Intel 320 SSD boottid?

Permalänk

Intel 320 SSD boottid?

Jag har precis installerat Vista på en Intel 320 80Gb SSD-disk i förhoppning om att datorn skulle bli lite snabbare, speciellt vid uppstart.

Men jag tycker det går rätt långsamt då det tar 60 sekunder innan jag är inne i Vista och då har jag ändå inte installerat en massa saker än.
Jag har ändrat till AHCI och tagit bort "superfetch".
Vad kan man ändra fler för saker och hur gör man det? Och hur snabbt borde det gå att "boota"?

Prestanda på datorn är:
Vista 64-bit
Intel Q6600 processor
ATI Radeon 5700 grafikkort
4 Gb RAM-minne
Gigabyte GA-P35-DS3 moderkort.

Permalänk
Medlem

Win7 är rappare förvisso, men jag har inte speciellt lång boottid. ~45s var vad jag hade med en gammal raptor om jag inte minns galet. Nu ligger jag under 25s från kallstart. Från det att win7 börjar ladda till skrivbordet är klart är ~14s, så bara bios delen tar runt en 10 eller så sekunder..

edit: Har dock snabbare cpu än vad du har, så det kan spela in med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

har en 120gb och det tar ca 15 - 25sec efter post. tar 7sec att komma ur sleep. kan ju hjälpa att skriva in "msconfig" i startmenyn och ändra timeout till 3/klicka i No GUI boot(tar bort windows boot logon, brukar göra stor skillnad men ser inte så vackert ut) under "Boot" fliken. eller kolla under "Startup" fliken så inget onödigt startar upp med windows. kan också vara moderkortet som tar onödigt lång tid posta(som för mig, tar också ca 1min innan man kommer in i windows 7)..

Visa signatur
Permalänk

har beställt en 320 160Gb som det skall in win 7 ny installation på. ska bli intressant att se om nu ssd gör sådan galen skillnad.

Uppstarten bryr jag mig lite om, det är snarare uppstart av spel samt program jag vill ha mer fart på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

har beställt en 320 160Gb som det skall in win 7 ny installation på. ska bli intressant att se om nu ssd gör sådan galen skillnad.

Uppstarten bryr jag mig lite om, det är snarare uppstart av spel samt program jag vill ha mer fart på.

har inte testat ännu men tror man kommer märka störst skillnad i mmo spel specielt i befolkade områden. uppstart av program är betydligt bättre och att man kan använda datorn direkt efter man kommit in i windows är inge fel brukar dock märka störst skillnad när man sätter sig vid en datorn med en vanligt hårddisk och det går väldigt slött..

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guteklockaren:

har beställt en 320 160Gb som det skall in win 7 ny installation på. ska bli intressant att se om nu ssd gör sådan galen skillnad.

Uppstarten bryr jag mig lite om, det är snarare uppstart av spel samt program jag vill ha mer fart på.

Efter 2 månader med en 320 är den största skillnaden från WD Velociraptor inte tiden till inloggrutan utan tiden när man väl loggar in, alla småprogram och annat som laddas då går betydligt snabbare. Där windows kunde tugga någon minut efter skrivbordsbilden dök upp tar det nu mindre än 20s innan det är färdigt.

Gällande rena program så märker jag störst skillnad på Outlook där jag har 2,5GB+ med mail som ska laddas, det startar ändå på under 2s.

Något jag också tycker mig märka är att den smygande prestandaförsämring som brukar bli av vanlig HD-fragmentering (även enbart några %) inte känns av alls. Samma prestanda nu som vid nyinstallation. Det är nog den trevligaste förbättringen.

Jag gick över till SSD nu enbart pga att min VR dog och jag inte kunde få ett garantiutbyte till samma disk pga Thailandsbristen. Ser man till priset/GB tycker jag fortfarande inte att det är värt pengarna, inte ens i närheten. Det är snabbare, men priserna måste ner väsentligt om SSD ska slå igenom på bred front. Att så många SSD har firmwarekrångel gör ju inte det hela mer aptitligt heller. Jag valde Intel trots det något lägre (främst sekventiella) prestandan eftersom jag inbillar mig att de är driftsäkrare, något som är extremt viktigt för mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Håller absolut med multiman om att datorn känns nyformaterad haft min ssd i ett år utan att behöva formatera om den. När jag körde hårddisk formaterade jag om datorn varje halvår.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

jag bör definitivt märka skillnad då jag uppgraderar från IDE

Permalänk
Skrivet av Scious:

har en 120gb och det tar ca 15 - 25sec efter post. tar 7sec att komma ur sleep. kan ju hjälpa att skriva in "msconfig" i startmenyn och ändra timeout till 3/klicka i No GUI boot(tar bort windows boot logon, brukar göra stor skillnad men ser inte så vackert ut) under "Boot" fliken. eller kolla under "Startup" fliken så inget onödigt startar upp med windows. kan också vara moderkortet som tar onödigt lång tid posta(som för mig, tar också ca 1min innan man kommer in i windows 7)..

No Gui, vart hittar jag det?

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightstreet:

No Gui, vart hittar jag det?

under "boot" tabben. http://www.youtube.com/watch?v=I-oBioSFYJw&feature=related

Visa signatur
Permalänk

Går det inte att ändra något mer eller får man bara acceptera att det tar så lång tid att komma in i windows?

Permalänk
Medlem

Gissar på att om du byter till win7 att det kommer gå fortare, men inte med hur mycket. Känns fortfarande som det är något i ditt system som stoppar. Du skall inte behöva tweaka som en tok, och superfetch är faktiskt helt okej. Iaf på win7, vista minns jag inte. Var så länge sedan jag körde det.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Tar 20-25sec för mig och jag har en gammal 40GB.

Permalänk
Medlem

Kolla även under services.msc för att ta bort onödiga "program" som ligger i bakgrunden, kan göra underverk för starttiden.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Skrivet av nsky|sct:

Kolla även under services.msc för att ta bort onödiga "program" som ligger i bakgrunden, kan göra underverk för starttiden.

Vilka grejer kan man stoppa där, det är ju mest "windowssaker"? Och vilka kan man ändra till "förskjuten start"?

Permalänk
Medlem

30 sek BOOM! +skriva lösen O.o!

Permalänk

Rätt skumt känner väl inte någon jätte skillnad med min ssd mot mina 2 st raid kopplade 7200 rpm diskar...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defenseman:

Vilka grejer kan man stoppa där, det är ju mest "windowssaker"? Och vilka kan man ändra till "förskjuten start"?

Det får man själv bestämma vad man behöver, men det finns en bra guide här : http://www.blackviper.com/2009/05/31/black-vipers-windows-vis...

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
99:e percentilen

Mitt moderkort – ASRock Z68 Extreme3 Gen3 – hade inte min Corsair Force GT som första bootenhet, utan det letade en stund efter nån PXE-grej (som inte fanns). När jag ändrade till SSDn som första bootenhet i UEFI gick boottiden ner till under 30 sekunder.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scious:

har en 120gb och det tar ca 15 - 25sec efter post. tar 7sec att komma ur sleep. kan ju hjälpa att skriva in "msconfig" i startmenyn och ändra timeout till 3/klicka i No GUI boot(tar bort windows boot logon, brukar göra stor skillnad men ser inte så vackert ut) under "Boot" fliken. eller kolla under "Startup" fliken så inget onödigt startar upp med windows. kan också vara moderkortet som tar onödigt lång tid posta(som för mig, tar också ca 1min innan man kommer in i windows 7)..

Timeout är tiden du ser uppstartsmenyn, t.ex efter en BSOD. Att minska den till 3 sekunder minskar inte uppstartstiden för Windows i vanliga fall, och kan i stället skapa lite irritation om man inte är beredd och vill göra andra val. Jag tycker man gott och väl kan lämna den på 30.
No GUI brukar jag använda på lite äldre burkar (som min Lenovo T61) vilket för mig innebär c:a 4-5 sekunder.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Timeout är tiden du ser uppstartsmenyn, t.ex efter en BSOD. Att minska den till 3 sekunder minskar inte uppstartstiden för Windows i vanliga fall, och kan i stället skapa lite irritation om man inte är beredd och vill göra andra val. Jag tycker man gott och väl kan lämna den på 30.
No GUI brukar jag använda på lite äldre burkar (som min Lenovo T61) vilket för mig innebär c:a 4-5 sekunder.

hm okej, om jag ska vara ärlig så visste jag inte vad den gjorde innan men hade för mig att den speedade upp startup en del, ska testa och se om det är någon skillnad

edit: du har rätt, det är ingen skillnad, den får ligga på 30.

Visa signatur
Permalänk

Har haft min 320 160Gb en vecka nu och jag är riktigt nöjd.
Blev ännu större skillnad efter jag installerat senaste firmware också då jag innan det fick 5.9 i win7's prestandatest
Efter uppdatering blev det 7.6 istället.

Det som jag väntat mig mer kräm ifrån var väl i5:an. Den klockar ju galet bra men prestandan är ändå inte häpnadsväckande stor mot QX9650'n jag hade innan i samma frekvens.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gigabyte GA-P35-DS4 och sitter endast med vanliga diskar. Men det som tar mest tid vid uppstarten för mig är allt skit som moderkortet kör INNAN själva windows börjar starta!
Eller menar du att själva windows-laddningen tar för lång tid?

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk

En fråga bara.

Varför använder man inte strömsparläge istället?

Permalänk
Skrivet av DeeJay1:

Jag har ett Gigabyte GA-P35-DS4 och sitter endast med vanliga diskar. Men det som tar mest tid vid uppstarten för mig är allt skit som moderkortet kör INNAN själva windows börjar starta!
Eller menar du att själva windows-laddningen tar för lång tid?

Nä jag menar hela uppstarten så ja kan hålla med dig där.

Permalänk
Medlem

Mitt system tar ganska precis 18-20s på att boota efter post är klar.

Har ett m5a99x-evo och 1100t (6 kärnor) och 16gb minne flyter ganska fint

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850