Samsung S27A970 – högupplöst 27-tummare med PLS-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

De två stora problemen jag ser med den här skärmen är PLS-tekniken och priset. Priset är åt helvete. Nästan oavsett hur fin bilden är. Sen väcker allt vad PLS heter bara negativa associationer hos mig efter de skräckbilder man fick se av BLB hos föregångaren S27A850D.

Backlight bleeding har inte att göra med PLS. Det är för att skärmen är utrustad med kantbelyst (edge) LED.

Permalänk
Skrivet av Yxan:

Backlight bleeding har inte att göra med PLS. Det är för att skärmen är utrustad med kantbelyst (edge) LED.

Det har du har rätt i. Så egentligen är det kanske orättvist att kritisera PLS i sig när det gäller BLB. Fast känslomässigt förknippar jag tekniken med detta eftersom man, åtminstone initialt, hade stora problem med BLB på S27A850D.

Sen kan man ju, rent allmänt, diskutera hur intressant det är för konsumenter att bena ut vad den bakomliggande orsaken till ett problem är. Ofta väger nog slutresultatet tyngre jämfört med tekniska förklaringar till vad som orsakar vad. Och har produkten samma brister som tidigare så kan man ju fråga sig om den nya tekniken medfört någon större teknisk landvinning.

Permalänk
Medlem

Själv sitter man på en femtonhundra-kroners skärm och tycker den är skitbra

Permalänk
Medlem

Hade den varit i 120Hz så hade jag slagit till direkt.

Jag föredrar dock 16:10 och inte n00b 16:9.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Don't be a retard, nobody buys plasma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

uhm... tycker det är på höjden jag saknar utrymme, och då har jag flyttat startmenyn till vänster ! Kör du skärmarna på högkant kanske ?

måste hålla med dig där! blir ju galen när man sitter vid en 16:9! finns ju inget utrymme, allt man gör är ju att scrolla!=P

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaluku:

10300kr jävla skit också :/

Fan, jag som ville ha en sådan skärm. Hade hoppats på 5 6k

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

måste hålla med dig där! blir ju galen när man sitter vid en 16:9! finns ju inget utrymme, allt man gör är ju att scrolla!=P

Varför köper inte folk 4:3-skärmar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Varför köper inte folk 4:3-skärmar då?

För att dom knappt tillverkas längre.
Men jag höll fast vid min Viewsonic vp201 20"1600x1200 skärm bra länge innan den dog.

F.Ö så säljs det en hel del 4:3 skärmar, i form av surfplattor.

Permalänk
Medlem

Ska ni diskutera kontrast får ni ju givetvis ta in cd/m2 i beräkningarna också, det är helt meningslöst att säga 900:1 om man inte specificerar de andra variablerna.
Beroende på önskad gamma, vitpunk och ljusstyrka varierar kontrast, utan denna informationen är kontrastvärden helt meningslöst.

En snygg skärm och prisvärd om den kan hålla en jämn panel och låga delta-e över hela färgspektrat, tyvärr verkar den inte ha hårdvarustöd för kalibrering och profilering så resultaten kan nog variera en hel del.

Anti glare är nödvändigt om man vill göra någon form av seriöst arbete på en skärm, glossy är endast för konsumenter då dom sneddriver färger och kontraster vilket gör dom extremt opålitliga och dessutom svårprofilerade (ingen seriös skärmtillverkare släpper glossy yrkesskärmar så att kalibrera dom blir mest en fråga om erfarenhet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaluku:

10300kr jävla skit också :/

ditto

C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Det har du har rätt i. Så egentligen är det kanske orättvist att kritisera PLS i sig när det gäller BLB. Fast känslomässigt förknippar jag tekniken med detta eftersom man, åtminstone initialt, hade stora problem med BLB på S27A850D.

Sen kan man ju, rent allmänt, diskutera hur intressant det är för konsumenter att bena ut vad den bakomliggande orsaken till ett problem är. Ofta väger nog slutresultatet tyngre jämfört med tekniska förklaringar till vad som orsakar vad. Och har produkten samma brister som tidigare så kan man ju fråga sig om den nya tekniken medfört någon större teknisk landvinning.

Fast poängen är att om okunniga och ointresserade svenssonkonsumenter tror att t.ex PLS-skärmar har massiv backlight bleeding för att de har en PLSpanel och inte för att de har EDGE-led, så kan de inte göra ett bättre val vid köp av nästa skärm. Då går de och köper nån annan skärm ned EDGE-led och tillhörande BLB och sen tycker de att "jaha, ska skärmar vara så här, då kanske PLS var okej ändå".

Permalänk
Medlem

Tur att den kommer i 16:9, det är det bästa formatet imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa 3

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Angående det med upplösning så är det så att för att få maximal yta av en skärm (vilken yta som helst igentligen) så ska höjd vara så lika med bredden man kan (går att bevisa mattematiskt). Så 16:10 är ett förhållande närmare "16:16" än av 16:9 är vilket gör att yta blir större på skärmen. Men sen när det kommer till det här med 24" (tum) så är det ett uttryck för sträckan på diagonalen (tex från nedre högra hörnet till över vänstra hörnet) eftersom 16:10 har en del höger än 16:9 resulterar detta i att själva bredden på skärmen på en 16:10 kommer vara smalare, medan höjden bli högre. Sen slänger de på lite fler pixlar på höjden för en 16:10 för att inte få saker att bli utdragna i höjd led som det hade blivit om man hade haft samma upplösning, då förhållande inte längre är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

måste hålla med dig där! blir ju galen när man sitter vid en 16:9! finns ju inget utrymme, allt man gör är ju att scrolla!=P

mmmhm... och då har jag iallafall 1600x900 på laptopen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Okej så om en tillverkare skulle göra en 24 tums 16:9 1920x1080 och en 24 tums 16:10 1920x1200 så kommer de inte vara lika breda? Att 16:10an är högre måste ju ändå stämma?

Om du pratar fysiska dimensioner på skärmytan mätt i cm så är de definitivt inte lika breda, de är endast lika breda räknat i antalet pixlar.

För bildskärmar, tv-apparater, osv så anges storleken (i ditt exempel 24") i form av diagonalens längd. Någonting som är 24" diagonalt med proportionerna 4:3, 16:10 och 16:9 har alla olika bredd.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Tycker personligen att 2560x1440 på 27 tums blir lite plottrigt, 2560x1600 på 30' är helt klart behagligare att arbeta på.

Permalänk
Medlem

Jag vill fortfarande veta hur dessa PLS paneler står sig mot riktiga sRGB skärmar med typ 96% täckning .. Samsung har ju sagt att dessa är för designers, men det verkar vara lite halvsanning.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

10.000 är kaffepengar för reklambyråer, tidningar och tryckerier osv.. deras skärmar kostar 50.000+ så logiskt sett är PLS sämre, annars hade tillverkarna försökt tjäna på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av imo:

Angående det med upplösning så är det så att för att få maximal yta av en skärm (vilken yta som helst igentligen) så ska höjd vara så lika med bredden man kan (går att bevisa mattematiskt).

Det du säger gäller om och endast om längd och bredd ska utgöras av en total given längd. Eftersom bildformat bara anger det proportionella förhållandet mellan längd och bredd blir ditt påstående om 16:9 och 16:10 felaktigt.

"The Aspect ratio of a display is the proportional relationship between the width of a display and its height."
http://en.wikipedia.org/wiki/Display_aspect_ratio

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Varför köper inte folk 4:3-skärmar då?

en 16:10 är precis lagom för att läsa 2 blad åt gången utan att behöva scrolla/zooma ut
16:9 måste man fälla undan startmeny/menyrad för att det ska rymmas, en 16:10 har ungefär 16:9 i det "aktiva" området dvs mellan programmets menyrad och startmeny
4:3 blir tyvärr väl så smalt, sen finns det få "roliga" skärmar i det formatet =/ (storlek/pris)

sen tycker jag att det är löjligt att webbsidor inte anpassar innehållet... sitter med 1900x1200 och sidan fyller enbart mitten MED reklam... >.< tycker att webbsidorna borde byta radbredd automatiskt... dock är jag och mjukvarunisse så vet inte hur avancerat det är att implementera.. =/

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Det du säger gäller om och endast om längd och bredd ska utgöras av en total given längd. Eftersom bildformat bara anger det proportionella förhållandet mellan längd och bredd blir ditt påstående om 16:9 och 16:10 felaktigt.

"The Aspect ratio of a display is the proportional relationship between the width of a display and its height."
http://en.wikipedia.org/wiki/Display_aspect_ratio

Nja, det han sa är mera en halvsanning beroende på hur man räknar...
t ex.
Diagonalen på alla skärmar är 24" så blir det större antal pixlar på en skärm som har 4:3 än en skärm som har 16:9 , 16:10 , förutsatt att de har samma antal pixlar i bredd, har de däremot samma pixel antal i höjd blir det mindre antal totala pixlar.
Det man då ska tänka på är att då pratar vi ju även olika pixeltäthet eftersom en 24" med 1900 pixlar i bredd är bra mycket smalare i 4:3 än i 16:9. Vilket i sin tur tyvärr kräver en dyrare (fler pixlar per cm^2) panel =/

Stavfel! &gt;.&lt;
Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

en 16:10 är precis lagom för att läsa 2 blad åt gången utan att behöva scrolla/zooma ut
16:9 måste man fälla undan startmeny/menyrad för att det ska rymmas, en 16:10 har ungefär 16:9 i det "aktiva" området dvs mellan programmets menyrad och startmeny
4:3 blir tyvärr väl så smalt, sen finns det få "roliga" skärmar i det formatet =/ (storlek/pris)

sen tycker jag att det är löjligt att webbsidor inte anpassar innehållet... sitter med 1900x1200 och sidan fyller enbart mitten MED reklam... >.< tycker att webbsidorna borde byta radbredd automatiskt... dock är jag och mjukvarunisse så vet inte hur avancerat det är att implementera.. =/

Nja, om folk ville ha sådana skärmar så skulle dom tillverkas. Så vad jag undrar är väl egentligen varför folk inte vill ha sådana skärmar.

Om två A4 som ligger bredvid varandra har bredden 16 så har dom en höjd av ~11,3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Nja, om folk ville ha sådana skärmar så skulle dom tillverkas. Så vad jag undrar är väl egentligen varför folk inte vill ha sådana skärmar.

Om två A4 som ligger bredvid varandra har bredden 16 så har dom en höjd av ~11,3.

jo men sen har ju läsaren sina menyer och grejjer, jag tycker bäst om att läsa på en 16:9 i alla fall (har en av varje, dock är 4:3 endast 20" hade en crt 24" med den var så STOOOOR! >.< fick inte plats gav, bort den tyvärr den hade dock 2560xnånting i uppläsning, köpte den av ett annonsblad som gick i kk

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

jo men sen har ju läsaren sina menyer och grejjer, jag tycker bäst om att läsa på en 16:9 i alla fall (har en av varje, dock är 4:3 endast 20" hade en crt 24" med den var så STOOOOR! >.< fick inte plats gav, bort den tyvärr den hade dock 2560xnånting i uppläsning, köpte den av ett annonsblad som gick i kk

Om menyerna ligger i överkant så betyder det bara att 4:3 borde vara mer attraktivt.

Ja, att CRT inte är så poppis längre, det kan jag förstå.

Permalänk
Medlem

går de ens att få tag på i Sverige de här? har kollat på prisjakt och där står de inte listade. Mars 2012 var ju flera månader sedan
.. inte för att jag tänker lägga 10 000 på en skärm, men om priset går ner så kanske?

recenserar Sweclockers någonsin skärmar förresten? Hade varit fint att få ett test på den först, om man skulle bestämma sig för att köpa en dyr skärm.

Visa signatur

Antec P280 | OCZ 850W ZX Series | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel Core i5 2500k @ 4.2 GHz | 16GB Corsair Vengeance DDR3 @ 1600Mhz | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP @ 1125/1525 | 120GB Intel 510 Series SSD | NZXT SENTRY LX Fan Controller med 5x Scythe Gentle Typhoon 1850rpm | Corsair Hydro H100 med 2x Cougar Vortex 120mm PWM | Diverse hårddiskar...