Tjänar man ngt på att bygga sin HTPC själv?

Permalänk
Medlem

Tjänar man ngt på att bygga sin HTPC själv?

Funderar på att köpa en HTPC och vet inte om man ska köpa en färdig eller bygga den själv. Vinner man något prismässigt eller på något annat genom att bygga den själv mer än att man själv exakt får bestämma vad den ska innehålla?

Undrar bara om det är värt besväret att söka runt på internet efter rätt hårdvara och arbetet att bygga den själv i stället för att köpa allt klart.

Permalänk
Medlem

prestandamässigt och så får man ju välja egna komponenter och program samt operativsystem ^^

men länka vlika grejer du tänkt köpa och vad dina krav på den htpcn är

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Du menar att man får mer prestanda för pengarna, eller är det så att de färdigbyggda inte är särskilt kraftfulla?

Kan man inte byta mjukvara i efterhand om man köper en färdigbyggd?

Permalänk
Medlem

Bygg själv, det är roligt att skruva lite & du får utforma datorn som du själv vill.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Färdigbyggda är generellt sett skumma i komponentvalet. Precis som en Gamer PC på elgiganten. Visst det är en dator och den fungerar. Men man kan oftast få något bättre om man skräddarsyr. Särskilt så kan man få just den lådan man vill ha som kanske matchar sakerna runt sin TV.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EW200:

Bygg själv, det är roligt att skruva lite & du får utforma datorn som du själv vill.

Visst är det kul, gäller bara att hitta delar, tycker det är en djungel. Klistrade tråden verkar inte vara uppdaterat på mycket länge.

Tips på sidor som kontinuerligt uppdaterar listor på bra delar som man kan utgå ifrån eller har du kanske några tips?

Permalänk
Medlem

Säg en budget som vi kan utgå ifrån. Titta gärna på prisjakt efter en låda du gillar med. Många brukar säja att en AMD E450 plattform är tillräcklig, men jag tycker personligen om lite med CPU kraft inför framtiden.

Liano eller i3 är de plattformar jag brukar försöka få folk att köpa, för en HTPC skall inte uppgraderas lika ofta som en spelburk och vore trevligt om den håller extra länge då.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Visst är det kul, gäller bara att hitta delar, tycker det är en djungel. Klistrade tråden verkar inte vara uppdaterat på mycket länge.

Tips på sidor som kontinuerligt uppdaterar listor på bra delar som man kan utgå ifrån eller har du kanske några tips?

Jag är absolut inget proffs på datorer så kan inte uttala mig så mycket om för & nackdelar med komponentval
Byggde min htpc/speldator med delarna som står i min signatur & om man bortser från nättaggregatet & grafikkortet så tycker jag det blev billigt & bra.
Det överdimensionerade nättagregatet valdes för att jag ska kunna använda det utan problem till framtida datorer.

Moderkort: Asus P8H67-I B3 mITX 947:-
Processor: Intel Core i3 2100 3,1GHz 1035:-
Minnen: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3 420:-
Plus valfritt chassi & hårddisktyp.
Går att få till det rätt billigt.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Det beror vilken nivå man är ute efter, ju exklusivade desto mer tjänar man i regel på att bygga själv.

Vilken budget har du?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Säg en budget som vi kan utgå ifrån.

Skrivet av nafs:

Det beror vilken nivå man är ute efter, ju exklusivade desto mer tjänar man i regel på att bygga själv.

Vilken budget har du?

Tycker det är lite svårt att säga en budget när jag egentligen inte vet vad det kostar, billigt men bra är ett bra uttryck Kanske 2000 (vad en inspelningsbar dvsspelare kostar) - 5000 kr? Känns onödigt att köpa något för 5000 (eller mer) om jag inte är i behov av prestandan. Sen vill jag absolut inte ha något skräp där filmer kommer hacka etc.

Kanske lättare att skriva vad jag tänkt använda den till så får ni gärna tipsa om de bästa delarna till bästa pris för att uppnå det
Mitt mål är att ersätta mina andra enheter med en HTPC.

I stället för att använda macbook för att spela upp alla typer av filmer (även direkt från .iso etc) i VLC och spotify för musik vill jag göra det på min HTPC. Slänga ut min DVD-spelare och använda min HTPC i stället.
Kunna spela in på min HTPC från TV och titta på i efter hand.
Måste ha en fjärrkontroll till min HTPC också
Ljudninvån är också viktig!
Ska även kunna surfa så ett nätverkskort bör också finnas med.

Permalänk
Medlem

Skall du spela in kan det dra iväg i pris, samt att faktiskt vara smått omöjligt. Beror på hur du får ditt utbud idag. Många digitalaboxar tillåter inte att datorkort spelar av mediaströmen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Skall du spela in kan det dra iväg i pris, samt att faktiskt vara smått omöjligt. Beror på hur du får ditt utbud idag. Många digitalaboxar tillåter inte att datorkort spelar av mediaströmen.

Hur är det med analog TV (dvs ingen box utan bara standardutbudet)?

Permalänk
Medlem

Svårt...

Ger dig några alternativ.

Om man kör på supersnikalternativ så kan man hitta färdiga lösningar som ligger tillräckligt nära för att de ska vara bra alternativ.

Tex om du kör en Supersniklösning med E350 så landar man närmare 2500-3000:- om man ska ha operativ och en disk i. För det får man ju färdiga lösningar som är lika bra.

Däremot om man går upp till en Llano A6 3500 så landar man under 5000:- med operativ och disk samt blurayläsare. Detta är svårt att matcha med färdiga paket - iallafall vad jag kan hitta.

Sedan om man ska ha lite exklusivare saker och blandar in TV-kort och likanande så blir det ännu mer intressant, eller rättare sagt svårare att hitta färdiga lösningar.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Hur är det med analog TV (dvs ingen box utan bara standardutbudet)?

Det finns analoga TV-kort men den kvalitet man får gör en bara besviken.
Är väl mest om man vill digitalisera sina gamla videoband man vill ha analogt kort.
Men det finns väl även ett digitalt standardutbud, åtminstone via marksända TV-nätet?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden för att slippa skapa en ny likadan

Har samma behov som TS och har läst på en del i forumet. Många bra tips, har dock ett par frågor jag inte lyckats få svar på. Som jag ser dialogen nu så handlar det mycket om Asus E45M1-I Deluxe vs AMD A-Series A6-3X00 Socket FM1Box (förenklat) beroende på vilket behov man har av sin HTPC.

Personligen skulle jag vilja använda en Streacom FC8 eller en F7C-B som chassi, men få lite mer kräm i form av en A6 AMD istället för E-45. Funkar detta utan att behöva dra ner på kärnor m.m.? Eller blir värmen för stor?

Hade iofs inte tänkt köra Battlefield 3 via denna PC:n, men skulle gärna vilja kunna köra barnens flashbaserade Internetspel utan problem, likaväl som jag kan köra SVTPlay mm utan lagg. Räcker E-45 för det kanske? Och om det för det kan jag ju välja en Streamcom FC8, vilken PSU rekommenderas att köra i så fall?

Från början kikade jag på en Zotac Nano, trevlig liten pryl, men det känns mer framtidssäkert att bygga en egen lösning. Lurar jag mig själv eller vad tror ni?

Edit: En fråga jag glömde. Kör idag Telias TV-paket där bindningstiden snart går ut... Kan man med en HD installerad i HTPC:n få till inspelningsfunktioner/timeshift mm från någon leverantör (Boxer, ComHem etc.)? Är det ens möjligt? Frågan är vad som då behövs för HW i HTPC:n?

mvh Micke