Borra upp chassit och skruva fast en fläkt?

Permalänk

Borra upp chassit och skruva fast en fläkt?

Grafikkortet i min dator har utblåset åt sidan, vilket gör att varmluft cirkulerar i datorn och kylningen är inte vad den skulle kunna vara. Funderar på att borra upp och dra dit en fläkt så jag får lite bättre kylning. Är det möjligt att sätta dit en fläkt även fast det inte finns någon "socket" eller vad man nu ska säga? Förstår någon vad jag menar? Har funderat att bara köpa nytt chassi men jag gillar att meka och fippla med saker

Permalänk

Har du en stor borr eller hade du tänkt borra små hål så att du tillslut får ett stort eller vad menar du? Jag själv körde med vinkelslipen i mitt gamla chassi för att sätta dit en fläkt, inte speciellt komplicerat.

Permalänk
Medlem

det går. finns någon film på toutube då de gjort fläkt hål på ovan sidan. det fungerar, vad nogga bara.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Skulle väl gå att fixa ett fläkthål. Bäst blir det nog om man använder en hålborr, finns i olika storlekar. Det går ju att använda Dremel också men det kräver teknik.

Lycka till

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

En Hålborr utav HB-metall tror jag det hette, annars märker du om du använder en trä borr haha

Permalänk

Jag tänkte borra ett större hål och sedan dra dit någon form av galler. Men själva fästandet av fläkten, är det krångligt? Eller är det bara att smälla dit den med typ skruv eller gaffatejp?

Permalänk
Skrivet av Tawen:

det går. finns någon film på toutube då de gjort fläkt hål på ovan sidan. det fungerar, vad nogga bara.

Skulle du kunna länka?

Permalänk
Skrivet av slinkilinkan:

Jag tänkte borra ett större hål och sedan dra dit någon form av galler. Men själva fästandet av fläkten, är det krångligt? Eller är det bara att smälla dit den med typ skruv eller gaffatejp?

Antingen borrar du fyra små hål och skruvar fast den eller kan du limma dit den (t.ex. limpistol eller vanligt superlim). Tejp känns lite sådär, finns inte så mycket att fästa tejpen vid. Om du gillar att "fixa och trixa" så borde det inte vara så svårt att komma på en bra lösning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slinkilinkan:

Jag tänkte borra ett större hål och sedan dra dit någon form av galler. Men själva fästandet av fläkten, är det krångligt? Eller är det bara att smälla dit den med typ skruv eller gaffatejp?

Bara lägga fläkten på "hålet" sen markera ut skruvhålen med en penna sen är det bara välja en lagom borr så inte skruvhuvet trillar igenom annars går det bra med M-skruv och mutter om skrivhålen blir för stora.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slinkilinkan:

Skulle du kunna länka?

Nått sånt du vill göra eller?
http://www.youtube.com/watch?v=2ZOZujVvMr4

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD FX-8120 X8 3.1GHz | Corsair 8GB VENGEANCE LP
Asus Radeon 6970 2048MB DirectCU II | Corsair AX 850W 80+ Gold Modular
>>>Boomlings, iOS spel!<<<

Permalänk

Sticksåg med metallblad är nog det enklaste efter hålborr.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem