Vad är OK temperatur att ligga på vid spelande?

Permalänk
Medlem

Vad är OK temperatur att ligga på vid spelande?

Har ett Gigabyte 6970. Jag brukar köra på 40% fläkthastighet vilket gör att temperaturen ligger på 65 grader vid spelande. Fläkten låter dessvärre ganska mycket vilket blir jobbigt i längden. Så jag undrar om jag kan dra ner fläkten och öka temperaturen, i så fall hur hög temp är ok?

Permalänk

Allt under 95c är lugna gatan. Vid 95-100c så börjar det bli oroväckande.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte vilja ligga över 80 grader, även om kortet klarar det.

Visa signatur

Intel i9 10900K + Noctua NH-D15 Chromax | ASUS ROG STRIX Z490-F | Corsair 32GB DDR4 | Seasonic FOCUS GX 850W | Fractal Design Define 7 | Samsung 860 EVO 1TB + Kingston A2000 500GB M.2 NVMe + Seagate BarraCuda 4TB | ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC | Acer 34" Predator X34P IPS Curved 120 Hz G-Sync |

Intel i7 6700K | 16GB RAM | EVGA GeForce GTX 1080 FTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Allt under 95c är lugna gatan. Vid 95-100c så börjar det bli oroväckande.

"lugna gatan" är väl inte helt korrekt att säga, temperaturer över 90 grader i långa loppet är inget att rekommendera.

Visa signatur

Datorn styr för många!

Permalänk
Medlem

Det beror på hur "vågad" du är, rättare sagt hur mycket disponibel inkomst har du att lägga på nytt kort om det råkar brinna?... ;-D

Rekomenderat är väll 85C men upp till 95 är väll ok kanske inte bäst för kortet men fungerar.

Permalänk
Medlem

snackar vi om vad kortet klarar av eller? inget av dom där graderna är acceptabla i mitt tycke aldrig i min burk ialf.
Jag skulle rekommendera 70 75 inte en grad mer!.
Då vill säga i långsikt

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av Bean:

snackar vi om vad kortet klarar av eller? inget av dom där graderna är acceptabla i mitt tycke aldrig i min burk ialf.
Jag skulle rekommendera 70 75 inte en grad mer!.
Då vill säga i långsikt

Siffror tagna helt ur luften utan faktiskt bas. 95c är inte bra nej vid konstant belastning (vilket det aldrig är), om korten ligger på 65-75 vid spelande så har han inget som helst att oroa sig för, inte heller för temperaturer uppåt 85c vid längre sittningar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig sitta och spela i 85c, då skulle jag antingen höja fläkten eller fundera på annan kylning.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Vid 65c går min gräns. Jag tycker om att behandla mina prylar väl. Låter det för mycket eller kyler för dåligt där så får det ändras.
Det är faktiskt förvånande ofta som det inte behöver kosta något nämnvärt att modda sin existerande kylning eller köpa annan.
Det är det värt. Om alla gjorde det skulle begagnatmarknaden vara mer pålitlig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Vid 65c går min gräns. Jag tycker om att behandla mina prylar väl. Låter det för mycket eller kyler för dåligt där så får det ändras.
Det är faktiskt förvånande ofta som det inte behöver kosta något nämnvärt att modda sin existerande kylning eller köpa annan.
Det är det värt. Om alla gjorde det skulle begagnatmarknaden vara mer pålitlig.

Ska man hålla 65 grader på prylarna i en dator så får man ställa den i frysen.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Det många inte verkar veta är att core temp inte är det enda som kan överhetta.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Mitt gamla 4870x2 låg ju runt 100 grader ju, det lever och frodas än idag hos en riktig spelnörd , men visst känns det bättre när det ligger runt 70, men man får väl lita på att de som designar korten vet vad dom sysslar med, och som sagt inte bara gpu core som blir varm även vrm är viktig.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det många inte verkar veta är att core temp inte är det enda som kan överhetta.

Så sant. Hade ett gtx 460 som inte klarade av 1087v pga vrm eller något annat överhettade vid ca 80 grader. Testade med statiskfläkthastighet men blev bara så med lite högre volt då själva core klarar som sagt över 90.

Dessutom så är väl det inte säkert ditt grafikkort belastas 100% i de spelen du testar och därav har lägre temps än i te x furmark tester. Så rekomenderar dig att sätta en manuellfläktkurva istället för att ha en statisk.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Allt under 95c är lugna gatan. Vid 95-100c så börjar det bli oroväckande.

Grejen med att ha sitt kort på "94" grader är att den kommer att värma upp moderkortet och resten av datorn väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nontA91:

Så sant. Hade ett gtx 460 som inte klarade av 1087v pga vrm eller något annat överhettade vid ca 80 grader. Testade med statiskfläkthastighet men blev bara så med lite högre volt då själva core klarar som sagt över 90.

Dessutom så är väl det inte säkert ditt grafikkort belastas 100% i de spelen du testar och därav har lägre temps än i te x furmark tester. Så rekomenderar dig att sätta en manuellfläktkurva istället för att ha en statisk.

Japp. VRM delen överhettas väldigt snabbt vid ökad spänning. Läst vissa med gtx 570 också som har det problemet. Dock gäller det inte DCII och Twin Frozr II/III.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av PoisonBill:

Grejen med att ha sitt kort på "94" grader är att den kommer att värma upp moderkortet och resten av datorn väldigt mycket.

Inte om du har adekvat kylning.

Permalänk
Skrivet av woxenrud:

Har ett Gigabyte 6970. Jag brukar köra på 40% fläkthastighet vilket gör att temperaturen ligger på 65 grader vid spelande. Fläkten låter dessvärre ganska mycket vilket blir jobbigt i längden. Så jag undrar om jag kan dra ner fläkten och öka temperaturen, i så fall hur hög temp är ok?

Nackdelen med högre temp på grafikkort, oavsett om kortet klarar av det, är att chipset blir varmare. Det är nog där man skall vara noga med temperaturer.

Vet inte vad OK temp på moderkortet/chipset är men min temp brukar ligga på ca 40 grader celcius när mitt varmaste grafikkort ligger på 65 grader.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devil May Cry:

Japp. VRM delen överhettas väldigt snabbt vid ökad spänning. Läst vissa med gtx 570 också som har det problemet. Dock gäller det inte DCII och Twin Frozr II/III.

Eller windforce

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Eller windforce

Det är just windforce tyvärr som har problemet. Både på gtx 460 och gtx 570. Dock pratar jag nu om väldigt hög klock och spänning.
På 460 vet jag att det händer på gtx 570 har jag bara läst folk med symptomerna utan att de visste vad det berodde på.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det är just windforce tyvärr som har problemet. Både på gtx 460 och gtx 570. Dock pratar jag nu om väldigt hög klock och spänning.
På 460 vet jag att det händer på gtx 570 har jag bara läst folk med symptomerna utan att de visste vad det berodde på.

Själv kör jag med Windforce på ett GTX460 SOC och det har aldrig gett upp även med klockning över 900MHz, dock kan det ju vara OC varianten som strular mer? Hade ett sådant innan och det var utan problem, testade inte så högt som med mitt SOC.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Själv kör jag med Windforce på ett GTX460 SOC och det har aldrig gett upp även med klockning över 900MHz, dock kan det ju vara OC varianten som strular mer? Hade ett sådant innan och det var utan problem, testade inte så högt som med mitt SOC.

Det är framförallt i SLi det händer. Jag körde 950MHz på mina då och även moddad spänning. Även om kärnan höll sig sval så gick skärmen svart.
Jag lade temperatur mätare på olika delar av kortet för att en gång för alla ta reda på vad som står på. Och VRM delen gick över 110 grader.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Gigabyte? Har hört att de har sämre kylning, men det är kanske bara något jag har för mig. Kör ASUS 6950 Directcu II överklocka till 900mhz.

Ligger runt 38c idle max 58c allt på ultra i tex Battlefield 3. Ligger då på kanske 30% fan och väldigt tyst. Processorn ligger på ungefär samma temp, lite lägre.
Har fått upp min till ~70c i stresstest fast då med ca 20% fan speed.

Hur får ni era grafikkort så varma?

Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av L1zard:

Gigabyte? Har hört att de har sämre kylning, men det är kanske bara något jag har för mig. Kör ASUS 6950 Directcu II överklocka till 900mhz.

Ligger runt 38c idle max 58c allt på ultra i tex Battlefield 3. Ligger då på kanske 30% fan och väldigt tyst. Processorn ligger på ungefär samma temp, lite lägre.
Har fått upp min till ~70c i stresstest fast då med ca 20% fan speed.

Hur får ni era grafikkort så varma?

Svar= CF/SLI

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av woxenrud:

Har ett Gigabyte 6970. Jag brukar köra på 40% fläkthastighet vilket gör att temperaturen ligger på 65 grader vid spelande. Fläkten låter dessvärre ganska mycket vilket blir jobbigt i längden. Så jag undrar om jag kan dra ner fläkten och öka temperaturen, i så fall hur hög temp är ok?

Jag har "bara" en 5870 och om den säger AMD såhär: The maximum temperature for our GPUs is around 120°C. It can operate correctly up to about 100°C, while the system itslef will issue a warning when reaching 105°C.

6970 borde väl ligga däromkring kan jag gissa så 65°C borde inte vara några problem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hörde av en polare som är elektrisk-tekniker (eller vad man vill kalla det) att all elektrisk utrustning börjar ta stryk över 70*c.
Vet inte hur hög sanningshalten är i det, men kan tänka mig att man vill helst inte ha en CPU/GPU som är varmare än 70*c ändå, även om de kanske "tåler" temperaturer upp till 100*c.

Nu är det ju inte som så att din GPU imploderar om du har den i över 80*c ett längre tag, men den lär ju inte leva lika länge. (Fast nu snackar vi år här, och de flesta byter ju ut sina komponenter med jämna mellanrum ändå.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.