Permalänk
Inaktiv

6Gv2, 50 million keystrokes

Efter nästan ett helt år av extrem använding så börjar min "a" tangent ge vika och registeras som den vill. Ibland när jag trycker så får jag flera "a" eller inget alls vilket är frustrerande då man måste gå tillbaka och korrigera. I spel så blir man ofta misstagen för ett troll när man inte orkar rätta sig. I BF3 lider jag av att ibland inte kunna röra mig i sidled.

Exempel: annars var man ju glad att maan kunde användaa det ett taag, då man kunde skriva normlt.

Jag har provat med att koppla in tangentbordet i en annan dator, både via usb och ps2 utan lycka. Finns det någon som kan någon snabb fix för switchen eller måste man gå tillbaka till alina systems och se om garantin täcker. Tack i förhand.

till redigering
Permalänk
Medlem

jao min zowie space knapp börjar också glappa.. härlig "kvalité".
har haft mitt 6-7~ månader och mekaniska brytare ska hålla bättre

nä hädanefter blir det ett riktigt jävla t-bord inte något gamer tjafs

edit: ja du bör få det på garantin om det är mindre än ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Efter nästan ett helt år av extrem använding så börjar min "a" tangent ge vika och registeras som den vill. Ibland när jag trycker så får jag flera "a" eller inget alls vilket är frustrerande då man måste gå tillbaka och korrigera. I spel så blir man ofta misstagen för ett troll när man inte orkar rätta sig. I BF3 lider jag av att ibland inte kunna röra mig i sidled.

Exempel: annars var man ju glad att maan kunde användaa det ett taag, då man kunde skriva normlt.

Jag har provat med att koppla in tangentbordet i en annan dator, både via usb och ps2 utan lycka. Finns det någon som kan någon snabb fix för switchen eller måste man gå tillbaka till alina systems och se ifall garantin täcker. Tack i förhand.

Prova å gör ett support ärende här: http://steelseries.com/

Ja hade trubbel med min Ikari optical, de va nemas problemas att lämna tillbaka den till mediamarkt efter att ja ha printat ut konversationen mellan mej och steelseries support

Har själv samma tangentbord, å tänker då aldrig mer använda något annat. Köpte först Steelseries Shift, men knapparna va så nedsänkta så de fick sambon Men prova du steelseries support (då vet du ju om garantin täcker de, å tycker alina att den inte gör de, så har du ju på pränt att den gör de).

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Min Space-knapp har blivit svag nu redan efter 1 månad, trycker man ner den 1 gång sedan släpper så kan den stanna och registrera som dussintal spacetryckingar :/

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Inaktiv

Hey Peter, I'd be more than happy to help you exchange your SteelSeries product. Our warranty is 1 year for customers in North America, and 2 years in Europe and other countries. If you fall within this time period, please provide the following information: - Purchase Date - Purchase Location - Full Name - Current and full shipping address - Current e-mail address - Current telephone number - Proof of purchase -- PLEASE ATTACH BELOW (a copy of the receipt, email order confirmation, credit card statement) You can log in to your customer care account and click review/update request and update this ticket with appropriate information. If you have any additional questions, please first check the RMA FAQ ( http://faq.steelseries.com/categories/RMA/ ) in order to minimize delays. Regards, John

Gud va jobbigt, ska härefter hålla mig borta från steelseries. Det är bra att dom är villiga att byta ut det men...jobbigt att man måste efter ett år.

Frågan är nu ifall jag orkar skicka iväg tangentbordet eller om jag ska kolla efter en produkt med kvalite.
Jag stör mig fortfarande på deras design val med att flytta "*" tangenten till shift, annars var ju det underbart när det höll.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Hey Peter, I'd be more than happy to help you exchange your SteelSeries product. Our warranty is 1 year for customers in North America, and 2 years in Europe and other countries. If you fall within this time period, please provide the following information: - Purchase Date - Purchase Location - Full Name - Current and full shipping address - Current e-mail address - Current telephone number - Proof of purchase -- PLEASE ATTACH BELOW (a copy of the receipt, email order confirmation, credit card statement) You can log in to your customer care account and click review/update request and update this ticket with appropriate information. If you have any additional questions, please first check the RMA FAQ ( http://faq.steelseries.com/categories/RMA/ ) in order to minimize delays. Regards, John

Gud va jobbigt, ska härefter hålla mig borta från steelseries. Det är bra att dom är villiga att byta ut det men...jobbigt att man måste efter ett år.

Frågan är nu ifall jag orkar skicka iväg tangentbordet eller om jag ska kolla efter en produkt med kvalite.
Jag stör mig fortfarande på deras design val med att flytta "*" tangenten till shift, annars var ju det underbart när det höll.

Problemet är relativt vanligt förekommande på tangentbord med Cherry MX brytare. Det är alltså inte Steelseries fel att ditt tangentbord inte fungerar. Om du helt vill slippa problem med så kallad "chattering" återstår bara tangentbord med topre-brytare, vilket är sjukt dyrt.
http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=793

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tomten_alle:

Problemet är relativt vanligt förekommande på tangentbord med Cherry MX brytare. Det är alltså inte Steelseries fel att ditt tangentbord inte fungerar. Om du helt vill slippa problem med så kallad "chattering" återstår bara tangentbord med topre-brytare, vilket är sjukt dyrt.
http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=793

Om det är så vanligt , så verkar ju plast brytare ironiskt nog vara bättre än mekaniska brytare i längden när det kommer till kvalitet. Tack för tipset om topre-brytare, jag ska läsa på om det.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Om det är så vanligt , så verkar ju plast brytare ironiskt nog vara bättre än mekaniska brytare i längden när det kommer till kvalitet. Tack för tipset om topre-brytare, jag ska läsa på om det.

Allting har för och nackdelar. En stor fördel med mekaniska tangentbord är att de ofta stöder NKRO vilket kan vara fördelaktigt. Mekaniska tangentbord har också ergonomiska fördelar eftersom tangenten inte behöver tryckas ner hela vägen för att registrera.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

har ett G15 v.1 som jag haft i 4 år som köptes begagnat och har inte problem med en enda knapp så alla gamer tangentbord är ju inte skit

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Jag skickade in mitt 6Gv2 när jag fick problem med en knapp:

Fick hem ett helt nytt. Så jag rekommenderar nog en reklamering för din del om du fortfarande har garanti. Annars är det bara att öppna upp tangentbordet och löda bort switchen och byta ut den, då den verkar vara defekt.

Permalänk
Medlem

En fråga bara.. ser ni som tangentbordsfetischister ner på mig som "deltaco"-användare? , dvs använder ett 39kr-tangentbord, ett tangentbord som hållit i åratal utan problem (slog dock sönder mitt förra likadana tangentbord anno 1999 mitt under cs-karriären).

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

En fråga bara.. ser ni som tangentbordsfetischister ner på mig som "deltaco"-användare? , dvs använder ett 39kr-tangentbord, ett tangentbord som hållit i åratal utan problem (slog dock sönder mitt förra likadana tangentbord anno 1999 mitt under cs-karriären).

Jag kör själv ett likanande, hållt i 6 år nu, ett antal öl och kaffekoppar har det fått bada i också. inte en knapp strular.

gav även min moder ett 110kr's logitech för cirkus 5 år sen, och det håller än idag utan problem.

(innan folk säger att tangentborden blir äckliga så finns det vi som rengör dom lite då och då)

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som kvaliten på brytarna går utför. Provat att demontera brytarna som krånglar och rengöra ordentligt?

Har tre cherry mx tangentbord i bruk nu, inget av dem är nyare än 20 år och samtliga tangenter fungerar felfritt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Hey Peter, I'd be more than happy to help you exchange your SteelSeries product. Our warranty is 1 year for customers in North America, and 2 years in Europe and other countries. If you fall within this time period, please provide the following information: - Purchase Date - Purchase Location - Full Name - Current and full shipping address - Current e-mail address - Current telephone number - Proof of purchase -- PLEASE ATTACH BELOW (a copy of the receipt, email order confirmation, credit card statement) You can log in to your customer care account and click review/update request and update this ticket with appropriate information. If you have any additional questions, please first check the RMA FAQ ( http://faq.steelseries.com/categories/RMA/ ) in order to minimize delays. Regards, John

Gud va jobbigt, ska härefter hålla mig borta från steelseries. Det är bra att dom är villiga att byta ut det men...jobbigt att man måste efter ett år.

Frågan är nu ifall jag orkar skicka iväg tangentbordet eller om jag ska kolla efter en produkt med kvalite.
Jag stör mig fortfarande på deras design val med att flytta "*" tangenten till shift, annars var ju det underbart när det höll.

Du kommer längre med att gå till affären där du köpte det?!?!
Förstår mig inte på folk som gör RMA hos tillverkaren när man har garanti från affär?!

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av walp:

En fråga bara.. ser ni som tangentbordsfetischister ner på mig som "deltaco"-användare? , dvs använder ett 39kr-tangentbord, ett tangentbord som hållit i åratal utan problem (slog dock sönder mitt förra likadana tangentbord anno 1999 mitt under cs-karriären).

Alla gör sina egna val. Jag ser inte ner på folk som inte spenderar en förmögenhet på tangentbord, men ni anar inte vad ni går miste om. De jag har problem med är personer som köper tangentbord med skärmar, macroknappar och annat bling eftersom dessa tangentbord ofta kostar som ett mekaniskt. Om man är beredd att betala för sitt tangentbord tycker jag man ska göra sin hemläxa ordentligt och köpa ett mekaniskt tangentbord.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk

Inte alls nöjd med mitt 6gv2, mellanslaget har varit skevt ett bra tag nu. Tyckte inte ens att tangentbordet gav ett robust intryck förutom vikten när den var ny.

Permalänk
Medlem

Själv så var jag tvungen att limma fast Delete-knappen med superlim för att den inte skall hoppa iväg när man trycker på den, uppenbarligen något fel med brytarens motstånd men lite kul är det ändå

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nico.v:

Du kommer längre med att gå till affären där du köpte det?!?!
Förstår mig inte på folk som gör RMA hos tillverkaren när man har garanti från affär?!

Ironiskt nog är det närmare till posten än affären för mig, men jag kan nog killa ner till alina ifall jag slipper betala för paketet. fortfarande jobbigt dock : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

Förstår mig inte på folk som gör RMA hos tillverkaren när man har garanti från affär?!

Affären i sig lämnar ingen garanti, det är fortfarande tillverkaren (affären måste dock upplysa om vilka regler som gäller). Det är väl bara smidigt om något att man har flera möjligheter att åberopa sin rätt som konsument.

F.Ö. så glöm inte bort att ni har tre års reklamationsrätt på allt ni köper i Sverige (oavsett vad tillverkaren lämnar för garanti, bara enklare att hantera när det ligger inom ramen för tillverkarens garanti). Dylika fel som beskrivs i tråden är ju typexempel på sådant som inte kan belastas användaren (dvs. det är inte användaren som genom bruk har åsamkat skadan).

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkCC:

Affären i sig lämnar ingen garanti, det är fortfarande tillverkaren (affären måste dock upplysa om vilka regler som gäller). Det är väl bara smidigt om något att man har flera möjligheter att åberopa sin rätt som konsument.

F.Ö. så glöm inte bort att ni har tre års reklamationsrätt på allt ni köper i Sverige (oavsett vad tillverkaren lämnar för garanti, bara enklare att hantera när det ligger inom ramen för tillverkarens garanti). Dylika fel som beskrivs i tråden är ju typexempel på sådant som inte kan belastas användaren (dvs. det är inte användaren som genom bruk har åsamkat skadan).

Mvh

I det här fallet så vill SteelSeries att man själv står för frakten till dem i Danmark vilket inte kostar mycket mindre än ett nytt tangentbord. Och då är det mycket smidigare att gå via återförsäljare då de sällan har sådana krav i Sverige.

Edit: Menar inte med mitt inlägg att något du skriver var felaktigt, utan ville bara oskyldigt upplysa om min dåliga erfarenhet med just denna tillverakre

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

I det här fallet så vill SteelSeries att man själv står för frakten till dem i Danmark vilket inte kostar mycket mindre än ett nytt tangentbord. Och då är det mycket smidigare att gå via återförsäljare då de sällan har sådana krav i Sverige.

Edit: Menar inte med mitt inlägg att något du skriver var felaktigt, utan ville bara oskyldigt upplysa om min dåliga erfarenhet med just denna tillverakre

Ok, kan absolut förstå det. Dock verkar SteelSeries inte riktigt ha koll på sina skyldigheter, på http://www.konsumenteuropa.se/ står det så här:

"Om det skulle vara fel på din vara har du i första hand rätt att få den reparerad eller utbytt. Detta ska ske utan kostnad för dig. "

vilket stämmer överens med Svensk lagstiftning som säger så här (KKL 1990:932, § 26:3) "Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne"

Så ni som vill reklamera era varor direkt till tillverkaren ska alltså enligt aktuell lagstiftning kunna göra det, om inget annat tycker jag att ni borde påpeka detta för dem så att de lär sig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walp:

En fråga bara.. ser ni som tangentbordsfetischister ner på mig som "deltaco"-användare? , dvs använder ett 39kr-tangentbord, ett tangentbord som hållit i åratal utan problem (slog dock sönder mitt förra likadana tangentbord anno 1999 mitt under cs-karriären).

Nej inte alls, men personligen så tittar jag väldigt snett på dem som betalar +=~1000kr för Dome-switchar eller med Membrane switchar. Då dem oftast bara får ögon godis vilket de inte bör se när de spelar.

Tycker personligen att funktionalitet går först, därför tycker jag också att det mesta som finns idag är onödigt. Har haft en hel del tangentbord där några få knappar slutar svara efter 6-12 månader av använding. Jag köpte där av ett tangentbord med mekaniska brytare i hopp om längre hållbarhet.

Kort och gott så tycker jag att du har gjort ett bra köp, sitter själv nu på ett temporärt 100kr usb som funkar fint.
Det jag ogillar är dock känslan och begränsningen av 3 tangenter samtidigt, men det är väl inte hela världen.

Lite mindre smärtsamt att läsa
Permalänk
Medlem

Hmmm, ska bli kul och se om Cherry fixar sina switchar nu när de går åt helvete.... Har ett par av deras äldre tangentbord, inget är nyare än 95, och de har använts i stort sett dagligen om man skall tro på han jag köpte dom av då de var gamla kontors tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walp:

En fråga bara.. ser ni som tangentbordsfetischister ner på mig som "deltaco"-användare? , dvs använder ett 39kr-tangentbord, ett tangentbord som hållit i åratal utan problem (slog dock sönder mitt förra likadana tangentbord anno 1999 mitt under cs-karriären).

Snarare "TUMMEN UPP".

Tycker det är lite för höga priser på många tangentbord. De ger oss ett falskt sken av "kvalité".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkCC:

Affären i sig lämnar ingen garanti, det är fortfarande tillverkaren (affären måste dock upplysa om vilka regler som gäller). Det är väl bara smidigt om något att man har flera möjligheter att åberopa sin rätt som konsument.

Affären kanske inte lämnar garanti i sig, men det är ändå dit man ska gå i första hand. De kan inte vara hänvisa till tillverkaren som vissa försöker göra. Lagen är mycket tydlig på den punkten. Dock kan jag förstå att det kan vara enklare att vända sig till tillverkaren direkt i vissa fall. Men butiken kan inte friskriva sig ifrån något ansvar, iaf inte så länge de säljer till privatpersoner. Företag är en helt annan femma

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

En fråga bara.. ser ni som tangentbordsfetischister ner på mig som "deltaco"-användare? , dvs använder ett 39kr-tangentbord, ett tangentbord som hållit i åratal utan problem (slog dock sönder mitt förra likadana tangentbord anno 1999 mitt under cs-karriären).

Jag har haft ett biltema-tgb i ca 10 år till en burk. Det var så slitet nu att själva plasten i tangenterna nötts bort. Bla vänster shift är helt vågig Men det har skött sig bra, funkar fortfarande. Men är förstås ps2 så jag har inte så stor nytta av det längre.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag gett upp på att få tillbaka mitt tangentbord , söker nu efter ett bättre tangentbord från en mer pålitlig tillverkare..

Permalänk
Medlem

Om du inte har tänkt att lämna tillbaka det så kan du kanske titta på att byta/reparera a-knappens brytare på egen hand? En brytare ska väl inte kunna kosta så mycket, eventuellt så skulle man kanske kunna byta brytare med någon annan knapp som du inte använder så mycket? Numlock eller Scroll Lock kanske?

Finns en hel del filmer på You-tube om att öppna eller byta ut mx-brytare, men börja med en knapp som du kan leva utan, som t.ex. Scroll Lock

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Hade ett Logitech ultra flat i 5 år. (250:-?) Fungerade tills färgen nöts bort på de flesta knappar. Tvättade knapparna i tvättmaskinen nån gång om året.
Köpte mig ett Black Widows mekaniskt och är än sålänge nöjd även om det är ovant med höga tangenter.
Får se hur länge det håller.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Inaktiv

Måste bara få tillbaka det först, ska nog ge mig in på att byta brytare.
Tack för förslaget.