Permalänk
Entusiast

Mionix Naos 5000, hur är den?

Goddagens, letar efter en ny mus eftersom min logitech anywhere mouse MX inte är något att rekommendera i spel (kan rekommendera den för en massa andra ändamål dock, grymt najs mus av hög kvalitet).

Jag kör egentligen med claw greppet och föredrar små möss men har märkt att i intensiva spelsituationer glider handen ner till palm greppet så det är kanske det som gäller ändå.

Så musen jag har fått in blicken på är Mionix Naos 5000 som har fått jättebra betyg över allt och även här på swec. Dock vill jag ha åsikter från fler om greppet och känslan i musen då jag kanske inte har samma handstorlek som folk jag har läst test ifrån. Och av någon anledning, fast jag befinner mig i Sveriges tredje största stad så kan jag inte hitta något ställe att testa den på. Så vet någon om man kan skicka tillbaka den till tex inet om man inte är nöjd?

Jag undrar också om någon har Corsair Vengeance M90 och har testat att binda vanliga tangentbordsknappar till macro knapparna. Har läst att det inte ska gå men jag behöver det till tex bf3. Har nyligen gått tillbaka till pc efter många år framför xboxen och jag känner att högerhanden är lite passiv. Dom har dock nämnt något om att det ska fixas i någon uppdatering, men frågan är om den har kommit än

Mycket tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Naos 5000 är en bra mus ifall du har lite större händer och/eller kör med palm-greppet.
Jag har haft min i 8 månader snart och det enda jag kan klaga på egentligen är programvaran som väldigt många upplever som långsam (tar för mig ca 5-10 sekunder varje gång man trycker på ok/apply)

Permalänk
Medlem

På mediamarkt svågertorp har dom den framme så man kan känna.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Grasp247:

På mediamarkt svågertorp har dom den framme så man kan känna.

Ah okej, jag har bara varit på mediamarkt i stora bernstorp och dom hade inte den, antog att det samma gällde svågertorp. Får asa mig ut dit och kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Ah okej, jag har bara varit på mediamarkt i stora bernstorp och dom hade inte den, antog att det samma gällde svågertorp. Får asa mig ut dit och kolla

För övrigt är det en bekväm mus dock lite låg så kan kännas en aning konstigt i början om man är van vid möss som är lite högre.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Äger Naos 3200, vilken är en nästan identiskt mus. Det som skiljer är väl högre dpi och fler färginställningar för 5000's fördel, säkert nåt mer jag glömt. Det är inte Själva musen i sig som är skräp, tvärtom då jag har har ganska stora händer och den är som ämnad för mig, precisionen är bra. Dess brister ligger dock i mjukvaran, som är det buggigaste och mest ostabila skräp som har släppts. Det går bokstavligt talat inte att ändra nånting med den medföljande mjukvaran, allting hänger sig så fort man försöker "Apply" en funktion. Testade nyss och exakt samma sak, ska ta hem senaste versionen och återkommer med resultat.
Edit. Kollade nyss och det finns ingen nyare version än den jag använder 1.07, och då köpte jag ändå min mus i april förra året.
En kanonmus med, tyvärr en omöjlighet att anpassa

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Batman:

Äger Naos 3200, vilken är en nästan identiskt mus. Det som skiljer är väl högre dpi och fler färginställningar för 5000's fördel, säkert nåt mer jag glömt. Det är inte Själva musen i sig som är skräp, tvärtom då jag har har ganska stora händer och den är som ämnad för mig, precisionen är bra. Dess brister ligger dock i mjukvaran, som är det buggigaste och mest ostabila skräp som har släppts. Det går bokstavligt talat inte att ändra nånting med den medföljande mjukvaran, allting hänger sig så fort man försöker "Apply" en funktion. Testade nyss och exakt samma sak, ska ta hem senaste versionen och återkommer med resultat.
Edit. Kollade nyss och det finns ingen nyare version än den jag använder 1.07, och då köpte jag ändå min mus i april förra året.
En kanonmus med, tyvärr en omöjlighet att anpassa

Hmm, bra att veta men är inte de flesta sådana mjukvaror så? Jag menar kolla på razors mjukvara till lycosa borden, det är så att man blir mörkrädd

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Jag har Mionix Naus 5000 och jag tycker den ligger perfekt i min hand. Det enda jag har att klaga på är att (som någon tidigare sa) om man trycker på apply eller OK så kan det ta 5-10 sek. Ett mycket litet minus enligt mig.

Visa signatur

Intel 2500k @ 3,3ghz ● ASUS 6870 1GB Crossfire ● ASUS Sabertooth P67 ● XFX 750w ● 4Gb DDR3 ● Bitfenix Outlaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnen123:

Jag har Mionix Naus 5000 och jag tycker den ligger perfekt i min hand. Det enda jag har att klaga på är att (som någon tidigare sa) om man trycker på apply eller OK så kan det ta 5-10 sek. Ett mycket litet minus enligt mig.

Minns att jag försökte en hel kväll med att försöka få den att applya nya inställningar. Lät den som mest vänta 30min bara för att liksom, men nej då.
Sen ska tilläggas också att Mionix själva lovade att fixa ut en ny mjukvara till musen då jag kontaktade dom via deras egna tråd. Riktigt usel kontakt med användarna/köparna är vad dom visar upp, senaste inlägget var 12/9 om du kollar tråden, så inte mycket till kundkontakt direkt. Bara för att ett företag är svenskt betyder inte det alltid kvalitet kan jag tycka i det här fallet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en Naos 3200 och jag håller med dem innan mig. Musen är riktigt bra, ligger perfekt i handen och riktigt skön på alla sätt. Kan verkligen rekommendera den!

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att naos 5000n är en av dem bästa som finns på marknaden. Angående mjukvaran så har jag bara problem med den ibland och då brukar det endast vara när jag försöker uppdatera firmwaren. Skillnaden mellan 3200 och 5000 är även att viktsystemet saknas på 3200an vilket gör att jag inte kan använda den, samma anledning min kompis fick lägga sin på hyllan. Så köp inte den billigare 3200an om du bara har känt och testat den andra.

Permalänk

Har haft Mionix Naos 3200, men den var alldeles för dålig (snabba drag så hänger den inte med) så sålde den vidare. Passformen var det bästa jag känt på dock, så bara 5000-versionen är "bättre" så är det ett riktigt bra köp.

Permalänk

har kört med MS Intellimouse 3.0 i 10 år typ men när jag köpte ny dator i slutet på förra året så passade jag på att även prova ny mus och köpte just en Naos 5000. Det tog ett litet tag att vänja sig vid den men nu gillar jag den skarpt. En mycket trevlig mus.

Permalänk
Medlem

Allt är skitbra med den komfort osv utom detta:
Mjukvaran kan vara lite seg men annars helt ok!
Lite låg så om du har stora händer (ca 20 cm långfinger till början på arm) Kan även kännas som liten då.
Annars väldigt skön

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Minns att jag försökte en hel kväll med att försöka få den att applya nya inställningar. Lät den som mest vänta 30min bara för att liksom, men nej då.
Sen ska tilläggas också att Mionix själva lovade att fixa ut en ny mjukvara till musen då jag kontaktade dom via deras egna tråd. Riktigt usel kontakt med användarna/köparna är vad dom visar upp, senaste inlägget var 12/9 om du kollar tråden, så inte mycket till kundkontakt direkt. Bara för att ett företag är svenskt betyder inte det alltid kvalitet kan jag tycka i det här fallet

Om du har webbläsaren igång samtidigt, prova att stänga den. Förut låste sig naos programvaran för mig så fort jag hade webbläsaren igång.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med en Razer Deathadder (1800 DPI-versionen) i typ 4 år nu och använder palm-greppet med medelstora händer. Förra året bytte jag dock till en Naos 5000 för att Deathaddern började kännas skruttig och oresponsiv men skickade eventuellt tillbaka den till Inet (Ja, det går att skicka tillbaka den om du inte är nöjd. Jag skrev bara att den inte passade min hand) efter ett par dagar då jag helt enkelt inte kunde lyfta runt den på samma sätt som Deathaddern utan att det kändes efter i handen efter ett tag. Jag upplevde att Naos'ens sidor inte var tillräckligt "branta" utan bara gled ur handen när jag försökte lyfta den. Har annars inget dåligt att säga om den.

Mina 0,02Kr.

Permalänk

Om det inte är så att du MÅSTE ha en Naos 5000 så kan jag tipsa om Qpad 5K. I stort sett samma utformning men inga problem med väntetid i mjukvaran som jag varit med om iaf. Ca 200 kr billigare också och det är den ABSOLUT bästa musen jag lirat med och jag har testat många genom åren.

http://www.pricerunner.se/pl/110-2554106/Moess/Qpad-5K-Gaming...

Permalänk

näst intill omöjlig att greppa och lyfta snabbt och smidigt är mitt personliga intryck.. till den grad att jag sålde den direkt.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaezilon:

Om du har webbläsaren igång samtidigt, prova att stänga den. Förut låste sig naos programvaran för mig så fort jag hade webbläsaren igång.

Ska testa, tack
Edit. Ingen skillnad

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Den är skön

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Entusiast

Här har det jävlar i det rullat in svar (Får man svära här? Om inte, hur ska jag då prata talspråk på skånska? )

Skrivet av DU238:

Jag har kört med en Razer Deathadder (1800 DPI-versionen) i typ 4 år nu och använder palm-greppet med medelstora händer. Förra året bytte jag dock till en Naos 5000 för att Deathaddern började kännas skruttig och oresponsiv men skickade eventuellt tillbaka den till Inet (Ja, det går att skicka tillbaka den om du inte är nöjd. Jag skrev bara att den inte passade min hand) efter ett par dagar då jag helt enkelt inte kunde lyfta runt den på samma sätt som Deathaddern utan att det kändes efter i handen efter ett tag. Jag upplevde att Naos'ens sidor inte var tillräckligt "branta" utan bara gled ur handen när jag försökte lyfta den. Har annars inget dåligt att säga om den.

Mina 0,02Kr.

Låter jättebra att man kan skicka tillbaka den, då kanske jag kan testa den på det viset.

Skrivet av Sheikh Plisken:

näst intill omöjlig att greppa och lyfta snabbt och smidigt är mitt personliga intryck.. till den grad att jag sålde den direkt.

Skrivet av andreasnore:

Om det inte är så att du MÅSTE ha en Naos 5000 så kan jag tipsa om Qpad 5K. I stort sett samma utformning men inga problem med väntetid i mjukvaran som jag varit med om iaf. Ca 200 kr billigare också och det är den ABSOLUT bästa musen jag lirat med och jag har testat många genom åren.

http://www.pricerunner.se/pl/110-2554106/Moess/Qpad-5K-Gaming...

Ja den har jag tittat lite på också, jag undrar Qpaden har samma omöjlig-att-lyfta problem som de två andra jag har citerat nämner att Naosen har?
Och hur är scrollhjulet? Det jag har på min anywhere mouse mx är gudomligt så jag är ganska kräsen när det gäller sånt

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Ja den har jag tittat lite på också, jag undrar Qpaden har samma omöjlig-att-lyfta problem som de två andra jag har citerat nämner att Naosen har?
Och hur är scrollhjulet? Det jag har på min anywhere mouse mx är gudomligt så jag är ganska kräsen när det gäller sånt

Jag har vad jag själv anser som normalstora händer och jag tycker Qpaden sitter som klistrad i handen. Den har ett belägg som jag tycker är riktigt grymt. Med andra möss så har jag upplevt att jag blir ganska svettig i handen och att musen därmed blir hal men inte ett spår av det med Qpaden. Vet inte hur Naosen är i ytan men den ser likvärdig ut på bilder iaf.

När det kommer till scrollhjulet så tyckar iaf jag att det funkar finfint. Lagom "klickigt". Förr hade Qpaden tydligen problem med att det kunde bli dubbelklick bara av att du satte ner musen efter att ha lyft den men dom har bytt switchar i dom nyare modellerna och jag har aldrig märkt ens den minsta antydan till dubbelklick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Här har det jävlar i det rullat in svar (Får man svära här? Om inte, hur ska jag då prata talspråk på skånska? )

Låter jättebra att man kan skicka tillbaka den, då kanske jag kan testa den på det viset.

Ja den har jag tittat lite på också, jag undrar Qpaden har samma omöjlig-att-lyfta problem som de två andra jag har citerat nämner att Naosen har?
Och hur är scrollhjulet? Det jag har på min anywhere mouse mx är gudomligt så jag är ganska kräsen när det gäller sånt

Att den är svår att lyfta är väl en vanesak, tog inte många dagar för mig att kunna lyfta min med endast 2 fingrar (tumme + lillfinger)
Edit: Alltså Naos 5000

Permalänk
Medlem

Skickade också tillbaka musen då jag också inte gillade att jag inte kunda lyfta musen på samma sätt. Dock ångrar jag detta då jag tror som Vaezilon säger att det är mer en vanesak. Matrialet på Naos5000 är så extremt bra, Aldrig hittat något bättre, och sidoknappar är så perfekta det kan bli.

Gått igenom ett antal möss nu (Naos 5000, EC1 Blue, MX518, QPAD5k (gillade inte alls denna), G9) inte hittat någon ersättare åt min IE 3.0

Permalänk
Medlem

Bytte från Qpad 5k och hur jag än gör så får jag inte till känslan. Känns som Naosen har någon form av inbyggd positiv acceleration (?)
Det är jobbigt att träna upp muskelminnet igen

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Bytte från Qpad 5k

Var du missnöjd med Qpaden eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Var du missnöjd med Qpaden eller?

Egentligen inte. Den är lite högre och skönare att hålla i iom att lillfingret ligger på plats. Kommer även åt främre tumknappen lättare på den. Så jag är lite kluven just nu :/

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Jag undrar också om någon har Corsair Vengeance M90 och har testat att binda vanliga tangentbordsknappar till macro knapparna. Har läst att det inte ska gå men jag behöver det till tex bf3. Har nyligen gått tillbaka till pc efter många år framför xboxen och jag känner att högerhanden är lite passiv. Dom har dock nämnt något om att det ska fixas i någon uppdatering, men frågan är om den har kommit än

Mycket tacksam för svar

Undvik Corsair Vengeance M90 den är oerhört buggig mjukvarumässigt, Corsair har fått tusentals returer, googla på det.