Permalänk
Medlem

Spela med trackball?

Har nyligen börjat intressera mig för trackballs som ersättare för vanliga möss till spel (alla typer, fps, rts, med mera).

Ni som kör trackballs till spel, eller i alla fall gjort det länge nog för att ha en bra uppfattning, fungerar det?

Har lite frågor om dem:

1. Ta logitech marble som exempel, styr man kulan med ett eller fler fingrar?

2. Hur pass exakta är de? Pixel/pixel precision?

3. Hur är känsligheten på dem vanligtvis, motsvarighet till dpi alltså. Går det att ställa in olika och ändå ha pixel/pixel precision? Eller kräver pixel/pixel precision en enda känslighet?

4. Använder man acceleration på kulan eller är det bättre att ha acceleration avstängd som med vanliga möss?

5. Är muspekaren 100% stabil eller hoppar den till ibland och hamnar någon helt annanstans?

Permalänk
Medlem

har använt och spelat med trackball i ca 10 år.

1 tror inte den är särskillt bra som spelmus, skulle mer rekomendera trackman wheel eller liknande.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=107719
själv har jag en 5-6 år gammal microsoft trackball optical, den har 4 knappar och hjul med kanpp. helt underbar!
dom flesta trackaballspelarna är överens om att denna är den bästa trackballen som gjorts.
dock har den två stora nackdelar, den tillverkas inte längre, och den måste rengöras dagligen.

2 trackballs är inte alls exakta! så mycket kan jag säga, inte min iallafall.
ingen av de trackballs jag haft är något man kan använda som precisionmus, dom "hoppar" igång. kulan sitter typ fast och när du börjar röra den så hoppar den igång.
det är en vanesak och man lär sig snabbt hur det fungerar.

3 tror inte det går ställa in dpi på nån trackball, tyvärr. trackballs är så liten marknad så mössen som funns ute är flera år gammal teknik i.
tycker tillverkarna borde göra en satsning på trackballs igen. hade den musen jag har börjats tillverkas igen hade jag köpt upp ett lager till framtiden. jag är livrädd för att min mus ska gå sönder.
förstår inte riktigt frågan.

4 acceleration? på vilket sätt? har aldrig sett nån sån inställning.

5 helt stabil vill jag påstå. har hänt nån gång att den hoppat runt för mig men dom gångerna kan man räkna på fingrarna, och sätter mand et till relation hur många år jag använt trackballs så vill jag säga att de är helt stabila.

den stora fördelen med trackballs är att man kan röra sig oerhört fort. att vända sig helt om är bussenkelt och man behöver aldrig oroa sig för att musmattan tar slut eller att man behöver ta nytt "grepp" mitt i en strid.
microsofts trackballs finns att köpa på ebay har jag för mig. har sett dom där förr.
men annars rekomenderar jag hellre trackman än marble

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
har använt och spelat med trackball i ca 10 år.

1 tror inte den är särskillt bra som spelmus, skulle mer rekomendera trackman wheel eller liknande.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=107719
själv har jag en 5-6 år gammal microsoft trackball optical, den har 4 knappar och hjul med kanpp. helt underbar!
dom flesta trackaballspelarna är överens om att denna är den bästa trackballen som gjorts.
dock har den två stora nackdelar, den tillverkas inte längre, och den måste rengöras dagligen.

2 trackballs är inte alls exakta! så mycket kan jag säga, inte min iallafall.
ingen av de trackballs jag haft är något man kan använda som precisionmus, dom "hoppar" igång. kulan sitter typ fast och när du börjar röra den så hoppar den igång.
det är en vanesak och man lär sig snabbt hur det fungerar.

3 tror inte det går ställa in dpi på nån trackball, tyvärr. trackballs är så liten marknad så mössen som funns ute är flera år gammal teknik i.
tycker tillverkarna borde göra en satsning på trackballs igen. hade den musen jag har börjats tillverkas igen hade jag köpt upp ett lager till framtiden. jag är livrädd för att min mus ska gå sönder.
förstår inte riktigt frågan.

4 acceleration? på vilket sätt? har aldrig sett nån sån inställning.

5 helt stabil vill jag påstå. har hänt nån gång att den hoppat runt för mig men dom gångerna kan man räkna på fingrarna, och sätter mand et till relation hur många år jag använt trackballs så vill jag säga att de är helt stabila.

den stora fördelen med trackballs är att man kan röra sig oerhört fort. att vända sig helt om är bussenkelt och man behöver aldrig oroa sig för att musmattan tar slut eller att man behöver ta nytt "grepp" mitt i en strid.
microsofts trackballs finns att köpa på ebay har jag för mig. har sett dom där förr.
men annars rekomenderar jag hellre trackman än marble

Håller med om det mesta som föregående talare skriver. Har själv föregångaren till den mus som länkas till, & den har funkat absolut perfekt i 7-8 år. Den ser ut enligt nedan, & har förhindrat en musarms-invaliditet. Det finns dock några saker som behöver korrigeras, men det har väl att göra med att det är olika märken.

2. Min är (till skillnad från Microsofts, tydligen) mycket exakt, och skiljer sig inte från en 'vanlig' mus. Jag har definitivt aldrig upplevt att kulan 'hoppar igång' enligt ovan, men tummen behöver vara ren.

3. Det går självfallet att ställa in, precis som med andra möss.
Ms programvara = förkrigsmodell?

4. Se svaret på föregående spörsmål.

Visa signatur

/Televinken

Gigabyte P55A-UD3 / Core I7 860 med Scythe Ninja / 8gig Crucial Ballistix 1333/CL7 / XFX HD5870 / PSU 780W 65Ah / AOC e2752Vq

Permalänk
Medlem

är det den på bilden du har?

den har jag också, det är min gamla mus. den är inte optisk och använder rullar som på gamla möss. dom är betydligt bättre vad det gäller precision.
men eftersom jag behövde fler knappar var jag "tvungen" att köpa microsofts mus.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Det är alltså bättre att ha en trackball som man styr med tummen som ni båda föreslagit än att styra den med pekfingret?

Logitech har förutom marble ännu en som man styr med pekfingret och sen den som Televinken rekommenderade.

Kan man styra så exakt med tummen alltså så att fps fungerar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henmyr
Tack för svaren.

Det är alltså bättre att ha en trackball som man styr med tummen som ni båda föreslagit än att styra den med pekfingret?

Logitech har förutom marble ännu en som man styr med pekfingret och sen den som Televinken rekommenderade.

Kan man styra så exakt med tummen alltså så att fps fungerar?

Jag tycker att det känns ergonomiskt naturligare att styra med tummen.
Fungerar dessutom alldeles utomordentligt alla i fps-spel som jag lirat.

@Henmyr; Ja, den du ser på bilden. Absolut bästa jag investerat i till datorn!

Visa signatur

/Televinken

Gigabyte P55A-UD3 / Core I7 860 med Scythe Ninja / 8gig Crucial Ballistix 1333/CL7 / XFX HD5870 / PSU 780W 65Ah / AOC e2752Vq

Permalänk
Medlem

Fan har blivit intresserad av trackball på några minuter av att få höra att en internetvän har kört spel med det och det göra han bra! Om det är optimalt med trackball tror jag nog inte men det skulle vara kul å testa.

Hur gick det för dig då TS?

Permalänk

http://clearlysuperiortech.com/ltracx.html

Jag funderar själv på att beställa. Den här modellen har 3600 dpi.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Blev att ja drog iväg en beställning på Logitech's trackball. Har smått ångest.. ^^

Permalänk
Medlem

Har nu vant mig använda trackball och kan säga att de funkar ju att spela med, men det är som sagt inte optimalt. Gött som fan vid vanligt användande dock.