Permalänk
Medlem

Upphovsrättsfrågor

Hej
Jag hoppas att detta inte går emot Sweclockers regler (om det gör det så får någon mod gärna ta bort tråden omedelbums!) men jag har ett par funderingar kring delning av upphovsrättsskyddat material.
En sak som blivit väldigt populärt de senaste åren är att istället för att ladda ner film streama den från olika video-hosting sidor, och min första fråga är därmed är det olagligt att streama upphovsrättsskyddat material för den som tittar på det?
En annan sak som jag upplever blivit något vanliga på senare år är ftp-fildelning istället för p2p-delning. Alltså att istället för torrents ladda upp filer, ofta uppdelat i flera olika .rar-filer, till sidor för online lagring, sidor som megaupload, och sen lägga upp länkar till filerna på internet. Jag antar att detta är lika olagligt för den som laddar ner om materialet är upphovsrättsskyddat, men jag är nyfiken på "riskbilden" kontra torrent-delning? Och är det "mindre olagligt" eftersom att man inte gör materialet tillgängligt för andra genom uppladdning som vid p2p-delning, eller är det precis samma brott?
Återigen hoppas jag att detta inte bryter mot några regler och jag håller själv inte på med fildelning, skriver helt i akademiskt syfte!

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

Det är väl lite av en legal grå-zon för tillfället. Jag vill minnas att det under 2011 var en man som blev dömd för streaming även om jag nu inte kan komma på var jag läste detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Det är väl lite av en legal grå-zon för tillfället. Jag vill minnas att det under 2011 var en man som blev dömd för streaming även om jag nu inte kan komma på var jag läste detta.

Kan det ha varit det här du tänker på?
http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.1418096-atalas-ef...

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabusa:

Stämmer bra.... Vill minnas att mannen blev dömd

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Stämmer bra.... Vill minnas att mannen blev dömd

Jag tänkte mer på om det är olagligt för dom som tittade på streamen, men det här var också intressant att veta!

Skrivet av m0rk:

Hahahahahahahahaha, made my day!

Visa signatur

It's good to be bad