Hittar inte AHCI i bios?

Permalänk

Hittar inte AHCI i bios?

Har en HP Pavillion dv5 som jag tänkt montera SSD i.
I bios så finns det inga inställningar för IDE eller AHCI?
Finns bara tid, datum och bootorder.

Har i regedit kollat HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesMsahci.
Där start redan var ställd på 0.

Har även tittat i enhetshanteraren och där finns det under fliken IDE ATA/ATAPI Styrenheter en AHCI standard.

Innebär detta att AHCI redan är aktiverat på min dator?

Tacksam för svar.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av tobiasutter:

Har en HP Pavillion dv5 som jag tänkt montera SSD i.
I bios så finns det inga inställningar för IDE eller AHCI?
Finns bara tid, datum och bootorder.

Har i regedit kollat HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesMsahci.
Där start redan var ställd på 0.

Har även tittat i enhetshanteraren och där finns det under fliken IDE ATA/ATAPI Styrenheter en AHCI standard.

Innebär detta att AHCI redan är aktiverat på min dator?

Tacksam för svar.

I hp 6720S och 6820S åtminstone är som regel hd i Bios satt som: Sata normal löge (jo det stod löge och inte läge..). Denna parameter var inga problem att ändra till AHCI, är kanske inte samma Bios i din dv5, men kan va värt att kolla.

Permalänk

Problemet är att det finns inga såna ändringsmöjligheter i bios :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tobiasutter:

Problemet är att det finns inga såna ändringsmöjligheter i bios :/

Skickades från m.sweclockers.com

Trist läge och bedrövligt dåligt av hp isf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Trist läge och bedrövligt dåligt av hp isf

De flesta märkesdatorer begränsr sitt BIOS däfföatt mosterAgda inte skall fippla runt med inställningar hon inte begriper sig på med följd att hon ringer ner supporten med "datan funkar inte".

Ev. kan du hitta ett piratBIOS alternativt modda ett liknande BIOS, men det kan vara svårt för den okunnige.

Köp en RIKTIG dator nästa gång.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

De flesta märkesdatorer begränsr sitt BIOS däfföatt mosterAgda inte skall fippla runt med inställningar hon inte begriper sig på med följd att hon ringer ner supporten med "datan funkar inte".

Ev. kan du hitta ett piratBIOS alternativt modda ett liknande BIOS, men det kan vara svårt för den okunnige.

Köp en RIKTIG dator nästa gång.

Antar att din text är riktad till tobiasutter? Skulle inte själv välja en burk utan ett Bios värt namnet...

Permalänk
Medlem

Det finns oftast möjligheter att komma åt alla BIOS-inställningar även på en märkesdator genom att trycka in en specifik tangentbordskombination etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720