Permalänk

En bra hand gps mottagare

Hej.jag undrar om ni vet om en bra hand gps,som är billig och bra?

MVH Svampplockare

Visa signatur

Cpu: i5 3.5 GHZ. Grafik: Zotac Geforce GTX 570. RAM: 4G DDR3. Nätagg: Corsair 650 +80. Moderkort: P55-UD3. Windows 7 Ultimate 64x

Permalänk

garmin astro 220 kan du sätta halsbandet på din sambo/eller liknade ifall hon springer vilse

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Skrivet av MIFFo_BEast:

garmin astro 220 kan du sätta halsbandet på din sambo/eller liknade ifall hon springer vilse

.Är den bra till friluftsliv (skogs vandring)? Är det en gps som du själv har erfarenhet av?, batteritid?

Visa signatur

Cpu: i5 3.5 GHZ. Grafik: Zotac Geforce GTX 570. RAM: 4G DDR3. Nätagg: Corsair 650 +80. Moderkort: P55-UD3. Windows 7 Ultimate 64x

Permalänk

nu vet jag inte hur bra en annan gps är då jag endast kör jakt med den, men har man frilufskartan till den så duger den utmärkt till att traska i skogen med, men har du inte användning för att ha halsband så är det bortkastat med pengar att ha en 220.

Tyvärr vågar jag inte ge tips på andra

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Okej.Tack ändå

Visa signatur

Cpu: i5 3.5 GHZ. Grafik: Zotac Geforce GTX 570. RAM: 4G DDR3. Nätagg: Corsair 650 +80. Moderkort: P55-UD3. Windows 7 Ultimate 64x

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med GPSen?
Se en karta över området eller bara hitta tillbaks till bilen?

Permalänk
Medlem

Varför inte bara skaffa en modern mobiltelefon och slå två flugor i en smäll?

Permalänk
Medlem

Det är det vanliga svaret och med den senaste tidens utveckling(karttjänster, upplösning) i jämförelse med mer traditionella gps-mottagare så ligger det en del i det.

Beror på lite vad trådskaparen önskar för egenskaper.

Jag har en Garmin eTrex Legend hcx, en sån kostar ungeför 1500. Fördelar (förutom att den är billig) är att den är vattentät, har SDkortplats (för sparade punkter/spår samt kartmaterial) samt går på två AA-batterier som räcker nånstans runt ett dygn vid användning. Dessutom är den inte en skör liten slimmad sak så man oroar sig inte över den i terrängen. En fördel eller nackdel, beroende på hur man ser det, är att terrängkartan finns tillgänglig 'Friluftskartan pro' vilken generellt ger en del mer info än google maps höjdreliefade baskarta (skala, datatyper) Nackdelen är att den kostar extra. EGNOS är ingen höjdare i Sverige vad jag märkt men precisionen är hygglig i trädplantagen.

Skulle jag skaffa en 'finare karta' skulle jag nog köpa en tablet av nåt slag. Stor karta = bra karta. Förutom google map och kanske, kanske eventuellt Open Streetmap så undrar jag vad det finns för bas/terrängkartor tillgängliga?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Vad är syftet med GPSen?
Se en karta över området eller bara hitta tillbaks till bilen?

Syftet med gps:n är att jag ska kunna gå i skogen och plockasvamp och makera svamp ställen på gps:n,och hitta tillbaka till bilen.

Visa signatur

Cpu: i5 3.5 GHZ. Grafik: Zotac Geforce GTX 570. RAM: 4G DDR3. Nätagg: Corsair 650 +80. Moderkort: P55-UD3. Windows 7 Ultimate 64x

Permalänk
Medlem

Behöver du inte vattentäthet och valfri smartphone har möjlighet att lagra kartor offline är nog enda frågan hur bra mottagning deras GPSmoduler har bland träden. Möjligtvis är batteritid en fråga också, det är ju kul att kunna ringa när man behöver det.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Behöver du inte vattentäthet och valfri smartphone har möjlighet att lagra kartor offline är nog enda frågan hur bra mottagning deras GPSmoduler har bland träden. Möjligtvis är batteritid en fråga också, det är ju kul att kunna ringa när man behöver det.

Jag tror jag har hittat den gps:n jag vill ha: Garmin Vandrings-Gps DAKOTA 10
vad tror du om den?

Visa signatur

Cpu: i5 3.5 GHZ. Grafik: Zotac Geforce GTX 570. RAM: 4G DDR3. Nätagg: Corsair 650 +80. Moderkort: P55-UD3. Windows 7 Ultimate 64x

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, jag undrar bara om Friluftskartan Pro v2 är kompatibel med den; visas ej under 'kompatibla kartor' på Garmins sida..det gör den visserligen inte för Dakota 20 heller och den har microSDplats och ska enligt andra referenser inte ha några problem med Friluftskartan.
Kanske bäst att kontakta Garmin och fråga. Hursomhelst kostar den runt 1600 för en fjärdedel av Sverige, men som sagt då är det delar av Terrängkartan Fjällkartan och Vägkartan. Levereras normalt på microSD för enheten, men även DVD; kanske kan man så föra över till enheten via datorn.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Ser bra ut, jag undrar bara om Friluftskartan Pro v2 är kompatibel med den; visas ej under 'kompatibla kartor' på Garmins sida..det gör den visserligen inte för Dakota 20 heller och den har microSDplats och ska enligt andra referenser inte ha några problem med Friluftskartan.
Kanske bäst att kontakta Garmin och fråga. Hursomhelst kostar den runt 1600 för en fjärdedel av Sverige, men som sagt då är det delar av Terrängkartan Fjällkartan och Vägkartan. Levereras normalt på microSD för enheten, men även DVD; kanske kan man så föra över till enheten via datorn.

fripro v2 borde funka på 10an, går utmärkt på 20n iaf, som du säger. Och ja har enheten inte sdplats så skickar man över kartor via tex Mapsource.

i övrigt så är alla garmins handhållna bra alternativ, billigaste etrex med färgskärm och sd plats är prisvärt...själv använder jag telefonen, jag har sovietmaps på razrn(går inte att zooma ner på samma nivå som fri pro men helt godkänt) och på gammel touch HDn(windows) som jag har monterad på skotern kör jag garmin XT med fri pro v2

Visa signatur

Gammal Imac||Något nyare HP z420 workstation