AMD förvandlar gamla kretsar till Radeon HD 7000-serien för OEM

Permalänk
Medlem

Fast om de petar ner serienamnen och säljer det enbart som OEM så tycker jag på sätt och vis att det kan vara ok. Inte snyggt gjort, men OEM-köpare's största krav i min erfarenhet är "det ska fungera, jag ska inte behöva tänka" Alternativt "öhh... den där har höga siffror" vilket faktiskt uppfylls. Och om de petar ner korten en nivå (65xx blir 74xx) så har man ju även kompenserat för prestandaskillnaden.

Som sagt, inte snyggt, men acceptabelt om än med lite eftersmak.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lingonn:

Ska man ta och flasha bios på sitt 580 sen kanske och sälja det dyrt på blocket som ett 680, e ju fair deal?

Klistra på rätt klisterlappar oxå så du inte blir genomskådad
Det är ju inte riktigt samma sak.
Bilar kan ju ha samma motor i flera modeller, utan att folk klagar.

Om man använder äldre kretsar från fabrik, med rätt beskrivning av prestanda, så är det ju okej.
Det är väl inte så att det står på en grafikprocessor att det är en 6xxx eller 7xxx, den har väl en intern kodning oxå, som kan gå att använda till flera årsmodeller.
Det är ju knappast så att AMD kallar hem modeller från butikshyllan och märker om till andra kort.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Helt rätt, det är i oem som Amd mfl tjänar sina pengar som driver utvecklingen framåt.

Och det är väl kretsen som ska användas i en ny seribetekninge, inte att de märker om redan färdiga kort. Gnäller folk för att det är samma motor i en bil från 2009 som en från 2011?

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk

90% av alla som köper datorer på el-siba-market skiter i vad det är för grejer... bara dom slipper pilla med det, kan ha uppe bank sidan och spela Mw2-3(sam shit) på med low i 720p så är dom nöjda.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det ingår inte i konsumentverkets uppdrag att utöva någon "makt" över huvud taget.. De är en rent rådgivande myndighet.

Då har du en väldigt snäv definition av makt.
Makt kan utövas på många sätt.

Och saker och ting kan förändras åt ena eller andra hållet, vilket liksom var det jag var inne på och då spelar det ingen roll vad dess uppdrag är idag då jag menade att det kan ändras, om man vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Vadå inte ut på konsumentmarknaden, tidigare serier går alldelles utmärkt att få tag på (exempelvis http://www.inet.se/produkt/5409335/gigabyte-radeon-hd6450-102...) och fyller sitt användningsområde till icke-spel datorer alldelles utmärkt.

Ja, för mina föräldrar (som har ett hopplock av mina gamla datorer) duger nvidia 8400 helt utmärkt, den klarar absolut allt de kan tänkas hitta på. Drar lite ström också. Och 8400 säljs ju fortfarande i många varianter. Men till spel suger den såklart, då är ovanstående 6450 ett lämpligare "budgetval" för de allra simplaste spelen. (Har själv en radeon 4650 i min vardagsdator, för 500kr var den ett umärkt köp för ett par år sedan, fläktlös och allt, och för det priset kan man knappt ens idag få ett mycket bättre fläktlöst kort)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

kan någon förklara varför det heter "turks" själv råkar man vara turk, så man börjar undra.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla tycker detta är konstigt. Rätt normalt att man återlanserar tidigare generationer som budgetmodeller i ett nytt modellprogram. Sker i de flesta industrier. Det blir rätt svårt att hålla priset nere om man måste hela tiden utveckla ett nytt budgetkort från scratch istället för att plocka ett lämpligt direkt från hyllan och anpassa det för det nya modellprogrammet.

Ska man ta fram och designa helt nya budgetmodeller i low-end segmentet så kommer det bli givetvis dyrare och för att inte konkurrera med sig själva så får man ju justera upp priserna i alla segment, dvs allt blir dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinan:

kan någon förklara varför det heter "turks" själv råkar man vara turk, så man börjar undra.

http://maps.google.se/maps?q=Turks+och+Caicos+Islands&hl=sv&s...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

VGA PORTEN <3

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Tröttnat på vad? Ett snabbt öga på din sig. säger mig att du inte köper en färdig dator från dell och alltså inte behöver bry dig. Det här berör bara OEM. Dessutom kollar man (iaf jag) alltid på spec. på en produkt - inte bara namnet - innan jag köper den. Jag antar att du också kollar streamprocessorer, minne, osv. när du handlar och inte köper en produkt med stämpeln "Snabbt och kraftfullt grafikkort!!!". Precis som man kollar på hästkrafter och bensinförbrukning när man köper en bil, oavsett vem tillverkaren är eller vad modellen heter.

Personligen älskar jag att sitta och jämföra modeller för att hitta det bästa alternativet när jag ska köpa datordelar. Visst tar det tid, men är ju nästan halva nöjet när man valt färdigt och känner att man tagit ett bra köpbeslut.

EDIT: Om man ska klaga på något är det ju snarare alla säljare i butiker. Känner många som frågat efter råd hos säljarna, t.ex. vad är bästa prestandan för dittan o dattan etc. och där säljaren (troligtvis helt okunnig) ljugit dem rakt upp i ansiktet och sagt helt osanna felaktig saker. Där har ju svensson försökt ta reda på information men blivit serverad nonsens. Borde vara större kandidat till "olagligt-listan" än när latmaskar som knappt försöker alls bara köper produkten med högst modellnummer.

Bara för att jag inte påverkas av något betyder det inte att jag inte bryr mig. Jag tycker fortfarande att namnbyten borde vara olagliga, för det förvirrar okunniga inköpare, slutkonsumenter, återförsäljare osv osv. Detta leder bland annat till butikssäljare som "talar osanning" och överhypar produkter.
Man ska inte behöva vara expert för att bestämma vilken dator som passar en.

Jag finner inte längre det roliga i att jämföra specifikationer dag in och dag ut. Med svalnat teknikintresse blir det bara ett irritationsmoment att hålla koll på alla siffror, specifikationer och modellnamn. Tänk dig hur mycket skönare det hade vart om du kan ta ett snabbt köpbeslut och vara nöjd med det, det tycker i alla fall jag och jag tror de flesta delar min åsikt. Det är skillnad på att vara lat och önska sig bekvämlighet.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av minibite3:

Tänk dig hur mycket skönare det hade vart om du kan ta ett snabbt köpbeslut och vara nöjd med det, det tycker i alla fall jag och jag tror de flesta delar min åsikt.

Fast problemet är väl i så fall främst att inte alla grafikkort i 7000-serien (omdöpta eller ej) är snabbare än alla i 6000-serien (eller 5000-serien, för den delen)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast problemet är väl i så fall främst att inte alla grafikkort i 7000-serien (omdöpta eller ej) är snabbare än alla i 6000-serien (eller 5000-serien, för den delen)?

Nu brukar ju inte varje generation vara så mycket bättre än den förra så att budgetkortet i den nya generationen för 600kr presterar likvärdigt med förra generationens top-end kort.

Om en ny generation är 25% snabbare i överlag så blir det väldigt svårt att få plats med ett low, mid och high end segment om low ska vara motsvarande high från förra generationen, då med ett prisspann från 500-600kr till 5000kr. Man skulle då få en inre konkurrens då prisspannet är för stort i förhållande till prestandan.

Det normala i alla budget sammanhang är att man tar förra generationens teknik och använder det som budget istället för att utveckla ett helt ny krets bara för att täcka ett budgetsegment. Det skulle vara rejält korkat att utveckla en ny krets för xxx antal miljoner istället för att ta en färdigutvecklad från hyllan och göra mindre modifieringar och få den prestera lika bra.

För oss konsumenter är det bättre om de kan hålla priset nere på budget genom att ta färdiga kretsar från hyllan, skulle budget segmentet bli dyrare så måste man öka priserna på de andra segmenten, annars skulle de konkurrera ut varandra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sunnis:

Nu brukar ju inte varje generation vara så mycket bättre än den förra så att budgetkortet i den nya generationen för 600kr presterar likvärdigt med förra generationens top-end kort.

Nej, jag håller alltså med. Fast det som eventuellt kan lura någon är väl att ett kort med högt nummer kan vara sämre än ett med lägre (om det sedan eventuellt har haft någon annan beteckning tidigare är väl rätt oväsentligt)? Men om man skulle vilja förenkla borde väl åtgärden vara att se till att högre siffra verkligen innebär högre prestanda snarare än att förbjuda namnbyten (som vissa förespråkar)?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Detta är förbannat fulspel.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd

Fast nu är alla kort snabbare än sina föregångare.

Inte direkt som nvidias namnbyte av 8800 till 9800
namnbytet av 8800 till 250gts gav iaf lite mer skillnad även om det var samma krets.

OBS detta är inte mobila byten som sker mer eller mindre varje gen. mellan nvidia och amd

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Otroligt vackra och orörda öar i väst indien.. iaf när jag var där 2006/2007!!! haha btw..