Permalänk
Medlem

bygga eget moderkort

hej! jag undrar hur bygger jag mitt eget moderkort och vart kan jag köpa i sverige bygga-ditt-eget-moderkort. ni vet som byggsats.
MVH Gurre

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurresingh:

hej! jag undrar hur bygger jag mitt eget moderkort och vart kan jag köpa i sverige bygga-ditt-eget-moderkort. ni vet som byggsats.
MVH Gurre

Med tanke på hur moderkort tillverkas låter det som ett något svårt projekt att göra med vanlig lödkolv

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

menar du inte kretskort?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Eftersom kretskorten idag har flera lager med ledningsbanor så lär det bli ett jättemoderkort om du nu skulle få tag i alal delar för att bygga.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Eftersom kretskorten idag har flera lager med ledningsbanor så lär det bli ett jättemoderkort om du nu skulle få tag i alal delar för att bygga.

Samt att man normalt inte har den precision som krävs för minimala lödningar samt tillverkning av minimala ledningsbanor. Skulle gissa på ett moderkort på minst 2m2 om inte betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurresingh:

hej! jag undrar hur bygger jag mitt eget moderkort och vart kan jag köpa i sverige bygga-ditt-eget-moderkort. ni vet som byggsats.
MVH Gurre

umm hur hade du tänkt och göra då ?
ett eget kretskort kan du göra som styrs av en dator eller styr den
men inte ett moderkort med t ex am3 om du nu inte har alla grejer som behövs för att tillverka dessa. Men det tvivlar jag på då du mer eller mindre behöver en hel fabrik med folk då som kan och vet hur man gör moderkort samt har maskiner och robotar som gör dem

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

antar du måste likaså ha alla prylar t.ex den socket du ska ha.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Du är sannolikt en troll, men för de andra "intresserade" kan det vara en bra början att kika här: http://www.cs.binghamton.edu/~reckert/sbc.htm

Permalänk
Medlem

okej tack för länken men det jag menar är att kunna få en kretskorts platta där jag kan bara löda fast komponenterna finns det någon butik i sverige som säljer sånt

Permalänk
Medlem

löda fast komponenterna? hmm inte bättre och använda diverse portar istället

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Med tanke på dina andra trådar så tror jag du ska lägga ner....

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Ska du bygga en speldator

fniss

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gorham stick jag är ny. okej det ända jag vill är att bara löda fast komponenterna på ett moderkort platta. eller kan man köpa ett moderkort och ta bort alltihop men först genom att ta bort lödet som sitter fast på komponenterna och sedan gör om en ny moderkort platta ( jag vet hur man gör ett kretskort har sett det på kjell och company) och sätta dit dem och fråga mig inte varför

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurresingh:

Gorham stick jag är ny. okej det ända jag vill är att bara löda fast komponenterna på ett moderkort platta. eller kan man köpa ett moderkort och ta bort alltihop men först genom att ta bort lödet som sitter fast på komponenterna och sedan gör om en ny moderkort platta ( jag vet hur man gör ett kretskort har sett det på kjell och company) och sätta dit dem och fråga mig inte varför

men då frågar jag varför då?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

okej om ni så måste veta så vill jag prova på sånt ni experimentera och kan ni för jösses namn ange var jag kan köpa sånt

Permalänk
Medlem

Kortfattat så kan DU inte göra det. Du har inte kunskapen eller redskapen för ett sådant stunt. Inte ens Macgyver klarar den biffen. Sorry!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av gurresingh:

okej om ni så måste veta så vill jag prova på sånt ni experimentera och kan ni för jösses namn ange var jag kan köpa sånt

Om du vill börja experimentera så tror jag det här hade varit en bra start.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164028867

Permalänk
Medlem

Du kan ju läsa den här tråden då kanske du förstår.

http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=46...

Visa signatur
Permalänk

Om han lyckas, då.. Mother of God!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Om han lyckas, då.. Mother of God!

Då har det frusit till i helvetet och det är två torsdagar i samma vecka.

Permalänk
Medlem

gurresingh du säger att du är ny( Jag tolkar det som att du är ny inom datorbyggandet)
Är man nybörjare inom detta så bygger man väl inte ett modekort det första man gör.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurresingh:

okej om ni så måste veta så vill jag prova på sånt ni experimentera och kan ni för jösses namn ange var jag kan köpa sånt

Är det ett kretskort du letar efter? Kanske borde du titta på ngt sådant här?

Permalänk

Fick ett härligt skratt nu innan skolstarten, tack för det!

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurresingh:

okej om ni så måste veta så vill jag prova på sånt ni experimentera och kan ni för jösses namn ange var jag kan köpa sånt

tyvärr så bygger man inte en modern speldator så eller en dator överhuvudtaget så då det är för lätt att göra fel och kortsluta saker så det behövs precision och det är få människor som har det efter att ha gjort 5000 moderkort och löda samma punkt varje dag och se till att det sitter ^^ det är helt enkelt för stor felmarginal att löda moderkort och datorer för hand idag

om du ska bygga en hel dator (utan lödning involverad då det är större risk att du har sönder det istället då det som kommer hända är att du flyttar lödningen så den rör en annan komponents bana (behöver minst 380c för att göra det på dem skulle jag tro) utan komponenter som redan är klara från fabrik då dessa håller mkt högre standard än vad en lödning för hand någonsin kommer göra

moderkort minnen grafikkort osv så går det bra dock men inte ett egenbyggt moderkort det skulle inte kunna funka och löda bort komponenterna ens tror jag då de sitter limmade och lödda genom flera lager (det är inte längre gjort för att bytas ut småsaker och sätta dit nya utan går moderkortet sönder så köper man nytt helt enkelt...)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag antar att du trollar med avseende på din andra tråd men jag besvärar mig med ett svar, om ett dåligt svar, iaf...

Du vill alltså bygga ett moderkort anpassat för vanliga hemdatorer? Du kan kolla på den här bilden för att få en översikt på vad du försöker ge dig in på.

OBS! stor bild.

Detta ska vara schemat till modekortet i ett gammal elpiano som kanske har en tiondel av komplexiteten jämfört med en modern dator. Du KAN INTE klara det med en lödkolv, du KAN INTE klara det med vanliga konsument produkter eller maskiner maskiner. Du kan inte klara det utan att gå mångåriga utbildningar och ha stor erfarenhet av ämnet.

Om du nu mot förmodan tänker på kretskortet till tex en led-rämsa eller fjärrkontroll så är det en annan femma.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

först och främst är jag inte ny inom dator bygge och tack till alla dem där länkarna och även tack för infon om att jag aldrig kommer att lyckas men jag är en optimistisk person och jag sa konkreta svar så klart kan jag löda fast saker.

Permalänk
Medlem

btw kalla mig Gurre

Permalänk
Medlem

åh helvete sa jag att jag vill ha bara ett vanligt moderkort och inga experiment kort bara en bygg-din-egen-moderkort

Permalänk
Skrivet av gurresingh:

btw kalla mig Gurre

OK, Gurre, ta och släpp den här idén nu. Det är helt enkelt inte något som är tänkt ska kunna göras hemma i källaren. Löda och ha lite småkul är det inget problem med, hitta ett annat projekt bara.

Visa signatur

Mobo: AsRock B75M-ITX | GPU: Sapphire 290 Tri-x | CPU: Intel i5 2500k | HDD: 1.5TB diverse | SSD: Corsair Force GT 128GB | RAM: 8GB 1600Mhz Corsair | OS: Win 8.1 Pro 64 | Chassi: Fractal Design Node 304, Vitt |
Varför köper du sådana dyra komponenter när du inte har ens en fönsterlucka sidan? Ingen ser ju vad du har för saker i datorn - mw3gamer