Permalänk
Medlem

Intresse av CNC-bearbetade delar?

Skulle det finnas intresse här för CNC-bearbetade delar?
Frästa, svarvade och laserskurna delar i plast och aluminium.

Förhoppningsvis enklare och billigare än idag. Annars är det ju ingen vits.

Exemeldelar:
-Vattenkylningsblock.
-Sidoplåtar.
-Fronter.
-Gravyr.
-Knappar.
-Delar till bil/MC. För dekor.

Håller på att ta fram ett koncept för att kunna göra allt detta billigare och smidigare idag.
Kolla på http://www.emachineshop.com/ för att förstå ungefär vad som gäller.

Finns intresse?

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Är så ofta som man gör hemma projekt och "önskar man haft" en CNC eller tillgång till en!
Bra initiativ!
Plast och ALu skriver du, koppar är inget alternativ eller ?:)

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Keeper of Traditions

Kunde vara intressant om man ska bygga eget chassie, helt beroende på priset såklart.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Låter väldigt intressant

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Så länge priset är tilltalande så är detta riktigt intressant!

Hade varit rätt coolt om kunden själv fått designa genom något typ av program som man sen betalar för att få gjort.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Kunde vara intressant om man ska bygga eget chassie, helt beroende på priset såklart.

Du behöver ingen CNC maskin om du ska göra ett chassi om det inte ska vara solid ^^

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Skrivet av XeptiQ:

Du behöver ingen CNC maskin om du ska göra ett chassi om det inte ska vara solid ^^

Underlättare ju extremt mycket alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Underlättare ju extremt mycket alla fall...

Hur menar du, på vilket sätt underlättar det ?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem

Detta är helt klart intressant om priset är rimligt.
Skulle vara bra om man kunde få måttbeställd alu-plåt exempelvis också, till konkurrenskraftiga priser.

Skrivet av XeptiQ:

Du behöver ingen CNC maskin om du ska göra ett chassi om det inte ska vara solid ^^

Kan ju vara att man vill ha detaljer som är jobbiga att göra utan CNC-hjälp.
T.ex skära ut fläktgaller, olika mönster etc.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av XeptiQ:

Hur menar du, på vilket sätt underlättar det ?

Allt blir ju bättre precision, och man kan göra svåra grejer utan större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Detta är helt klart intressant om priset är rimligt.
Skulle vara bra om man kunde få måttbeställd alu-plåt exempelvis också, till konkurrenskraftiga priser.

Kan ju vara att man vill ha detaljer som är jobbiga att göra utan CNC-hjälp.
T.ex skära ut fläktgaller, olika mönster etc.

Jo, men ett fläktgaller i dag är rundstång i dia 2mm och är antingen hård lött eller svetsat. Men vill man ha något mer flashigare som alu, mässing etc så blir det lättare i cnc.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Vilket tror du gå lättast? Såga ut aluminium plåtar förhand och fila grejerna? Eller bara fräsa ut alla plåtar? Blir ju bättre precision och allt.

Tack för idiotförklaringen, men du pratar precis med en person som arbetar som svetsare/cnc-operatör så jag vet exat vad jag snackar om
Du har inte en aning vad mycket förberedelse det är för att ens komma till dem färdiga detaljen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna skapa detaljerna själv i CAD och sedan skicka filerna? Och vilka filtyper funkar? Jobbar med Solidworks i skolan nämligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Du behöver ingen CNC maskin om du ska göra ett chassi om det inte ska vara solid ^^

Det är t.ex. såna här chassin som är näst intill omöjliga att göra utan CNC maskin:

http://www.sweclockers.com/galleri/7400-wrath-of-god

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är t.ex. såna här chassin som är näst intill omöjliga att göra utan CNC maskin:

http://www.sweclockers.com/galleri/7400-wrath-of-god

Absolut, men alla chassin som är gjorda i alu, plast likande material är gjorda i cnc, som den maskinen du länkade precis, men vanliga standard chassin är bara bockade plåtar och popnitade.. Dock är det utskuret i en laser (cnc ) maskin.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Skrivet av XeptiQ:

Tack för idiotförklaringen, men du pratar precis med en person som arbetar som svetsare/cnc-operatör så jag vet exat vad jag snackar om
Du har inte en aning vad mycket förberedelse det är för att ens komma till dem färdiga detaljen.

Nej du har säkert mycket mer efarenheter en vad jag har med fräsar. Men du har tydligen aldrig moddat/byggt ett chassie som det verkar.
Men om man lejer bort det, så är det ju bara knåpa ihop en CAD ritning, sen är det ju inte mitt problem att fixa resten.

Sen kan jag ifs se din poäng vad du vill komma, alltså om man bara ska snickra ihop en simpel plåt låda kan man väl göra det för hand, men det jag menar är att om man ska göra svåra grejer/väldigt tidskrävande så är det ju smidigt med en cnc maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Nej du har säkert mycket mer efarenheter en vad jag har med fräsar. Men du har tydligen aldrig moddat/byggt ett chassie som det verkar.
Men om man lejer bort det, så är det ju bara knåpa ihop en CAD ritning, sen är det ju inte mitt problem att fixa resten.

Hehe Nej men jag är en utav dom som gjort alla kortläsare med kod panelen

Ja, du gör en ritning på alla exakt alla delar du vill ha och hur de ska se ut, så gör ju naturligtvis operatören koden till maskinen. Men alla CAD prg är inte kompitabla med alla maskiner. Så prata med person som vill göra det så löser han resterade.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem

Hej, jag är intresserad om priserna inte springer iväg alltför mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Underlättare ju extremt mycket alla fall...

umm man sätter ju ihop flera olika plåtbitar eller en stor plåt som är gjord i flera sektioner viks ihop och bildar en nedre del och övre (hela basen front bak och undersida och ovansida sen så är det moderkorts plåt och smådetaljer och chassiefronten som ska täcka plåten och se fint ut och lackeras osv ^^)
inte ett helt stort block som när man gör fälgar av aluminium

dessutom är ett solitt block mkt tyngre dessutom så man borde nog få passa sig om man lyfter med ryggen 30 kg utan komponenter miditower chassie
en ganska frän tanke dock och dessutom så borde ett sånt block om man riktar värmeledningsrör i ett par hål i en sån massiv bit på T ex 1 kg grunden där värmeledningsrören kommer ifrån med flänsar och fläktar så borde den kunna kyla ganska bra ^^
eller en sån med en fin och slät kopparbas med värmeledningsrör och formad liknande som hyper 212 fast lite mer massiv bas som låter fler värmeledningsrör gå igenom den borde kunna kyla ganska bra då

heh fränt med en datormus med botten och scroll i fräst aluminium ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Lite snabba svar på frågorna(Bara en idé än, så inget bestäm):
-Koppar kan väl vara möjligt.
-Valfritt filformat eller ritat på hemsidan.

Kom gärna med synpunkter eller frågor. Men skippa gärna pratet om CNC behövs för ditt eller datt.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Du har inte en aning vad mycket förberedelse det är för att ens komma till dem färdiga detaljen.

För att fräsa ut några plåtbitar? Är ju bara att slänga up dom på bordet, mata in dimensionerna och sen köra. Men nog om det, Om du läser Newklears post igen så framgår det ganska tydligt att han avser att avända cnc som ett kompliment till konventionelt verkstadsarbete. Det är ju inte alltid man vill ha ett fint rektangulärt chassie utan lul lul eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Låter som en skitbra idé om jag ska vara ärlig! Är det möjligt att få t.ex MDF, plywood och liknande tillskuret också?
Om det blir något av detta och priserna är humana så är jag en säker kund!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeus:

Skulle det finnas intresse här för CNC-bearbetade delar?
Frästa, svarvade och laserskurna delar i plast och aluminium.

Förhoppningsvis enklare och billigare än idag. Annars är det ju ingen vits.

Exemeldelar:
-Vattenkylningsblock.
-Sidoplåtar.
-Fronter.
-Gravyr.
-Knappar.
-Delar till bil/MC. För dekor.

Håller på att ta fram ett koncept för att kunna göra allt detta billigare och smidigare idag.
Kolla på http://www.emachineshop.com/ för att förstå ungefär vad som gäller.

Finns intresse?

Är mer intresserad av vatten/laserskärning, bockning och pulverlackering. Även en enklare programvara likt emachineshop vore grymt.

Även extruderade standardprofiler och monteringssatser för ex. chassin vore trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeus:

Skulle det finnas intresse här för CNC-bearbetade delar?
Frästa, svarvade och laserskurna delar i plast och aluminium.

Förhoppningsvis enklare och billigare än idag. Annars är det ju ingen vits.

Exemeldelar:
-Vattenkylningsblock.
-Sidoplåtar.
-Fronter.
-Gravyr.
-Knappar.
-Delar till bil/MC. För dekor.

Håller på att ta fram ett koncept för att kunna göra allt detta billigare och smidigare idag.
Kolla på http://www.emachineshop.com/ för att förstå ungefär vad som gäller.

Finns intresse?

intresserad, japp.
men som sagt, priset är viktigt. och jag tror att det är svårt att räkna hem ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av XeptiQ:

Du behöver ingen CNC maskin om du ska göra ett chassi om det inte ska vara solid ^^

Som han själv nämnde så tänkte jag mer på gravering, till exempel, som jag aldrig själv skulle orka pilla med. Detaljer i metall är också svårt att göra själv utan riktiga verktyg.

Till rätt pris kan något sånt här vara kanon för den halvklumpige hemmafixaren som har en bra idé i huvudet men ingen möjlighet att själv utföra det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Som han själv nämnde så tänkte jag mer på gravering, till exempel, som jag aldrig själv skulle orka pilla med. Detaljer i metall är också svårt att göra själv utan riktiga verktyg.

Till rätt pris kan något sånt här vara kanon för den halvklumpige hemmafixaren som har en bra idé i huvudet men ingen möjlighet att själv utföra det.

Ja precis men är det gravyr och andra små saker så kommer det garanterat bli poppis, alla vet ju hur lång kön är på DH när grayren var där

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem

Vi har en CNC maskin på firman (dock för sten då, men det kanske går att använda till annat?) och jag ska lära mig den här i månaden, kanske kan fixa sånt här till sommaren ifall intresse finns i Stockholms området?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Jag är mycket intresserad då jag ska bygga eget chassi om någon månad, håller tummarna på att detta blir något!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Låter som en skitbra idé om jag ska vara ärlig! Är det möjligt att få t.ex MDF, plywood och liknande tillskuret också?
Om det blir något av detta och priserna är humana så är jag en säker kund!

Det luktar högtalarbygge här ja!

OT:
Säger som många andra, skulle vara väldigt intressant om inte priset springer iväg allt för mycket

Permalänk
Medlem

För folk i södra ändan av landet kanske plotter.dk kan vara något...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"