Vänta 3 månader efter releasen innan man köper spel?

Permalänk

Vänta 3 månader efter releasen innan man köper spel?

Hej

Det känns som att det enda vettiga är att börja vänta upp till 3 månader med att inhandla spel. 3 månader efter att dom har släppts alltså.

Visst det kanske är lite till överdrivt ibland, men se bara på Skyrim som fortfarande har ett fruktansvärt dåligt UI fast det släpptes i November. Så dåligt UI att de blir jobbigt att spela, och fortfarande en massa buggar.

BF3 var ju likadant och det är samma sak med en massa andra spel. Spelen levereras ofärdiga och med en massa buggar.

Nä jag har börjat med att först invänta betyg och recensioner och spelen, och om dom får bra betyg så inhandlar jag dom 12 veckor efter release.

Visst de kan vara väldigt lockande att förhandsboka efterlängtade titlar, men du är ju sällan värt det med alla buggar och besvär man får. Mest slöseri med tid och massa irritation.

Heroes 6 har jag ännu inte köpt fast än de är en spelserie som jag är stort fan av, och de blir nog heller inte att förboka varken Diablo 3 eller Guild Wars 2 om jag ska vara ärlig =P

Vad tycker ni om saken?

Tack på förhand!

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Helt rätt, tycker även att det borde finnas flera demo/riktigt hög upplösta gameplay-filmer att ladda ner.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Måste hålla med om att man börjar tröttna på vad som räknas vara ett släpp färdigt spel och att vänta tre månader låter inte helt fel. Själv har jag knappt börjat spela skyrim eller bf3 för den delen

Det ända som fick mig att genomleva buggarna var stronghold 3 fast då fick man ju vänta 2 dar för att få det på engelska.....
Ganska pinsamt att de skall vara så viktigt att släppa spel fort att man skiter i att göra dem klara

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Problematik:

Hej

Det känns som att det enda vettiga är att börja vänta upp till 3 månader med att inhandla spel. 3 månader efter att dom har släppts alltså.

Visst det kanske är lite till överdrivt ibland, men se bara på Skyrim som fortfarande har ett fruktansvärt dåligt UI fast det släpptes i November. Så dåligt UI att de blir jobbigt att spela, och fortfarande en massa buggar.

BF3 var ju likadant och det är samma sak med en massa andra spel. Spelen levereras ofärdiga och med en massa buggar.

Nä jag har börjat med att först invänta betyg och recensioner och spelen, och om dom får bra betyg så inhandlar jag dom 12 veckor efter release.

Visst de kan vara väldigt lockande att förhandsboka efterlängtade titlar, men du är ju sällan värt det med alla buggar och besvär man får. Mest slöseri med tid och massa irritation.

Heroes 6 har jag ännu inte köpt fast än de är en spelserie som jag är stort fan av, och de blir nog heller inte att förboka varken Diablo 3 eller Guild Wars 2 om jag ska vara ärlig =P

Vad tycker ni om saken?

Tack på förhand!

Det finns ju andra fördelar om man orkar vänta.... Det blir oftast lite billigare , man bryr sig inte ifall posten/ÅF dröjer nån extra dag och man slipper många oseriösa spelare som oftas tröttnar efter nån månad.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det finns ju andra fördelar om man orkar vänta.... Det blir oftast lite billigare , man bryr sig inte ifall posten/ÅF dröjer nån extra dag och man slipper många oseriösa spelare som oftas tröttnar efter nån månad.


Inte bara det.

Permalänk

Kanske stämmer i många fall. Gällande bf3 tycker jag inte riktigt det stämmer. Jag har aldrig haft tillräckligt stora problem med någon av spelen i bf-serien för att känna att jag borde ha väntat med köpet.

Permalänk
Medlem

BF3 är fortfarande ett brinnande vrak. Kanske lite mer putsat än vid release men ändå ett vrak...
Skyrim kan du iaf modda inventory UI'n med SkyUI. Gör navigationen så mycket bättre.

Sen så kan man ju trixa till med FXAA injectorn till båda spelen för att få till rätt färger och atmosfär. Gäller speciellt BF3 med dess färgpalett som bara verkar innehålla överdrivet mörka skuggor, ögonskadande belysning och blåa filmfilter...

Håller förövrigt med dig till fullo. Spel är sällan färdigputsade vid release och är lätt värt ett par månaders väntetid så man förhoppningsvist slipper alla bugg relaterad frustration.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Hahaha! Precis mitt tänk för flera år sedan.. Kanske dax att återinföra det?

Permalänk
Medlem

EPIC!

Skrivet av lorgix:

HAHA, episk skit dä där

Permalänk
Medlem

Jag tycker att problemen med Skyrims UI är EXTREMT överdrivna. Eftersom man ändå håller handen på WASD, varför inte navigera med de knapparna också? Går enormt smidigt, flyger fram i menyerna bra mycket snabbare än i Oblivion, för att inte tala om Morrowind. Annars finns det ju som sagt ett flertal GUI-mods man kan ladda ner. Det verkar som att folk inte spelar spel för att ha roligt längre, utan för att tävla i att hitta så många saker att irritera sig på som möjligt.

Jag köper spel jag vill ha så fort de kommer ut, inte en chans att jag skulle vänta tre månader innan jag köper Mass Effect 3 eller X Rebirth, till exempel. Så jäkla dyrt är det ju faktiskt inte med PC-spel, det finns väl knappt ett spel idag som kostar över 400 spänn? Vänta tre månader för att spara en hundralapp? Nej, så snål är inte ens jag.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det där stämmer nästan på mig. Har inte tillräckligt med tid för att spela alla spel så ligger väl själv en sådär 1-2 år efter åtminstone.

Permalänk
Inaktiv

Håller med dig, men ibland köper man ändå vid release och hoppas på det bästa. Men visst vill man ha det smärtfritt så ska man helt klart vänta, och ibland kan man göra det utan någon förlust. Finns så många bra spel att lira nu ändå. Däremot blir det svårt att undvika exempelvis då Mass Effect3, det kommer jag inte att vänta på

Permalänk
Medlem

Problem ligger inte direkt hos utvecklarna i många fall, många av utvecklarna (med vissa undantag) har ju publiserings företagen och sponsorerna m.m. efter sig som piskar på dem och kräver release datum m.m. även om produkten inte är färdig. Otroligt många MMOs har ju fått uppleva det, de har verkat lovande men ofta kommit ut extremt bristande men även "vanliga" spel lider lite av samma och jag tror tyvärr det dödar ett antal spel för att man istället för att bita lite i det sura äpplet och ta kostnaden av 2-3 extra månader av utveckling/bug hunting och finslipning så pressar man ut det på hyllorna.
Tror det är för att vissa företag ser bara initiala försäljningen sedan skiter de i hur det går sedan vilket är sorgligt då många spel är bättre än de får credit för enbart för de blir sågade i början pga buggar m.m.

Större spelstudios med mer "makt" över releasen eller som släpper spelen själva har inte samma problem och därav brukar deras svar på release alltid vara "det kommer när det är klart" sedan släpper de inte spelet om de inte är nöjda med det m.m. Blizzard är ju ett sådant exempel som har dödat spel som precis skulle gå gold (även om de verkar blivit lite penga blinda efter WoW), ArenaNet är ju några andra som mer eller mindre scrappa och började om med GW2 senaste gången det var inte riktigt så här nära som nu men nästan till release ^^ och spelarna får snällt sitta och vänta 4år+ extra på spelet men samtidigt vet man att när de släpper är risken att spelet buggar sönder ganska liten, samma gäller ju Diablo 3 m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Du har helt rätt!
Dock ville jag ha limited edition

Visa signatur

i5 + antec 620 35c idle | asus 6870 | asus p8h61/usb3 | corsair 8gb xms3 | fractal design tesla 650watt | antec dark fleet 85

Permalänk
Medlem

du har helt rätt, men jag hade inte tålamod att vänta 3 månader när swtor kom ut.
Kommer inte ha en susning när diablo 3 kommer

Permalänk
Entusiast

För att lägga en annan vy på saken så skulle jag vilja påpeka att ibland är det kull att vara med om utvecklingen av spelet. Självklara exemplet är ju Minecraft som har varit roligt och bilvigt roligt igen gång på gång. Det är inte för än nu det börjar kännas trist nu när det är färdigt. Dock är det ju inte enda exemplet och något som kanske passar bättre är Dungeon defenders som släpptes "färdigt" men sen ideligen har förbättrats och förändrats.
Dock är båda dessa små företag som måste jobba för sina fans, medan sånna som dice kan skita fullkomligt i att spawnmenyn och spawnsystemet i BF3 är bland det sämsta jag någonsin har varit med om.
Det jag försöker säga är att vissa spel är roligare när man får vada genom buggarna tills man till slut kommer upp på land än att vänta tills allting fungerar (så länge det inte bara är irriterande skit som att du hamnar ovanpå ett flygplan mitt ute i ingen stans när du försöker spawna)

Permalänk
Medlem

Stämmer, jag själv fick vänta 2 månader för att köpa BF3 men inte på grund av att vänta ut buggar. ja va tvungen att spara pengar till en ny dator, så jag slapp alla jätte buggar ;D har inte haft några problem än så länge.

Men jag kan förstå problem med t.ex. skyrim som ändå är ett singelplayer spel och jag fattat det rätt, och då vill man ju inte sitta o patcha och jävlas bara för att kunna spela.. måste vara en besvikelse att ha drakar som flyger baklänges xD

Permalänk

Jag brukar vänta ca. 1 månad efter spel är släppta. Mest för att se om spelet är bra eller över hypat.
Rätt många spel som är över hypade dom senaste åren. Börja göra så, sen jag köpte Red Alert 3 när det släpptes.

Visst finns det ett och annat undantag som bf3 och nåt annat spel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem

Jag gör ofta precis som du säger att vänta typ 3 månader, eller mer, efter release innan jag köper.
Dels är ju en massa buggar fixade, men framförallt så är det mycket billigare. Man får fler spel för samma peng.

Ser ingen större anledning att försöka få tag i spelet så snabbt som möjligt efter release. Den största anledningen till att folk gör det verkar vara för att impa på sina kompisar att ha spelet först och sedan för att ha "klarat" spelet först. Sådant har iallfall jag vuxit ifrån för länge sedan.
Sedan finns det ju såklart spel som är så bra och trevliga att spela att det kan vara värt att köpa dem tidigare.
Skyrim var ett sådant för mig, det första spel jag köpte vid release på många år. Dessutom kostade det 399 kr och inte 499 kr när det släpptes.
Just 400 kr är en smärtgräns för min del. I sällsynta fall kan jag betala 400, men absolut inte mer för ett enda spel.
Men oftast väntar jag till spelen gått ner till typ 149 kr innan jag köper.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv

Sällan ett spel idag kan anses färdigt vid release - ibland blir man nästan mörkrädd när ett företag haft alpha, betas och ett eget team som kvalitetstestar spelen; som gjort av undernärda PRAO-elever från något misärt land.

Det gick så långt för mig och några vänner att vi skaffade varsin konsol istället - bästa vi gjort! Nu ska jag bara få sålt den stationära.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skyrim är iofs en konsollport så att UIt är anpassat för handkontroll än inte direkt ngn överraskning. Jag körde med 360 handkontroll på min PC och det fungerade utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat vänta också. Jag har gjort en lista med spel som jag vill spela och köper spel som har varit ute ett tag och bara kostar 100-200 kr, då är de flesta buggarna fixade också

Däremot tänker jag definitivt förhandsboka GW2, vill inte komma efter och kan inte vänta.

Permalänk
Medlem

Jag kan köpa ett spel på releasedagen. Gillar jag spelet i stort så fortsätter jag spela, och gläds åt eventuella framtida patcher som gör det ännu bättre.

Gillar jag inte spelet så lägger jag det åt sidan, i högen med kassa spel. Kanske gör jag ett återbesök i högen vid senare tillfälle när jag har tråkigt.

Ofta finner jag ett lite väl stort flamewar över skitsaker.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Frågan är då lite vad som är värst:

1. Spel släpps för tidigt för att utvecklarna vill släppa det på ett "unikt" datum alternativt att investerarna pressar fram det? Typ Skyrim 11/11/11.
2. Spelutvecklarna håller inne på spelet till det verkligen är perfekt och driver alla galna med hur lång tid det tar. Typ Diablo 3.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beengalas:

Frågan är då lite vad som är värst:

1. Spel släpps för tidigt för att utvecklarna vill släppa det på ett "unikt" datum alternativt att investerarna pressar fram det? Typ Skyrim 11/11/11.
2. Spelutvecklarna håller inne på spelet till det verkligen är perfekt och driver alla galna med hur lång tid det tar. Typ Diablo 3.

Hellre alternativ nummer 2.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag hade då inte velat missa 3 månaders underbara spelupplevelser med BF3.
Så mycket och jobbiga problem och buggar har det inte varit.

Kul att ha varit med om allt från start.
Missade första månaderna av bf2 och det hade varit kul att spela och upplevt spelet "opatchat".

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Man kan ju som sagt spara en ganska bra slant på att vänta en månad eller 2 innan köp.
Battlefield 3 köpte jag dock direkt och har inte upplevt några större problem för mig.
Bf3 är också ett spel som jag tror kommer att spelas av många och länge och var därför värt lite mer pengar.
Andra spel brukar jag tröttna på efter ett tag och kanske aldrig spela igen och är därför inte värda 500 kr.
Swtor köpte jag också tyvärr direkt. Det spelet var inget vidare tyckte jag,
Mest p.g.a. att grafiken inte levde upp till vad jag tyckte var okej.

Visa signatur

Livet är hårt men orättvist
i7 6700@4,6GHz - Asus Z170 Pro Gaming - Corsair Vengeance 3000Mhz DDR4 16GB - Radeon 290x Crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Jag kan köpa ett spel på releasedagen. Gillar jag spelet i stort så fortsätter jag spela, och gläds åt eventuella framtida patcher som gör det ännu bättre.

Gillar jag inte spelet så lägger jag det åt sidan, i högen med kassa spel. Kanske gör jag ett återbesök i högen vid senare tillfälle när jag har tråkigt.

Ofta finner jag ett lite väl stort flamewar över skitsaker.

Absolut. Jag undrar hur många som skriker om att spel är heeeelt ospelbara bara för att de hittar en liten bugg eller två som var med på den gamla goda tiden innan folk hade internet hemma, och patchar var ett helt okänt fenomen? Inte heller fanns det en mängd olika recensioner man kunde läsa, det var Datormagazin som i princip var ensamma, sen kom det några till efter det, men utländska tidningar var det omöjligt att få tag på om man inte bodde i Stockholm eller Göteborg, typ. Oftast köpte man spel för att texten på baksidan lät bra, och omslaget var snyggt.

Jag minns till exempel Moonstone till Amiga - fortfarande ett av mina absoluta favoritspel - som var buggigt som tusan men som man spelade ändå timme ut och timme in. När spelet buggade ur så startade man om det och började från början igen, och trots det behövde man varken terapi eller snuttefilt för att hantera den traumatiska händelsen att spelet inte funkade som det skulle.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk

Nä visst, spelar man tex ett nintendo 8-bit spel så är det ospelbart med dagens mått mätt.

Men då var ju i princip 95% av alla spelen buggiga och sunkiga, ofördiga och för svåra, men man spelade ändå dom eftersom det var det enda som fanns att välja på

Nu för tiden så finns det så mycket spel att man inte behöver spela buggigt och ofärdigt skit, det är bara slöseri med tid när det finns tonvis med andra spel som är färdiga och utan buggar, med eller utan patchar =P Då är det bättre att vänta tills det håller standarden.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk

Det är ju även mycket bättre pris då.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|