"Att kopiera digitalt nu erkänd religion".

Permalänk
Avstängd

"Att kopiera digitalt nu erkänd religion".

Hejsan alla forumkollegor!:)

Nu kan vi prata piratkopiering eftersom det finns en religion för denna rörelse, närmare bestämt kopimismen!

http://www.dn.se/livsstil/att-kopiera-digitalt-nu-erkand-reli...

Vad tycker ni? Är kopimismen något som får era själsliga och andliga klockor att klämta?:) Tror ni mer på denna religion är den traditionella kristna religionen?

Fritt fram att diskutera högt som lågt!:)

Amen.;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Vart är världen på väg ? :/

Permalänk
Avstängd

Det kan man fråga sig. Jag ser väl detta mer som en filosofisk inriktning än religiös dito.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Som anhängare av kopimismen anser jag detta som fullt naturligt. Kopimismen är en sund, vacker och framförallt sann religion. Alla andra religioner är konstiga och alla deras anhängare är förvirrade, vidskepliga hedningar. Vi har f.ö. kunnat diskutera piratkopiering alldeles utmärkt även före kopimismens intåg.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Låter bättre än WBC iallafall!

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Men vad jag inte förstår är varför folk tycker det här är konstigare än övriga religioner som i stort sett saknar verklighetsförankring?

Det intressanta är väl främst att religion numera även officiellt har så låg status att vem som helst får vara med?

Permalänk

Så nu kan man väl kalla alla motståndare till piratkopiering för rasister? Speciellt om dessa rasister vill inkräkta på dessa utsatta individers rätt att utöva sin tro. Likaså borde arbetsgivare inte ha rätt att diskriminera personer med denna religion, t.ex. kräva att de tar av sig piratmössan på arbetstid och klaga på att de vid bestämda tider måste dra hem någon film eller så.. För vilken riktig troende kan vänta med att se senaste avsnittet av en serie någon timma tills den har slutat jobbet?

Nå, skämt åsido så tycker jag det är bra att tramset religion urholkas.

*edit*
Självklart måste också poliser med denna religion ha rätt att bära kläder som visar vilken religion de har. Precis som de redan får med turbaner och huvudduk.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Skulle också sälla mig till de som tycker detta är mer en filosofisk inriktning än en religion.

Skrivet av Elgot:

Det intressanta är väl främst att religion numera även officiellt har så låg status att vem som helst får vara med?

Det är väl inget nytt?
Bara man ber om förlåtelse för allt dumt man gjort (som att använda den fria vilja man fått) på olika sätt så är man ju välkommen enligt rätt många.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av belga:

Det är väl inget nytt?
Bara man ber om förlåtelse för allt dumt man gjort (som att använda den fria vilja man fått) på olika sätt så är man ju välkommen enligt rätt många.

Att man inte gör skillnad på godtyckliga pajsarrörelser och religioner alltså, inte att folk ofta får hänge sig åt vilken religion som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Att man inte gör skillnad på godtyckliga pajsarrörelser och religioner alltså, inte att folk ofta får hänge sig åt vilken religion som helst.

Jaha, jag trodde du menade personerna som deltar i det hela.
Men ja då hänger jag med, och håller med också för den delen. Det borde mycket mer till för att räknas som religion än att man tror något på likvärdig nivå med en gud.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Det intressanta är väl främst att religion numera även officiellt har så låg status att vem som helst får vara med?

Jag tycker inte att man ska dra för stora slutsatser av det här. De har alltså registrerat ett trossamfund enligt de regler som finns i bl.a. lagen om trossamfund. Enligt 2 § i den lagen avses med trossamfund i den lagen "en gemenskap för religiös verksamhet, i vilken det ingår att anordna gudstjänst". För att få registrera ett sådant trossamfund krävs att man uppfyller vissa formella villkor om stadgar, styrelse, kontaktperson m.m.

Efter vad jag förstår innebär registreringen inte mycket mer än att trossamfundet får rättskapacitet så att det kan ingå avtal, föra talan vid domstol etc. Dessutom får samfundet ett visst skydd för sitt namn. Med tanke på hur lite registreringen innebär verkar är det väl med tanke på religionsfriheten rimligt att tolka begreppen "religiös verksamhet" och "gudstjänst" brett i just det här sammanhanget. Det känns dock som att Kammarkollegiets beslut i det här fallet har fått oproportionerligt stor uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Att man inte gör skillnad på godtyckliga pajsarrörelser och religioner alltså, inte att folk ofta får hänge sig åt vilken religion som helst.

Tja, vem ska bestämma vem som är pajas och vem som är pentekostalist då? Att folk får hänge sig åt vilka religiösa vanföreställningar som helst är väl lite av grunden för religionsfrihet...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kode:

Tja, vem ska bestämma vem som är pajas och vem som är pentekostalist då? Att folk får hänge sig åt vilka religiösa vanföreställningar som helst är väl lite av grunden för religionsfrihet...

Som vanligt är det väl knepigt att definiera vettigt i ickevetenskapliga frågor, men rent praktiskt har det väl traditionellt inte varit särskilt svårt att skilja på religion och icke-religion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Som vanligt är det väl knepigt att definiera vettigt i ickevetenskapliga frågor, men rent praktiskt har det väl traditionellt inte varit särskilt svårt att skilja på religion och icke-religion?

Förstår din poäng i det här specifika fallet om piratkopiering är att betrakta som en religion, men annars är väl svaret på din fråga snarast nej? Historien är ju full av exempel på det. Är Scientologi att betrakta som en religion? I mina ögon verkar det mer vara dålig sci-fi som plötslig är en "religion"...

I USA finns det ju en annan anledning att få alla möjliga konstiga idéer klassade som "religion" för att rörelserna då blir "tax exempt"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yrch:

Förstår din poäng i det här specifika fallet om piratkopiering är att betrakta som en religion, men annars är väl svaret på din fråga snarast nej? Historien är ju full av exempel på det. Är Scientologi att betrakta som en religion? I mina ögon verkar det mer vara dålig sci-fi som plötslig är en "religion"...

Fast även scientologi ser väl (vad jag vet) ut ungefär som "gamla hederliga" religioner, med skapelseberättelser, teorier om "livets mening" och liknande?

Permalänk
Medlem

Även om det är helt sjukt, är det samtidigt helt rätt.

Permalänk

http://blog.brokep.com/2012/01/06/kopimi-as-a-religion/ - För den som är intresserad vad Peter Sunde tycker om det

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast även scientologi ser väl (vad jag vet) ut ungefär som "gamla hederliga" religioner, med skapelseberättelser, teorier om "livets mening" och liknande?

Jo det är iofs sant, men är det att betrakta som en "religion" för det?

Uppenbarligen går åsikterna isär Från wikipedia (nedkortat) http://en.wikipedia.org/wiki/Scientology

Dispute of religion status

The Church of Scientology has pursued an extensive public relations campaign for the recognition of Scientology as a religion in the various countries in which it exists. Opinions around the world still differ on whether Scientology is to be recognized as a religion or not, and Scientology has often encountered opposition due to its strong-arm tactics directed against critics and members wishing to leave the organization. A number of governments now view the Church as a religious organization entitled to protections and tax relief, while others continue to view it as a pseudoreligion or cult The differences between these classifications have become a major problem when discussing religions in general and Scientology specifically

Scientology is officially recognized as a religion in the United States. Recognition came in 1993, when the Internal Revenue Service (IRS) stated that "[Scientology is] operated exclusively for religious and charitable purposes."

Lite intressant att det är skatteverket i USA och inte teologer som avgör vad som är en religion eller ej

Elsewhere, Scientology has been able to obtain religious recognition in such countries as Australia, Portugal, Spain, Slovenia, Sweden,Croatia, Hungary and Kyrgyzstan. In New Zealand, the Inland Revenue Department classified the Church of Scientology as a charitable organization and stated that its income would be tax exempt. It has gained judicial recognition in Italy, and Scientology officials have won the right to perform marriages in South Africa.

[...] After considerable investigation, the German government dropped its attempt to ban Scientology after finding insufficient evidence of illegal activity. Historically, Germany has considered Scientology to be in conflict with the principles of the nation's constitution. Germany will continue to monitor Scientology's activities in the country, despite continued objection from the Church of Scientology who cite such monitoring as abuse of freedom of religion. France and Belgium have not recognized Scientology as a religion, and Stephen A. Kent, writing in 2001, noted that no such recognition had been obtained in Ireland, Luxembourg, Israel or Mexico either.[...]

Så i vissa länder är scientologi religion och i andra länder (dålig) sci-fi

Jag ska göra en jämförelse med Star Wars om jag orkar, skillnaden är att Star Wars är bättre