Permalänk
Medlem

1st 120mm radiator till ett Radeon 6990

Skulle en 120mm radiator med tex dubbla gentle typhoon fläktar klara av att kyla ett 6990 till ok temperatur?

MVH
Patrik

Permalänk
Medlem

Inte en chans

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Inte en chans

Vadå inte en chans? Klart att den ska klara det, betydligt bättre kylning än org (framförallt tystare kanske)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

Vadå inte en chans? Klart att den ska klara det, betydligt bättre kylning än org (framförallt tystare kanske)

Men snälla. Vi snackar om en 120 radiator, 200W brukar dom kunna kyla av. Vad ligger ett 6990 på?

Kylningen på ett 5970 ska klara 300W värmeutveckling.
6990 ungefär samma.

Så 300-200=100 för lite. Så OM han kör t.ex en XTX 120 med P/P 5000+ rpm fläktar så kaaanske han kan spela i en timma iaf. Optimalt?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Men snälla. Vi snackar om en 120 radiator, 200W brukar dom kunna kyla av. Vad ligger ett 6990 på?

Kylningen på ett 5970 ska klara 300W värmeutveckling.
6990 ungefär samma.

Så 300-200=100 för lite. Så OM han kör t.ex en XTX 120 med P/P 5000+ rpm fläktar så kaaanske han kan spela i en timma iaf. Optimalt?

HAHA, ok tänkte lite fel där

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte sätta två gpu:er på en 120 rad Läste nångång att man bör ha en 120 rad per cpu/gpu. Alltså två 120 till ett 6990 (eller en 240 rad). Och nej jag har ingen källa på det och ingen egen erfarenhet av detta. Jag skulle inte sätta mitt 6000 kronorkorts liv på en rad Och om du har råd med ett 6990 borde du väl ha råd med en rad till eller en större?? Anyways... du kan nog googla lite o se hur mycket värme en ensam rad kan förabort och sen jämföra med hur mycke ett 6990 drar?

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem

Hur är det med 240-rad?

Permalänk
Medlem

En tunn "25mm" 120mm radiator klarar utav att kyla ca 450W och en likadan fast tjock "45mm" klarar av det dubbla ca 930W

Källa: http://www.overclockers.com/forums/archive/index.php/t-570415...

Har kollat med en konverterare och overclockers sidan har missat att det skall vara kcal och inte cal som dom har skrivit där, 1W motsvarar 0,86 kcal i övrigt är det som det skall.

Så en 120mm radiator är fullt duglig att kyla "nästan vad du vill" dock inte passivt men det är ju nästan självklart eller hur?

Permalänk
Medlem

Temporärt ja. 900W på en 120 rad? Ja i kanske 5 min

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Temporärt ja. 900W på en 120 rad? Ja i kanske 5 min

Så vilken är din källa till att en 120mm radiator endast klarar av 200W ;)?

Permalänk
Skrivet av milla_66:

En tunn "25mm" 120mm radiator klarar utav att kyla ca 450W och en likadan fast tjock "45mm" klarar av det dubbla ca 930W

Källa: http://www.overclockers.com/forums/archive/index.php/t-570415...

Har kollat med en konverterare och overclockers sidan har missat att det skall vara kcal och inte cal som dom har skrivit där, 1W motsvarar 0,86 kcal i övrigt är det som det skall.

Så en 120mm radiator är fullt duglig att kyla "nästan vad du vill" dock inte passivt men det är ju nästan självklart eller hur?

Men vad har han för källa? Det han säger där är helt galet, du får inte över 900w kylförmåga från en 120 rad utan att vattentempen är väldigt hög vilket gör att kylningen blir dålig och vidare måste fläkten snurra toksnabbt och hela poängen med vattenkylning faller

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Så vilken är din källa till att en 120mm radiator endast klarar av 200W ;)?

Min egna.
Har i princip haft vartenda radiator du kan köpa från aquatuning.
Även med en pump från en spolarmotor och dom bästa gpu block som fanns för drygt 2 år sedan så orkade en 120 monster radiator kyla knappt ~250watt.
Visst, vattnet kan koka osv. Men man vill kontinuerligt få bort 200+ på en och samma sekund. Inte över ett förlopp på 30 minuter.
Det GÅR om du har en enorm mängd kylmedel (25L+) och en extremt kraftig pump.
Men då handlar det snarare om att transportera bort värmen, inte "kyla bort" den.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Min egna.
Har i princip haft vartenda radiator du kan köpa från aquatuning.
Även med en pump från en spolarmotor och dom bästa gpu block som fanns för drygt 2 år sedan så orkade en 120 monster radiator kyla knappt ~250watt.
Visst, vattnet kan koka osv. Men man vill kontinuerligt få bort 200+ på en och samma sekund. Inte över ett förlopp på 30 minuter.
Det GÅR om du har en enorm mängd kylmedel (25L+) och en extremt kraftig pump.
Men då handlar det snarare om att transportera bort värmen, inte "kyla bort" den.

Värme är energi och kan inte tas "bort" Energi är oförstörbar och kan bara transporteras och det är ju det som all kylning går ut på, du transporterar värmen från ett ställe till ett annat

Permalänk
Medlem

Borde fungera strålande. Jag hade en Omni ALC GPU Cooler kylare till 5970;n och en 120mm fickade det lätt.

http://www.youtube.com/watch?v=sarI-9QJcUA&feature=results_ma...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Värme är energi och kan inte tas "bort" Energi är oförstörbar och kan bara transporteras och det är ju det som all kylning går ut på, du transporterar värmen från ett ställe till ett annat

Ist för att vara wiseass. Värmen från vattnet strålar till metallen/radiatorn. Fläktarna kyler metallen som även kyler vattnet.
På så vis transporterar ju fläktarna bort värmen.
Skulle inte fläktarna klara det så ökar värmen i slingan varje gång han belastar grafikkortet.

Tror du förstod mkt väl vad jag menade...

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Ist för att vara wiseass. Värmen från vattnet strålar till metallen/radiatorn. Fläktarna kyler metallen som även kyler vattnet.
På så vis transporterar ju fläktarna bort värmen.
Skulle inte fläktarna klara det så ökar värmen i slingan varje gång han belastar grafikkortet.

Tror du förstod mkt väl vad jag menade...

Jag fattar men du har ju uppenbarligen inte koll på läget då ditt påstående att en 120mm radiator inte klarar av att kyla ett 6990, astroboy hade ju en vattenkylare till sitt 6970 med en 120mm radiator, påstår du att han ljuger när han säger att det fungerade strålande.

Erkänn när du har fel istället för att komma med felaktiga råd och påståenden.

En 120mm radiator klarar av ett 6990 enough said vilket var vad som efterfrågades i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Jag fattar men du har ju uppenbarligen inte koll på läget då ditt påstående att en 120mm radiator inte klarar av att kyla ett 6990, astroboy hade ju en vattenkylare till sitt 6970 med en 120mm radiator, påstår du att han ljuger när han säger att det fungerade strålande.

Erkänn när du har fel istället för att komma med felaktiga råd och påståenden.

En 120mm radiator klarar av ett 6990 enough said vilket var vad som efterfrågades i denna tråd.

Istället för att jiddra med en så pass ignorant person som du, så tycker jag TS ska följa DITT råd ist.
5970/6990 är två olika kort. Samt du ref. till 6970 som är singel GPU kort.
Jag måste sniffat för mycke ln2 genom åren..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

En person har provat med en 140 radiator i singel loop.

1 x Black Ice® GTS Gen Two Stealth 140 Highest Performance Radiator (GTS140) with XIGMATEK Cooling System XLF XLF-F1455 140mm (1000RPM, 63.5 CFM and 16dba) 1 x Alphacool NexXxoS ATXP Back Plate - ATI 6990 Series 1 x Alphacool NexXxoS ATXP ATI 6990 Series (11028) (useing AS5 on GPU units but using the memory thermal pads that came with cooler) 1 x Koolance Reservoir and Pump, RP-980BK, Black (RP-980BK) (on full power)

Han träffade 77C efter 30 minuter.
Så hur länge klarar en simpel 120 uppgiften?

Edit: Kan tilläga att tätningarna stack och kortet gick åt skogen.
Varför? Expandering.
Nu får ni jiddra vidare om ni vill. Jag ger mig.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Istället för att jiddra med en så pass ignorant person som du, så tycker jag TS ska följa DITT råd ist.
5970/6990 är två olika kort. Samt du ref. till 6970 som är singel GPU kort.
Jag måste sniffat för mycke ln2 genom åren..

+1. Tror dock faktiskt det funkar (kanske inte optimalt) att köra med en 120mm rad till 6990 om man inte överklockar och nöjer sig med temps runt 70-80C. Ska man ändå köra vatten finns det väl ändå inget bra skäl till att köra på den lösningen imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

En person har provat med en 140 radiator i singel loop.

1 x Black Ice® GTS Gen Two Stealth 140 Highest Performance Radiator (GTS140) with XIGMATEK Cooling System XLF XLF-F1455 140mm (1000RPM, 63.5 CFM and 16dba) 1 x Alphacool NexXxoS ATXP Back Plate - ATI 6990 Series 1 x Alphacool NexXxoS ATXP ATI 6990 Series (11028) (useing AS5 on GPU units but using the memory thermal pads that came with cooler) 1 x Koolance Reservoir and Pump, RP-980BK, Black (RP-980BK) (on full power)

Han träffade 77C efter 30 minuter.
Så hur länge klarar en simpel 120 uppgiften?

Edit: Kan tilläga att tätningarna stack och kortet gick åt skogen.
Varför? Expandering.
Nu får ni jiddra vidare om ni vill. Jag ger mig.

Håller med om att även om det kanske skulle gå att använda en 140 mm radiator på ett 6990 kort så förstör det själva meningen med varför man kör vattenkylning. Lägger man 6000 kr på ett grafikkort så ser jag ingen mening med att snåla in på kylningen. Enda fallet det är försvarbart är om man bygger så smått att det bara finns plats för en 120 radiator, och redan här tycker jag att man skall tänka till en extra gång. Själv kör jag dubbla 6990 kort plus en i7-2600k i en loop med dubbla pumpar i serie. Detta kyls med 1x120 rad, 1x 240 rad och en 360 rad. Jag själv anser att detta ligger på gränsen och hade från början räknat med att få plats med en 240 rad till. Men det finns helt enkelt inte plats.

Så frågan TS skall fråga sig är vad syftet med att vattenkyla är. Om det är för att få ett svalt och tyst system så bör han lägga ner tankarna på att endast använda en 120 mm rad på ett 6990 kort.

Fallet med killen Xroo pratar om visar även vad höga vattentemperaturer ger upphov till en ökad risk för läckor. I detta fallet var dock olyckan ett resultat av den höga vattentemperaturen tillsammans med gammal hederlig klantighet. Killen i detta fallet verkar ha klantat sig genom att ta bort tätringarna för "fittingsen" vid radiatorn.

"yes i had the fill valve top open on the system to make sure there was no absured pressure in the system. but i think i know why it leaked after i went to bed. As i was testing it the tubes got very warm. 77c warm. so the fittings would of expanded because of heat. the two barbed fittings on the rad had bad rubber gaskets on them that leaked during the first water test. i removed them and forgot to put some new one back in....i don't need to exploain futher. but i will, for the trolls. the heat expanded the steel fittings on the rad and when i hut down the tests they cooled and shrank again. this is why i needed the gaskets....when they shrank they leaked..."

Permalänk
Medlem

perhuden, tackar! Nu kanske fler ignoranta personer slutar rita gröna skogar åt TS.
Jag har provat ett 6990 på en enkel XSPC RX120 med GT15(1850rpm) fläktar samt XSPC 750 res/pump. I ett 20C (kylt med AC) svalt rum.
Det fungerar ingen längre stund. Till en början ser man fina 25-30C i idle.
Sen sakta "stabiliserar" det sig runt 65-70C. Då tror man att det räcker. Trumvirvel.... wait for it!
Nu började även vattnet i reservoiren bli för varmt. 85C+ efter 2 timmar med 3DMark tester.

Och det är inte optimalt.
Hade varken ln2/torris vid tillfället och mycket av vattenkylningen blev såld här.
Sålde sedan mina 6990is och byggde 2x5970 byggebsom faniskogen köpt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

perhuden, tackar! Nu kanske fler ignoranta personer slutar rita gröna skogar åt TS.
Jag har provat ett 6990 på en enkel XSPC RX120 med GT15(1850rpm) fläktar samt XSPC 750 res/pump. I ett 20C (kylt med AC) svalt rum.
Det fungerar ingen längre stund. Till en början ser man fina 25-30C i idle.
Sen sakta "stabiliserar" det sig runt 65-70C. Då tror man att det räcker. Trumvirvel.... wait for it!
Nu började även vattnet i reservoiren bli för varmt. 85C+ efter 2 timmar med 3DMark tester.

Och det är inte optimalt.

Hoppar in här.
Förvisso är 5970 och 6990 olika generationer, men generar inte 6990 mindre värme?
Sen måste jag länka en rolig recension av 5970 plus en 120 radiator http://www.hitechlegion.com/reviews/cooling/water-cooling/502...
Har erfarenhet av coolits lösning och kan påstå att den är ok, slår förstås inte ett custom system

Edit: det ska även finnas helslutna 120mm system till 590;n så då borde ett 6990 kanske även det fungera? http://www.coolitsystems.com/index.php/products/gpu-coolers/o...

edot2: känner mig som en reklampelare, men lösningar som är suveräna tåls att nämna

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm