Permalänk
Medlem

Crosman C31 CO2 Pistol Förvaring

Hej.

Jag har köpt en Crosman C31 CO2 Pistol. Det står på bruksanvisningen att man inte ska förvara pistolen laddad med CO2.
Visst står det så, men man kan ju undra hur länge man kan ha den i eller vad det har för effekt om man förvarar den så.

Jag har ju inte köpt den för att ha kul med den, detta är en fråga om skydd. Jag vill kunna ta fram den ifall att man skulle bli
utsatt för ett rån i hemmet. Annars kommer den ligga säkert förvarat. Det vore ju lite tråkigt om jag skulle behöva be inbrottstjuven att vänta
tills jag laddat min pistol med CO2.

Är det någon som har någon information om vad det har för effekt om man förvarar den med CO2 laddat?
Eller möjligtvis hur länge man kan ha den laddad med CO2, samt magasinet. All info uppskattas då jag är en nybörjare.

PS: Jag fått den att fungera, så den avdelningen är avklarad utan problem.

Tack på förhand.
Alex

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

Varför köper man ett luftvapen i syfte att försvara sig med?

Vad menar du med "ligga säkert förvarat" ? Inlåst i ett skåp? Låda i skrivbordet? Längst upp i bokhyllan bakom det gamla fotografiet?

Hur har du tänkt att du ska hinna plocka fram den om det dykar upp någon i ditt hus mitt i natten eller vad du är rädd för?

Tror du mest kommer att göra dig själv mer skada om du försöker stoppa någon rånare med din luftpistol. Har du tur så springer personen iväg i tron om att det är ett riktigt vapen men har du otur så eskalerar bara situationen rejält.

Sen så är det aldrig någon bra idé att låta ett vapen ligga laddat oavsett om det är ett luftvapen eller krutvapen. Olyckor händer lätt.

Nä, jag tycker du ska ta en funderare på vad du egentligen ska ha vapnet till och inse att det gör mycket större nytta som hobby att skjuta lite på gamla ölburkar eller liknade på baksidan.

Sen så får man inte ha vapen för självförsvar i Sverige. Tyvärr men sån är lagen. Men om du råkar ha ett baseball-trä brevid dörren kan ingen neka dig.
Du skulle ju bara ut och spela brännboll.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loki:

Varför köper man ett luftvapen i syfte att försvara sig med?

Vad menar du med "ligga säkert förvarat" ? Inlåst i ett skåp? Låda i skrivbordet? Längst upp i bokhyllan bakom det gamla fotografiet?

Hur har du tänkt att du ska hinna plocka fram den om det dykar upp någon i ditt hus mitt i natten eller vad du är rädd för?

Tror du mest kommer att göra dig själv mer skada om du försöker stoppa någon rånare med din luftpistol. Har du tur så springer personen iväg i tron om att det är ett riktigt vapen men har du otur så eskalerar bara situationen rejält.

Sen så är det aldrig någon bra idé att låta ett vapen ligga laddat oavsett om det är ett luftvapen eller krutvapen. Olyckor händer lätt.

Nä, jag tycker du ska ta en funderare på vad du egentligen ska ha vapnet till och inse att det gör mycket större nytta som hobby att skjuta lite på gamla ölburkar eller liknade på baksidan.

Sen så får man inte ha vapen för självförsvar i Sverige. Tyvärr men sån är lagen. Men om du råkar ha ett baseball-trä brevid dörren kan ingen neka dig.
Du skulle ju bara ut och spela brännboll.

Lagen säger att man får inneha luftpistol och att man ansvarar för att inte skada någon annan, och det har jag ingen avsikt för heller. Det kan du läsa själv på deras hemsida. Men det är verkligen inte vad denna tråd handlar om. Jag har ingen lust att diskutera folks olika åsikter om det här. Jag har bett om hjälp om en viss sak och inget annat. Du besvarade noll frågor och har därmed inte bidragit med någonting i tråden. Pistolen är dessutom inte laddad. Magasinet är laddat men inget skott är laddat. Tro mig, jag är inte dum. Jag slipper helst ta fram den. Med tanke på att den kommer ligga och ruttna där i en evighet har jag då startat den här tråden för att veta hur jag behöver förvara den. Sen om jag väljer att skaffa mig skydd är helt irrelevant.

Jag avråder så snällt som möjligt att folk kommer sina åsikter angående detta, för jag har inte startat en tråd angående varför man ska ha pistol eller om man bör ha. Det är inget illa menat, men jag har uttryckt noggrant vad tråden handlar om och jag föredrar att det stannar så. Jag vill enbart ha information om förvaring av pistolen med CO2 laddat.
Så om någon är kunnig och har erfarenhet om CO2 pistoler så är ni välkomna att dela med er.

Tack

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

Kanske är någon kemisk reaktion som sker i pistolen när dess inre utsätts för co2 under en längre tid, eller trycket. Skulle tro att det är något sådant, att packningarna långsamt bryts ned vid lång exponering av det kemiska eller trycket.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det är en ren säkerhets grej att du inte skall förvara luftpistolen laddad.
Sedan finns de en risk att det finns läckage i vapnet och vid packningarna så att gasen läcker ut, vilket medför att när du skall ta from vapnet om siså där 2 år senare så har du ingen gas i det.

Permalänk
Medlem

Enda tipset är väl egentligen att regelbundet skjuta loss några salvor utan skott med smörjpatron med se till att du inte har någon patron laddad under tiden den används. Annars kommer packningarna att bli torra och spricka med läckage som följd.
Ett bättre förslag är en taser, finns för både närkontakt och lite distans. Lär få stopp på inbrottstjuven rätt mycket effektivare än en luftpistol som ger några små köttsår.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Ett bättre förslag är en taser[...]

... vilka är licensbelagda i Sverige och i praktiken så gott som omöjliga att få licens för som privatperson.

Gasläckage och olycksrisk är som sagt anledningarna till att CO2-vapen ej bör förvaras laddad och som skydd är säkerhetskedja, "tittöga" och brytskydd de billigaste och säkraste skydden mot överfall i hemmet. Skulle du vara paranoid även med dessa, skaffa även tillhållarlås och i värsta fall skyddsdörr.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Främst packningar som tar slut tror jag + att dom inte är 100%täta, det märker du inte på nån månad men efter nått halvår/år så är nog patronen ganska tom. Mina gammla co2 luftvapen blev iaf tomma på 2-3mån fast dom var ganska väl använda.
Sorry för detta off men skrämma inbrottstjuv med luftvapen? Tog mej tillbaka till minnen när man lekte krig med dessa som liten(dock med fjäder på den tiden) men...;)
Sen ligger det faktiskt en poäng i det gammla ordspråket "Det är bättre att ha en laddad pistol o inte behöva den, än att ha en oladdad och behöva den" . Kan slå tbx rätt hårt om förövaren tror den är riktig...

Permalänk
Medlem

Det är ditt val om väljer att använda den endast till försvar, du bör då förvara den där du lätt kan komma åt den. Inlåst i ett digitalt skåp, digitala skåp är bättre än mekaniska om du ska förvara något där du behöver nå snabbt. Dock är digitala skåp mindre säkra än mekaniska, även risk i en stressad situation att du matar in fel kod. Har du barn i hushållet så rekommenderar jag dig att placera vapnet högt eller inlåst där de inte kommer åt, med tanke på att om du har det som försvarsvapen är det laddat. Förvarar du patronerna kallt har de högre anslagskraft oftast, värt att lägga på minnet. Står på dem vilken temperatur den klarar av, läs alltid först på patronen innan du gör något.

I mina ögon;

Co2 pistol(4,5mm?) - dåligt typval av både pistol och kaliber
9mm eller .45 - I självförsvar rekommenderar jag .45 över 9mm
El pistol - räckvidd upp till 10m - väldigt effektiv
Tazer - dåligt försvar i hemmet, bättre självförsvar i hand-till-hand situationer
Självförsvar kampsport - effektivt men kräver reguljär och lång träning
Pepparsprej - effektivt, gör angriparen tillfälligt blind och ger dig chansen att antingen springa eller angripa

I de tre översta krävs det mer eller mindre att du tränar ofta(och har licens) så att du vet vad du håller på med, har även för mig att om du ska ha riktigt vapen så måste du gå på reguljära skjuttester också. En skytteklubb lär veta mer om det, brukar finnas en lokal skytteförening i de flesta städer.

Dold text

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Förvarar du patronerna kallt har de högre anslagskraft oftast, värt att lägga på minnet. Står på dem vilken temperatur den klarar av, läs alltid först på patronen innan du gör något

Co2 ger bättre effekt ju varmare dom är, till en viss gräns. Snabbt skjutande kyler ner patronen och ger sämre effekt.

Til TS:
I vilket fall som helst, om du ändå ska ha en Co2 pistol hemma, så kan du antagligen ha patronen "nästan" laddad. Vet inte hur det ser ut på din modell men här är en bild från Crosman 2240

http://www.sztucer.pl/images/items//239/BIG_pistolet_crosman_...
Jag kan stoppa i patronen, och skruva och sen när jag vill använda den skruvar jag sista biten så punkteras patronen och jag kan skjuta.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Hade inte velat ta risken att behöva använda den på någon påverkad yrkeskriminell som bara blir förbannad av ett par skott från en luftpistol .. så åker man på stryk ordentligt istället. Om man har tur...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Hade inte velat ta risken att behöva använda den på någon påverkad yrkeskriminell som bara blir förbannad av ett par skott från en luftpistol .. så åker man på stryk ordentligt istället. Om man har tur...

Några väl valda träffar i huvudet och han kommer inte kunna göra speciellt mycket mer än att bara ligga där.
Sen hur pass lagligt det är är en annan fråga.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Luftpistol till självförsvar? Du kunde ju iallafall köpt en svartkrutsbössa från 1700talet till det. fast det är ju inte lika grymt att visa åt kompisar.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Några väl valda träffar i huvudet och han kommer inte kunna göra speciellt mycket mer än att bara ligga där.
Sen hur pass lagligt det är är en annan fråga.

Du skojar väl?

En hagelbössa duger till självförsvar, allt annat kommer du missa med eller bara reta upp honom med.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Du skojar väl?

En hagelbössa duger till självförsvar, allt annat kommer du missa med eller bara reta upp honom med.

Nja en hagelbössa åker du definitivt dit för mord om du använder

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

En CO2-pistol är ingenting att ha i självförsvar, om något så får du skaffa en Crossman 2240 och luftkonvertera + trimma (200bar lufttank, smäller som bara fan.) Jag skulle helt skippa det. Att sedan skjuta någon i självförsvar i ditt eget hem med en pistol du har reggad för sportskytte så kommer du torska så %"#¤ hårt själv på.

Pepparsprej + basebollträ alt. tazer är det du ska köra på om du känner dig nojig, mycket lätt att få tag på dessutom.

Skrivet av FireFox:

Några väl valda träffar i huvudet och han kommer inte kunna göra speciellt mycket mer än att bara ligga där.
Sen hur pass lagligt det är är en annan fråga.

Nej, det kommer inte ha någon effekt då skotten bär med sig så lite energi, såvida du inte träffar ögonen. Du åker du säkert dit för grov misshandel om det skulle göras.. brottslingarna är offer trots allt. *facepalm*

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Nja en hagelbössa åker du definitivt dit för mord om du använder

Lagen om självförsvar i sverige är väldigt generös och om det finns ett hot mot dig har du rätt att försvara dig, även om det betyder att du skjuter någon som riktar en kniv mot dig. Är han obeväpnad så gäller det att inte slinta dock

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Den stora frågan är om man inte är en buse själv, är risken så stor att beväpnade kommer in och rånar dig i din bostad?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Den stora frågan är om man inte är en buse själv, är risken så stor att beväpnade kommer in och rånar dig i din bostad?

Finns många bostadsområden där det inte spelar någon roll vem man är. Om du så är självaste heliga Birgitta blir du rånad.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Lagen om självförsvar i sverige är väldigt generös och om det finns ett hot mot dig har du rätt att försvara dig, även om det betyder att du skjuter någon som riktar en kniv mot dig. Är han obeväpnad så gäller det att inte slinta dock

Tja minns ett fall som jag hörde om här i Sthlm, var en guldsmed, juvelerare eller något sånt som blev rånad av beväpnade män.
Han lyckades dock ta vapnet ifrån en av dem och skjuta någon av de beväpnade männen i ena benet, han blev åtalad fastän det var i självförsvar. Så Sveriges lagar är rent ut sagt, skit..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Lagen om självförsvar i sverige är väldigt generös och om det finns ett hot mot dig har du rätt att försvara dig, även om det betyder att du skjuter någon som riktar en kniv mot dig. Är han obeväpnad så gäller det att inte slinta dock

Eller hur? En man som med hagelgevär besköt två bröder som gick till attack mot honom med yxor dömdes på fredagen i Nässjö för mordförsök till två års fängelse ...ett fall av många.
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,65986240_852_p_,00.html

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dero:

Eller hur? En man som med hagelgevär besköt två bröder som gick till attack mot honom med yxor dömdes på fredagen i Nässjö för mordförsök till två års fängelse ...ett fall av många.

Källa? Alltid viktigt!

Tyvär är sveriges lagar helt åt helvete på sina ställen eller är det bara dessa nötter som bedömer lagarna? Advokater, domare och åklagare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Källa? Alltid viktigt!

Tyvär är sveriges lagar helt åt helvete på sina ställen eller är det bara dessa nötter som bedömer lagarna? Advokater, domare och åklagare?

Sant o redigerat ovan. http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,65986240_852_p_,00.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Källa? Alltid viktigt!

Tyvär är sveriges lagar helt åt helvete på sina ställen eller är det bara dessa nötter som bedömer lagarna? Advokater, domare och åklagare?

Är ju knappast någon av uppräknades fel. Riksdagen stiftar lag, och resten bara följer det som står. (Okej jag vet undantag finns men de är få gånger en domstol går emot ordalydelsen av en lag)

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Tja minns ett fall som jag hörde om här i Sthlm, var en guldsmed, juvelerare eller något sånt som blev rånad av beväpnade män.
Han lyckades dock ta vapnet ifrån en av dem och skjuta någon av de beväpnade männen i ena benet, han blev åtalad fastän det var i självförsvar. Så Sveriges lagar är rent ut sagt, skit..

Om jag minns rätt så krossade han bäckenbenet på ena rånaren och sköt den andra medan rånaren flydde i en bil. Han blev åtalad för allmänfarlig vårdslöshet iom att han sköt med en revolver på typ 100m håll i bebyggt område. Jag vill även minnas att han blev frikänd efter att han visat att kunde träffa konsekvent på långt håll med revolver. 10 år i iranska specialstyrkor eller nåt i den stilen var hans bakgrund. Det var ett av fallen med nödvärn som vi läste om i lumpen iom att mycket av vakttjänsten baserades på nödvärnsrätten. Det är lite luddigt, det var ett antal år sen trots allt.

Sen att bilda en uppfattning om sveriges nödvärnsslagar genom en notis i aftonbladet är inte helt kosher, leta upp en full artikel från en respektabel tidning så lär det finnas en anledning till att han blev dömd.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Du gör dig själv en stor otjänst genom att ha ett luftvapen som självförsvar. Risken är extremt stor att den inte fungerar när du väl har tänkt att använda den.

Och kom igen, att förvara den med patronen nästan iskruvad kommer inte fungera. Jag har svårt att tro att tiden och lugnet finns att skruva i den när det väl smäller.

Köp dig en liten nätt expanderbatong istället, något i 21" klassen som är lätt att svinga med i en trång hall. Skruva upp fästet på insidan av någon garderobsdörr eller liknande. Med lite träning är du garanterad bättre effekt än med luftpistolen, dessutom så är risken betydligt mindre att åtalas för misshandel om du använder den med vett.

Lite om nödvärn: http://www.ur.se/mb/pdf/Texter/Nodvarn-allmant.pdf
Läs även om hemfridsbrott och olaga intrång. Båda har fängelse i minst 6 månader i straffskalan och du är därför berättigad att utföra ett envarsgripande på en person som olovligen försöker ta sig in i ditt hem.