Permalänk

Intel i7 2600k - Temps 100% Load.

Tjenare, jag undrar om detta är bra temps: (HWMONITOR)
Value 46-50-49-50-51C
Max 59-62-62-62-63C
CPU-kylare: Noctua NH-D14

När jag kör 100% load (Prime95 + Spelar BF3, använder 3,62 i RAM. Ogusta?!)

Säg vad ni tycker!

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Cool story bro.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

Trött, skrev fel på max.

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laska:

Tjenare, jag undrar om detta är bra temps: (HWMONITOR)
Value 46-50-49-50-51C
Max 59-62-62-62-63C
CPU-kylare: Noctua NH-D14

När jag kör 100% load (Prime95 + Spelar BF3, använder 3,62 i RAM. Ogusta?!)

Säg vad ni tycker!

Jävlar va varmt!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Mycket bra temps. överklocka mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk

Kör du din processor @ stock så är det alldeles för hög temp. för NH-D14.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Tog Min/MAX Clear. Resultat:

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

helt ok ändå, men har du inte överklockat är det rätt varmt. sweclockers fick ca 67 grader vid 4,6ghz http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi..., visserligen i öppet chassi... men du har ju en bra marginal innan det blir farligt varmt

edit: i din nya bild var det en annan historia, mycket bättre temps

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

En allmän fråga frågan är vad är 100%? Det som windows visar = dvs skräpvärden jämnfört med hur många klock cykler processorn arbetar med?

Vad gör Prime? Vad gör Intelburn? Vad gör OCCT eller vad det nu heter?

Gissar att hälften av dem är linpack i olika former annars är det rent skräp, men ett väloptimerat linpack på intel kommer du säkerligen ganska högt i maximal teoretisk prestanda, men med prime95? gissar ca 15%? oavsett det är ett ganska uselt sätt att pressa sin maskin på.
Är det processor du vill pressa så kör hårt med ett väloptimerat linpack. På en singelsocket maskin så borde du kunna skaka fram ca 90% effektivitet, högre om du spenderar veckor på att trimma det (100 får man aldrig men ganska förbannat bra med 90+ på Intel), och då drar du ganska säkert mer ström än vad någon specifierat för din maskin, men sen att du använder nästintill alla klock cykler. Möjligtvis har Intel nån EXE fill i Intel-MKL prytlarna, finns iaf till linux, där det finns en optimerad linpack där man endast skruva på värderna i HPL.dat för minne och CPU/cores för att det ska bränna på hårt.

Permalänk

Jag har varmt i rummet också. pga jag har ingen vent i mitt rum.
Så det blir lätt hög temp i rummet/ = Varm processor, eller är jag helt ute och cyklar? (NEJ!)
Så jag tycker det är ganska bra ändå.

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

En allmän fråga frågan är vad är 100%? Det som windows visar = dvs skräpvärden jämnfört med hur många klock cykler processorn arbetar med?

Vad gör Prime? Vad gör Intelburn? Vad gör OCCT eller vad det nu heter?

Gissar att hälften av dem är linpack i olika former annars är det rent skräp, men ett väloptimerat linpack på intel kommer du säkerligen ganska högt i maximal teoretisk prestanda, men med prime95? gissar ca 15%? oavsett det är ett ganska uselt sätt att pressa sin maskin på.
Är det processor du vill pressa så kör hårt med ett väloptimerat linpack. På en singelsocket maskin så borde du kunna skaka fram ca 90% effektivitet, högre om du spenderar veckor på att trimma det (100 får man aldrig men ganska förbannat bra med 90+ på Intel), och då drar du ganska säkert mer ström än vad någon specifierat för din maskin, men sen att du använder nästintill alla klock cykler. Möjligtvis har Intel nån EXE fill i Intel-MKL prytlarna, finns iaf till linux, där det finns en optimerad linpack där man endast skruva på värderna i HPL.dat för minne och CPU/cores för att det ska bränna på hårt.

är inte expert på det området, men jag antar att 100% innebär att kärnan har saker på kö och inte hinner med mer, vilket antagligen operativsystemet känner av som att processorn är belastad till 100%. därmed borde du ju belasta processorn max oavsett hur effektivt det är, effektiviteten påverkar ju inte arbetsmängden utan bara hur "effektivt" det bearbetas, sitter processorn och tuggar en ineffektiv tråd väldigt länge så belastas den ju ändå

men ja occt kör nån linpack iaf, och syftet med dem är ju helt enkelt bara att mata processorn med beräkningar för att den ska få fullt upp och har väl ingenting med effektivitet att göra annat än hur det distribuerar trådar till kärnorna?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

En allmän fråga frågan är vad är 100%? Det som windows visar = dvs skräpvärden jämnfört med hur många klock cykler processorn arbetar med?

Vad gör Prime? Vad gör Intelburn? Vad gör OCCT eller vad det nu heter?

Gissar att hälften av dem är linpack i olika former annars är det rent skräp, men ett väloptimerat linpack på intel kommer du säkerligen ganska högt i maximal teoretisk prestanda, men med prime95? gissar ca 15%? oavsett det är ett ganska uselt sätt att pressa sin maskin på.
Är det processor du vill pressa så kör hårt med ett väloptimerat linpack. På en singelsocket maskin så borde du kunna skaka fram ca 90% effektivitet, högre om du spenderar veckor på att trimma det (100 får man aldrig men ganska förbannat bra med 90+ på Intel), och då drar du ganska säkert mer ström än vad någon specifierat för din maskin, men sen att du använder nästintill alla klock cykler. Möjligtvis har Intel nån EXE fill i Intel-MKL prytlarna, finns iaf till linux, där det finns en optimerad linpack där man endast skruva på värderna i HPL.dat för minne och CPU/cores för att det ska bränna på hårt.

Alla de tre CPU-stressare du nämnde gör just det, stressar processorn. Skickar in sjkuka mängder ekvationer som processorn får... processera. Pallar din dator 4 timmar i något av dessa utan fel så har du en tillräckligt stabil klock för att kunna säga att den är "Stabil". Thats it. Sen kan det säkert finnas program som gör att din CPU skiter på sig och springer in i väggen, men det är ointressant. Det man är ute efter är att kolla om datorn kommer att hålla sig stabil under dom omständigheter man utsätter den för och lite till.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc