Skapa systemdisk - Hjälp!!!

Permalänk
Medlem

Skapa systemdisk - Hjälp!!!

Hej.

Har en 40gb SSD och har köpt en 120gb SSD. Har använt mig av XXCLONE för att klona systemdisken (40gb) till min nya 120gb. Allt gick felfritt. Alla filer finns med. (detta var innan jag läste tråden om ghostning/ kloning)

Men nu måste jag göra den till systemdisk för att kunna boota från den (120gb disken). Har testat att ändra enhetsbeteckning i "regedit"(till /C: ) men går fortfarande inte att boota från den nya 120gb för att den inte är systemdisk. Hur gör jag den till systemdisk? Eller har jag gjort något fel? I guiden så fattar jag det som att det var så lätt som att ändra enhetsbeteckning. Eller missuppfattade jag det?

har testat från denna tråden : http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/894986-guide-hur-d...

Men lyckas inte få min 120gb SSD till systemdisk...

Hjälp snälla!

Detaljerad förklaring tack!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400A RGB | Moderkort: MSI Z270 GAMING PRO CARBON | CPU: Intel i7 7700K 4.4Ghz | CPU-kylare: Corsair H80I V2 | RAM: Corsair 16GB | SSD: 500GB | Grafikkort: GTX 1080 | PSU: Corsair 750W | Skärm: ACER XB273U 165Hz

Permalänk
Skrivet av Lantz326:

Hej.

Har en 40gb SSD och har köpt en 120gb SSD. Har använt mig av XXCLONE för att klona systemdisken (40gb) till min nya 120gb. Allt gick felfritt. Alla filer finns med. (detta var innan jag läste tråden om ghostning/ kloning)

Men nu måste jag göra den till systemdisk för att kunna boota från den (120gb disken). Har testat att ändra enhetsbeteckning i "regedit"(till /C: ) men går fortfarande inte att boota från den nya 120gb för att den inte är systemdisk. Hur gör jag den till systemdisk? Eller har jag gjort något fel? I guiden så fattar jag det som att det var så lätt som att ändra enhetsbeteckning. Eller missuppfattade jag det?

har testat från denna tråden : http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/894986-guide-hur-d...

Men lyckas inte få min 120gb SSD till systemdisk...

Hjälp snälla!

Detaljerad förklaring tack!

Sitter 40Gb kvar i burken? Isf hur är den inkopplad, dvs till vilken satakontakt på m kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Sitter 40Gb kvar i burken? Isf hur är den inkopplad, dvs till vilken satakontakt på m kortet?

40gb SSD sitter i "disk 2 (kontakt/port 3)" och 120gb SSD sitter i "disk 0(kontakt/port 1)"

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400A RGB | Moderkort: MSI Z270 GAMING PRO CARBON | CPU: Intel i7 7700K 4.4Ghz | CPU-kylare: Corsair H80I V2 | RAM: Corsair 16GB | SSD: 500GB | Grafikkort: GTX 1080 | PSU: Corsair 750W | Skärm: ACER XB273U 165Hz

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400A RGB | Moderkort: MSI Z270 GAMING PRO CARBON | CPU: Intel i7 7700K 4.4Ghz | CPU-kylare: Corsair H80I V2 | RAM: Corsair 16GB | SSD: 500GB | Grafikkort: GTX 1080 | PSU: Corsair 750W | Skärm: ACER XB273U 165Hz

Permalänk
Medlem

Det enklaste är att låta den nya disken ta samma port som den gamla, och sedan montera om den gamla disken i en ny port.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Du har ju inte klona klart.

Först så kör du klonings programmet.
Sen stänger du av datorn och kopplar ur den gamla disken.
Starta datorn med den nya disken så att Windows kan fix klart kloningen.

När det är gjort så spelar det ingen roll om du kopplar in den gamla disken igen för nu vet den nya att vad som gäller. Att den ska heta C:

Edit:
Nästa problem.
Om du FÖRUT hade flera hårddiskar kopplade när du installerade Windows på din gamla disk så får du ännu mer problem för att den då lägger något den behöver för att starta på den andra disken. Vissa kunde inte reparea (felet var kvar) utan de blev tvungna att installera om Windows osv på RÄTT SÄTT.

Du ska bara ha 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) kopplad tills du installerat klart.

Permalänk
Medlem

okej. Tack för svaren. Ska testa detta.

Som nämnts ovan så går det inte ghosta OS om man använt sig utav minst 2 diskar innan som jag gjort, så blev att installera på riktigt sätt istället som inte tog mycket mer tid

En gång SSD, alltid SSD.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400A RGB | Moderkort: MSI Z270 GAMING PRO CARBON | CPU: Intel i7 7700K 4.4Ghz | CPU-kylare: Corsair H80I V2 | RAM: Corsair 16GB | SSD: 500GB | Grafikkort: GTX 1080 | PSU: Corsair 750W | Skärm: ACER XB273U 165Hz