Sekundär HDD startar efter ett flertal reboots.

Permalänk
Medlem

Sekundär HDD startar efter ett flertal reboots.

Ända sen jag satt ihop datorn har den sekundära disken haft problem att läsas in av bios (Primära disken är en SSD med Windows 7 installerat). Det tar mellan 3-5 reboots för att bios ska läsa av disken, vilket är sisådär halvkul. Från början fungerade inte disken alls, då böt jag SATA kontakt till nuvarande. Vad kan problemet vara? BIOS är inställd på IDE mode vilket jag har läst inte bör vara ett problem..

Dataspec
Intel i7 2700k
MSI Z68A-GD65 (G3)
MSI GTx 580
Seagate Barracuda® 2TB (SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM) <- Problemdisken
Corsair SSD Force Series GT 120GB
Cooler Master GX 750W PSU
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

Håller disken på att säcka ihop trots att den är 7 dagar gammal? Behövs BIOS updateras?

Permalänk

Reklamera disken för så skall ingen hårddisk agera. Skaffa en Western Digital i stället.
SATA chippen kan agera lite olika mot diskar men du har ju redan provat andra uttag.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Det kan inte ha något i stil med att jag INTE kör på ACHI? Så fort disken startar är det absolut inga problem, då fungerar disken som en klocka. Aldrig bluescreen, fryslagg eller något.

Permalänk

Den sekundära disken är inte din systemdisk så efter att uppstarten gått igång så märker du inte om sekundära disken fortfarande har problem förrän du försöker använda den. Om du ändrar till AHCI så kommer bara en annan uppstartstext som visar att den söker efter AHCI anslutna diskar. Troligast är att sekundära disken inte blir klar i tid så att BIOS kan rapportera dess egenskaper till Windows.

Vad jag menade med förra inlägget var att ingen frisk disk skall ha detta problem.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Men då är frågan varför den efter ett visst antal omstarter helt plötsligt börjar fungera felfritt. Jag är inte så insatt, men det lär väl finnas program som kan analysera hälsan på disken? Har även funderat på om det är något fel på drivrutiner eller dylikt, har någon typ av Marvel controller, vad detta nu innebär..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppeyo:

Men då är frågan varför den efter ett visst antal omstarter helt plötsligt börjar fungera felfritt. Jag är inte så insatt, men det lär väl finnas program som kan analysera hälsan på disken? Har även funderat på om det är något fel på drivrutiner eller dylikt, har någon typ av Marvel controller, vad detta nu innebär..

om disken sitter på marvell kontrollern så kan detta vara felet och disken startar nog inte föränns du använder den (testa och flytta växlingsfilen till den hårddisken så snurrar den nog igång och upptäcks av windows då växlingsfilen är som ett extra minne för datorn (långt ifrån lika snabbt men bra för enklare saker när inte så mkt händer) som när du surfar på T ex 4 flikar i firefox och lyssnar på musik

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Jeppeyo:

Men då är frågan varför den efter ett visst antal omstarter helt plötsligt börjar fungera felfritt. Jag är inte så insatt, men det lär väl finnas program som kan analysera hälsan på disken? Har även funderat på om det är något fel på drivrutiner eller dylikt, har någon typ av Marvel controller, vad detta nu innebär..

Så här tidigt i uppstarten så är bara disken, SATA-chipet och BIOS-programmet inblandat.
Drivrutiner laddas in senare från systemdisken först i samband med att Windows startar upp.

Moderkortet har en standard chip uppsättning där SATA hantering ingår och ofta ytterligare ett Marvell chip för extra diskplatser.
Beroende på vilken SATA plats du ansluter disken till så använder du de olika chippen. Uttagen brukar ha olika färg.

Om sekundära disken (eller vilken disk som helst) inte upptäcks av BIOS programmet så beror detta antingen på att den är strömlös, data-kabeln har ingen kontakt med SATA porten, eller disken startar inte upp i tid för att BIOS skall upptäcka den.

Där finns testprogram för Seagate diskar.

EDIT: Du kan få igång disken senare i Windows även om det är lite omständligt.
Klicka upp Kontrollpanelen - Enhetshanteraren, och högerklicka översta raden "Datorn" och välja "Sök efter maskinvaruförändringar".

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Jag har ett liknande problem. Jag kör en Kingston 120 Gb SSD som systemdisk och har en WD 500 Gb för lagring. När båda är inpluggade så vägrar datorn för det mesta att starta eftersom den inte hittar någon systemdisk. Dvs precis vid uppstarten innan BIOS-bilden så kommer det upp en textrad om att den hittat Kingston-disken men efter BIOS-bilden så hittas inte disken längre. Den finns inte heller med i listan i BIOS utan bara WD:n hittas. Detta händer vid ca 80-90 % av starterna. Jag måste alltså boota om datorn ca 20 ggr för att den ska starta om jag har båda diskarna inkopplade. När den väl startat så är det inga problem att använda båda diskarna. Kopplar jag ur WD:n så är det inga problem att starta och Kingston-disken hittas alltid utan problem.
Jag har ett ASUS Rampage III extreme, Intel Core I7 950, 6x2 Gb Corsair-minnen, 2 st HD6970 i Crossfire-uppsättning samt ett Corsair 1050W nätagg. Det är de senaste drivrutinerna till samtliga komponenter och OS är Win7 Ultimate 64-bitars.
SSD:n är kopplad till en 6Gb SATA-port och WD:n till en 3Gb SATA-port. Varför hittas (för det mesta) inte Kingston-disken när WD-disken är inkopplad?
Det borde väl i så fall vara WD:n som inte hittas om teorin om för kort tid stämmer eller..? Är det någon som har en teori och vad man kan göra för att lösa problemet.

Permalänk
Skrivet av Dee Snider:

... Jag måste alltså boota om datorn ca 20 ggr för att den ska starta om jag har båda diskarna inkopplade. ... Jag har ett ASUS Rampage III extreme, ...

Har du uppdaterat BIOS ? där finns många uppdateringar och senaste är 1502.
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1366/Rampage_II...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Jag kör version 1401 eftersom den senaste (1502) endast var till för att stötta större diskar än 2,2 TB. Borde alltså inte vara där felet ligger. Hade lite problem med att få till rätt Marvelldrivrutiner i början vilket jag trodde orsakade problemet men det är åtgärdat nu och ändå kvarstår problemet.

Permalänk

Okay, Marvell portarna är lite undermåliga så kör gärna med standardchippets SATA portar om möjligt.
(6 GB portarna klockar ner sig till diskens hastighet om den är lägre.)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Okej, ska testa att köra SSD:n i en 3Gb SATA istället trots att den är gjord för 6 Gb/s (Kingston HyperX).
Jag testar imorgon och återkommer med resultat. Tack för tipsen.
Mvh Snider

Permalänk
Medlem

Tack för engageman och svar!

Så är det att utesluta att byta destination av växlingsfilen inte kommer att lösa något av mina problem, då bios inte ens läser in detta?

För min egen del har det inte gjort någon skillnad att skifta emellan dom olika portarna. Har dock inte provat 3 gb portarna då det egentligen inte ska behövas och det vore ohyggligt tråkigt att behöva dra ner hastigheten, men det kanske kan vara värt ett försök?

Vore tråkigt att behöva gå in i enhetshanteringen varenda gång man startar datorn.

Permalänk
Skrivet av Jeppeyo:

... Så är det att utesluta att byta destination av växlingsfilen inte kommer att lösa något av mina problem, ...

Växlingsfilen används inte förrän Windows är igång och ditt minne blivit fullt av program... Man kan även stänga av den om man vill och har mycket minne.

Citat:

För min egen del har det inte gjort någon skillnad att skifta emellan dom olika portarna. Har dock inte provat 3 gb portarna då det egentligen inte ska behövas och det vore ohyggligt tråkigt att behöva dra ner hastigheten, men det kanske kan vara värt ett försök? ...

Hastigheten blir inte lidande av att köra den på 3GB/s eftersom hårddisken inte klarar att överföra data snabbare än kanske 1,5GB/s. Jämför gärna landsväg och motorväg med 3GB/s och 6GB/s... Lastbilen och hårddisken klarar ändå inte av den högre tillåtna hastigheten. Du måste ha en Ferrari eller extra snabb SSD för det...

Jag har inte varit med om eller läst trådar om att diskar har varit så svårstartade som din. Det var därför jag tyckte du skulle byta ut den... Som ett sista halmstrå, har du provat en annan strömkabel och dess inkoppling till nätaggregatet?

P.S. Noterade du länken "Där finns testprogram för Seagate diskar. " ? SeaTools for Windows

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag testade SeaTools men det verkade inte som om det var något fel på disken. Har även prövat att byta strömkabel till den utan något vidare lyckat resultat. Jag antar att det blir att returnera hårddisken till komplett och be om en ny. Tack så mycket för hjälpen!