Permalänk
Medlem

Svensk butik som monterar vattenkylning?

Hej

Finns det någon svensk butik som kan montera vattenkylning? Jag vill vattenkyla min 2600K samt mina GTX580 (SLI) så att datorn blir tystare. Jag kommer förmodligen vilja överklocka processorn till straxt över 4GHz så det borde inte krävas alltför extrem vattenkylning till detta. Jag har ett Antec P280 så det finns till exempel plats för en 240mm radiator i toppen och även en 120mm radiator på baksidan. Förmodligen går det att montera en 240mm radiator på hårddiskburen också om det nu skulle behövas.

Någon som kan det här med vattenkylning lite bättre som kan komma med tips och idéer? Jag har en Corsair H100 i toppen av chassiet just nu som kyler min processor men det är grafikkorten som låter mest och blir varmast i datorn. Jag är som sagt främst ute efter tystnad och alltså inte beroende av att kunna överklocka över 5GH och liknande.

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

http://www.coolitsystems.com/index.php/products/gpu-coolers/o...
Blir nog lite billigare än en hel slinga. Går att bygga ut med

Permalänk
Medlem

Frågan är om det finns passande block till grafikkorten, då dom inte är i referensdesign.
Till CPU räcker 240 radiator men kommer behövas mer om du vill kyla grafikkorten också, minst 2 x 240.
Vet ingen firma som gör sånt, men är ju enkelt att montera själv bara man har rätt och passande delar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

det finns universalblock, man kan ju undra varför ingen på detta forum ser dom som vettiga alternativ. Dom har lågt motstånd och kyler bättre ofta, dock till priset av att behöva lösa minnes och vrmflänsar och en fläkt som vispar runt lite luft

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

http://www.coolitsystems.com/index.php/products/gpu-coolers/o...
Blir nog lite billigare än en hel slinga. Går att bygga ut med

Det är kanske inte så dum idé. Då behöver jag 2 sånna som jag monterar i hårddiskburen. Får maila komplett och se till att den verkligen går att montera på GTX 580 också.

Skrivet av ggustavsson:

Frågan är om det finns passande block till grafikkorten, då dom inte är i referensdesign.
Till CPU räcker 240 radiator men kommer behövas mer om du vill kyla grafikkorten också, minst 2 x 240.
Vet ingen firma som gör sånt, men är ju enkelt att montera själv bara man har rätt och passande delar

Vad jag förstår så är det referensdesign på kretskortet men själva kylaren är gjord av MSI.

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Vid närmare eftertanke finns det nog någon glad Sweclockare i din stad som kan göra det åt dig för en billig slant
Kollade runt lite o verkar osäkert om dom där passar, de har ingen impostor plate, eller "uppgraderings block" för 580, om det är för att 4-serien passar eller ej har jag dock ingen aning om.

Permalänk
Medlem

Beroende på vart du bor så har jag dagarna fria. Finns i Huddinge.
Pysslat med vattenkylning relativt länge

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Beroende på vart du bor så har jag dagarna fria. Finns i Huddinge.
Pysslat med vattenkylning relativt länge

Jag tackar för erbjudandet. Hur svårt är det egentligen att montera vattenkylning? Jag har ju byggt ihop flera datorer än vad som går att hålla räkning på och jag har hjälpt rätt många andra med saker i deras datorer så det finns ju en del vana redan. Jag tror att jag skulle kunna lyckas men det är 3 saker som oroar mig:

1. Att få ihop rätt delar som passar med varandra
2. Att jag aldrig monterat vattenkylning förut (om man inte räknar Corsair H80 och H100) Jag vet helt enkelt inte riktigt hur många radiatorer och hur stark pump man behöver för 2 grafikkort och en CPU.
2. Att skruva bort kylningen på 2 grafikkort som kostar runt 4000kr styck samt att montera vattenkylning på dessa.

Allt ska få plats i ett Antec P280 och jag drar mig för att modda alltför mycket. Jag har kollat på lite saker som jag skulle vilja ha. Dels tycker jag att XSPCs pump-radiator-combo verkar trevlig, alltså den som tar upp 2 st 5.25tumsplatser i fronten. En 240mm radiator i toppen av chassiet får ju plats utan problem. Jag får in en 120mm radiator på baksidan och eventuellt en 240mm på HDDburen (eller 2 st 120mm radiatorer). Det känns som att det borde räcka att kyla allt.

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

http://www.coolitsystems.com/index.php/products/gpu-coolers/o...
Blir nog lite billigare än en hel slinga. Går att bygga ut med

Har denna kylare och kan lova dig att den är inte tyst :P.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

3 radiatorer, 2 gpu block, cpu block. Allt detta på en xspc 750? Tyvärr
Du får nog hitta in phobyas/EKs 400 pump (12v) eller motsvarande

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

3 radiatorer, 2 gpu block, cpu block. Allt detta på en xspc 750? Tyvärr
Du får nog hitta in phobyas/EKs 400 pump (12v) eller motsvarande

Behöver den gå igenom 3 radiatorer för att kyla 2 GPU-block och 1 CPU-block? Skulle det räcka med en 240mm radiator och en 120mm?

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ww4:

Behöver den gå igenom 3 radiatorer för att kyla 2 GPU-block och 1 CPU-block? Skulle det räcka med en 240mm radiator och en 120mm?

En 240 + 120 räcker inte längre stund. 580is blir varma.
Du skulle kunna sätta slingan i följande ordning.
Reservoir » pump » 120rad » cpu » 240rad » gpu.
Tyvärr kommer det bli för lite kylning dock

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

En 240 + 120 räcker inte längre stund. 580is blir varma.
Du skulle kunna sätta slingan i följande ordning.
Reservoir » pump » 120rad » cpu » 240rad » gpu.
Tyvärr kommer det bli för lite kylning dock

Okej vad behövs minst för att kyla systemet? räcker det med 2 st 240mm radiatorer?

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Det är på snudden isf.
Om du inte kör en tjock 120mm för endast CPUn. Alternativt 240 för cpu och 240 för gpu(s).

Man får nästan prova sig fram.

Edit: kan prova när jag får samtliga block. Vad som behövs mer exakt för 1-4 geforce 580 kort.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Det är på snudden isf.
Om du inte kör en tjock 120mm för endast CPUn. Alternativt 240 för cpu och 240 för gpu(s).

Man får nästan prova sig fram.

Edit: kan prova när jag får samtliga block. Vad som behövs mer exakt för 1-4 geforce 580 kort.

Vänta lite nu, 4 kort kommer jag inte att köra. 2 st GTX 580 pratar vi om.

Skrivet av Kaksylt:

Har denna kylare och kan lova dig att den är inte tyst :P.

Med orginalflkten då? Jag kommer inte köra orginalfläkten

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

är orginalfläkten som låter ska också byta min men har inte orkat :p.
en sak att notera är även att du inte kan Köra PnP på den då pumpen ser lite annorlunda ut om du jämför t.ex med en h60.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

1-4 betyder som i 1 till 4. Fler kanske har nytta av informationen.
Du ber om en riktning till butik som ordnar vattenkylningen åt dig. Nu vill du göra det själv.
Kortfattat så får du prova dig fram.
Vi vet varken hur varmt det är i ditt rum eller t.ex hur länge datorn kommer stå på i ett och samma svep.
Ju större radiator dessto längre håller sig vattnet svalt om fläktarna står för halva jobbet.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

1-4 betyder som i 1 till 4. Fler kanske har nytta av informationen.
Du ber om en riktning till butik som ordnar vattenkylningen åt dig. Nu vill du göra det själv.
Kortfattat så får du prova dig fram.
Vi vet varken hur varmt det är i ditt rum eller t.ex hur länge datorn kommer stå på i ett och samma svep.
Ju större radiator dessto längre håller sig vattnet svalt om fläktarna står för halva jobbet.

Nja jag frågade efter en butik som ordnar vattenkylning, det verkar inte finnas så då frågar jag vidare för att undersöka om det är så att jag kan göra det på egen hand. Det borde väl finnas en ungefärlig uppskattning på hur många radiatorer man behöver för att kyla en 2600K och 2 st GTX 580 (Det är cirka 25 grader varmt i lägenheten). Jag stänger av datorn när den inte används.

Jag antar att jag måste skaffa nytt chassi där det finns rum för åtminstone 2 st 360mm radiatorer eller mer

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

360 + 240 med stark pump och bra block klarar jobbet.
T.ex EK XTC, XSPC RX m.fl.
Så kan du få ner ljudnivån väldigt skapligt också

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

360 + 240 med stark pump och bra block klarar jobbet.
T.ex EK XTC, XSPC RX m.fl.
Så kan du få ner ljudnivån väldigt skapligt också

Toppen. Finns det något bra tips på chassi som har plats för allt det?

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk

Silverstone TJ07 är väldigt bra för ändamålet men inte så vansinnigt billigt, väldigt välgjort dock. Du kan annars ha en 360 och två 120 eller två 240 och en 120 och du klarar dig säkert bra med två 240 men ju mer desto bättre.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Silverstone TJ07 är väldigt bra för ändamålet men inte så vansinnigt billigt, väldigt välgjort dock. Du kan annars ha en 360 och två 120 eller två 240 och en 120 och du klarar dig säkert bra med två 240 men ju mer desto bättre.

Det verkar som att man måste modda en hel del för att få in en 360 och en 240 radiator. Jag skulle vilja ha plats för två stycken 360 radiatorer eller en 360 och en 240 på en gång utan modning. Jag har inga verktyg att såga i metall eller plast med och jag är inte bra på sånt heller.

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk

du skruvar bara fast ett radställ i nedre delen och du kan klämma in en 480 rad, ingen moddning krävs

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

du skruvar bara fast ett radställ i nedre delen och du kan klämma in en 480 rad, ingen moddning krävs

Medföljer detta ställ eller är det något man köper löst? Får det plats en 240mm radiator i toppen av chassit, det ser ut som att det är konstigt avstånd mellan fläktarna där.

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk

Du får köpa det löst, toppen tar 240 rad

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Inaktiv

Har själv aldrig hållit på med vattenkylning men angående chassi som får in en hel del vattenkylning skall Coolermasters nya Cosmos vara ganska bra (släpps antagligen i Sverige senare i år). De recensioner jag sett prisar det iallafall. Värt att betänka är dock att det är enormt och har en mycket speciell design som inte passar alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Setesh:

Har själv aldrig hållit på med vattenkylning men angående chassi som får in en hel del vattenkylning skall Coolermasters nya Cosmos vara ganska bra (släpps antagligen i Sverige senare i år). De recensioner jag sett prisar det iallafall. Värt att betänka är dock att det är enormt och har en mycket speciell design som inte passar alla.

Ja jag har sett recensioner på Cooler Master Cosmos II - Den ska klara av en 360 rad i taket och en 240 i botten vad jag förstår.

Skrivet av Kaksylt:

är orginalfläkten som låter ska också byta min men har inte orkat :p.
en sak att notera är även att du inte kan Köra PnP på den då pumpen ser lite annorlunda ut om du jämför t.ex med en h60.

Nej jag vet att pumpen sitter monterad på ena sidan av radiatorn så att det inte går att köra PnP. Jag mailade Komplett och dom idioterna svarade att "Vi har dessvärre inga uppgifter på att denna passar till GTX 580" - Nej det vet jag väl redan det var därför jag mailade och frågade, suck.

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Antingen kör du 360 + 120 eller 240 + 240 det är princip minimum

T.ex corsar 800d tar 360 i taket sen 120 bak.
Går säkert modda in fler

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Antingen kör du 360 + 120 eller 240 + 240 det är princip minimum

T.ex corsar 800d tar 360 i taket sen 120 bak.
Går säkert modda in fler

modda ja, nej jag bor i en lägenhet. Jag har inget hobbyrum och inga verktyg att tillgå. Nu är det 2012 och det var rätt så länge sedan det krävdes av oss att vara händiga. Jag hade teknik i högstadiet och då skruvade jag ihop en fruktansvärt ful julstake som min mor envist tar fram när hon bjuder hem oss på julbord. Jag KAN inte bygga/modda och jag hade varit grymt dålig på det om jag hade haft möjligheten.

Om någon känner till ett chassi som har plats för 2st 360 radiatorer (OBS UTAN ATT MODDAS!) så är jag grymt intresserad av ett sådant.

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

t.ex cosmos 2 tar 360 i taket, 240 i botten.
samt det bör gå sätta en 120 bak.

så det motsvarar 2 x 360

annars har du http://www.mountainmods.com/index.php

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |