Min processor är fett varm, är det bara ett dåligt exemplar?

Permalänk
Medlem

Min processor är fett varm, är det bara ett dåligt exemplar?

Jag har en burk med fyra Noctua fläktar på fullt blås (3x 120mm och en 140mm) och en i7 920 med ett GTX 570 Phantom. Processorn är kyld av en NH-U12P.

Utan överklockning så ligger prollen på strax under 40 grader idle i alla kärnor och under load så landar det nånstans runt 65. Är inte detta fett varmt för denna processorn?Jag tycker mig ha läst om folk som idle:ar typ 29 grader och sånt och tycker ju att jag kanske skulle kunna få klocka min lite med all denna kylning jag har, utan att den ska gå upp till 80 grader.

Jag hade tills nyligen endast 3x 120mm lågvarvsfläktar vilket gjorde sånna tankar omöjliga, men nu är jag ganska sugen. De effekter jag fått med de nya grejorna är att jag kan köra graffet hårdare och processorns idle har sjunkit mer 5-10 grader, annars tycks allt vara sig likt.

Är den ett måndags ex. jag fått av 920:an eller har jag missat något fatalt?

Mvh
NK

Permalänk
Medlem

Tycker inte jag verkar något skummt. Om någon lyckas (påstå sig) kyla hårdvara under 30 grader på luft så blir jag fundersam.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Tycker 65c load låter mycket bra

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Jag antar att det jag hörde var kanske snarare folk som dragit upp den från 2,66 GHz till 3,2 och lyckats hålla sig under 75 grader load vilket jag inte klarar.
Tack för svar!

Permalänk
Medlem

hmm kika över vad vcore står på och se om du kan sänka den lite för stock klocken

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Tycker inte jag verkar något skummt. Om någon lyckas (påstå sig) kyla hårdvara under 30 grader på luft så blir jag fundersam.

Måste hålla med Atlas här, det är inget som är skumt med den temperaturen på en i5:a, om man kyler mer än vad du kyler, så ska man bara vara glad

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixzore:

Jag har en burk med fyra Noctua fläktar på fullt blås (3x 120mm och en 140mm) och en i7 920 med ett GTX 570 Phantom. Processorn är kyld av en NH-U12P.

Utan överklockning så ligger prollen på strax under 40 grader idle i alla kärnor och under load så landar det nånstans runt 65. Är inte detta fett varmt för denna processorn?Jag tycker mig ha läst om folk som idle:ar typ 29 grader och sånt och tycker ju att jag kanske skulle kunna få klocka min lite med all denna kylning jag har, utan att den ska gå upp till 80 grader.

Jag hade tills nyligen endast 3x 120mm lågvarvsfläktar vilket gjorde sånna tankar omöjliga, men nu är jag ganska sugen. De effekter jag fått med de nya grejorna är att jag kan köra graffet hårdare och processorns idle har sjunkit mer 5-10 grader, annars tycks allt vara sig likt.

Är den ett måndags ex. jag fått av 920:an eller har jag missat något fatalt?

Mvh
NK

Skrivet av RedSparowes:

Tycker 65c load låter mycket bra

Är inte 65°C utan överklockning lite åt det höga hållet?

Permalänk
Medlem

Min 920 ligger på 30-35C och runt 50C max när jag spelar.

Använder noctua kylning (luft)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Tycker inte jag verkar något skummt. Om någon lyckas (påstå sig) kyla hårdvara under 30 grader på luft så blir jag fundersam.

när min athlon II x3 var undervoltad så var temp på cpun 26 grader (ställt så den gick ner till 1900 mhz i idle då om jag minns rätt ^^) tror det var 21 grader i rummet då där datorn stod
låste sen upp den till x4 och överklockade till 3.4 ghz och vcore på 1.4 just nu (fullspeed på 3100 mhz med firefox igång på 8 flikar så har jag 32 grader processorfläkten går i 826 rpm Freezer 13 pro som cpu kylare så det går nog men man måste undervolta med din skulle jag tro kika runt lite vad stock volten är och sänk den till samma och sen testa om den går stabilt)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag redogör lite slarvigt. Det som stör mig är inte så mycket att det kör 65 grader load utan att den flyger upp til 80 grader load när jag drar upp till 3,2 Ghz. Kör prime95 nu och kärnorna landar på 65, 62, 64, 60. Chassit ligger på 40 grader. Vcore ligger på 1.06 idle och 1.22 load.

Permalänk
Medlem

930, 34-40 idle 65-70 prime95. 3.5ghz från 2.8, tror att spänningen ligger på 1.24, mult ligger på 19x och bclk 185. Allt detta på en h50.

Jag tycker att dina temps låter lite onormala om du kör på stock klock. Idle temp är lite högre än normalt vilket tyder på att det är dags att montera om då kylpastan har sett bättre dagar alternativt så har vibrationer i chassit lättat lite på skruvarna.

Allt över 70 sägs vara dåligt medans allt under 70 är utom farozonen. Prova ovanstående och öka dessutom fläktarnas hastighet som sitter på kylflänsarna, kan vara att dessa inte riktigt går på fullvarv

Permalänk
Medlem

Jag ska testa att lalla runt lite med volten igen. Tyvärr så har mitt sega Gigabyte moderkort ingen vettig automatik där som jag minns det. Antingen standard och auto eller statisk och manuell. Just nu ligger processorn på 42, 39, 43, 38 grader på 1,04 V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixzore:

Jag redogör lite slarvigt. Det som stör mig är inte så mycket att det kör 65 grader load utan att den flyger upp til 80 grader load när jag drar upp till 3,2 Ghz. Kör prime95 nu och kärnorna landar på 65, 62, 64, 60. Chassit ligger på 40 grader. Vcore ligger på 1.06 idle och 1.22 load.

Har du ställt in spänningen själv? Annars föreslår jag att du gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

930, 34-40 idle 65-70 prime95. 3.5ghz från 2.8, tror att spänningen ligger på 1.24, mult ligger på 19x och bclk 185. Allt detta på en h50.

Jag tycker att dina temps låter lite onormala om du kör på stock klock. Idle temp är lite högre än normalt vilket tyder på att det är dags att montera om då kylpastan har sett bättre dagar alternativt så har vibrationer i chassit lättat lite på skruvarna.

Allt över 70 sägs vara dåligt medans allt under 70 är utom farozonen. Prova ovanstående och öka dessutom fläktarnas hastighet som sitter på kylflänsarna, kan vara att dessa inte riktigt går på fullvarv

Jag bytte kylpastan under hösten, precis innan BF3 tror jag. Arctic Silver 5. Ska kolla skruvarna i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Har du ställt in spänningen själv? Annars föreslår jag att du gör det.

Jag har den på auto nu tror jag bestämt. Detta eftersom moderkortet inte justerar ned själv vid idle om jag ställer in manuellt. Men jag ska göra det!

Permalänk
Medlem

Jag har också en i7 920.
Den kunde jag lira på 3.68 @ 1,28V och ha en temp på runt 68 grader på varmaste kärnan.
Detta var även på en C0'a som är varmare än D0'an.
Allt detta på en 212+ PNP.

Numera har jag vattenkylning och ligger
på 25 idle och 45 load ^^

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad folk ger för input känns det väl som att det exemplaret jag har nog kan vara lite halvdant.
Haha, jag satte volten på 1.15 och klocken på 160x19=3,04 och den kör nu load på 60. Det var ju ett trevligt sätt att gå till väga. Eftersom jag inte söker någon saftig överklockning så blir det nog någon sån här variant jag landar på. Ska experimentera vidare imorrn.

Tack så mycket för all input !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixzore:

Jag har den på auto nu tror jag bestämt. Detta eftersom moderkortet inte justerar ned själv vid idle om jag ställer in manuellt. Men jag ska göra det!

Även om du ställer spänningen till att vara statisk så kommer din indle temp inte gå upp allt för mycket.

Jag nu efter att ha läst vidare låter det som att du har något turboläge/speedstep igång som på grund av auto CoreV matas med på tok för mycket ström för att öka stabiliteten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Även om du ställer spänningen till att vara statisk så kommer din indle temp inte gå upp allt för mycket.

Jag nu efter att ha läst vidare låter det som att du har något turboläge/speedstep igång som på grund av auto CoreV matas med på tok för mycket ström för att öka stabiliteten

Kollade igenom mobo-inställningarna lite mer noggrant och stängde av lite skit.

Volten är nu ställd på 1.15 och HW Monitor visar 1.10
Nu idlar den 45 grader och kör 62 i load på 160x21 = 3,36. Sweet som fæn, skulle jag säga, med tanke på min utgångspunkt.

Cherrio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixzore:

Kollade igenom mobo-inställningarna lite mer noggrant och stängde av lite skit.

Volten är nu ställd på 1.15 och HW Monitor visar 1.10
Nu idlar den 45 grader och kör 62 i load på 160x21 = 3,36. Sweet som fæn, skulle jag säga, med tanke på min utgångspunkt.

Cherrio

Låter bättre Skulle inte oroa mig så mycket mer om jag var du.
Det du kan göra är att sänka spänningen ytterligare tills den inte går stabilt längre, där kan du tjäna 3-4 grader till ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Låter bättre Skulle inte oroa mig så mycket mer om jag var du.
Det du kan göra är att sänka spänningen ytterligare tills den inte går stabilt längre, där kan du tjäna 3-4 grader till ^^

Det är sant, ska prova det! Tackar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nixzore:

Jag har en burk med fyra Noctua fläktar på fullt blås (3x 120mm och en 140mm) och en i7 920 med ett GTX 570 Phantom. Processorn är kyld av en NH-U12P.

Utan överklockning så ligger prollen på strax under 40 grader idle i alla kärnor och under load så landar det nånstans runt 65. Är inte detta fett varmt för denna processorn?Jag tycker mig ha läst om folk som idle:ar typ 29 grader och sånt och tycker ju att jag kanske skulle kunna få klocka min lite med all denna kylning jag har, utan att den ska gå upp till 80 grader.

Jag hade tills nyligen endast 3x 120mm lågvarvsfläktar vilket gjorde sånna tankar omöjliga, men nu är jag ganska sugen. De effekter jag fått med de nya grejorna är att jag kan köra graffet hårdare och processorns idle har sjunkit mer 5-10 grader, annars tycks allt vara sig likt.

Är den ett måndags ex. jag fått av 920:an eller har jag missat något fatalt?

Mvh
NK

§ 2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Tycker inte jag verkar något skummt. Om någon lyckas (påstå sig) kyla hårdvara under 30 grader på luft så blir jag fundersam.

Min ligger under 30 grader i idle. coolermaster 212 och en i5 2500k.Oklockad.