LLano setup: HTPC+stereo, med mekaniska HDD (budget <5k)

Permalänk
Medlem

LLano setup: HTPC+stereo, med mekaniska HDD (budget <5k)

Har köpt en 2.0, analog, stereoanläggning nyligen, och inser att jag nu behöver en maskin som ska spela upp film och ha all musik (FLAC).
Det är alltså två delar som (med främst mjukvara) ska fungera smidigt - att växla mellan musikbiblioteket och filmbiblioteket.
Jag ska alltså lagra både musik (FLAC) och film (alla möjliga format) på HTPCn, detta med mekaniska hårddiskar jag redan har (3 stycken).

Krav således:

  • Mata FLAC-material till förstärkaren (analog)

  • Spela upp HD-material (ej 3D-behov) från lokal disk

  • Strömsnål vid idle/förflyttning av musik eller film till disk

  • Rymma 3 stycken 3.5" HDD

  • Vara tyst alt. ha ventilation nog att stå i mediebänken

Detta är ett första utkast på vad jag tänk beställa: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1342215/llano-for-htpc-filse.... Tankar?
Valt rätt LLano? Duger integrerade ljudkortet? Kommer systemet + chassit vara tyst nog att man vill ha det på mediebänken dygnet runt? Bor i en etta.
Är den strömsnål, eller ska jag välja annan processor med mindre kraft men är mer strömsnål? Viktigt att den drar lite!

Tacksam för input!

Permalänk

Det integrerade ljudkortet duger sällan så jag rekommenderar ett i stil med http://www.inet.se/produkt/6303351/asus-soundcard-xonar-d2-7-... eller bättre

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

3870 är ju inte den strömsnålaste APU:n direkt, men däremot den vassaste ur grafikhänseende. Kolla tester på 3850 så får du se vad den drar.

Däremot så är ju 3870 upplåst så man kan ju optimera den rätt duktigt om man vill. Dvs underklocka, undervolta samt strypa en kärna eller 2 om man verkligen vill få ner effektförbrukningen.

Men ska du ha något riktigt snålt så är det ju E350 som gäller - och för dina behov skulle det säkert räcka.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite