Permalänk

hög idle temp 6970?

Hej,
Mitt XFX Radeon 6970 (referens) idlar just nu i ca 58-60 grader. Har bestämt för mig att det låg på 40 grader idle fram till för nån dag sedan. Har inte ändrat fläktprofiler mm. vad kan detta bero på?

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

Dammpropp i kylaren?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Har vädret skiftat? Ett luftkylt kort påverkas i mycket hög grad av vädret. Är det 10 grader varmare än dag så är också kortet 10 grader varmare.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Har vädret skiftat? Ett luftkylt kort påverkas i mycket hög grad av vädret. Är det 10 grader varmare än dag så är också kortet 10 grader varmare.

Det har inget med detta att göra. Idag tex är de relativt kallt här inne, och det är fortfarande 60 grader

EDIT:
Problemet löst! Om jag diseablar TVn som secondary display, så sjunker temperaturen ner till 40 igen. oavsett om tvn är avstängd eller inte.

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprautbirger:

Det har inget med detta att göra. Idag tex är de relativt kallt här inne, och det är fortfarande 60 grader

EDIT:
Problemet löst! Om jag diseablar TVn som secondary display, så sjunker temperaturen ner till 40 igen. oavsett om tvn är avstängd eller inte.

om du har tvn i kopplad så klockar inte kortet ner sig, kör själv med tvn i kopplad till mina 5870s

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

märker samma här, måste vara en form av bugg då det inte verkar vettigt att kortet blir 20 grader varmare i idle pga att tv'n är inkopplad.

Visa signatur

pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bromi:

märker samma här, måste vara en form av bugg då det inte verkar vettigt att kortet blir 20 grader varmare i idle pga att tv'n är inkopplad.

För att kortet klockar upp sig om du har olika upplösningar på skärmarna.

Permalänk
Medlem

Ah tänkte ba jaah kollar nu. Kortet idlar på 71grader hha xD

Edit: stängde av tv som display skönt 10 grader dirr haha

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprautbirger:

Det har inget med detta att göra. Idag tex är de relativt kallt här inne, och det är fortfarande 60 grader

EDIT:
Problemet löst! Om jag diseablar TVn som secondary display, så sjunker temperaturen ner till 40 igen. oavsett om tvn är avstängd eller inte.

WTH, märkte precis att mitt idlade 60grader också (6950) Det har varit mkt svalare innan, tror det kom nu på dem nyare drivrutinerna

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Skrivet av Extrice:

WTH, märkte precis att mitt idlade 60grader också (6950) Det har varit mkt svalare innan, tror det kom nu på dem nyare drivrutinerna

Jag tror inte att ditt idlar, gissar att du hade webbläsaren på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag tror inte att ditt idlar, gissar att du hade webbläsaren på.

Spelar ingen roll ifall jag har webbläsaren på eller av, samma temp

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Avstängd

Mitt 6970 idlar på 70C när jag har två skärmar inkopplade... :/ Har även haft problem med att datorn låser sig vid olika tillfällen, misstänker grafikkortet som överhettar sig.. Kan ju iofs ställa in fläkten manuellt på 55% men den låter så högt.

Permalänk
Medlem

Det var väl inte så farligt.. Mitt 3 år gamla HD4879x2 hade när jag köpte det en idle temp på 46 grader,senaste året har det idlat på 86-87 grader tills jag fick tummen ur arslet, köpte en burk tryckluft, höll fast fläktbladet på grafikkortet och sprutade in i utblåset. Ut kom en jädra massa damm och vips idlade man på 74 grader. Ändå för högt, skulle tro att min kylpasta är lika torrt som gammalt snus. Vet att vissa kort från radeon blir mycket höga även under idle.

Förr var det en bugg som gjorde att kortet inte klockades ner från 3D och därmed gav höga idle temps och det löste man genom att starta ett spel sen stänga av det, då klockades det ner och var svalt igen.

Men det funkar inte längre. Kortet mkt varmt trots nerklockat

Permalänk
Skrivet av M1NT:

Mitt 6970 idlar på 70C när jag har två skärmar inkopplade... :/ Har även haft problem med att datorn låser sig vid olika tillfällen, misstänker grafikkortet som överhettar sig.. Kan ju iofs ställa in fläkten manuellt på 55% men den låter så högt.

ATI/AMD kort blir nästan alltid 5-10c varmare av att ha två eller fler skärmar i samtidigt. Om du kopplar ur en skärm kan jag nästan garantera att det blir svalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrice:

WTH, märkte precis att mitt idlade 60grader också (6950) Det har varit mkt svalare innan, tror det kom nu på dem nyare drivrutinerna

Mitt 5970 idlar runt 60, inget konstigt, om du vill ha lägre kan du ändra värdet i fan control i CCC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrice:

WTH, märkte precis att mitt idlade 60grader också (6950) Det har varit mkt svalare innan, tror det kom nu på dem nyare drivrutinerna

Mitt 6950 kommer knappt upp i 55 grader ens när jag kör X3 Terran Conflict. Tror inte det är drivrutinerna det är fel på.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M1NT:

Mitt 6970 idlar på 70C när jag har två skärmar inkopplade... :/ Har även haft problem med att datorn låser sig vid olika tillfällen, misstänker grafikkortet som överhettar sig.. Kan ju iofs ställa in fläkten manuellt på 55% men den låter så högt.

Jag har samma prob!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Mitt 6970 idlar på 70C när jag har två skärmar inkopplade... :/ Har även haft problem med att datorn låser sig vid olika tillfällen, misstänker grafikkortet som överhettar sig.. Kan ju iofs ställa in fläkten manuellt på 55% men den låter så högt.

Spelade nyss BF3 och helt plötsligt tvärdog datorn och startade om sig. Kom in i windows igen och då ligger mitt 6970 och idlar på 75-78C.
Har aldrig hänt förut och har bestämt för mig att det idlade runt 60 grader med två skärmar igång. Nu ligger det på 70C och jag blåste precis ur kortet med tryckluft...

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrice:

WTH, märkte precis att mitt idlade 60grader också (6950) Det har varit mkt svalare innan, tror det kom nu på dem nyare drivrutinerna

Mitt steg från 52 till 56-57C efter uppdaterade drivrutiner. Har 2 skärmar kopplade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RiFTER:

Spelade nyss BF3 och helt plötsligt tvärdog datorn och startade om sig. Kom in i windows igen och då ligger mitt 6970 och idlar på 75-78C.
Har aldrig hänt förut och har bestämt för mig att det idlade runt 60 grader med två skärmar igång. Nu ligger det på 70C och jag blåste precis ur kortet med tryckluft...

Ingen bluescreen?

Mitt kort har orsakat bluescreens för mig sedan november, händer vid ganska random tillfällen numera, inte endast i spel och film.. Går ungefär 2 veckor mellan varje gång av någon anledning.. Ganska säker på att det inte rör sig av överhettning då jag ställde in fläkten på 80% manuellt en period så att kortet inte gick över 55 grader..

Det hjälpte som sagt inte, utan blåskärmen vart där efter 2 veckor som vanligt.. I nuläget kör jag på ett gammalt 9800 GT och har gjort ett par månader utan problem, tänker skicka tillbaks 6970-kortet så fort jag har råd...

Permalänk
Medlem

Mitt 6950 ligger på 55 ung när jag kör Skyrim

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Ingen bluescreen?

Mitt kort har orsakat bluescreens för mig sedan november, händer vid ganska random tillfällen numera, inte endast i spel och film.. Går ungefär 2 veckor mellan varje gång av någon anledning.. Ganska säker på att det inte rör sig av överhettning då jag ställde in fläkten på 80% manuellt en period så att kortet inte gick över 55 grader..

Det hjälpte som sagt inte, utan blåskärmen vart där efter 2 veckor som vanligt.. I nuläget kör jag på ett gammalt 9800 GT och har gjort ett par månader utan problem, tänker skicka tillbaks 6970-kortet så fort jag har råd...

Det var lite lustigt det som hände mig. Det var visst så att det gick strömspikar i hela karlstad vid det tillfället. För vad jag inte visste när jag skrev det var att min poolare som spelade på samma BF3 server som mig, även hans dator tvärdog vid exakt samma tillfälle

Jag har hållt ett öga på mitt kort nu under dom senaste veckorna. När jag har 2 skärmar ikopplade ligger kortet på 65 grader i idel.
När jag börjar spela BF3 så ligger det mellan 85-89 grader.
Är det bara jag, eller är inte det lite högt ? nog för att det är ett XFX kort med en singel kylaren....men still ?

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4