Gammal oanvänd dator, vad skall jag hitta på?

Permalänk
Medlem

Gammal oanvänd dator, vad skall jag hitta på?

Hejsan, har en oanvänd dator bestående av följande komponenter. Athlon 3800+, HD 5450, MSI K8N Neo4, 2GB RAM och en 250GB Western Digital.
Är för lat för att sälja bort den men vill samtidigt inte bara slänga bort dem. Finns det något kul man kan göra med datorn? Alla tips är välkomna.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Hejsan, har en oanvänd dator bestående av följande komponenter. Athlon 3800+, HD 5450, MSI K8N Neo4, 2GB RAM och en 250GB Western Digital.
Är för lat för att sälja bort den men vill samtidigt inte bara slänga bort dem. Finns det något kul man kan göra med datorn? Alla tips är välkomna.

http://www.mersenne.org/

Permalänk

Skänk den till något lokalt ställe du gillar. Exempelvis;
Ungdomsgårdar, D.I.Y musiklokaler, hemlösas hjälp etc..

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

Köra hemmaserver på.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Hedersmedlem

Jag byggde in min i en mikro!

Nej men, försök komma på något användningsområde för den, eller skänk iallafall bort den till någon, alltid någon som har nytta eller intresse av en gammal burk!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

HTPC?

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Jag byggde in min i en mikro!

Nej men, försök komma på något användningsområde för den, eller skänk iallafall bort den till någon, alltid någon som har nytta eller intresse av en gammal burk!

Genialt med mikrovågen!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk

Spara den till barnbarnen!

Sen när de gnäller och säger: "Fan, vad grafikutvecklingen går långsamt! Bara för att nästa konsolgeneration (PS5 och XBox 1440) ska dröja så länge."
Då säger du (med Robert Gustavssons gammal-kärringröst): "Jaha, men tänk när jag var liten! Då var det så dålig grafik att man inte kunde se skillnad på tall och fur, eller var det ett vitrinskåp(?), men vi tyckte allt att Minecraft var roligt ändå!"
Så säger dina barn: "Pappa, jag tror inte dom vet vad Minecraft är. Och inte Robert Gustavsson heller."

Eller så väntar du 50 år och säljer den till ett museum. Kan tillägga att jag har en gammal Nokia 3310 (i nyskick) som ska användas till det syftet.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Entusiast

Gör något dumt med den, stoppa den i ett akvarium t.e.x.

Permalänk
Medlem

Filserver, router (pfSense), HTPC! Eller bara ha den som en till dator i nätverket, surfdator. (Bra o ha när man får en kompis på besök)
Passar inte förslagen, så hade jag gett bort den....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Proppa den full med tv-kort och gör den till TV-server i hemnätverket.
Har själv en socket 754 Athlon 3400+ som kombinerad HTPC / TV-server. Rekommenderar tvheadend och xbmc på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Hejsan, har en oanvänd dator bestående av följande komponenter. Athlon 3800+, HD 5450, MSI K8N Neo4, 2GB RAM och en 250GB Western Digital.
Är för lat för att sälja bort den men vill samtidigt inte bara slänga bort dem. Finns det något kul man kan göra med datorn? Alla tips är välkomna.

Folding!

Permalänk
Medlem

Har samma problem med flera datorer över hemma...Bara hitta på nåt riktigt omotiverat, typ lägga in datorn i en bilring med plex på framsidan? Nåt konstigt iallafall...

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Bränn upp den i trägåårn!

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Avstängd

HTPC , skänk den om du har någon parvel som vill ha nått o leka med

du skrev athlon 3800+ är det den som är singel core eller den med dualcore?

Permalänk
Medlem

Har också en gammal burk som bara står och samlar damm. Har funderat på om man skulle oljekyla den och låta den stå framme som prydnad, som ett akvarium. Det kanske kan va nåt?

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Skrivet av Riyonah:

Har också en gammal burk som bara står och samlar damm. Har funderat på om man skulle oljekyla den och låta den stå framme som prydnad, som ett akvarium. Det kanske kan va nåt?

Du skulle klassas som idiot hos folk som inte förstår att du använder mineral olja och inte vatten men dom som förstår kommer bli imponerade your choice xD

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinEdquist:

Du skulle klassas som idiot hos folk som inte förstår att du använder mineral olja och inte vatten men dom som förstår kommer bli imponerade your choice xD

Eller så kör han med vatten och blir klassad som idiot här med. ;D

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Eller så kör han med vatten och blir klassad som idiot här med. ;D

haha

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Mincraftsuurver

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Eller så kör han med vatten och blir klassad som idiot här med. ;D

Eller så bygger han en liten plexiglaslåda med öppet uppåt och sänker ner den i en plexilåda med vatten så att det ser ut om om datorn skulle vara i vattnet. Och sedan bli klassad som snille

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem fast jag har runt 12-13 datorer i delar utspritt i lägenhet och källarförråd samt garage... Allt från en gammal IBM burk från 1990 till C2D maskin och en låda full med grafikkort, säkert 10-15 st.

Precis allting fungerar dessutom. Vettefan vad jag ska göra med allt.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Jag har samma problem fast jag har runt 12-13 datorer i delar utspritt i lägenhet och källarförråd samt garage... Allt från en gammal IBM burk från 1990 till C2D maskin och en låda full med grafikkort, säkert 10-15 st.

Precis allting fungerar dessutom. Vettefan vad jag ska göra med allt.

sälj ramminnen å cpu och några chassifläktar till mig

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Jag har samma problem fast jag har runt 12-13 datorer i delar utspritt i lägenhet och källarförråd samt garage... Allt från en gammal IBM burk från 1990 till C2D maskin och en låda full med grafikkort, säkert 10-15 st.

Precis allting fungerar dessutom. Vettefan vad jag ska göra med allt.

Håller med Dani
Det finns ganska många moddare som måste ha ett system som gärna köper gammal hårdvara billigt. Om du har så många kort får du nog in så du slipper sitta på 4890:t

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Har du fått någon bra ide? Är så sugen på att modda när man fick en Dremel till Jul...! Gaaah!!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling