Blanda SATA 6 och 3?

Permalänk
Medlem

Blanda SATA 6 och 3?

Hej jag har en Corsair Force 3 som systemdisk (SATA 6) och ska komplettera med en Intel 320 (SATA 3). Har läst nånstans att det inte är bra att blanda SATA 6 och 3. Kan inte förstå varför. Har ni någon förklaring? Har ett P8P67 mobo.

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå varför det skulle spela roll. Det ska vara om ditt moderkort är ett av de första revisionerna som hade problem med SATA2. Annars är det bara att köra på.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av joher:

Hej jag har en Corsair Force 3 som systemdisk (SATA 6) och ska komplettera med en Intel 320 (SATA 3). Har läst nånstans att det inte är bra att blanda SATA 6 och 3. Kan inte förstå varför. Har ni någon förklaring? Har ett P8P67 mobo.

Blanda som du vill, skulle väl bara rekommendera att sätta sata 3 på uttag med den hastigheten och sata 6 på uttag med den hastigheten. Men det är mest för att du inte ska behöva byta om du i framtiden sätter dit en ny sata 6 HD.

Nej, vad jag vet ska det inte innebära några problem att blanda hastigheter.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Rätt terminologi är:
SATA (1) = 1.5Gbit/s
SATA 2 = 3Gbit/s
SATA 3 = 6Gbit/s

Har aldrig hört talas ditt "problem" tidigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Rätt terminologi är:
SATA (1) = 1.5Gbit/s
SATA 2 = 3Gbit/s
SATA 3 = 6Gbit/s

Har aldrig hört talas ditt "problem" tidigare...

Enligt SATA-kommissionen heter det numera:

SATA 1.5 GB/s
SATA 3 GB/s
SATA 6 GB/s

kan det bli enklare och samtidigt så självklart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Enligt SATA-kommissionen heter det numera:

SATA 1.5 GB/s
SATA 3 GB/s
SATA 6 GB/s

kan det bli enklare och samtidigt så självklart?

För att vara korrekt är det dock:

SATA 1.5 Gb/s
SATA 3 Gb/s
SATA 6 Gb/s

Som gäller

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

För att vara korrekt är det dock:

SATA 1.5 Gb/s
SATA 3 Gb/s
SATA 6 Gb/s

Som gäller

Fo3

Yeeees - skulle bara kolla att ni va me.

Permalänk

ren spekulation men kan det va nått som har med raid o göra?
ang ursprunliga frågan.

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Okej, tackar för svar

Permalänk
Medlem

Hej,

jag lånar tråden lite. Har en liknande fråga. Jag har två stycken SATA 3 Gb/s och en SATA 6 Gb/s som jag tänkte sätta in i en ny dator. Jag funderar på att köra RAID-0 på två diskar. Vilka hade ni valt att använda till RAIDen för att få bäst prestanda? Kan man blanda SATA 3 och 6 i samma RAID?

RAIDen på totalt 1TB är tänkt att vara systemdisk och för program och spel, mm
Den återstående disken på 500GB är tänkt som fildisk, för filmfiler och musik mm.

Vad tycker ni??

Permalänk
Avstängd

Om man blandar olika SATA, så kommer den långsammaste gälla för alla enheter. Därför är det inte bra att blanda, allt kommer bli långsamt.

(Har jag läst nånstans)