Permalänk
Medlem

Stort problem med AMD FX 8

Hejsan ALLA

Jag köpte en ny AMD processor (FX8150) med ASUS M5A99X EVO.
Jag kör på 4,2 GHZ men jag kan inte låsa den, när jag kommer in i Windows då fortfarande variera mellan
1500 och 4200. Jag stängde av den funktion i bios men det händer ingenting den fortfarande variera.
(Colol and Quite funktion). Allt fungerade innan jag byte processor. Innan jag hade Phenom X6 1100 BE.
Jag har H100 installerat men det hjälper ingenting.

Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Varför vill du att den ska jobba fullt hela tiden? Känns ju inte så smart, speciellt med tanke på att bulldozer drar en jäkla massa ström överklockad.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Varför vill du att den ska jobba fullt hela tiden? Känns ju inte så smart, speciellt med tanke på att bulldozer drar en jäkla massa ström överklockad.

+1

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Varför vill du att den ska jobba fullt hela tiden? Känns ju inte så smart, speciellt med tanke på att bulldozer drar en jäkla massa ström överklockad.

Om den klarar inte, att köra fullt hela tiden då kan jag lika gärna köpa AMD Athlon II . Jag vill att den går för fullt. När det gäller ström den ingår in hyra.

Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Om den klarar inte, att köra fullt hela tiden då kan jag lika gärna köpa AMD Athlon II . Jag vill att den går för fullt. När det gäller ström den ingår in hyra.

Njanja

Den ligger på lägre frekens när det inte behövs mer prestanda för att spara ström / minska på värme, du behöver inte köra den i 4ghz+ när du sitter och surfar eller hur? När du sedan startar upp ett spel eller vad som helst som kräver mer kräm så kommer den automatiskt gå upp i din max frekvens, finns absolut inget dåligt i att den gör detta snarare tvärtom.

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proer:

Den ligger på lägre frekens när det inte behövs mer prestanda för att spara ström / minska på värme, du behöver inte köra den i 4ghz+ när du sitter och surfar eller hur? När du sedan startar upp ett spel eller vad som helst som kräver mer kräm så kommer den automatiskt gå upp i din max frekvens, finns absolut inget dåligt i att den gör detta snarare tvärtom.

Hej

Jag undrar vet du vad är för problem eller inte? Om du vet inte då inte behöver du hitta på massa ursäkter som till exempel: se ovan.
Jag vill veta varför den funktion fungerar inte, har jag missat någon eller gjort fel och så där.

Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Jag undrar vet du vad är för problem eller inte? Om du vet inte då inte behöver du hitta på massa ursäkter som till exempel: se ovan.
Jag vill veta varför den funktion fungerar inte, har jag missat någon eller gjort fel och så där.

Njanja

Jag vet inte vad det är för "problem" eftersom det inte finns något problem, din processor fungerar som den ska, ALLA processorer har numera strömsparar funktioner och det är just det som händer när den klockar ner sig. Om du nu ändå vill stänga av den funktionen så googla efter typ "amd bulldozer power savings bios" så kommer det stå vilken funktion du ska slå av för att den alltid ska gå i max hastighet.

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk
Medlem

Ursäkta men jag kanske inte riktigt förstår problemet..? Du undrar varför den inte kör 'för fullt' hela tiden och detta får dig att tro att den presterar sämre än en Athlon II? OK.

Processorn klockar ner sig för att SPARA STRÖM och VÄRME! Vilket INTE resulterar i att prestandan blir lidande då processorn KLOCKAR UPP sig när det behövs (Spel osv) och KLOCKAR NER sig vid ex. surfning i valfri webbläsare!

Permalänk
Medlem

"Det är ingen bugg, det är en feature!"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Gå till Elgiganten/Mediamarkt och köp dator nästa gång, de kan hjälpa dig med alla problem.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av njanja:

Hej

Jag undrar vet du vad är för problem eller inte? Om du vet inte då inte behöver du hitta på massa ursäkter som till exempel: se ovan.
Jag vill veta varför den funktion fungerar inte, har jag missat någon eller gjort fel och så där.

Njanja

Du borde inte fråga efter hjälp om den hjälpen ges tillhanda och framförallt uppskatta folk som faktiskt försöker hjälpa dig. Kolla i bios om du kan slå av den funktionen, Intel kallar sin funktion för speedstep eller nåt liknande och det går iaf att slå av den i bios så går den på fulla cykel hela tiden. Googla eller läs manualen om du inte uppskattar vår hjälp.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem

start /kontrollpanelen/energialternativ/ och till slut Högprestanda

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Skrivet av usilusken:

Gå till Elgiganten/Mediamarkt och köp dator nästa gång, de kan hjälpa dig med alla problem.

Hahahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Gå till Elgiganten/Mediamarkt och köp dator nästa gång, de kan hjälpa dig med alla problem.

+1

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Att ni ens orkar, ge honom den hjälpen han begär eller ge fan i och posta?

Kan tyvärr inte hjälpa dig, vet inte om AMD har annorlunda upplägg än Intel. Men testa det Proer förslår, det är typ samma sak som man måste stänga av i BIOS om man kör med Intel.

Permalänk

Om du nu bara måste så kan du stänga av "Cool & Quiet" i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostClaw:

Om du nu bara måste så kan du stänga av "Cool & Quiet" i BIOS.

Hejsan

Det är problemet, det är avstängd i bios och processor fortfarande lever sitt eget liv.

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk

Kontrollpanelen > system > energialternativ > ändra settings > avancerat > processor max/min 100%

Permalänk
Medlem

off topic men förstår verkligen inte varför du bytte ut en phenom II x6 1100T mot en bulldozer? det är ju som att nedgradera sig om du frågar mig

Permalänk
Avstängd

Hahaha, sicken meningslös tråd! Tar 2sec att googla fram svaret TS vill ha.. Snart kommer en tråd -"Varför dog datorn bara?" Hahahahaha!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

off topic men förstår verkligen inte varför du bytte ut en phenom II x6 1100T mot en bulldozer? det är ju som att nedgradera sig om du frågar mig

Så länge man inte kör flertrådade program så är det att nedgradera sig.. Om TS bara kör spel på datorn har han nedgraderat sig.. + att han har fått en processor som drar offantligt mycket mer ström när den är överklockad.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Om du har ett spel igång hela tiden så lär den inte klocka ner sig!

Permalänk
Medlem

Att köra din prolle på max hela tiden är som att gå runt med konstant stånd, du får inte ut nåt av det och till slut kommer det bara göra ont.

Visa signatur

Din dator är snabbare än min.

Permalänk
Medlem

Alla som har svarat i denna tråd har ingen aning om vad dom pratar om. problemet är inte CnQ eller något annat energispar på mobot.
det är processorn som spökar, samma som för alla andra som sitter på en FX prolle som tex mig.
processorn klockar ner sig under FULL LOAD, det ska dom INTE göra, min gjorde likadant när jag klockade min.
finns hur mycket som helst att läsa om detta problem på amerikanska sidor.

min klockade ner sig till 16,5 @ 3,3ghz oberoende av vad jag gjorde så min lösning var att sätta multin på just 16,5 och klocka via FSB. då kommer den inte gå ner under load.

OBSERVERA, du behöver INTE stänga av några energisparfunktioner, jag har alla mina på och den klockar inte ner sig under load och CnQ funkar som det ska ändå, går ner till ca 1,8 ghz när datorn inte belastas.

mitt råd till dig är att kolla vilken multipel som datorn klockas ner till och sätt den multin i bios, stäng sedan av TurboCore och klocka via FSB. Låt CnQ och C1E vara på, Då kommer det att funka som du vill.
(Du måste inte stänga av turbo core men det rekommenderas enligt diverse guider på nätet)

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Alla som har svarat i denna tråd har ingen aning om vad dom pratar om. problemet är inte CnQ eller något annat energispar på mobot.
det är processorn som spökar, samma som för alla andra som sitter på en FX prolle som tex mig.
processorn klockar ner sig under FULL LOAD, det ska dom INTE göra, min gjorde likadant när jag klockade min.
finns hur mycket som helst att läsa om detta problem på amerikanska sidor.

min klockade ner sig till 16,5 @ 3,3ghz oberoende av vad jag gjorde så min lösning var att sätta multin på just 16,5 och klocka via FSB. då kommer den inte gå ner under load.

OBSERVERA, du behöver INTE stänga av några energisparfunktioner, jag har alla mina på och den klockar inte ner sig under load och CnQ funkar som det ska ändå, går ner till ca 1,8 ghz när datorn inte belastas.

mitt råd till dig är att kolla vilken multipel som datorn klockas ner till och sätt den multin i bios, stäng sedan av TurboCore och klocka via FSB. Låt CnQ och C1E vara på, Då kommer det att funka som du vill.
(Du måste inte stänga av turbo core men det rekommenderas enligt diverse guider på nätet)

Hejsan

Tack för svaret, det är exakta problemet som jag har. Jag ska testa när jag kommer hem.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

är det inte C1E och CnQ som flippar ur?`så är det iaf på min PhenomII.

Tänk på att hålla koll alla övriga frekvenser när du klockar via FSB istället för multiplier.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om att det enbart är i stress test som FX klockar ner sig, i spel klockar den aldrig ner sig.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

är det inte C1E och CnQ som flippar ur?`så är det iaf på min PhenomII.

Tänk på att hålla koll alla övriga frekvenser när du klockar via FSB istället för multiplier.

Där har du en poäng, jag har för mig att jag läste om någon som fick nedklockning när de bara klockade med multipel.

Precis som du blev tipsad, prova olika kombinationer för att få samma klockfrekvens där. T.ex. 233 * 18 = 4194 MHz jämfört med 200 * 21 = 4200MHz, ena kan funka bättre än den andra, bara man håller koll så att de andra frekvenserna blir bra, som HT, CPU/NB och minne.

Turbo vill man ha avstängt, men Cool'n'Quiet på, fast det är såklart bra att du har CnQ avslaget medan du testar nu, så kan du slå på det efteråt, när du hittat ett fungerande läge.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX