spelar moderkortet någon roll när det gäller vcore??+

Permalänk
Medlem

spelar moderkortet någon roll när det gäller vcore??+

som rubriken lyder så undrar jag om moderkortet spelar någon roll vad man har för vcore, för att man vill ju inte att cpu:n ska dra 300w XD ser att några har skit låga vcore på 4ghz och jag kör mitt @3,75 med vcoren på 1,43 men den e skit stabil, har aldrig krånglat

nu undrar jag vad jag kan göra för att sänka volten lite? höja/sänka multi, FBS, och det med LLC vad gör den, jag vill köra den på 4ghz/3,9ghz men få blåskärm efter lite spelande (15-20min) finns det något program som visar tempen när man spelar??

tackar

Permalänk

Program som visar temps och så, brukar jag använda Coretemp, det är ett litet och enkelt program.
Hmm jag kör 3.8Ghz på min i5 på 1.280v, borde inte din bli lite varm? :S

Hur kör du minnena? När jag inte höjde volten till minnen och till VTT så vägrade processorn att ens gå över 3.6Ghz.

Sen skall ju inte minnena vara klockade 0.5v högre än QPI/VTT, för då kan du få problem med stabilitet.

QPI/VTT Är modulen i CPU'n som sköter minnena kan man säga. Det är olika namn för alla moderkort.
Sen ju bättre moderkort du har desto bättre kan det hålla spänning till processor osv.

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av YspiloN^:

Program som visar temps och så, brukar jag använda Coretemp, det är ett litet och enkelt program.
Hmm jag kör 3.8Ghz på min i5 på 1.280v, borde inte din bli lite varm? :S

Hur kör du minnena? När jag inte höjde volten till minnen och till VTT så vägrade processorn att ens gå över 3.6Ghz.

Sen skall ju inte minnena vara klockade 0.5v högre än QPI/VTT, för då kan du få problem med stabilitet.

QPI/VTT Är modulen i CPU'n som sköter minnena kan man säga. Det är olika namn för alla moderkort.
Sen ju bättre moderkort du har desto bättre kan det hålla spänning till processor osv.

jag vet hur man får fram tempen, men trodde att det fanns ett program som visar tempen på skärmen hela tiden, nej den blir inte så jättevarm min max temp e 57 typ och idle typ 36-40

här kommer en bild på hur jag har de nu

jag har inte överklockat minnerna, de klarar av 2000mhz och jag har inte gått över det, har överklockat NB till 2,1ghz men inget farlig, du ser också att det e olika vcore(bios/turbov och cpu-z e det vanligt, något som jag kan göra??

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

jag vet hur man får fram tempen, men trodde att det fanns ett program som visar tempen på skärmen hela tiden, nej den blir inte så jättevarm min max temp e 57 typ och idle typ 36-40

här kommer en bild på hur jag har de nu http://img88.imageshack.us/img88/3746/22256747.png

jag har inte överklockat minnerna, de klarar av 2000mhz och jag har inte gått över det, har överklockat NB till 2,1ghz men inget farlig, du ser också att det e olika vcore(bios/turbov och cpu-z e det vanligt, något som jag kan göra??

Nu vet jag inte vad AMD's processorer klarar av i volt, men blir den inte för varm så ska det inte vara någon fara, du får kolla
upp vad just din processor klarar av! Kolla på amd's hemsida vad det står för maxvcore.

Har du minnen som är gjorda för att klara 2000Mhz eller har du minnen som är 1600Mhz som är klockade till 2000mhz?
Jag har 2st skärmar + ett tangentbord som jag kan se värmen på, så jag har tyvär inte detta problem med att se temps på skärmen.

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk

Om du överklockade i turboV kan du nog förvänta dig blåskärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

Om du överklockade i turboV kan du nog förvänta dig blåskärmar

nej jag överklockade faktiskt från bios, men jag ville bara visa vcore skillnaden e det normalt med en sån skillnad??

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

nej jag överklockade faktiskt från bios, men jag ville bara visa vcore skillnaden e det normalt med en sån skillnad??

Olika program läser lite olika vad jag vet :S får du inga fel när du spelar/testar så ska det inte göra något.
Men jag är ingen expert på sådana program

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av YspiloN^:

Nu vet jag inte vad AMD's processorer klarar av i volt, men blir den inte för varm så ska det inte vara någon fara, du får kolla
upp vad just din processor klarar av! Kolla på amd's hemsida vad det står för maxvcore.

Har du minnen som är gjorda för att klara 2000Mhz eller har du minnen som är 1600Mhz som är klockade till 2000mhz?
Jag har 2st skärmar + ett tangentbord som jag kan se värmen på, så jag har tyvär inte detta problem med att se temps på skärmen.

upp till 1.55v, eller 62c,

nej minnerna e gjorda för att klara 2ghz :/ jag har inte gått över gränsen heller får nog köra med lägre frekvens och sen så kör jag med minnprofilerna som finns i bios, inga moddade profiler, och moderkortet klarar av 2ghz på minnerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av YspiloN^:

Olika program läser lite olika vad jag vet :S får du inga fel när du spelar/testar så ska det inte göra något.
Men jag är ingen expert på sådana program

förresten tjänar jag något på att höja bus speed(FBS)? högre prestanda alltså??

Permalänk
Medlem
Skrivet av YspiloN^:

Olika program läser lite olika vad jag vet :S får du inga fel när du spelar/testar så ska det inte göra något.
Men jag är ingen expert på sådana program

ok men jag hittade ett program som visar tempen på skärmen(som fps) finns två, evga precision och asus probe(måste ha asus MB)(skriver det för att någon kanske behöver de här programen) kör den på 3,9ghz med vcoren 1,452(cpuz) och 1,43 bios, men man vill ju dra ner på watten(effekten) för att inte förstöra MB och vill inte direkt betala mycket i elfakturan, ska försöka med att höja volten på de sakerna du sa och får se om jag kan dra ner på volten

Permalänk

Gött det ^^
Men ta det lite lulgnt så du inte brännher någonting ^^

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670