för IBM:s Deathstar-diskar föresten? 20-60GB:arna.. Hemska minnen.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Var står det att i lagen att garantin är 3 år från tillverkare?
Detta har jag aldrig sett. Du tänkter nog på reklamationsrätten och detta är inte riktigt samma sak som garanti.
Så klart att detta är dåliga nyheter ävern för oss i Sverige

Ännu en som är okunnig och har sett för mycket på plus förmodligen..

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Själv har man haft tre-fyra st nyare WD-green som har avlidit senaste två åren eller så.. Så WD har förbrukat mitt förtroende..

Då WD-Green är lagringshårddiskar och icke avsedda för program hantering eller sånt så är det konsumentens egna fel om produkten missbrukas.
Köp en WD RE4 så ska du se att den håller många år, har 5 års garanti desutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Då WD-Green är lagringshårddiskar och icke avsedda för program hantering eller sånt så är det konsumentens egna fel om produkten missbrukas.
Köp en WD RE4 så ska du se att den håller många år, har 5 års garanti desutom.

Fast de har primärt snurrat som just lagringsdiskar.. Det är såklart en definitionsfråga, men två av dem gick som filmdiskar och användes sparsamt, en gick som fildump, där jag lagrar te.x installationsfiler till program, mina (legalt) nedladdade windows-operativ med mera.

Så jag tycker det är ganska värdelöst att de inte höll

Permalänk

Har väl att göra med att dom inte har hårdiskar att byta ut med om garantin gäller nu när dom inte har tillräcklig produktion 2013 borde garantin gå upp igen

Visa signatur

Fractal design Define R3, CPU AMD Phenom 4x II 965 3.4 GHz, GPU XFX Radeon hd 6950 2 GB, Mobo GA-7490XTA-UD4. RAM 4 GB DDR 3. OS win 7 Professional 64 bit. PSU OZR modxstream-pro 700 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Det gäller ju dock inte alla WD's diskar, dessa http://www.inet.se/produkt/4303944/1tb-western-digital-re4 kommer fortfarande ha 5 år, och de är jävligt bra diskar, har 3st (köpte dem tidigare i höst när de kostade 990:-, av förklariga själ är de ju dyrare nu, men kommer gå ner igen), men har även 2st Seagate 300GB och 1 Seagat 500GB som fungerar hur bra som helst, inköpta efter att de köpt upp Maxtor

Seagate har en liknade serie, SV35, av vilken jag har 4'a 2TB diskar. En av vilka slutat fungera, och shoppen jag köpt den från vägrar svara på om de kommer ersätta den, eller kreditera. Jag har ingen nytta av de dryga 800 den kostade ny, den kostar ju 1800 i dag. Ungefär i alla fall. Så om de kunde vara så vänliga att få tummen ur, och ge mig besked, så jag vet. Får de för sig att de ska kreditera den kommer jag reklamera den direkt till Seagate, eftersom de garanterar att jag får en ny disk. (Nåja, eventuellt en reparerad, men det skiter jag faktiskt i, jag har 4.5 år's garanti kvar. Eventuella brister hinner visa sig.)

Skrivet av FallenHero:

De har aldrig kostat under 700:-, så var har du köpt dem då?

Folk köpte billiga externa diskar och fick lite lotteri på vad de slutligen fick i handen. Dock innebär det att de bara har garantin på den externa disken, vilken jag tror var 1 år, och så fort man plockat ut disken ur chassit har man ingen garanti alls.

Skrivet av KurtIngvar:

Själv så tycker jag att garantitiden är viktig vid val av produkter vid inköp.
Vad tycker ni?

Extremt viktigt. Gick så långt att jag betalade ordentligt extra, för långsamma diskar med låg strömförbrukning och 5 års garanti. Hade elgiganten eller någon annan skitkedja sålt lösa diskar och en vettig försäkring hade det varit värt att överväga att lägga shoppingen där i fortsättningen. Fast de verkar ovilliga att försäkra enbart diskar.

Skrivet av skrutten84:

Detta beror på att diskarnas lager mycket väl kan slitas och därmed täcks inte reklamationstiden.

Svårt att hävda lager, eftersom det skulle få disken att inte spinna upp i fart, motorn att jobba hårdare, och ickefungerande motor som reklamationsanledning. Lika svårt att hävda när man kommer med en disk som tappar kluster. Kommer disken inte upp i fart går inte läsarmen ut från sitt parkeringsläge, och spinner den som den ska, kommer gyroeffekten se till att den håller balansen, och då sköter luftkudden sitt, så att inte läshuvudet slår i plattan. Däremot blir det ju trist att man får ge sig på återförsäljarna för att få disken utbytt / reparerad istället för att kunna lite på att återförsäljaren vänder sig till tillverkaren.

Jag kan bara tala för mig själv, men det kommer aldrig bli aktuellt att jag köper en hårddisk med rörliga delar, med mindre än 2 års garanti.

Skrivet av Tempel:

Dom gör det samtidigt. Och Seagate har även diskar som dom sänker till 3år nämligen Barracuda XT och Constellation 2/ES2 (Segate har alltså diskar med 1 år och med 3år så snittet blir (1+3)/2=2år)....

Så vitt jag vet kommer Seagate även i fortsättningen ha 5 år på en del diskar, precis som i dag?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Seagate har en liknade serie, SV35, av vilken jag har 4'a 2TB diskar. En av vilka slutat fungera, och shoppen jag köpt den från vägrar svara på om de kommer ersätta den, eller kreditera. Jag har ingen nytta av de dryga 800 den kostade ny, den kostar ju 1800 i dag. Ungefär i alla fall. Så om de kunde vara så vänliga att få tummen ur, och ge mig besked, så jag vet. Får de för sig att de ska kreditera den kommer jag reklamera den direkt till Seagate, eftersom de garanterar att jag får en ny disk. (Nåja, eventuellt en reparerad, men det skiter jag faktiskt i, jag har 4.5 år's garanti kvar. Eventuella brister hinner visa sig.)

Folk köpte billiga externa diskar och fick lite lotteri på vad de slutligen fick i handen. Dock innebär det att de bara har garantin på den externa disken, vilken jag tror var 1 år, och så fort man plockat ut disken ur chassit har man ingen garanti alls.

Extremt viktigt. Gick så långt att jag betalade ordentligt extra, för långsamma diskar med låg strömförbrukning och 5 års garanti. Hade elgiganten eller någon annan skitkedja sålt lösa diskar och en vettig försäkring hade det varit värt att överväga att lägga shoppingen där i fortsättningen. Fast de verkar ovilliga att försäkra enbart diskar.

Svårt att hävda lager, eftersom det skulle få disken att inte spinna upp i fart, motorn att jobba hårdare, och ickefungerande motor som reklamationsanledning. Lika svårt att hävda när man kommer med en disk som tappar kluster. Kommer disken inte upp i fart går inte läsarmen ut från sitt parkeringsläge, och spinner den som den ska, kommer gyroeffekten se till att den håller balansen, och då sköter luftkudden sitt, så att inte läshuvudet slår i plattan. Däremot blir det ju trist att man får ge sig på återförsäljarna för att få disken utbytt / reparerad istället för att kunna lite på att återförsäljaren vänder sig till tillverkaren.

Jag kan bara tala för mig själv, men det kommer aldrig bli aktuellt att jag köper en hårddisk med rörliga delar, med mindre än 2 års garanti.

Så vitt jag vet kommer Seagate även i fortsättningen ha 5 år på en del diskar, precis som i dag?
B!

Det ska inte vara några problem att få en ny om man är ärlig tänk dig själv hur varma blir inte black diskarna i skalet mina log nog runt 50 + i skalet. Dem ska vara glada att vi tar ut blackdiskarna. Dock kan jag nöja mig med 2 års garanti som det är på externa även om disken har 5 års

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Blir väl WD black diskar som man får köpa sen om man behöver andra hårddiskar. Seagate har tappat mig som sin kund.
1 års garanti är lite väl dumsnålt. 2-3 års garanti är mer lagom på en hårddisk i mellansegmentet.

Permalänk

Man kan väl set det på två sätt, är det samma diskar så spelar det ingen större roll för man köper oftast en ny och garantin hjälper ju inte när man förlorat ovärderliga data, i jämförelse med det så är kostnaden för en ny disk en bagatell.

Är det så att detta sker för att man skall börja ta genvägar i tillverkningsprocessen och sänka den faktiska kvalitén är det betydligt allvarligare. Hur skall man då kunna lita på att ens data är säkra, måste man ha samma på tre diskar i framtiden för att vara helt säker? Jag antar att vi får veta först om något år ifall diskar börjar haverera i parti och minut.

Permalänk

WD Caviar Black påverkas inte, eller?...

Jag har redan slutat köpa Seagate diskar för 2 år sedan efter att en av mina 500 GB Barracuda 7200.11 (ST3500320AS) låst sig och jag, liksom många andra användare, tvingades själv lösa problemet.

Seagate betedde sig nonchalant och vägrade först erkänna problemet och sedan när de väl erkänt att de har problem med vissa modeller så tog de inget ansvar för att hjälpa drabbade kunder. Det enda de kunde erbjuda var att byta ut diskar som redan låst sig. De ville inte erbjuda dataräddning, inte ens ge kunderna rabatt för dataräddning (som ni vet är väldigt dyr) genom deras eget dotterbolag som sysslar just med dataräddning (i365).

De diskar som inte hade låst sig ännu men påverkades av felet skulle uppgraderas med ny firmware, något som kunderna själva skulle göra. Annars riskerade man att de låste sig om man inte uppgraderade. Det var som en tickande bomb, för alla diskar av den här modellen (se ovan) som hade SD15 firmware och var tillverkade ett visst datum och vid samma fabrik skulle så småningom låsa sig efter ett antal timmars användning. Man skulle då uppgradera till SD1A firmware.

Och det var inte bara den här Barracuda modellen som hade problem, även andra modeller var påverkade, och inte bara Seagate märket utan också Maxtor märket (de hade redan tagit över Maxtor).

Jag tror att en del av Sweclockers medlemmar känner igen det här problemet. Hur som helst! Sedan dess har jag köpt 5 nya hårddiskar, och alla har varit Western Digital. Inte en enda Seagate! Och nu efter det här så kommer jag garanterat aldrig mer köpa Seagate. Jag tänkte faktiskt köpa en disk till min digitalbox, och jag tittade på en Seagate som jag tyckte borde duga i och med att det inte är något viktigt man lagrar på den, men nu blir det nog WD i alla fall.

Om det skulle dyka upp en ny aktör som kan konkurrera med WD, typ som Maxtor var en gång, så skulle jag gladeligen byta läger igen. Men just nu så tror jag att WD är den aktör som har mest att erbjuda vad gäller utbud av modeller, garantier men också prismässigt ligger de oftast bra till. Just nu är det ju ingen disk som är speciellt prisvärd pga. problemen med översvämningar i Thailand, men priserna kommer ju att gå ner igen fram till sommaren.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Enterprice serien, Black, och Raptor Xhar fortfarande 5 års garanti. Western Digital har en trevligt överskådlig lista här.
I slutändan betyder det bara precis som det gör för andra tillverkare, att man får den garanti man betalar för.

När det kommer till din erfarenhet med Seagate, så har jag exakt samma erfarenhet, med IBM, Maxtor, Western Digital osv. Med andra ord, det är ett standardförfarande, och du hade fått samma bemötande oavsett var du hade köpt din enhet.
Jag har köpt blandade märken på runt hundratalet diskar de senaste 5 åren, och det enda de har gemensamt, är att alla märken har diskar som gått sönder. Samtidigt som diskar som SKA gå sönder, inte har gjort det. Jag har en av IBM's absolut sämsta diskar i historien, som fortfarande är i kontinuerlig drift, och har varit det sedan dagen jag skaffade den. Och det i en ultra kompakt desktop, där disken sitter varmt, och dåligt ventilerat. En 30GB 75GXP, också känd som IBM Deathstar.

Senaste disken som packade ihop var en Seagate ST2000VX002-1AH166, och det bara bevisar vad vi alla redan visste, ju fler man har av något, desto större är risken att en ska sluta fungera. Köpte ett helt gäng från Proshop 09-05-2011, och en av dem fick spatt strax före jul. Jag har inget att klaga på när det kommer till Seagates bemötande, de har varit uppmärksamma på att min disk är en i ett RAID-sett, och har lovat att se till så att disken jag får i retur är identisk. Om något är jag däremot besviken på Proshop som inte ville lova att ordna en ny disk, utan istället ville kreditera disken om de inte hade en ny på lager när min disk kom in till dem. Tror fan det. De får en ny disk när de returnerar den defekta, krediterar mig knappt 900 för den trasiga, och försöker sälja mig en ny för 1800. Självklart var de slut i lager när jag var i kontakt med dem, och de hade ingen som helst lust att diskutera tillgänglighet, förväntad tillgänglighet, osv.
I stället sitter jag nu och väntar på att min nya disk ska landa här direkt från Seagate, samtidigt som proshop har fyllt på sitt lager med 15+ diskar, och sänkt priset till 1700:- Yepp, det hade varit helt underbart. Hade jag skickat min disk till dem hade de krediterat mig 800 när de fick in disken, och sen velat ha 1700 av mig dagen efter, när diskarna "råkat" hamna på deras lager.
Inte okaj. Jag var upprepade gånger i kontakt med dem, och fick bara skitsnack som svar. Oseriös handlare, snarare än tillverkarens fel dock.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Reklamationsrätt har man ja men det är inte riktigt samma sak som garanti. Enligt Reklamationsrätt så är det upp till kunden att påvisa fabriktionsfel efter 6 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av cabraja:

Var står det att i lagen att garantin är 3 år från tillverkare?
Detta har jag aldrig sett. Du tänkter nog på reklamationsrätten och detta är inte riktigt samma sak som garanti.
Så klart att detta är dåliga nyheter ävern för oss i Sverige

Det finns en lag för privat kunder som heter Köpmannalagen/Konsumentlagen och i denna står det att vid fabrikations fel så skall tillverkaren ersätta varan oavsett garanti tid. Men det skall då var fel som inte är själv förvållade. Fick stå ut med sådana ärenden när jag jobbade på Dell. I Sverige är det 3 år och Norge 5 år.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.