Corsair Force GT 120GB [Problem]

Permalänk

Corsair Force GT 120GB [Problem]

Hej kära SweClockers medlemmar!

Nu är det så att min nya SSD-hårddisk inte riktigt fungerar som den borde. Jag tänkte jag gör en tråd ihop om att någon kanske har haft samma problem som det jag har och löst det på ett smidigt sätt.
Problemet som jag har är att datorn inte hittar hårddisken av någon underlig anledning. Till en början så var jag tvungen att göra en lite ghetto-moddande med SATA-kabeln med tanke på att den kabeln är lite skum för att den inte fäster med ett "klick" som många andra kablar gör dvs att kabeln sitter väldigt löst och glappar troligen. Lösningen som var tillfällig blev en gummisnodd som såg till att det blev ett jämt tryck in mot själva hårddisken. Nu dock så har ghetto-modden slutat fungera och jag har skrivit ett meddelande till inet och bett dem ta tillbaka den och ta en titt på själva hårddisken ifall det kan vara något problem med den.

Jag kan även nämna att jag har i princip prövat allt va det gäller att pröva olika kablar SATA så väl som ström-kabeln och inget verkar fungera.

Har ni några tanka och idéer på vad som kan spöka så får ni mer än gärna dela med er av den informationen.

Med Vänliga Hälsningar: Marschall.

Några bilder:
http://imageshack.us/photo/my-images/853/bildmp.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/706/bild2dy.jpg/

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att höra :/. Min fungerade inte heller som den skulle men följde denna guide (installerade dock om W7 istället) och fungerade:

http://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Kanske inte hjälper alls men värt ett försök?

Permalänk
Medlem

gick in i diskhanteraren och gjorde en ny hårddisk av ssd:n och det funkar sen

Permalänk
Medlem

Har också problem med Sata-anslutningen, den klickar inte som du säger. Iofs är det fel att kalla det ett problem då jag inte har haft problem med att få disken å funka vilket din också bör göra så länge den sitter kvar på disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke94:

gick in i diskhanteraren och gjorde en ny hårddisk av ssd:n och det funkar sen

Det där var ju verkligen en mycket bra förklaring, ur gör man en ny disk av SSD:n ? Hur ska han kunna göra något med SSd:n om han inte kan se den...

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

Tråkigt att höra :/. Min fungerade inte heller som den skulle men följde denna guide (installerade dock om W7 istället) och fungerade:

http://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Kanske inte hjälper alls men värt ett försök?

Tack för ditt svar, dock så hjälpte dessvärre inte videon just mig så mycket.
Jag har ännu inte fått något svar från Inet så jag låter tråde löpa vidare för att se om någon har haft samma problem och lyckats lösa de.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marschall:

Tack för ditt svar, dock så hjälpte dessvärre inte videon just mig så mycket.
Jag har ännu inte fått något svar från Inet så jag låter tråde löpa vidare för att se om någon har haft samma problem och lyckats lösa de.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du inte lyckats installera något på den, eller uppkom felet efter att du hade installerat windows ? Använder du andra hd's i datorn och hade tänkt SSD som lagringsdisk ?

Har du kollat upp på BIOS ifall du använder IDe eller ACHI mode ? Har som sagt samma problemn med min kabel med det hindrar inte mig ifrån att använda SSD'n.

Permalänk
Skrivet av EkrJkr:

Har du inte lyckats installera något på den, eller uppkom felet efter att du hade installerat windows ? Använder du andra hd's i datorn och hade tänkt SSD som lagringsdisk ?

Har du kollat upp på BIOS ifall du använder IDe eller ACHI mode ? Har som sagt samma problemn med min kabel med det hindrar inte mig ifrån att använda SSD'n.

Jo den har ju som jag nämnde i början fungerat och jag har installerat windows 7 på den. Jag har även en annan hårddisk på en TB som agerar som lagrings-hårddisk.

Jag har inte kollat om jag använder IDe eller ACHI mode, vad är det som man bör använda och vad är det som skiljer de båda åt?

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt att förstå exakt vad du menar, men om det är så att du ha har lyckats installera Windows 7 på den och att den sen ibland ändå bara "förvinner" så att du får blåskärm och att den inte längre syns i bios för att sen dyka upp igen efter att datorn varit avstängd så är det firmwaren i disken som behöver uppgraderas.

Jag köpte en Corsair GT 120 vid jul och installerade Windows 7 på den och fick sen just såna problem. Efter att ha uppgraderat firmwaren från 1.3.2 till 1.3.3 så har har den fungerat perfekt.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Skrivet av BjornS:

Det är lite svårt att förstå exakt vad du menar, men om det är så att du ha har lyckats installera Windows 7 på den och att den sen ibland ändå bara "förvinner" så att du får blåskärm och att den inte längre syns i bios för att sen dyka upp igen efter att datorn varit avstängd så är det firmwaren i disken som behöver uppgraderas.

Jag köpte en Corsair GT 120 vid jul och installerade Windows 7 på den och fick sen just såna problem. Efter att ha uppgraderat firmwaren från 1.3.2 till 1.3.3 så har har den fungerat perfekt.

Gjorde du en ominstallation av windows 7 efter att du uppdaterat din firmware på disken?

Visa signatur

Asus P6T X58 | Intel Core i7 920 | PNY Geforce 8800GTS 640mb | Corsair XMS3 DDR3 1600MH 6GB| SB Audigy 2 ZS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvor_85:

Gjorde du en ominstallation av windows 7 efter att du uppdaterat din firmware på disken?

Nej då! Firmware-uppdateringen sabbar inget data och efter den så har det funkat klockrent i en dryg vecka.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=94426

Om du inte har löst problemet än så prova den här! Det löste mitt problem iaf

Visa signatur

Chassie: Fractal Design Define XL - Mobo: MSI P67A GD65 - CPU: Intel i5 2500K - CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 620 - RAM-minne: 8Gb Corsair Vengeace 1600 MHz - GPU: ASUS GTX 570 Direct CU II - PSU: Corsair AX 850 - HDD: Western Digital BC 1Tb - Corsair Force GT 120Gb OS: W7 Home Premium 64bit - Skärm: LG W2363D 120Hz - Keyboard: Microsoft Sidewinder X4 - Mus: Logitech G500 - Headset: Logitech G35 - P6157 3DMarks

Permalänk
Medlem

Det där med att kabeln inte klickar fast är för att det finns inget på dessa SSD som kabeln kan klicka fast i så det är inget som Inet kan lösa åt dig, sitter kabeln löst är det troligtvis fel på själva anslutningen på kabeln då den ska sitta bra ändå.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.