Permalänk
Medlem

Vattenkylning - pump

Ja. Pump alltså. Det är det jag tycker verkar svårast att välja.

Datorn i signaturen och jag tänkte köra två st 120mm radiatorer, i topp och baktill, eftersom jag inte har plats för en 240 pga chassit men ändå vill köra på lågvarviga fläktar. Det är till en början främst CPUn som ska kylas, kanske ger mig på grafikkortet sen, om inte annat så när det ska uppgraderas eftersom DCuII är en så jäkla fin kylare.

Jag har kikat på följande EK-paket eftersom det verkar rätt prisvärt.
http://www.indomo.se/11895-EK-KIT-H3O-Supreme-LT-120-EN&id=I2...

Men det jag ställer mig skeptisk till är som sagt hur pumpen egentligen klarar av två radiatorer och i framtiden eventuellt även både CPU- och GPU-block. Och då blir ju paketet genast rätt dyrt istället.

Jag har googlat lite lätt men inte hittat någon överskådlig och enkel info om pumpar. Antingen så är det hyperavancerat eller så är det bara luddigt. Jag är ju bara glad amatör än så länge.

Nu kommer avslutningsvis en jävligt dum fråga. Pumpen, var monteras den? Är det precis under hålen för slangarna? http://images.bit-tech.net/content_images/2011/05/nzxt-h2-rev...

Syftet är att få ned tempen litegrann men även ljudnivån såklart.
Kör med motstånden på D14 i dagsläget.

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Här är en bra sida som recenserar pumpar bla http://martinsliquidlab.org/

Pumpen orkar säkert men det är en väldigt svag pump, radiatorerna i det paketet är inte så jättebra. Paketet som sådant ger ok vattenkylning till ett bra pris men förvänta dig inga underverk

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Inaktiv

Om du vill lägga till ett gpu block i framtiden får du nog tänka på att du kommer behöva strörre/fler radiatorer. Detta leder ju då till att du behöver mer kraft från pumpen. Skulle rekommendera att fixa en starkare pump då blir du relativt framtidsäker.

Tänk på att inte använda vattenblasket du får med i kittet, själv kör jag med destillerat vatten och kill coil ist.

pumpen monteras som en radiator, oftast 1/4 hål. in med slangar i hålen. Kom ihåg att alltid montera pumpen så att det blir >res>pump

Ta en titt på coolingstuff.se killen som äger sidan har bra utbud och grymt snabba leveranser. Han hjälpte mig komma igång med vattenkylning för första gången.

Permalänk
Medlem

Pumpen EK-DCP 2.2 är inte den vassaste men kan säkert klara av en cpu och två små radiatorer. Frågan är ju varför du ska vattenkyla? För att kunna överklocka eller för att få ett tystare system? Det är inte säkert att ett system blir tystare bara för att det är vattenkylt
Är det inte smidigare för dig att skaffa en H80 eller nåt liknande så slipper du fundera på placering av reservoar och pump

Permalänk
Medlem

Jag kör den pumpen med tillhörande reservoir till mitt system. Har 1x120 + 3x120 radiatorer samt CPU- och GPU-block. Tycker den pumpar på bra. Den är ganska kraftig för sin storlek.

Dock så har jag ju inga klara referensramar då detta är mitt första vattenkylningsbygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk

Än en gång rekommederar jag XSPC dual bay reservoar, tank och pump i ett.
Tyst pump om den inte har direkt kontakt med chassi. sedan busenkelt att fylla på och kolla nivån i tanken då denna monteras i två stycken 5.25 platser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Pumpen EK-DCP 2.2 är inte den vassaste men kan säkert klara av en cpu och två små radiatorer. Frågan är ju varför du ska vattenkyla? För att kunna överklocka eller för att få ett tystare system? Det är inte säkert att ett system blir tystare bara för att det är vattenkylt
Är det inte smidigare för dig att skaffa en H80 eller nåt liknande så slipper du fundera på placering av reservoar och pump

Jag har ju helt okej klock på både CPU och grafikkortet som det är nu. Så syftet är att främst få ner temperaturen i chassit så att GPU-fläkten kan gå långsammare. Så ljudnivån helt enkelt.

Skrivet av Guteklockaren:

Än en gång rekommederar jag XSPC dual bay reservoar, tank och pump i ett.
Tyst pump om den inte har direkt kontakt med chassi. sedan busenkelt att fylla på och kolla nivån i tanken då denna monteras i två stycken 5.25 platser

Låter helt klart mycket intressant! Men hur menar du att den ska monteras?

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Vet ej hur ditt chassi exakt ser ut men xspc'n är busenkel att montera.

Kanske har du snabblåsning i dessa portar eller så ska den skruvas med två skruvar på vardera sida.

Om det är skruvar så försök använda någon typ av gummibussning eller liknande för att slippa resonans.

Permalänk

Jag har aldrig pillat med xspc pumpen men på pappret ser det inget vidare ut, max tryckhöjd 1.8m vilket gör att flödet blir lidande snabbt när motståndet ökar

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Jag har aldrig pillat med xspc pumpen men på pappret ser det inget vidare ut, max tryckhöjd 1.8m vilket gör att flödet blir lidande snabbt när motståndet ökar

Vad är det jag ska kika på när jag väljer pump då? Säg två till tre radiatorer och två vattenblock. Hur mycket pump behövs då?
Det har jag ju fortfarande inte riktigt fått svar på, men det kanske inte är så enkelt? För mig så känns liter/h och vattenpelare som två mått som gör att man rätt enkelt kan jämföra två pumpar mot varandra, eller?

Visa signatur

En potatis

Permalänk

tryckpelare är viktigast och l/min inte så viktigt. En 10w DDC pump tex har en tryckpelare på över 4m med en eftermarknadstopp vilket gör att pumpen orkar driva en mer resistiv slinga. Tumregeln är att man villl ha ett flöde på mer än ca 4l/min vilket kommer bli svårt med en pump som maxar strax över det och inte har så mycket ork. Min rekommendation är en Laing pump av valfri sort eftersom den garanterat kommer klara nästan allt du slänger in i loopen

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jag säger som som LinusTechTips, slå på med en ordentlig pump som är kvalitet. Trasig pump, sen innan du vet vad som händer börjar grejer ryka. Swiftech MCP655 (laing d5).

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Än en gång rekommederar jag XSPC dual bay reservoar, tank och pump i ett.
Tyst pump om den inte har direkt kontakt med chassi. sedan busenkelt att fylla på och kolla nivån i tanken då denna monteras i två stycken 5.25 platser

Har också den och resrovarn har direktkontakt med chassit och jag upplever inget problem. Har även haft en snarlik pump som trådskaparen har kollat på och det var som natt och dag.

XSPC dual bay är en kanon produkt som höll mitt dåvarande system, innehöll 420,360,120 radiator (i7 920@4ghz, 5970+5870@950 mhz, ram, moderkort), väl kylt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

Jag säger som som LinusTechTips, slå på med en ordentlig pump som är kvalitet. Trasig pump, sen innan du vet vad som händer börjar grejer ryka. Swiftech MCP655 (laing d5).

Jag hittar inte 655 i någon svensk butik... Men antar att lillebror(?) 355 är rätt kompetent den med? Tryckhöjd på 20 fot eller typ 6 meter.

Finns det fler bra utländska butiker än Frozencpu? Fast det står säkert i den klistrade tråden...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Jag hittar inte 655 i någon svensk butik... Men antar att lillebror(?) 355 är rätt kompetent den med? Tryckhöjd på 20 fot eller typ 6 meter.

Finns det fler bra utländska butiker än Frozencpu? Fast det står säkert i den klistrade tråden...

Skickades från m.sweclockers.com

http://coolingstuff.se/p/116/alphacool-vpp655-utan-top

Ja, jag antar det är lika bra kvalitet på den, lillebror menar jag då.

http://www.watercoolinguk.co.uk/ är bra enligt mig, bra utbud (blir svårt att hitta större på något svenskt), ser ut att vara samma priser som i Sverige imo. Blir lite mer i frakt, kommer på närmaste Posten uthämtning (ingen privat leverering) inom 5 dagar som det står. Beställt där 2 ggr.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk

655 heter även D5 beroende på vem som satt på klisterlappen med märket men visst är en 355/DDC 3.2 nog mer kompetent men mer högljudd

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

edit: Har fått mina grejjer nu och är nöjd med leveransen tillslut

Visa signatur

Main: FD ARC, OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS, Samsung SpinPoint T166 500GB, MSI P67A-GD55, Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART, Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4,3 GHz, ZOTAC GTX 470 1280Mb * 2 SLI, Corsair AX 850W 80+ GOLD, Asus Essence STX + Sennheiser PC360, Allt vattenkylt
Cdon: SWEC1112 Inet: INET

Permalänk
Medlem
Skrivet av ski_extreme:

Jag skulle inte beställa något ifrån Coolingstuff förnärvarande, han svarar varken på mail eller skype då jag undrar över min order som han inte behagat skicka på snart över 3 veckor trots att han har produkterna i lager. Någon annan som lyckats få kontakt med honom efter nyår?

jag beställde under nyår, och fick mina prylar någon dag efter ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Nu plockade jag ihop på Indomo till en början här... bara för att se vad det skulle landa på... Har jag gjort någon kul miss?

Det står att reservoaren är kompatibel med Laing-pumpar, men vad menas med det, jag tycker mig kunna se tecken på att man ska montera pumpen inuti reservoaren så att säga... Vet någon om det stämmer?

Sen undrar jag ju lite lätt över pumpen också... På bilderna så ser jag bara ett hål... Men det kanske bara är så bilderna är tagna? Hah. Det får man väl hoppas kanske... Om det inte är en magisk pump, men jag tvivlar på det...

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Jo den resen är för att montera pump i, dock inte den pumpen du valt utan en 350/355/35X (DDC 3.1/DDC 3.2). Pumpen du valt är bara pumpkärnan som behöver en topp eller res att monteras in i. Jag personligen gillar inte drive bay res med pump i eftersom det är svårare att garantera att det inte blir vibrationer i det

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Jo den resen är för att montera pump i, dock inte den pumpen du valt utan en 350/355/35X (DDC 3.1/DDC 3.2). Pumpen du valt är bara pumpkärnan som behöver en topp eller res att monteras in i. Jag personligen gillar inte drive bay res med pump i eftersom det är svårare att garantera att det inte blir vibrationer i det

Okej, jag tänkte att jag skulle få lösa problemet med att montera pumpen på ett bra ställe, det är lite därför jag vill ha en drivebay res, då är det bara pump jag behöver hitta plats för. Men jag gillar att det går att ändra hastigheten på pumpen så ja vill nog ändå ha den så byter jag res.
När det gäller topp, finns det något att kika på där?

Visa signatur

En potatis

Permalänk

kolla martinsliquidlab för toppar men det skiljer inte mycket mellan dom för en D5a. Det finns samma bayres som du valt fast för d5or men det beror väl på om den finns att köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Okej, jag tänkte att jag skulle få lösa problemet med att montera pumpen på ett bra ställe, det är lite därför jag vill ha en drivebay res, då är det bara pump jag behöver hitta plats för. Men jag gillar att det går att ändra hastigheten på pumpen så ja vill nog ändå ha den så byter jag res.
När det gäller topp, finns det något att kika på där?

Om du nu ska sätta D5:an i en reservoir, kolla så att det går att komma åt knappen som man ändrar temp med från utsidan. Detta är en top btw http://www.indomo.se/5252-EK-D5-X-TOP-G1-4-Rev.2-topp-for-Lai... Det är den jag använder D5 + EK TOP Rev 2.

Kunde inte hitta en reservoir för D5 combo på indomo. Här är en på watercooling.co.uk iaf http://www.watercoolinguk.co.uk/p/Primochill-Myriad-Dual-Bay-...

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

Om du nu ska sätta D5:an i en reservoir, kolla så att det går att komma åt knappen som man ändrar temp med från utsidan. Detta är en top btw http://www.indomo.se/5252-EK-D5-X-TOP-G1-4-Rev.2-topp-for-Lai... Det är den jag använder D5 + EK TOP Rev 2.

Kunde inte hitta en reservoir för D5 combo på indomo. Här är en på watercooling.co.uk iaf http://www.watercoolinguk.co.uk/p/Primochill-Myriad-Dual-Bay-...

Jag tänkte nog inte montera pumpen i reservoaren bland annat på grund av den anledningen faktiskt. Kom att tänka på det sen. Sen är det ju det där med vibrationer. Problemet då är att mitt NZXT H2 är lite för litet för att kunna få plats med allt i chassit och jag ställer mig lite tveksam till om jag vill montera pump och sånt utanför chassit eftersom främsta anledningen är ljudnivån.

Så jag ska nog uppgradera chassi tror jag, men då är frågan om jag ska dundra på med ett 800D eller lägga mig på en mer sansad nivå... Finns det andra chassin som är lite större, diskreta, tysta och lämpar sig för vattenkylning? Som det är nu så sticker ju kylaren på mitt grafikkort ut tillräckligt långt för att jag inte ska kunna montera hårddiskar i höjd med det.

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Om du har dåligt med plats, vill ha tyst pump och kan tänka dig beställa från Storbritannien är den här pumpen helt oslagbar. Bästa pumpen som går att köpa idag utan tvekan http://specialtech.co.uk/spshop/customer/Swiftech-MCP35X-PWM-...

Chassi, det nya NZXT som var på nyheterna på swec idag verkar vara helt perfekt

Visa signatur

Simlärare