Permalänk
Avstängd

Köpa/äga villa UTAN lån

Har vi någon villaägare här inne på forumet som kan säga vad fördelarna/nackdelarna med ett skuldfritt ägande är jämfört med att ha ett lån?

Förr hörde man att det var dyrare att äga ett hus ifall man inte hade något lån på det... men det kan väl för tusan inte stämma?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Det har alltid varit "billigare" att inte ha något lån på det.

Det man menar med att det var billigare att ha lån var att:
1. Låg ränta som var nära eller under inflationen.
2. Lån var avdragsgiltligt på skatten.

Om då dessa 2 tillsammans gjorde att du fick en årlig avgift som var lägre än inflationen så innebar detta att ditt din bostad steg snabbare i värde än dina lån. Om du istället för att betala av lånen då köpte något annat som också steg i pris snabbare än inflationen, så fanns det ingen större mening med att betala på lånen, detta kallade man "inflationen äter upp lånen". Detta i sin tur gör att huspriser går upp, om folk får ta lån (vilket var ett sätt man reglerade detta innan man fick flytande valuta i sverige). Om det skulle vara helt oreglerat (och fiat valuta, vilket är en förutsättning för inflation) skulle det i längden leda till hyperinflation då varje husköp hade trissa upp priset -> höjt inflationen -> kvoten mellan inflationen och räntan blir mindre -> man tjänar ännu mer på husköp -> man är villig at låna och betala mer för en bostad.

Dock så finns det alltid några som har otur när man leker sådana här lekar med lossas-valuta och får gå ifrån hus och allt de äger.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

En nackdel är ju att det tar väldigt många år av sparande om man ska kunna köpa en villa utan att låna. Genom att låna till bostad så köper man tid. Även om pengarna är lånade så ägar man ju bostaden och förhoppningsvis ökar den i värde. Samtidigt äter inflationen upp en del av räntan och amorteringarn kan ju ses som en form av sparande.

En vanlig svensson som inte har har något stort kapital att börja med gör en rejält dålig affär om man skulle spara till ett helt hus och samtidigt bo i te.x en hyresrätt då man aldrig kommer få något tillbaka på all hyra man har lagt under tiden.

Givetvis ska lånet vara anpassat till sin inkomst och man bör gå in med en hyffsad kontantinsatt.

Permalänk
Medlem

Oom man tillhör dem som köpte bostad på 90-talet bör man kunna göra en rejäl vinst på att sälja sin nuvarande, och med den vinsten köpa en ny bostad - utan lån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sirnicke:

Oom man tillhör dem som köpte bostad på 90-talet bör man kunna göra en rejäl vinst på att sälja sin nuvarande, och med den vinsten köpa en ny bostad - utan lån.

Skickades från m.sweclockers.com

Man får nog vänta ett år till om man ska sälja för just nu ser det inte så bra ut. Med det ekonomiska läget är det inte många som vill köpa till priserna som säljarna vill ha. Säljarna i sin tur tittar bara på tidigare priser och vägrar acceptera att marknaden har ändrats så de sänker inte priserna. Resultatet är att det finns massa hus och lägenheter till höga pris som ingen vill betala.

Fast om man är realist kan man få sålt det nu fast då är risken stor att man säljer billigt och tvingas köpa dyrt. Tyvärr är ju bostadsmarknaden lite av en katastrof.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

När förmögenhetsskatten fanns så var det inte så bra att ha en villa utan lån, men den är ju borta nu så det är inget problem. Som det är nu för tiden så är enda nackdelen att man inte har några avdrag man kan kvitta mot inkomster men det går ju egentligen på ett ut.

Så någon direkt nackdel av att inte ha något lån finns inte. Fördelen är dock att man slipper betala ränta.

Skrivet av sunnis:

En nackdel är ju att det tar väldigt många år av sparande om man ska kunna köpa en villa utan att låna. Genom att låna till bostad så köper man tid. Även om pengarna är lånade så ägar man ju bostaden och förhoppningsvis ökar den i värde. Samtidigt äter inflationen upp en del av räntan och amorteringarn kan ju ses som en form av sparande.

En vanlig svensson som inte har har något stort kapital att börja med gör en rejält dålig affär om man skulle spara till ett helt hus och samtidigt bo i te.x en hyresrätt då man aldrig kommer få något tillbaka på all hyra man har lagt under tiden.

Givetvis ska lånet vara anpassat till sin inkomst och man bör gå in med en hyffsad kontantinsatt.

Fast det där är ju största felet med vår bostadsmarknad idag. Alltså att folk ser sitt boende som någonting man ska tjäna pengar på. Det ska alltid tjänas pengar på att sälja sitt hus m.m. ungefär som att det man faktiskt fått ut av det under tiden man bott där inte haft något värde. Ett annat fel är ju att folk inte ammorterar då det i praktiken betyder att man hyr av banken men det är ju en annan sak.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Om du har pengarna för att köpa utan lån så beror det på vad för avkastning den nuvarande placeringen av pengarna ger. Om avkastningen är högre än räntan på lån så lönar det sig att låna. I annatfall är det bättre att betala allt vid köpet.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Entusiast
Skrivet av belga:

När förmögenhetsskatten fanns så var det inte så bra att ha en villa utan lån, men den är ju borta nu så det är inget problem. Som det är nu för tiden så är enda nackdelen att man inte har några avdrag man kan kvitta mot inkomster men det går ju egentligen på ett ut.

Så någon direkt nackdel av att inte ha något lån finns inte. Fördelen är dock att man slipper betala ränta.

Fast det där är ju största felet med vår bostadsmarknad idag. Alltså att folk ser sitt boende som någonting man ska tjäna pengar på. Det ska alltid tjänas pengar på att sälja sitt hus m.m. ungefär som att det man faktiskt fått ut av det under tiden man bott där inte haft något värde. Ett annat fel är ju att folk inte ammorterar då det i praktiken betyder att man hyr av banken men det är ju en annan sak.

Kan någon förklara detta magiska fenomen att bostäder blir värda mer och mer med tiden när allt annat (undantaget antikviteter) tappar i värde? Är det på grund av inflationen som skulle vara större än värdeminskningen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

En fördel skulle väl vara det att du äger ditt boende och slipper lån som ska återbetalas. Just det där med återbetalning, kan vara skönt att slippa.

Övriga tidigare nämnda fördelar som har varit, kanske fortfarande är eller inte alls är, är utom mitt vetande, då jag aldrig belånat mig själv de gånger jag ägt ett boende.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kan någon förklara detta magiska fenomen att bostäder blir värda mer och mer med tiden när allt annat (undantaget antikviteter) tappar i värde? Är det på grund av inflationen som skulle vara större än värdeminskningen?

Inflationen är en orsak. En annan är den begränsade tillgången på bostäder/tomtmark i aktraktiva områden. Efterfrågan är i dessa områden större än tillgången.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Du betalar inget extra till en bank. Det är en orsak så god som någon. Kan du betala utan lån, gör det.

"Den som är satt i skuld är aldrig fri"

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kan någon förklara detta magiska fenomen att bostäder blir värda mer och mer med tiden när allt annat (undantaget antikviteter) tappar i värde? Är det på grund av inflationen som skulle vara större än värdeminskningen?

Vi var och kollade på en hus och la bud.
Säljarens argument för att inte sänka sin pris var att han köpte när det var "dyrt" att köpa hus.
Och det är inte säljares problem att endel köpte hus dyrare än vad dom går för nu.

Så ska man köpa/sälja så bör man kolla runt hur marknaden är,hus stiger inte direkt hur mycket som helst som många verkar tro.
T.ex nu är det ganska lätt att få ner priser samt kolla hur länge dom legat ute på marknaden.

+ att säljare får inte köpa ett nytt hus om dom har lån på gamla förens det gamla är sålt.
Så man kan utnyttja det lite faktiskt, som vi gjorde när säljare gick ner 10k i pris att vi sa bara, om dom har något vettigt att komma med kan du ge vårat nr.

En del pyntar in mycket pengar och förväntar sig kunna plocka ut hur mycket som helst vid försäljning.
Men är som sagt marknaden mättad så sitter dom där sen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det är verkligen köparens marknad just nu, har kollat runt på en hel del och de flesta villor tar flera månader att få sålt. men som många säger här i tråden så tror säljarna att de kan få lika bra betalt nu som för ett par år sedan, vilket är lite naivt.

Vi ska försöka ha lite mer is i magen och vänta ett tag till, förhoppningsvis så fortsätter trenden

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra en hälsosam fördelning istället för att pynta in allt (dvs inte ha för stor andel lån). Ser hellre att en stor del ligger investerat i annat än fastigheten. Med ränteavdrag och dylikt kan det oftast bli mer fördelaktigt att investera pengarna istället och ta en del lån. Med tanke på att man via banker även kan få försäkringar så att bostadslånen förfaller vid dödsfall osv gör att det även kan vara fördelaktigt för efterlevande ifall man har en lånad del.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatzoN:

Det är verkligen köparens marknad just nu, har kollat runt på en hel del och de flesta villor tar flera månader att få sålt. men som många säger här i tråden så tror säljarna att de kan få lika bra betalt nu som för ett par år sedan, vilket är lite naivt.

Vi ska försöka ha lite mer is i magen och vänta ett tag till, förhoppningsvis så fortsätter trenden

Det är så man ska ha, sen ska man "pressa" lite på säljaren då det är dom som vill bli av med skiten och det är dom som sitter med lånen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

Det är så man ska ha, sen ska man "pressa" lite på säljaren då det är dom som vill bli av med skiten och det är dom som sitter med lånen.

Ni säger att säljare är giriga som vill tjäna pengar på sitt husköp, men dom är ju inte giriga utan de vill ju bara få igen den bråkdel de går plus för att få igen på all ränta de betalat till banken (så som jag ser det:)).

Och inlägget ovan visar ju att köpare är minst lika giriga. För ni kan ju inte inbilla mig att de bara vill ha ett lägre pris för det lägre prisets skull...:P Nej de hoppas ju på att huset stiger i värde när DE säljer sen.:P Huskör är allt för ofta en smutsig och oärlig affär.:/

Jag gillar inte Norrland MEN dom ska ha credit för att de åtminstone gör ärliga husaffärer.:) Varför blir affärerna "mer ärliga" i Norrland? Jo dom säljer hus som hus bör säljas" d.v.s. utan ockervinster utan går de lite + på affären så är de nöjda.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Ni säger att säljare är giriga som vill tjäna pengar på sitt husköp, men dom är ju inte giriga utan de vill ju bara få igen den bråkdel de går plus för att få igen på all ränta de betalat till banken (så som jag ser det:)).

Och inlägget ovan visar ju att köpare är minst lika giriga. För ni kan ju inte inbilla mig att de bara vill ha ett lägre pris för det lägre prisets skull...:P Nej de hoppas ju på att huset stiger i värde när DE säljer sen.:P Huskör är allt för ofta en smutsig och oärlig affär.:/

Jag gillar inte Norrland MEN dom ska ha credit för att de åtminstone gör ärliga husaffärer.:) Varför blir affärerna "mer ärliga" i Norrland? Jo dom säljer hus som hus bör säljas" d.v.s. utan ockervinster utan går de lite + på affären så är de nöjda.:)

Tycker inte det är girigt när man begär billiga pris pga säljare vägrar besikta huset samt att hans pris ide blev sänk pris med 10.000kr.
och vägrar diskutera annat pris.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

Tycker inte det är girigt när man begär billiga pris pga säljare vägrar besikta huset samt att hans pris ide blev sänk pris med 10.000kr.
och vägrar diskutera annat pris.

Det är en annan 5:a.:) Men jag menade mer generellt!^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MacEnkronan:

Ni säger att säljare är giriga som vill tjäna pengar på sitt husköp, men dom är ju inte giriga utan de vill ju bara få igen den bråkdel de går plus för att få igen på all ränta de betalat till banken (så som jag ser det:)).

Och inlägget ovan visar ju att köpare är minst lika giriga. För ni kan ju inte inbilla mig att de bara vill ha ett lägre pris för det lägre prisets skull...:P Nej de hoppas ju på att huset stiger i värde när DE säljer sen.:P Huskör är allt för ofta en smutsig och oärlig affär.:/

Jag gillar inte Norrland MEN dom ska ha credit för att de åtminstone gör ärliga husaffärer.:) Varför blir affärerna "mer ärliga" i Norrland? Jo dom säljer hus som hus bör säljas" d.v.s. utan ockervinster utan går de lite + på affären så är de nöjda.:)

Fast det är ju ofta galna överpriser på många hus och lägenheter. Priserna har stuckit iväg med en faktor tio på något årtionde. Det ser illa ut bland hyresrätterna också men där är det inte priset som är problemet utan bristen på tillgång.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju ofta galna överpriser på många hus och lägenheter. Priserna har stuckit iväg med en faktor tio på något årtionde. Det ser illa ut bland hyresrätterna också men där är det inte priset som är problemet utan bristen på tillgång.

Si si claramente.:):P De verdad...:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MacEnkronan:

Si si claramente.:):P De verdad...:/

Pardon?

Fast jag kanske mest är grinig eftersom jag jagar efter ett ställe att bo just nu och det går inte så bra.
Kan ju alltid hoppas att de nya reglerna med 15 % kontantinsats lugnar ner marknaden lite eftersom det faktiskt krävs lite pengar för att köpa något, det räcker inte med att kasta bankens pengar omkring sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Pardon?

Fast jag kanske mest är grinig eftersom jag jagar efter ett ställe att bo just nu och det går inte så bra.
Kan ju alltid hoppas att de nya reglerna med 15 % kontantinsats lugnar ner marknaden lite eftersom det faktiskt krävs lite pengar för att köpa något, det räcker inte med att kasta bankens pengar omkring sig.

I was just sayin that you are right!:)^^ Jag hoppas att det löser sig för dig avseende bostad!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MacEnkronan:

I was just sayin that you are right!:)^^ Jag hoppas att det löser sig för dig avseende bostad!:)^^

Klart det löser sig. Jag bor hemma för tillfället och är i slutfasen av studier till civilingenjör. Jobb kommer troligtvis inte vara några problem och med en ingenjörslös blir man genast mycket mer attraktiv för både hyresvärdar och banker. Tycker bara det är synd att det ska vara så här. Det borde ju inte vara så svårt att se till att bygga lite fler bostäder för det skulle ju lösa mycket. Här i Göteborg klagar studentkårerna på att det finns för få studentlgenheter och alla klagar på att det finns för få hyresrätter. Det enda som byggs är dyra bostadsrätter i nya dyra områden på norra älvstranden som få har råd att köpa. Många hyresrätter gjordes tydligen om till bostadsrätter när det släpptes och det som finns kvar är ofta i rätt tråkiga områden. Mycket skulle lösas automatiskt om de bara byggde en sådär 10000 nya hyresrätter. Bristen på studentlägenheter skulle ju försvinna eftersom få vill betala ockerpriser för en studentlägenhet om det finns riktiga lägenheter att få tag på. Det borde även släppa lite på hysterin på bostadsrätterna eftersom många köper för att det inte går att hyra.

Tror jag skiter i allt, sparar pengar, tar ett lån när jag får jobb och köper mig en villa utanför stan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24