Permalänk
Medlem

Välja ljud utgång i win 7?

Hej,

Jag brukar ha mina hörlurar inkopplade till datorn vilket gör att ljudet alltid spelas upp i de.
Vill gärna manuellt välja om ljudet ska spelas upp i högtalaren eller i hörlurarna när båda är inkopplade samtidigt. Är detta möjligt i Win 7 Home Premium ?

Mvh
Kiddy

Permalänk
Medlem

En sådan här?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Du kopplar in själva dosan i ljudgången i datorn, sen kopplar du in hörlurar och högtalare till dosan, så kan du byta mellan dem genom att trycka på knappen.

Man kan även stänga av microfonen på den, ifall du använder en sådan.

Funkar skitbra, har själv haft en sådan

Permalänk
Medlem

Har själv använt en sådan mediahubb ett tag, men prioriterar man ljudkvalitet är det ingen höjdare; åtminstone inte enligt min erfarenhet.

Beroende på vad för hörlurar och ljudkort du kör med kanske det fungerar att bara ändra ljudenhet i windows. (Högerklicka på volymikonen i taskbaren och välj "uppspelningsenheter" eller något åt det hållet) Änvänder mig själv av detta dagligen när jag vill välja mellan datorhögtalare/hörlurar och ljudanläggningen.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk

om du kör på inbyggda ljudkortet på moderkortet är det trolig ett realtek kort i datorn

då kan du separera front ljudporten på chassit från den bakre ljudporten så att ljudet i bakre inte mutas.

detta gör du i kontrollpanelen till ljudkortet som kommer med när man installerar drivrutinerna för det brukar heta realtek sound manager eller något sådant och ha en icon i tray som ser ut som en liten orange eller svart högtalare.

i panelen ser du alla ut och ingångar illustrerade till höger längst upp över utgångarna har du en knapp som har en mapp på sig där i kan du välja att separera utgångarna

och sen är det bara att välja default ljudutgång till bakre porten och sen i programmet du vill ha i lurarna sätter du den ljudutgången.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

En sådan här?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Du kopplar in själva dosan i ljudgången i datorn, sen kopplar du in hörlurar och högtalare till dosan, så kan du byta mellan dem genom att trycka på knappen.

Man kan även stänga av microfonen på den, ifall du använder en sådan.

Funkar skitbra, har själv haft en sådan

Skrivet av TheFork:

Har själv använt en sådan mediahubb ett tag, men prioriterar man ljudkvalitet är det ingen höjdare; åtminstone inte enligt min erfarenhet.

Beroende på vad för hörlurar och ljudkort du kör med kanske det fungerar att bara ändra ljudenhet i windows. (Högerklicka på volymikonen i taskbaren och välj "uppspelningsenheter" eller något åt det hållet) Änvänder mig själv av detta dagligen när jag vill välja mellan datorhögtalare/hörlurar och ljudanläggningen.

Tack, har en sån mediahubb men vill helst inte använda den pga sämre ljudkvalite.

Skrivet av Rouge of Darkness:

om du kör på inbyggda ljudkortet på moderkortet är det trolig ett realtek kort i datorn

då kan du separera front ljudporten på chassit från den bakre ljudporten så att ljudet i bakre inte mutas.

detta gör du i kontrollpanelen till ljudkortet som kommer med när man installerar drivrutinerna för det brukar heta realtek sound manager eller något sådant och ha en icon i tray som ser ut som en liten orange eller svart högtalare.

i panelen ser du alla ut och ingångar illustrerade till höger längst upp över utgångarna har du en knapp som har en mapp på sig där i kan du välja att separera utgångarna

och sen är det bara att välja default ljudutgång till bakre porten och sen i programmet du vill ha i lurarna sätter du den ljudutgången.

TACK Det var exakt detta jag letade efter och din guide löste mitt problem.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ju att du ska använda ett USB headset istället... oftast kan man isf välja att allt ljud använder "Windows standard" och sen kan man lägga till headset:et i de applikationer man vill... eller givetvis tillfälligt ändra i de program man vill.

Jag spelar t ex World of Warcraft. Jag har allt ljud på standard så det kommer ut ur mitt 5:1 ljud (högtalare)... Men mina "headset program", Skype, Ventrilo, Mambo, Team speak, är inställda på mitt headset, både mic och ljud. Skulle jag tillfälligt behöva ha ljudet ut i mitt USB headset kan jag enkelt sätta Windows standardljud till mitt headset eller ändra till mitt headset i programmet jag använder om det bara är ljudet i det programmet jag vill ändra.

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem

Märkte nu att ljud kommer från både headset och högtalare om jag disablar front anslutningen med realteks ljudprogram.
Det stör egentligen inte men ljudet borde ju mute:as på front anslutningen.