Socialbidragsöverskott - fyra månader utan bidrag

Permalänk
Medlem

Socialbidragsöverskott - fyra månader utan bidrag

hejsan

nu är det så att jag hade jobbat under sommaren , jag hade social stöd innan jag fick jobba.
och nu blev det så jag fick ut 20 tusen vid slutet av september. betalade mina räkningar osv. månaden efter vilket är Oktober ansökte jag då hjälp från social bidrag. vilket blev godkänt. så skickade in alla papper osv och detta var i oktober månad. och nu är det så fortfarande har jag inte fått bidrag utan som säger att jag har över skott fortfarande jag menar 3-4 månader, nu ska 20 tusen verkligen räcka till 3 månader ?

räknas det inte att social ska hjälpa en när man inte har nåt på kontot på minst 2 månader för jag har legat - på kontot nu på 2 månader.

MVH Erik

Permalänk
Medlem

Är väl udda om du ska få kunna spendera precis alla pengar du tjänat in för att sedan hoppa på bidragståget igen efteråt, det är väl inte rimligt?

Dom har väl helt enkelt räknat på att pengarna du fått in skulle räckt si och så länge ifall du fått bidrag, och gått på det.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtfuji:

ska 20 tusen verkligen räcka till 3 månader ?

Jag levde en tid på bidrag för ett par år sedan innan jag började arbeta. Nu har jag arbetat i ett par år och lever fortfarande kvar på samma nivå som när jag var bidragstagare. Efter att sparkontot har fått sitt så har jag 8000kr kvar på lönekontot varje månad till alla mina utgifter. Det brukar alltid bli en tusenlapp eller mer kvar för mig. Så ja, det kan nog anses rimligt att du ska klara dig på ~6700kr om du inte lönearbetar.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Du får väl a-kassa?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Det ruttna i det hela är ju då att TS inte tjänat en krona på att jobba under sommaren. Det hade varit bättre för honom att inte jobbat. Sen har du alltid rätt till att kunna köpa mat. Matkuponger ska de då ge dig.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Det ruttna i det hela är ju då att TS inte tjänat en krona på att jobba under sommaren. Det hade varit bättre för honom att inte jobbat. Sen har du alltid rätt till att kunna köpa mat. Matkuponger ska de då ge dig.

Så du tycker att det är bättre att gå på bidrag, inte jobba och inte kunna försörja sig själv än att jobba och kunna försörja sig själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woland:

Så du tycker att det är bättre att gå på bidrag, inte jobba och inte kunna försörja sig själv än att jobba och kunna försörja sig själv?

Du tycker att han ska jobba utan att få något för det alltså? Vad tjänade han på att jobba? Han förlorade ju snarare pengar på att jobba. Hur kan du då tycka att han ska göra så igen?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Han fick ju arbetslivserfarenhet när han jobbade så du kan ju inte säga att han inte fick något för det, ja vad tjänar du eller jag på att jobba? Du kanske tycker att alla i sverige ska gå på socialbidrag? Då ska jag berätta en nyhet för dig, det är vi som jobbar som gör att staten har pengar att betala ut bidrag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Han fick ju arbetslivserfarenhet när han jobbade så du kan ju inte säga att han inte fick något för det, ja vad tjänar du eller jag på att jobba? Du kanske tycker att alla i sverige ska gå på socialbidrag? Då ska jag berätta en nyhet för dig, det är vi som jobbar som gör att staten har pengar att betala ut bidrag med.

Jasså, kom du på det själv? Själv har jag inte fått en krona i bidrag förutom studiebidraget. Normalt sett tjänar jag bra mycket mer pengar på att jobba än vad jag hade fått om jag gick på bidrag. Hade jag inte gjort det så hade jag slutat jobba på direkten. Finns ju ingen anledning att slita om man inte får något för det. Ja det finns en positiv grej för honom med att han har jobbat och det är ju arbetserfarenheten, om man nu kan få väldigt mycket erfarenhet på en månad. Sedan lär ju en arbetsgivare inte prioritera någon med enmånaders jobb framförför någon annan oprövad kille.

Hade jag gått på bidrag så hade jag inte tagit ett jobb i en månad om jag vetat att jag inte skulle få några bidrag efter det i 3-4 månader. Det är helt korkat av staten att ha det så. Hade han inte fått den månaden som han jobbade så hade det ju varit bra. Då hade vi sparat de pengarna samtidigt som han betalar in skatt. Varför ska han få det ännu mer skit för att han väljer att jobba en månad?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ska man vara cynisk så har jonazz en poäng. Ska man vara optimistisk så får man som sagt lyfta fram erfarenheten, kontakter och eventuella möjligheter att få jobba hos arbetsgivaren i framtiden.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

skulle garanterat gallra ut soc-kidsen direkt mot killen/tjejen som faktiskt haft ströjobb, då det på något litet sätt faktiskt visar att han/hon ansträngt sig lite iaf.

Så vi gjorde back in the days när jag var med och gick igenom jobbsökande.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

skulle garanterat gallra ut soc-kidsen direkt mot killen/tjejen som faktiskt haft ströjobb, då det på något litet sätt faktiskt visar att han/hon ansträngt sig lite iaf.

Så vi gjorde back in the days när jag var med och gick igenom jobbsökande.

Eller så kan man tolka det som att personen i fråga är okapabel att hålla ett jobb. Solidaritet my ass finns inte en chans i helvete att jag jobbar om det inte är ekonomiskt försvarbart. Så roligt är det inte att jobba att jag gör det för någon annans skull än min egen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Skrivet av illusi0n:

Är väl udda om du ska få kunna spendera precis alla pengar du tjänat in för att sedan hoppa på bidragståget igen efteråt, det är väl inte rimligt?

Dom har väl helt enkelt räknat på att pengarna du fått in skulle räckt si och så länge ifall du fått bidrag, och gått på det.

huH! du har inte levt fattigt hör jag, jag levde på soc bidrag i ca ett år, var i samma situation som TS. hade sommarjobbat, fått mig lite pen
gar för en gångs skull. Jag betalade av lite skulder köpte, lite kläder och annat nödvändigt SOM svennson tar förgivet sånt man försakat, för att ha råd med hyran. I alla fall så tyckte SOC att jag spenedrat och borde klara mig på sparade pengar. Det är ett hån. OCH inget annat, man har gått i ett år och sammlat inköp på hög, när man väl får ett sommarjobb kan man äntligen köpa nya sockar och kalsonger för pengarna. När sedan 68 åringarna som vägrar pensionera sig kommer tillbaka från semestern i thailand! så säger SOC att man borde ha lagt undan SOM SAGT ett hån, jag hade ca 1200 kr efter hyra kvar när jag levde på bidrag. Jag klagar inte men när man lever så snålt sammlar man inköp på hög. Så sluta håna oss och om du tycker att vi med mindre silverskedar i röven ska leva som råtter så kanske du ska söka dig till ett land där det funkar på det viset. U.S.A....

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Du tycker att han ska jobba utan att få något för det alltså? Vad tjänade han på att jobba? Han förlorade ju snarare pengar på att jobba. Hur kan du då tycka att han ska göra så igen?

Han tjänade ju 20'k när han jobbade eller hur? Förstår inte din logik. Eller tycker du att det är "ok" att välja mellan jobbinkomst och bidrag? Verkar som om du missförstått hela grejen med socialbidrag. Det finns ju till enbart för om man inte kan försörja sig själv.

Kanske dax att du växer upp lite och inser att alla människor faktiskt är ansvariga för sin egen försörjning.

Permalänk
Medlem

Jovisst vore det väl perfekt om det fungerade så Woland. Men, att möjliggöra viss inkomst utan att socialbidraget räknas ned med motsvarande mängd kronor har diskuterats rätt livligt på sistone. Att avfärda jonazz som "omogen" för att han framlyfter vad som enligt vissa är ett problem kan i sig ses som omoget.

Trots att jag stundvis är en nyliberal tänkare har jag nog med vett att förstå att det kan finnas ett samband mellan arbetsovilja och den, mig veterligen, fortfarande rådande avräkningsprincipen.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woland:

Han tjänade ju 20'k när han jobbade eller hur? Förstår inte din logik. Eller tycker du att det är "ok" att välja mellan jobbinkomst och bidrag? Verkar som om du missförstått hela grejen med socialbidrag. Det finns ju till enbart för om man inte kan försörja sig själv.

Kanske dax att du växer upp lite och inser att alla människor faktiskt är ansvariga för sin egen försörjning.

Du förstår inte min logik? Han tjänade 20 000 men fick då inte bidrag på 4 månader efter det vilket då i det närmaste gjorde att han förlorade pengar på att jobba. Det är absolut så att jag anser att man gör de valen i livet som gynnar sig själv och ens liv.

Jasså jag är alltså omogen för att jag lyfter fram ett problem att det inte lönar sig med att jobba? Kanske läge att lyfta på ögonlocken och se problematiken i det hela. Har man inga bra argument så är det ju alltid lättare att köra på med personangrepp.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woland:

Han tjänade ju 20'k när han jobbade eller hur? Förstår inte din logik. Eller tycker du att det är "ok" att välja mellan jobbinkomst och bidrag? Verkar som om du missförstått hela grejen med socialbidrag. Det finns ju till enbart för om man inte kan försörja sig själv.
Kanske dax att du växer upp lite och inser att alla människor faktiskt är ansvariga för sin egen försörjning.

Handlar ju lite om motivationen, går man på bidrag och får erbjudande om ett korttidsjobb på 1-2månader så skulle inte jag tacka ja iaf om jag visste att jag förlora på det. Därimot om jag fick behålla den lönen och sen när man blev arbetlös igen fick bidrag som innan skulle jag devinitivt tackat ja.
Sen med arbetsovilja/arbetsskygg skulle jag nog inte räkna hit. Jag är det devinitivt, skulle jag fått rimliga pengar på att gå hemma hade jag gjort det direkt, men att leva på dom få kronorna man får på bidrag gör att jag väljer att jobba för att ha råd med lite nöjen med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwelegacy:

När sedan 68 åringarna som vägrar pensionera sig kommer tillbaka från semestern i thailand!

Det finns anledning till att vissa "vägrar pensionera sig"...

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dala56:

Det finns anledning till att vissa "vägrar pensionera sig"...

Precis, somliga har inte råd pga för mycket lån osv.

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det folk som inte tar något ansvar över huvud taget. Som sopar allt under mattan och hoppas att det mirakulöst ska lösa sig. Det finns folk som verkligen haft otur och förtjänar bidragen men de jag känner till som lever på soc är i alla fall bara väldigt lata.

Permalänk
Medlem

Ja dagens ungdomar tror att allt handlar om pengar. Att bara för att man "tjänar" mer på att gå vidare på bidrag så ska man inte ta ett arbete t.ex. Det handlar väldigt lite om vad man får i pengar. Det handlar om arbetslivserfarenhet och visa att man verkligen vill arbeta. Morot och piska går i mångt och mycket ut på att lära sig just detta för att somliga inte verkar förstå att bara för att man kan leva gott på socialbidrag istället för att arbeta om man nu har det valet så kommer det straffa sig i framtiden.

En person som inte haft ett hederligt arbete kommer alltid att hamna på skräphögen jämfört med en person som arbetat och känner till hur arbetslivet fungerar. Det är hela paketet man köper, man visar att man kan ta ansvar och gå upp till ett arbete, att man kan prioritera sitt liv så att det inte enbart är nöjen och vara med kompisarna, att man kan ha förståelse för att pengar inte växer på träd. osv osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Morot och piska går i mångt och mycket ut på att lära sig just detta för att somliga inte verkar förstå att bara för att man kan leva gott på socialbidrag istället för att arbeta om man nu har det valet så kommer det straffa sig i framtiden.

Fast då måste det finnas en morot också. Annars så kommer aldrig morot och piska fungera oavsett vad man vill ha ut av det.

Nu tycker inte jag att man ska gå på bidrag om man kan ha ett jobb istället. Men det är samtidigt fullt förståeligt att ingen vill jobba och slita bara för att få ut lika mycket som de som gör ingenting. Utan moroten finns det bara piskan, och den är det då inte konstigt att folk väljer att leva utan. Arbetslivserfarenhet är inte utan värde, men med inflationen på arbetsmarknaden så vill det ju till att man har rätt erfarenhet, för annars är ju den också av väldigt lite värde vilket också fullt förståeligt inte är mycket till morot.

Likaså är den gamla myten om att börja på botten och jobba sig upp är sällsynt idag. Antingen har man en väg in till dit man vill vara, kontakter, rätt ubildning(ar) eller på annat sätt en fot inne på rätt ställe, eller så har man inte det. Och har man inte det så gör ju inte arbetslivserfarenhet någon skillnad om det inte bidrar med någonting för att höja ens värde i arbetsgivarnas ögon inom det fält man vill in på. Det spelar liksom inte så stor roll hur länge man har jobbat på donken om det är Fysiker man söker jobb som.

Inget av detta är dock en ursäkt för att sitta och inte göra ett skvatt om man istället kan ha ett jobb. Men poängen är att sådant beteende är förståeligt, om än inte uppskattat. Så vill man använda sig av piska och morot och få det att fungera så får man ju se till att ha en morot som motsvarar piskan.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Fast då måste det finnas en morot också. Annars så kommer aldrig morot och piska fungera oavsett vad man vill ha ut av det.

Nu tycker inte jag att man ska gå på bidrag om man kan ha ett jobb istället. Men det är samtidigt fullt förståeligt att ingen vill jobba och slita bara för att få ut lika mycket som de som gör ingenting. Utan moroten finns det bara piskan, och den är det då inte konstigt att folk väljer att leva utan. Arbetslivserfarenhet är inte utan värde, men med inflationen på arbetsmarknaden så vill det ju till att man har rätt erfarenhet, för annars är ju den också av väldigt lite värde vilket också fullt förståeligt inte är mycket till morot.

Likaså är den gamla myten om att börja på botten och jobba sig upp är sällsynt idag. Antingen har man en väg in till dit man vill vara, kontakter, rätt ubildning(ar) eller på annat sätt en fot inne på rätt ställe, eller så har man inte det. Och har man inte det så gör ju inte arbetslivserfarenhet någon skillnad om det inte bidrar med någonting för att höja ens värde i arbetsgivarnas ögon inom det fält man vill in på. Det spelar liksom inte så stor roll hur länge man har jobbat på donken om det är Fysiker man söker jobb som.

Inget av detta är dock en ursäkt för att sitta och inte göra ett skvatt om man istället kan ha ett jobb. Men poängen är att sådant beteende är förståeligt, om än inte uppskattat. Så vill man använda sig av piska och morot och få det att fungera så får man ju se till att ha en morot som motsvarar piskan.

Det är inte så att man ska föra över ansvaret på andra över sitt eget liv. Att man inte förstår att om man sitter och lyfter bidrag istället för att arbeta kan straffa sig i efterhand så är det bara sig själv man har att skylla. För det kommer visa sig att en person som anställer nya medarbetare hellre ser att man arbetat överhuvudtaget och inte kommer förstå att man "ju gick på bidrag för att man skulle förlorat på det"-argumentet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Ja dagens ungdomar tror att allt handlar om pengar. Att bara för att man "tjänar" mer på att gå vidare på bidrag så ska man inte ta ett arbete t.ex. Det handlar väldigt lite om vad man får i pengar. Det handlar om arbetslivserfarenhet och visa att man verkligen vill arbeta. Morot och piska går i mångt och mycket ut på att lära sig just detta för att somliga inte verkar förstå att bara för att man kan leva gott på socialbidrag istället för att arbeta om man nu har det valet så kommer det straffa sig i framtiden.

En person som inte haft ett hederligt arbete kommer alltid att hamna på skräphögen jämfört med en person som arbetat och känner till hur arbetslivet fungerar. Det är hela paketet man köper, man visar att man kan ta ansvar och gå upp till ett arbete, att man kan prioritera sitt liv så att det inte enbart är nöjen och vara med kompisarna, att man kan ha förståelse för att pengar inte växer på träd. osv osv.

Nu vet inte jag kan bara tala för mig själv (tvivlar på att jag skulle anses vara mer ungdom än du förövrigt) men det är inte frågan om att lyfta bidrag istället för att jobba, inte för mig åtminstone. Jag jobbar deltid och skulle med enkelhet kunna kassera in mer pengar än jag tjänar i form av ekonomiskt bistånd men jag väljer att inte göra det för att jag anser att det inte är gynnsamt. Dels trivs jag med att jobba så lite som jag gör och jag tjänar tillräckligt för att klara mig med inskrivning på soc tillkommer krav av en sjuhelvetes massa olika saker och sådant joller orkar jag inte med. Men jag tycker ändå att det är en designmiss att det straffar folk ekonomiskt att ta ett tillfälligt jobb, ekonomi är viktigt och det borde belönas att man tar så lite av statens pengar som möjligt.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Det är inte så att man ska föra över ansvaret på andra över sitt eget liv. Att man inte förstår att om man sitter och lyfter bidrag istället för att arbeta kan straffa sig i efterhand så är det bara sig själv man har att skylla. För det kommer visa sig att en person som anställer nya medarbetare hellre ser att man arbetat överhuvudtaget och inte kommer förstå att man "ju gick på bidrag för att man skulle förlorat på det"-argumentet.

Vart har jag sagt det? Jag vill bestämt minnas, och läsa, att jag sa att det inte är en ursäkt samt att om man kan jobba så bör man göra det. Det jag däremot sa är att det faktum att vissa väljer att inte göra det är förståeligt vilket är en helt annan sak.

Och kalla mig skeptiker, men de anställningsprocesser där arbetsgivaren finner sig behöva välja mellan två personer där skillnaden är ovidkommande arbetslivserfarenhet mot ingen erfarenhet tror jag vara försvinnade sällsynta. Som jag också sa, arbetslivserfarenhet HAR ett värde, men när det är erfarenhet utanför det man söker så minskar det betlydligt i värde även om det inte blir värdelöst.

Men försök inte inbilla mig om att du skulle vara positivt inställd till en förändring som innebar att du skulle behöva jobba mycket mer dina gelikar för samma eller iallafall motsvarande betalning som de har. Jobbar man ska man ha betalt, punkt slut. Och har man sen inte mer kvar sen när levnadskostnaderna är betalda än vad någon på bidrag har, då är det någonting som inte stämmer.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.