Kylning av 2 st 6970 i crossfire (sänka ljudnivån)

Permalänk
Medlem

Kylning av 2 st 6970 i crossfire (sänka ljudnivån)

Börjar tröttna väldigt mycket på ljudnivån på mina sapphire referens kylare på mina 2 6970 kort. Undrar om det går att byta ut dom till tex. 2 st arctic accelero kylare utan att försämra kylningsförmågan på korten för mycket.

Har just nu 8 fläktar i mitt Fractal r3 som snurrar i 800 rpm 4 st noctua och 2 st fractal design fläktar.

2 st 120mm i fronten framför hårddiskarna
1 st 120mm i botten på chassit
1 st 140mm på sidan mot grafikkorten
1 st 120mm där bak
1 st 140mm i toppen
2 st på kylaren till cpun som blåser ut i från chassit

Temperaturen på cpun ligger just nu på 30 c
grafikkorten idlar på ca 45c och går upp i ca 70c i max load
tempen på moderkortet ligger på ca 40-45c

Är väldigt tacksam för förslag och hjälp för att tysta ner datorn

mvh nino

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Börjar tröttna väldigt mycket på ljudnivån på mina sapphire referens kylare på mina 2 6970 kort. Undrar om det går att byta ut dom till tex. 2 st arctic accelero kylare utan att försämra kylningsförmågan på korten för mycket.

Har just nu 8 fläktar i mitt Fractal r3 som snurrar i 800 rpm 4 st noctua och 2 st fractal design fläktar.

2 st 120mm i fronten framför hårddiskarna
1 st 120mm i botten på chassit
1 st 140mm på sidan mot grafikkorten
1 st 120mm där bak
1 st 140mm i toppen
2 st på kylaren till cpun som blåser ut i från chassit

Temperaturen på cpun ligger just nu på 30 c
grafikkorten idlar på ca 45c och går upp i ca 70c i max load
tempen på moderkortet ligger på ca 40-45c

Är väldigt tacksam för förslag och hjälp för att tysta ner datorn

mvh nino

Du kan börja med att justera fläktkurvan manuellt och se om det hjälper. Maxar de 70C nu finns det ju utrymme att släppa upp temperaturen en bit och sänka ljudnivån.

Hjälper inte det kan du titta på andra lösningar.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut du kommer få ner ljudnivån och behålla kylförmågan. Det som är viktigt att inse när man går över från referenskylare till trippelfläktar är att grafikkorten inte längre kommer hjälpa till att pumpa ut varmluft från chassit. Detta leder till att du kan få öka hastigheten på dina chassifläktar något, men med tanke på mängden fläktar du har borde det vara lugnt.

Jag har ett Fractal XL med färre fläktar än vad du har och det fungerar fint

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smajlarn:

Jag tror absolut du kommer få ner ljudnivån och behålla kylförmågan. Det som är viktigt att inse när man går över från referenskylare till trippelfläktar är att grafikkorten inte längre kommer hjälpa till att pumpa ut varmluft från chassit. Detta leder till att du kan få öka hastigheten på dina chassifläktar något, men med tanke på mängden fläktar du har borde det vara lugnt.

Jag har ett Fractal XL med färre fläktar än vad du har och det fungerar fint

Skönt att höra, kör du med 2 st sådana? Hur är det med plats imellan korten, blir det tight?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Skönt att höra, kör du med 2 st sådana? Hur är det med plats imellan korten, blir det tight?

Jag har ett ASRock kort med mycket plats mellan PCI-E slottarna, jag får därför en luftspalt med tjockleken 1 PCI-slot mellan dem, och det funkar mkt bra. Jag har inte accellero kylare, men liknande, PCS+ powercolor trippelfläkt.

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!