Permalänk
Medlem

Luft vs vatten i Obsidian 650D?

Tänkte uppgradera kylningen i min dator från stockkylaren som följde med till min i7 2600k till något bättre. Min dator är helt oklockad, trots detta uppnår processor och grafikkort oroväckande höga temperaturer; processorn ligger just nu på 48 grader i idle och grafikkort på 74 grader. Under full belastning kan båda komma upp i 90-100 grader!

Velar mest mellan de här alternativen:

Luft: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=733925

Vatten: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=893987

Som jag har förstått det är mitt chassi (Corsair Obsidian 650D) mest lämpat för vattenkylning, är dock inte så inläst på ämnet; därför jag hör här hur folk skulle göra i min sits. Så, vad skulle ni välja; luft, vatten eller kanske ingetdera?

Tusen tack på förhand!

Permalänk
Medlem

H100 kanske lite overkill tycker jag, som sagt innan du kan använda all den ytan på radiatorn kommer pumpen samt avledningsförmågan på vatten samt kylplattan att flaskhalsa.
Kan likväl skaffa en corsair H80, jag kör H50 i mitt obsidian 650D jag har också en h60 liggande jag testat men ska gå helt ok med H80 plats mässigt, ska också ska fungera med H100 men personligen ser jag det onödigt med så stor radiator tar bara plats.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe_93:

som sagt innan du kan använda all den ytan på radiatorn kommer pumpen samt avledningsförmågan på vatten samt kylplattan att flaskhalsa.

Förstår inte riktigt vad du menar, varför skulle övriga delar i systemet flaskhalsa radiatorn? Gör inte det hela produkten helt värdelös, eller missförstår jag någonting nu?

Men, vad har luftkylning för fördelar jämfört med vattenkylning? Har läst lite om detta ikväll och vattenkylning verkar vara ett snäppet bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohnoyo:

Förstår inte riktigt vad du menar, varför skulle övriga delar i systemet flaskhalsa radiatorn? Gör inte det hela produkten helt värdelös, eller missförstår jag någonting nu?

Men, vad har luftkylning för fördelar jämfört med vattenkylning? Har läst lite om detta ikväll och vattenkylning verkar vara ett snäppet bättre alternativ.

förstår inte heller på vilket sätt en h100 skulle flaskhalsa... men men

luftkylning kan fås tystare än vattenkylning, då du bara har fläktar jämfört med fläktar och pump. men en ordentlig vattenkylning har högre kylkapacitet (då pratar jag inte små saker som corsair h40 här, de är oftast sämre än luftkylare för samma pris), och kräver inte lika bra luftflöde i chassit som luftkylning, och kan vara tystare om du har en luftkylare som måste gå på högvarv. luft har heller ingen risk för vattenläckage. slutna vattenkylare från typ corsair har också en begränsad livslängd då vattnet dunstar med tiden

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohnoyo:

Förstår inte riktigt vad du menar, varför skulle övriga delar i systemet flaskhalsa radiatorn? Gör inte det hela produkten helt värdelös, eller missförstår jag någonting nu?

Men, vad har luftkylning för fördelar jämfört med vattenkylning? Har läst lite om detta ikväll och vattenkylning verkar vara ett snäppet bättre alternativ.

Skrivet av richie.f:

förstår inte heller på vilket sätt en h100 skulle flaskhalsa... men men

luftkylning kan fås tystare än vattenkylning, då du bara har fläktar jämfört med fläktar och pump. men en ordentlig vattenkylning har högre kylkapacitet (då pratar jag inte små saker som corsair h40 här, de är oftast sämre än luftkylare för samma pris), och kräver inte lika bra luftflöde i chassit som luftkylning, och kan vara tystare om du har en luftkylare som måste gå på högvarv. luft har heller ingen risk för vattenläckage. slutna vattenkylare från typ corsair har också en begränsad livslängd då vattnet dunstar med tiden

Han menar att själva radiatorn alltså flänsen är onödigt stor på H100 i förhållande till vattenpumpen osv..
Alltså menar han att H80 är ett bättre val som borde prestera närapå lika bra utan att ta upp lika mycket plats

jag har ingen aning förutom att jag att H80 är mindre.. men det är ganska obvious...

Personligen skulle jag välja luft kylaren!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Han menar att själva radiatorn alltså flänsen är onödigt stor på H100 i förhållande till vattenpumpen osv..
Alltså menar han att H80 är ett bättre val som borde prestera närapå lika bra utan att ta upp lika mycket plats

jag har ingen aning förutom att jag att H80 är mindre.. men det är ganska obvious...

Personligen skulle jag välja luft kylaren!

ah, men då är han antagligen inte särskilt påläst då det både teoretiskt och rent praktiskt gör skillnad räcker att titta på tester mellan h60, h80 och h100 där det i stort sett bara är radiatoryta som skiljer

jag skulle personligen valt luft, för att slippa pumpljud, men å andra sidan är kanske inte ljudet det viktigaste för alla... jag hade inte valt ett obsidian heller för den delen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

förstår inte heller på vilket sätt en h100 skulle flaskhalsa... men men

luftkylning kan fås tystare än vattenkylning, då du bara har fläktar jämfört med fläktar och pump. men en ordentlig vattenkylning har högre kylkapacitet (då pratar jag inte små saker som corsair h40 här, de är oftast sämre än luftkylare för samma pris), och kräver inte lika bra luftflöde i chassit som luftkylning, och kan vara tystare om du har en luftkylare som måste gå på högvarv. luft har heller ingen risk för vattenläckage. slutna vattenkylare från typ corsair har också en begränsad livslängd då vattnet dunstar med tiden

Har du någon källa på det där med dess livslängd och att vattnet skulle dunsta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enforce:

Har du någon källa på det där med dess livslängd och att vattnet skulle dunsta?

ptja, sweclockers nämner det här http://www.sweclockers.com/recension/13538-antec-kuhler-h2o-6... och jag har läst det på fler ställen, orkar inte leta inatt bara utan hoppas du nöjer dig med den länken

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Här kan skillnaden på
h80 vs h100
normal clock:
http://www.hardwareheaven.com/reviews/1278/pg6/corsair-h100-l...
överklockad:
http://www.hardwareheaven.com/reviews/1278/pg7/corsair-h100-l...

Och det jag sa ovan var att delarna på vattenkylningen kommer flaska långt innan man kan använda hela radiatorn ytan för att ta bort värme, man tjänar bara något grad så att ta upp så stor yta i chassit är ingen vits med.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Personligen skulle jag välja luft kylaren!

Skrivet av Starric:

jag skulle personligen valt luft, för att slippa pumpljud, men å andra sidan är kanske inte ljudet det viktigaste för alla... jag hade inte valt ett obsidian heller för den delen

Ja ok, kanske väljer luft då... verkar inte vara superskillnad mellan luft och vatten om man nu inte är någon slags överklockningsfantast, vilket jag ej är. Thermalright Silver Arrow verkar ju vara en redig och bra kylare så blir nog den, slänger nog iväg en beställning ikväll.

Skrivet av BaZZe_93:

Här kan skillnaden på
h80 vs h100
normal clock:
http://www.hardwareheaven.com/reviews/1278/pg6/corsair-h100-l...
överklockad:
http://www.hardwareheaven.com/reviews/1278/pg7/corsair-h100-l...

Och det jag sa ovan var att delarna på vattenkylningen kommer flaska långt innan man kan använda hela radiatorn ytan för att ta bort värme, man tjänar bara något grad så att ta upp så stor yta i chassit är ingen vits med.

Ok förstår din poäng - fast nu skiljer det ju inte så mycket i pris mellan H80 och H100, och vad gör det om radiatorn tar upp utrymmet i taket då man ändå inte har något annat där?

Annan fråga: vilket typ av luftflöde har ni andra 650D-ägare i ert chassi? Jag har mina fläktar i fabriksinställning, alltså 200 mm-fläkten i fronten som inblås och 120 mm-fläkten bak och 200 mm-fläkten i taket som utblås; därav negativt tryck i lådan. Är det här så optimalt tro? För ett par månader sedan låg mitt grafikkort på typ 40 grader obelastat, nu ligger det på 65-70 grader - ett resultat av dammsamling pga det negativa trycket i lådan kanske? Funderar på att köpa nya, mindre fläktar att ersätta 200 mm-fläktarna med. Några förslag på hur jag optimerar mitt luftflöde?