Bugg i Crucial M4 orsakar blåskärmar efter 5 000 timmars användning

Permalänk
Medlem
Skrivet av man_the_man:

För några dagar sen fick min första BSOD med crucial m4, har haft min i ca 2.5 månad. Blåskärm i ca 1 sekund sen startade den om. Den har funkat bra sen dess dock.

fast den behöver inte vara orsakad av disken utan windows

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

har gjort det irriterande misstaget att läsa hela tråden med ordbajsande från majoriteten där dom flesta ropar "ååhhh fruktansvärt!" och resten tycker att det är "tur dom inte köpt ssd". många med skygglappar och fanboyismen på max tror dom vet att det bara är någon tillverkare man "kan lita på".

nyheter för samtliga: du kan aldrig "lita" på någon tillverkare. alla gör misstag. skillnaden är bara hur grova och hur allvarliga deras misstag är och hur dom väljer att hantera det.

crucial och kingston har alltid gjort allt dom kunnat för mina kunder så dom handlar jag glatt av. ocz har även visat sig engagera sig bättre än tex corsair med fler. men det är bara min erfarenhet och behöver inte alls vara vad som gäller för andra.

dessutom bör det tilläggas att crucials erbjudande om att byta ut/returnera diskarna om man inte kan vänta är långt mer än man kan begära och bör givetvis anses som mycket god kundservice.

tack för ordet

Permalänk
Medlem

Då får jag sitta och hålla tummarna på att inte intel går ut och säger att man har samma problem med 510 serien.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt glad över att ha köpt SSD, även fast vissa får problem ibland. Detta problemet verkar ju endast beröra dom med 5000 timmars användning, en fix kommer vara ute innan resten med samma produkt får problemet.

Måste tyvärr hålla med rmd om att fanboyismen verkar stark även inom hdd och ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Efter Intels G2 disk blev hastigheten rätt obetydlig för merparten av datoranvändarna. Sen för att Samsung hittills inte har hittat några fel innebär inte att den inte har några, risken känns snarare högre att dom kommer hitta något inom kort då Intels disk är från mars och Samsungs är från oktober, eller tycker du inte det?... Annars är det väl bättre att köpa en OCZ MAX IOPS då även dom vart ute mkt längre tid och är "snabba".

Nej,naturligtvis är det ingen som vet om den kommer förbli felfri,men du tycker inte att det känns lite löjligt att inte rekommendera köp pga "eventuella" fel som kan komma senare ?.Just nu har den inga kända fel och är dessutom snabbare än Intels 320 serie= köp.

Kan tillägga att jag sitter med en Kingston som trots SF-2200 kontroller har fungerat klanderfritt i 5mån men jag skulle fortfarande inte rekommendera ngn att köpa pga alla problem som just SF har/har haft.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rmd:

har gjort det irriterande misstaget att läsa hela tråden med ordbajsande från majoriteten där dom flesta ropar "ååhhh fruktansvärt!" och resten tycker att det är "tur dom inte köpt ssd". många med skygglappar och fanboyismen på max tror dom vet att det bara är någon tillverkare man "kan lita på".

nyheter för samtliga: du kan aldrig "lita" på någon tillverkare. alla gör misstag. skillnaden är bara hur grova och hur allvarliga deras misstag är och hur dom väljer att hantera det.

crucial och kingston har alltid gjort allt dom kunnat för mina kunder så dom handlar jag glatt av. ocz har även visat sig engagera sig bättre än tex corsair med fler. men det är bara min erfarenhet och behöver inte alls vara vad som gäller för andra.

dessutom bör det tilläggas att crucials erbjudande om att byta ut/returnera diskarna om man inte kan vänta är långt mer än man kan begära och bör givetvis anses som mycket god kundservice.

tack för ordet

Faktum är att de skulle bryta mot svensk lag om de nekade att byta ut trasiga diskar eftersom konsumentlagen är glasklar på vad som gäller för varor med ursprungliga fel. Detta är per definition ett ursprungligt fel alltså har köparen rätt att få varan lagad, utbytt eller att få köpet hävt. Man har även rätt till ersättning för diverse utlägg i samband med reklamationen såsom telefonsamtal till butik samt resor. Jag tycker inte riktigt ett företag ska ha beröm för att de följer rådande lagstiftning utan det är ju det minsta man kan begära.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Hur blir detta då? Testar inte företagen sina produkter fullt ut?

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av geforcevsati:

Hur blir detta då? Testar inte företagen sina produkter fullt ut?

Hur testar du för fel som dyker upp efter 5000 timmar? Utan att låta en disk gå 5000 timmar.

Permalänk
Medlem

Irriterande naturligtvis, men dom löser problemet utan gnäll, som det ska vara

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Hur testar du för fel som dyker upp efter 5000 timmar? Utan att låta en disk gå 5000 timmar.

Nja,det är väl kanske inte så svårt för ett utvecklings/test-team att manipulera den interna räknaren som räknar tiden. En sådan här sak borde ha upptäckts tycker jag allt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

ingen orkar raportera när HDDs felar.

... eftersom "HDD Failure" helt enkelt är 'background noise' nu för tiden;...

HDD:s fallerande är inte i klass med SSD:ernas hel/halvfatala grundbuggar. Man bör nog gå tillbaka 50+ år vid HDD jämförelser.

Väntar också ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

har det gått 5000 drifttimmar sen "nyss"?

Nope, 50 kanske

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De är då en jävla tur då att man inte har suttit på denna disken mer än 2 månader då XD

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Linksys

Hej på er alla!

Som ny på jobbet på "Crucial" så vaknade man upp ganska snabbt på denna helgdag!
Man kan tyvärr inte göra mer än att beklaga att sådant här händer och jag fick samtidigt som er reda på detta i ett internt mail inatt.

Som ni säkert redan har läst så väntas en firmwareuppgradering inom kort.

Hoppas ni kommer att lita på Crucials produkter framöver trots detta.

Har ni några frågor så är ni såklart välkomna att kontakta mig!

Ha en god dag, det ska jag försöka ha..;-)

Med vänliga hälsningar

Mattias Hansson

PS. Ber om ursäkt att det fortfarande kan stå min gamla arbetsplats i min profil, är igång med att ändra detta.

Visa signatur

Mattias

Permalänk
Sötast

Riktigt glad att jag har en X25-M. Aldrig haft problem.

Permalänk
Medlem

Fråga: Kanske dum fråga, men jag har fått för mig att det krävs en omformatering vid uppdatering av firmware. Det måste jag väl ha drömt?

Sen undrar jag om intels 120 gigare är den prisvärdaste att köpa till en ny gamingrigg idag?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforcevsati:

Hur blir detta då? Testar inte företagen sina produkter fullt ut?

De kan inte testa i full skala, och då menar jag i samma antal som när produkten köps av konsumenter. De kan testa i en mycket liten skal på några få exemplar, men aldrig på 10.000, eller hundratusen. Men crucials är arnolunda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Köpte samsung 830 istället för crucial m4, men detta var före jag visste om buggen, rätt val? lite missnöjd över hastigheten på samsungen då dem utlovar 520 på 64gb verisionen och jag har 300 som absolut bästa, och 160 på write som jag har 130 som absolut bästa. men den piskar ju min gamla intel x-25 m 40gb med hästlängder iaf, man märket faktiskt skillnaden på dem två.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Och denna SSD har kidsen hyllat och samtidigt sågat Sandforce-baserade diton jäms med fotknölarna. Nu kanske folk tänker både en och två gånger innan de bashar ett visst märke av SSD. Alla har någon typ av problem, det är en ny teknik. Jämfört med hårddiskar som systemdisk så är dock SSD bättre på alla plan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett relativt enkelt fel. Jag litar fortfarande på m4.
Intel 320 har varit väldigt stabila. 8MB var ett tag sedan.
Problem med Samsung 830 är också väldigt sällsynta.

Det är fortfarande dom tre som gäller om man vill satsa lite mer på tillförlitlighet än prestanda. Fallet m4 har dessutom tokbra prestanda.

Permalänk
Medlem

Måste ju säga att det verkar vara den minst allvarliga buggen hittills iaf, dock ej trevligt med buggar överhuvudtaget =/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Lite frågor...

Min m4 sitter i en macbook pro. Kommer det att gå att uppgradera den i min dator eller är det windows som gäller? Orkar verkligen inte inte öppna laptopen igen :(. Stänger aldrig av min laptop heller, vet någon om tiden som datorn är i vila räknas till dessa 5k timmar?

Permalänk
Skrivet av Sammyc51:

Hahaha en Corsair användare pratar om stabilitet.

2012s nya skämt?

Med senaste firmwaren så verkar dom stabila?
du kanske helt missade att jag skrev "(hitills)" eftersom jag inte är säker på hur länge jag kan säga så

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Intels 8mb bugg är fixad sen länge, så man har snarare och välja på stabil disk eller en med omstarter hela tiden, vad är värst?

Har du ens läst nyheten? Du måste först använda disken 24/7 i 7 månader innan det börjar hända, och jag kan garantera att de definitivt kommer lösa problemet innan dess.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heande:

Nja,det är väl kanske inte så svårt för ett utvecklings/test-team att manipulera den interna räknaren som räknar tiden. En sådan här sak borde ha upptäckts tycker jag allt.

Visserligen men det känns som ett udda problem iaf. Att det skulle bli problem precis när den räknaren kommer till 5000. Nu vet jag inte varför det ställer till problem, är det så att disken kanske ska göra nån typ av koll vid 5000 timmar så bör det ha testats men är det ett slumpmässigt fel går det inte alltid att rå för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gal33r:

rekomenderade inte ni den i nyårsspecialen?

Det första jag tänkte på när jag läste nyheten. De verkar ha lite otur med deras rekommendationer.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gal33r:

rekomenderade inte ni den i nyårsspecialen?

mm, lite dåligt av sweclockers att inte testa den åtminstone 5000h...

Tack för nyheten, bra att ni fiskar fram sånt här. Nu ska jag hålla koll efter firmware-uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Tur att jag avvaktade med SSD så man slipper sånt här.

Permalänk
Medlem

kom inte på något bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Min m4 sitter i en macbook pro. Kommer det att gå att uppgradera den i min dator eller är det windows som gäller? Orkar verkligen inte inte öppna laptopen igen :(. Stänger aldrig av min laptop heller, vet någon om tiden som datorn är i vila räknas till dessa 5k timmar?

Endast driftstid, motsvarande att skivorna snurrar i magnetisk disk gissar jag på, och då det inte finns spinup på SSD kan du förmodligen låta operativsystemet sätta den i vila så ofta som möjligt för att spara driftstid.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara