iPad istället för en bärbardator

Permalänk

iPad istället för en bärbardator

Hej

Då min utbildning snart är slut funderar jag på att skaffa mig en iPad inkl en docka för tangentbord men är det en bra idé?

Tänker på alla bra användnings områdena för en ipad, finns ju många fler användningsområden än en bärbar har!

Då dyker frågor upp:
1.)
Vad för portar behöver man?

2.)
Om man ska läsa böcker så har jag hört att efter ca 3 år är läsplattan/surfplattan slut, vad menar man?

3.)
De böcker man laddar ner kan man spara dessa på sin server eller blir böckerna (ett med läsplattan)?

4.)
Jag ska ha denna bl.a. till MS fsx men går alla program/plugins för alla typer av OS?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Då min utbildning snart är slut funderar jag på att skaffa mig en iPad inkl en docka för tangentbord men är det en bra idé?

Tänker på alla bra användnings områdena för en ipad, finns ju många fler användningsområden än en bärbar har!

Då dyker frågor upp:
1.)
Vad för portar behöver man?

2.)
Om man ska läsa böcker så har jag hört att efter ca 3 år är läsplattan/surfplattan slut, vad menar man?

3.)
De böcker man laddar ner kan man spara dessa på sin server eller blir böckerna (ett med läsplattan)?

4.)
Jag ska ha denna bl.a. till MS fsx men går alla program/plugins för alla typer av OS?

Mvh Fredrik

MS ?
och en ipad använder annat operativsystem och har inte sådär jättebra priser imot prestandan du får hos en riktig bärbar dator med windows 7...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan glömma att spela 3D spel som FSX och använda applikation från MS och övriga på en iPadda, det är lite annorlunda OS.

Permalänk
Medlem

Tror du måste ta reda på vad en platta är för något först. Särskilt ipad men även givetvis android är inte mycket mer än en förväxt mobiltelefon där tex byte av operativsystem är att glömma.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Hmm, tänkte ha den bl.a. som ett tillbehör till min fsx dator mm, inte spela fsx eller några sådana spel på den!

En läsplatta och en iPad är väl samma sak?

Inser nu att mina frågor kan tolkas som att jag ska spela med den vilket inte är fallet!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hmm, tänkte ha den bl.a. som ett tillbehör till min fsx dator mm, inte spela fsx eller några sådana spel på den!

En läsplatta och en iPad är väl samma sak?

Inser nu att mina frågor kan tolkas som att jag ska spela med den vilket inte är fallet!

En läsplatta och en iPad är två skilda saker. Med en läsplatta läser man elektroniska böcker, tror du förväxlar det med surfplatta som iPad även kallas.

Om du studerar och behöver en surfplatta till det ändamålet kan jag rekommendera Asus Transformer Prime. Med den kan du använda en tangentbordsdocka (med inbyggt batteri, USB-port m.m) och plattan har blivit som en liten laptop. Perfekt för att skriva mycket, och bättre än de tangentbord man kan köpa till iPad och Samsung Galaxy Tab.

Permalänk
Medlem

Skulle satsat på bärbar dator har själv laptop samt en Ipad visst kan jag rekommendera Ipad men du kommer tröttna i längden tro mig. Min förra laptop gick sönder så satt med Ipaden i 1månad kan säga du tröttnar sitta och skriva på Ipad mm i längden blir tröttsamt sen när ska du föra över filer och dela med andra. Skulle hellre vänta på asus optimus prime om jag ska vara ärlig. Då kan du köpa till laptop tangentbord.

Permalänk

Hej

Har sätt vad skillnaden består i och det är en stor skillnad mellan dessa!

Jag tänker på en ipad och inget annat, kan man inte alls läsa böcker m.m på en ipad då?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Skrivet av jhedlof:

En läsplatta och en iPad är två skilda saker. Med en läsplatta läser man elektroniska böcker, tror du förväxlar det med surf

Om du studerar och behöver en surfplatta till det ändamålet kan jag rekommendera Asus Transformer Prime. Med den kan du använda en tangentbordsdocka (med inbyggt batteri, USB-port m.m) och plattan har blivit som en liten laptop. Perfekt för att skriva mycket, och bättre än de tangentbord man kan köpa till iPad och Samsung Galaxy Tab.

Hej

Jag är snart klar med utbildningen men jag ser redan nu behov av en ipad och dess möjligheter mer än vad en bärbar dator gör. Tänker på touch screenen m.m. Vill samtidigt ha möjligheter som du säger till att skriva på ett fysiskt tangentbord.

Vad kan "asus optimus prime" som inte denna: Asus Transformer Prime kommer att ha?
Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Har sett att Asus Transformer Prime saknar 3G men är det så dystert att den gör det?

Appar till Andriod mobilen som HTC Desire funkar dessa också till iPaden?
Menar om en app är till OS Android för smarta tfn kommer dessa funka till Android i en ipad?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

"Android i en iPad"?

iPad kör inte Android. iPad kör iOS. Två helt skilda operativsystem. Program skrivna för ett OS fungerar inte för det andra OSet.

Permalänk
Skrivet av Perc:

"Android i en iPad"?

iPad kör inte Android. iPad kör iOS. Två helt skilda operativsystem. Program skrivna för ett OS fungerar inte för det andra OSet.

Syftar på: http://www.swedroid.se/test-av-asus-eee-pad-transformer-prime.... Ok ingen riktigt iPad men en combo mellan iPad vs bärbar dator!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

En iPad® är en produkt tillverkad av Apple och inget annat.

En Transformer Prime är en kombionation av surfplatta och laptop, men den har inget med iPad att göra.

Permalänk
Medlem

Vad ska du plugga?
Jag kan inte se att jag skulle kunna ersätta min laptop, ens på deltid, på mina föreläsningar med en iPad (Har testat).
En iPad är lagom till slösurf, lyssna på musik och så - en kanonbra reskompis! Men att skriva på den, naeh. Har ändå testat med externa tangentbord. Köp en lagom stor bärbar dator; typ Asus Zenbook eller Apple MacBook Air 11,6" (där jag råkar ha den sistnämnda).
Väger lite mer, kostar lite mer, men är flerfaldigt mycket smidigare att jobba med. Hade jag tänkt till ordentligt hade jag nog köpt en tablet - typ Lenovo. Sjukt smidigt att använda med ex. OneNote.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

En surfplatta är smidig, men den går knappt att jämföra med en bärbar dator. En bärbar dator kan du göra i stort sett allt du kan göra på en stationär och multitaskingen är värd namnet. En surfplatta är som sirap i jämförelse och har inte minne och processor nog att multitaska. en ipad är som en jättestor iphone. bekvämare med stor skärm om man ska surfa eller kolla på film men annars som en stor smartphone. Den startar på en sekund, den drar jämförelsevis lite batteri och är smidig att bära med sig eller ha i soffan. I alla andra aspekter är en bärbar dator bättre.

Permalänk
Skrivet av Perc:

En iPad® är en produkt tillverkad av Apple och inget annat.

En Transformer Prime är en kombionation av surfplatta och laptop, men den har inget med iPad att göra.

Asus Transformer Prime blir lik en ipad när tangentbordet tas bort?

Det kanske inte heter iPad i denna rätta bemärkelsen men man kan väl koppla denna till en dator och ha den som touch screen?

En fråga som jag nog vet svaret på men ingår den där tangentbordsdockan i priset eller köper man den till utöver plattan?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Vad ska du plugga?
Jag kan inte se att jag skulle kunna ersätta min laptop, ens på deltid, på mina föreläsningar med en iPad (Har testat).
En iPad är lagom till slösurf, lyssna på musik och så - en kanonbra reskompis! Men att skriva på den, naeh. Har ändå testat med externa tangentbord. Köp en lagom stor bärbar dator; typ Asus Zenbook eller Apple MacBook Air 11,6" (där jag råkar ha den sistnämnda).
Väger lite mer, kostar lite mer, men är flerfaldigt mycket smidigare att jobba med. Hade jag tänkt till ordentligt hade jag nog köpt en tablet - typ Lenovo. Sjukt smidigt att använda med ex. OneNote.

Hej

Jag är nästan klar med utbildningen och då ser jag ingen mening med att ha min laptop (Asus UL30VT), ser att den skulle bli för lite använd då. När jag skriver är det så lite så jag kan faktiskt nöja mig med en Prime och skrivs på dess docka. Vet att den inte kan ersätta min bärbara men nu är det andra behov som finns.

Har en stationär dator som jag gör allt det andra på så jag bekymras inte av att jag inte kan göra allt!

Det viktigaste är att Prime har ett tangentbord där det går att skriva på fysiska knappar och därmed kan jag skriva, det lilla jag gör// Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Asus Transformer Prime blir lik en ipad när tangentbordet tas bort?

Det kanske inte heter iPad i denna rätta bemärkelsen men man kan väl koppla denna till en dator och ha den som touch screen?

En fråga som jag nog vet svaret på men ingår den där tangentbordsdockan i priset eller köper man den till utöver plattan?

En surfplatta är en kombinerad dator och skärm utan annan kringutrustning. När du säger att du vill ha en iPad för att koppla till en dator och ha som touch screen låter det som om du egentligen är ute efter en ritplatta eller någon liknande bit kringutrustning. Möjligtvis går det att styra en dator genom en surfplatta men detta är inte dess huvudsakliga användningsområde. En surfplatta är tänkt att ersätta en bärbar dator i användningsområden där ett tangentbord inte är lika viktigt, exempelvis för just surfande.

En iPad är en specifik surfplatta utvecklad av Apple. Denna surfplatta har ett specifikt operativsystem, iOS, som inte går att byta ut.
Transformer (Prime) är en surfplatta från tillverkaren Asus. Den kör operativsystemet Android vilket innebär att en iPad och en Transformer är inkompatibla — du kan inte köra ett program skrivet för iPad på en Transformer, och vice versa. Bägge surfplattor är helt inkompatibla med Windows, så du kan inte köra Microsoft Word eller liknande på dem (men det finns alternativ).

Transformerns tangentbordsdocka är ett valfritt tillbehör men utan den tycker jag inte produkten verkar komplett. Asus har utvecklat konceptet just för att man ska kunna "transformera" en padda till en bärbar dator snabbt och enkelt.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med att byta ut en riktig dator mot en surfplatta om allt du ska göra är att surfa? Då kan du väl lika gärna behålla datorn och spara runt 6000 kr. Nej, jag ser absolut inget användningsområde alls för surfplattor om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

En surfplatta är en kombinerad dator och skärm utan annan kringutrustning. När du säger att du vill ha en iPad för att koppla till en dator och ha som touch screen låter det som om du egentligen är ute efter en ritplatta eller någon liknande bit kringutrustning. Möjligtvis går det att styra en dator genom en surfplatta men detta är inte dess huvudsakliga användningsområde. En surfplatta är tänkt att ersätta en bärbar dator i användningsområden där ett tangentbord inte är lika viktigt, exempelvis för just surfande.

En iPad är en specifik surfplatta utvecklad av Apple. Denna surfplatta har ett specifikt operativsystem, iOS, som inte går att byta ut.
Transformer (Prime) är en surfplatta från tillverkaren Asus. Den kör operativsystemet Android vilket innebär att en iPad och en Transformer är inkompatibla — du kan inte köra ett program skrivet för iPad på en Transformer, och vice versa. Bägge surfplattor är helt inkompatibla med Windows, så du kan inte köra Microsoft Word eller liknande på dem (men det finns alternativ).

Transformerns tangentbordsdocka är ett valfritt tillbehör men utan den tycker jag inte produkten verkar komplett. Asus har utvecklat konceptet just för att man ska kunna "transformera" en padda till en bärbar dator snabbt och enkelt.

Hej

Tack för hjälpen med att reda ut detta!

Asus Transformer Prime fick jag upp ögonen för då den har denna tangentbordsdocka och kan också läsa office dokument, se: https://www.infraware.co.kr/eng/01_product/product17.asp den har detta program!

Om jag kan läsa det jag skriver på min stationära dator är jag nöjd och kräver inget mer. Jag flyger mycket FSX och tänker ha denna, med tangentbordet bortkopplad, för att styra en del saker i cockpiten med hjälp av touch screenen!

Detta förutsätter att den kopplas till en dator med HDMI, som min har. Den kan väl också surfa in på t.ex. SVT play och visa upp det man tittar på på en TV via HDMI?

Hoppas jag inte är helt fel ute// Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Vad är poängen med att byta ut en riktig dator mot en surfplatta om allt du ska göra är att surfa? Då kan du väl lika gärna behålla datorn och spara runt 6000 kr. Nej, jag ser absolut inget användningsområde alls för surfplattor om jag ska vara ärlig.

Se min sista inlägg!

Nhä om man bara ska surfa kan man ju behålla den bärbara men i mitt fall är det för också andra behov jag gör detta, i så fall!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

köp bärbar mini pc

Permalänk
Skrivet av freddehboy:

Hej

Tack för hjälpen med att reda ut detta!

Asus Transformer Prime fick jag upp ögonen för då den har denna tangentbordsdocka och kan också läsa office dokument, se: https://www.infraware.co.kr/eng/01_product/product17.asp den har detta program!

Om jag kan läsa det jag skriver på min stationära dator är jag nöjd och kräver inget mer. Jag flyger mycket FSX och tänker ha denna, med tangentbordet bortkopplad, för att styra en del saker i cockpiten med hjälp av touch screenen!

Detta förutsätter att den kopplas till en dator med HDMI, som min har. Den kan väl också surfa in på t.ex. SVT play och visa upp det man tittar på på en TV via HDMI?

Hoppas jag inte är helt fel ute// Fredrik

Är det typ såhär du menar att du ska använda den? http://www.youtube.com/watch?v=Zr7QgpYQHrs

Kolla då först så att det finns stöd för Android om du ska ta en Prime annars måste du ta en Ipad.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av soderkvist:

Är det typ såhär du menar att du ska använda den? http://www.youtube.com/watch?v=Zr7QgpYQHrs

Kolla då först så att det finns stöd för Android om du ska ta en Prime annars måste du ta en Ipad.

Ja rätt uppfattat!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Skulle satsat på bärbar dator har själv laptop samt en Ipad visst kan jag rekommendera Ipad men du kommer tröttna i längden tro mig. Min förra laptop gick sönder så satt med Ipaden i 1månad kan säga du tröttnar sitta och skriva på Ipad mm i längden blir tröttsamt sen när ska du föra över filer och dela med andra. Skulle hellre vänta på asus optimus prime om jag ska vara ärlig. Då kan du köpa till laptop tangentbord.

Använt min ipad snart 4 mån ochbhar ej tröttnat och skriva på den.
Ersatte min laptop med denna, så att trött är riktigt upp till var och en.
Använder den bara till surf,musik,spel osv.

Sitter dagligen och skriver på den, och det är utan externt tangentbord
Som sagt att tröttna eller inte, det är väldigt personligt

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Jag gick för ca ett halvår över till en padda och en stationär dator och kan säga att det inte finns mycket jag saknar hos min laptop, det enda skulle vara lite mera spontanlan hos polare eller bara svänga förbi och lira lite. Men med paddan kan jag enkelt läsa och skriva på swec, surfa i allmänhet, kolla film, läsa böcker och serier, läsa och skriva email, göra anteckningar och sköta kalendern. med googledocs och kalender och kör så funkar det även ypperligt att hämta grejerna jag behöver på pcn. Dessutom kan jag enkelt och smidigt göra dessa saker i sängen, soffan, på tåget, i skolan, på flyget (med vissa begränsningar så klart) utan att behöva släpa på en laptop som skållar låren när man inte har ett bord tillgängligt och förvränger nacken på en på samma gång.

Jag tycker det är klockrent med paddan, och så länge du inte sitter och skriver väldigt mycket och långt eller behöver specifika applikationer som inte finns tällgängligt för iOS eller android eller vad det nu är för padda som är av instresse så skulle jag helt klart rekommendera det över en laptop.

Permalänk
Skrivet av whiskerer:

Jag gick för ca ett halvår över till en padda och en stationär dator och kan säga att det inte finns mycket jag saknar hos min laptop, det enda skulle vara lite mera spontanlan hos polare eller bara svänga förbi och lira lite. Men med paddan kan jag enkelt läsa och skriva på swec, surfa i allmänhet, kolla film, läsa böcker och serier, läsa och skriva email, göra anteckningar och sköta kalendern. med googledocs och kalender och kör så funkar det även ypperligt att hämta grejerna jag behöver på pcn. Dessutom kan jag enkelt och smidigt göra dessa saker i sängen, soffan, på tåget, i skolan, på flyget (med vissa begränsningar så klart) utan att behöva släpa på en laptop som skållar låren när man inte har ett bord tillgängligt och förvränger nacken på en på samma gång.

Jag tycker det är klockrent med paddan, och så länge du inte sitter och skriver väldigt mycket och långt eller behöver specifika applikationer som inte finns tällgängligt för iOS eller android eller vad det nu är för padda som är av instresse så skulle jag helt klart rekommendera det över en laptop.

Hej

Då kanske du vet om det är möjligt att skriva på sin Asus Transformer Prime och få in texten till sin stationära dator?
Frredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

tablettar är för dåliga för allt utom att slösurfa med. Skall du ha det till något seriöst så satsa på ultrabook istället då det är en riktig dator. Surfplattor är omogna produkter som behöver ett par generationer till innan de är användbara till något - oki, vill du ha en dålig mobiltelefon med jättestor skärm så är en surfplatta något att överväga, men vill du ha en dator så titta genast bort ifrån leksakerna.

Permalänk
Skrivet av freddehboy:

Hej

Då kanske du vet om det är möjligt att skriva på sin Asus Transformer Prime och få in texten till sin stationära dator?
Frredrik

Garanterat, jag kör iofs iPad, men jag kan inte tänka mig att google inte skulle ha stöds för sina egna webtjänster i sitt eget operativsystem. Kör på Google docs och det är lätt.

Skrivet av bengt-re:

tablettar är för dåliga för allt utom att slösurfa med. Skall du ha det till något seriöst så satsa på ultrabook istället då det är en riktig dator. Surfplattor är omogna produkter som behöver ett par generationer till innan de är användbara till något - oki, vill du ha en dålig mobiltelefon med jättestor skärm så är en surfplatta något att överväga, men vill du ha en dator så titta genast bort ifrån leksakerna.

Beror på när man använder datorn. Är det något man vill ha på språng, dvs enkelt att ta med sig och används till enklare saker, dvs inte skriver romaner, programmera eller liknande så ser jag inte riktigt behovet av en dator. Hemma använder jag min stationära, på skolan finns datorsalar, och de flesta jag egna datorer på jobbet. I klassrummet har jag inget behov av annat än en kollegieblock för anteckningar, till det skulle jag i varje fall aldrig välja en dator oavsett typ över papper och penna, och paddan till surf på raster. I övrigt ser jag inte när jag vill ha en laptop i knät, istället för en padda. Men visst det kan inte likställas med en dator, har du ingen stationär hemma så är det en helt annan sak.

Permalänk

Fråga;
"är det en bra idé?"
Svar;
Nej, det är det inte.
Motivering;
Du ska kunna skriva fort och som folk och kunna använda dig för mycket utav program och skit du kanske inte tänkt på, som möjligtvis inte funkar med en ipad.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.