Permalänk
Medlem

ligger min i5 2500k på en normal temp??

hej byggde ihop min dator i dag och jag undra om någon kan säg om min cpu ligger på en normal temp har alltså en i5 2500k och kör med http://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-pl... med 2 st http://www.inet.se/produkt/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo.... jag har klockat cpun till 4200 mhz och jag ligger runt 60 i temp och då går fläktarna lugnt vet ej vilket vara dom ligger vid men länkade en blid på ett resultat jag fick ifrån occt 4.0.0 skulle vara jätte snällt om någon kunde svara

http://laddauppbilder.se/?di=4132562977616

Permalänk
Medlem

60 i temperatur är ganska bra, om du ej har riktig vattenkylning.

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holm01:

60 i temperatur är ganska bra, om du ej har riktig vattenkylning.

okej tack för svar undrade för att jag var osäker vid appliceringen av kylpastan

Permalänk
Medlem

Kan bara svara på normal temp med en Noctua NH-D14 och om du har en sån så kommer du ligga på runt 33 C idle. Mvh

Visa signatur

Raaaaaaajt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skvic:

Kan bara svara på normal temp med en Noctua NH-D14 och om du har en sån så kommer du ligga på runt 33 C idle. Mvh

kanske inte vid överklockning dock...

jag har en likadan kylare men har inte överklockat, och jag får temps på i skrivande stund 35 grader (med väldigt strypt fläkt) så kanske låter 60 grader en aning mycket ändå?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

kanske inte vid överklockning dock...

jag har en likadan kylare men har inte överklockat, och jag får temps på i skrivande stund 35 grader (med väldigt strypt fläkt) så kanske låter 60 grader en aning mycket ändå?

okej cpun ligger vid 33grader vid slö surf men vet du om man kan använda program vara för att få fläktarna att gå på ett högre varv i load då dom inte går upp något i varv utan ligger på samma som vid slö surf. har kopplat en av fläktarna på jcpu och den andra på jpvr fan ??

Permalänk

Min ligger ca 30-40 utan överklock

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk

Varför är idle temp så intressant egentligen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redbullen:

Varför är idle temp så intressant egentligen ?

Det känns bra, djupt djupt i ens hjärta

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redbullen:

Varför är idle temp så intressant egentligen ?

aldrig, inte nånstans, dör lite inombords varje gång idletemps kommer upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xmol94:

hej byggde ihop min dator i dag och jag undra om någon kan säg om min cpu ligger på en normal temp har alltså en i5 2500k och kör med http://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-pl... med 2 st http://www.inet.se/produkt/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo.... jag har klockat cpun till 4200 mhz och jag ligger runt 60 i temp och då går fläktarna lugnt vet ej vilket vara dom ligger vid men länkade en blid på ett resultat jag fick ifrån occt 4.0.0 skulle vara jätte snällt om någon kunde svara

http://laddauppbilder.se/?di=4132562977616

http://laddauppbilder.se/?di=4132562977616

Seriöst, varför bryr du dig? Fungerar den så fungerar den liksom, vem bryr sig om den ligger på 0 grader eller 80 grader.. ärligt.. Så länge det funkar är jag nöjd (!)

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Seriöst, varför bryr du dig? Fungerar den så fungerar den liksom, vem bryr sig om den ligger på 0 grader eller 80 grader.. ärligt.. Så länge det funkar är jag nöjd (!)

Du har inte förstått att elektronik åldras snabbare vid hög värme.. Så en dag i förtid säger det "poff", åsså var det med den prollen..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lacrits:

Du har inte förstått att elektronik åldras snabbare vid hög värme.. Så en dag i förtid säger det "poff", åsså var det med den prollen..

Ja, men så länge man inte har klockat eller temp är 80< grader så behöver man inte bry sig

Edit: TS har klockat till 4200mhz, detta kan man göra på stockvolt, dvs ha samma temperatur som 3300mhz (stock). och temperaturen <80c = OFARLIGT = Varför fråga/whaina?

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Ja, men så länge man inte har klockat eller temp är 80< grader så behöver man inte bry sig

Edit: TS har klockat till 4200mhz, detta kan man göra på stockvolt, dvs ha samma temperatur som 3300mhz (stock). och temperaturen <80c = OFARLIGT = Varför fråga/whaina?

Att köra stock vs överklockat på en och samma spänning har faktiskt inverkan på temps ;P

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Att köra stock vs överklockat på en och samma spänning har faktiskt inverkan på temps ;P

Källa?

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Ja, men så länge man inte har klockat eller temp är 80< grader så behöver man inte bry sig

Edit: TS har klockat till 4200mhz, detta kan man göra på stockvolt, dvs ha samma temperatur som 3300mhz (stock). och temperaturen <80c = OFARLIGT = Varför fråga/whaina?

Men TS kanske inte vet att allt under 100 inte säger poff? Och det är ju skillnad på AMD och Intel också.
Om du precis hade fått hem din första dator, inte haft en aning om temps etc, och sett att din CPU gick upp till 70 grader, stekhett, hade du inte blivit lite orolig då?

Dock, TS, det är rätt lätt att googla eller använda forumets sökfunktion. Undrar hur många såna här trådar det kommer upp om dagen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Håller med personen som skrev det. Det hade i alla fall inverkan på mina temps.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av ravveh:

aldrig, inte nånstans, dör lite inombords varje gång idletemps kommer upp.

+1

Permalänk
Skrivet av CruiZin:

Det känns bra, djupt djupt i ens hjärta

För mej känns det meningslöst.... sitta vid datorn och inte röra den och tänka " åhh så sval den är "

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Erfarenhet och djup kunskap.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redbullen:

För mej känns det meningslöst.... sitta vid datorn och inte röra den och tänka " åhh så sval den är "

för mig känns det som en garanti för att kylningen fungerar bra och att det finns headroom. visst är det i load det spelar roll, men det bör ju rimligtvis finnas något samband mellan dessa temps. PLUS att lägre temps möjliggör mycket lägre fläktljud, vilket för mig spelar större roll i idle än i load

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Idle temp är väl början till allt. Har man en idle temp som ligger högt kan man ju börja undra om något kanske inte är riktigt rätt. Finns väl ingen i5a som skall idla på säg 70grader.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av Starric:

för mig känns det som en garanti för att kylningen fungerar bra och att det finns headroom. visst är det i load det spelar roll, men det bör ju rimligtvis finnas något samband mellan dessa temps. PLUS att lägre temps möjliggör mycket lägre fläktljud, vilket för mig spelar större roll i idle än i load

Till viss del ja, men oftast är det så att folk gråter mer eller mindre blod om dom inte idlar minusgrader...
Är ju oftast mer snack om idle temp än load, det är mer de jag menade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redbullen:

Till viss del ja, men oftast är det så att folk gråter mer eller mindre blod om dom inte idlar minusgrader...
Är ju oftast mer snack om idle temp än load, det är mer de jag menade...

jo, det kan jag hålla med om.

nu är jag inte ens säker på hur pratet om idle temps startade i den här tråden? ts har ju 60 grader i load = helt okej ändå, verkligen inget att oroa sig för. hade det varit 60 grader i idle däremot, hade det varit en annan femma

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Postar här istället för att göra en helt ny tråd.

Har försökt att överclocka min i5 2500k lite men misstänker att den blir lite för varm. Den är överklockad till 4,4GHz med Vcore på 1,275v (kan inte gå lägre än så) och den varmaste kärnan når 77C när jag kör IBT med "Stress level: Maximum". Vid spelande blir den runt 64-65C.
Kylaren jag använder är en Hyper 212+.

Är dessa temperaturer för höga? Vill att min processor ska hålla ett tag såklart. Jag har beställt en till fläkt till min kylare men jag misstänker att skillnaden inte kommer bli jättestor.

Permalänk

Den är lurig Hyper 212+ att applicera pasta på eftersom det fastnar på heatpipes och ej sprider sig (undersidan ej jämn). Klistrade om min efter tips o kom ned 5 grader. Pull fläkt gör ej så mycket men lådan påverkar också en hel del. Kör mina chassifläktar på Max nu.

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...