Hjälp med ämne till redovissning!

Permalänk
Medlem

Hjälp med ämne till redovissning!

Hejsan jag håller på med svenska-c kursen och ska I MORGON redovisa om ett valfritt ämne, redovisningen ska vara i 5-7 minuter och jag ber er SClocker's om ni kan hjälpa mig på traven och hitta ett bra ämne som jag kan prata om?

Edit: Jag vet att man ska gör sin läxa själv osv. och det är inte ämnet som är läxan utan uppbyggnaden av materialet under redovisningen, så snälla påpeka inte att jag ska sköta mina egna läxor och inte fråga om svaren etc. för det jag frågar om har ingen betydelse utan det är bara för att hitta ett ämne

Permalänk
Medlem

Prata om förintelsen, det tycker alla lärare är viktigt att man kan så gör ett bra jobb och invänta ditt mvg.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan prata om att göra läxor dagen innan de ska redovisas. Känns som du bör kunna en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du kan prata om att göra läxor dagen innan de ska redovisas. Känns som du bör kunna en del

Nja, så var det inte riktigt, jag skulle redovsat innan jul men var sjuk, och så fick jag veta igår att jag ska redovisa i morgon

Men förintelsen kan ju vara bra att prata om, dock har jag väll lite att läsa på då efter som jag inte kan ett smack om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Nja, så var det inte riktigt, jag skulle redovsat innan jul men var sjuk, och så fick jag veta igår att jag ska redovisa i morgon

Men förintelsen kan ju vara bra att prata om, dock har jag väll lite att läsa på då efter som jag inte kan ett smack om det

det var den sämsta ursäkten jag hört, du skulle ha gjort det innan jul då borde du redan valt ett ämne för flera veckor sedan.

lite som att säga jag skulle varit färdig förra veckan det är därför jag inte är färdig idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

det var den sämsta ursäkten jag hört, du skulle ha gjort det innan jul då borde du redan valt ett ämne för flera veckor sedan.

lite som att säga jag skulle varit färdig förra veckan det är därför jag inte är färdig idag.

som om du skulle sitta och förbereda en redovisning när du är magsjuk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

som om du skulle sitta och förbereda en redovisning när du är magsjuk?

ja faktiskt.(sedan skiljer det nog en del i ålder mellan oss också)

men du har väll knappast varit magsjuk i en månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

ja faktiskt.(sedan skiljer det nog en del i ålder mellan oss också)

men du har väll knappast varit magsjuk i en månad?

haha, nej det har jag faktiskt inte, men jag blev magsjuk helgen innan julafton, då jag tänkte planera den (skulle ha den på torsdagen innan jul), och sedan var jag sjuk hela veckan fast det övergick i typ feber och skit. Och sedan började jag skolan igen i går men du har rätt i att jag kunde gjort det förra veckan eller under mellandagarna men lat sate som jag är så tog jag tag i det nu

Permalänk

Om det är ett valfritt ämne och du har förberett dig 0, varför inte ta det ämne du kan bäst?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Dagens ungdom 5-7 minuter är ju knappt så man hinner harkla sig och bli uppvärmd. Det är ju ingen tid alls. Vilken som helst normal tänkande individ kan tala om ett ämne så lång tid utan att förbereda sig. Ta tid med klockan så du inser verkligen hur kort det är. Du tar något ämne du känner till och punktar upp säg 10 punkter om det ämnet som stödord. Säg en mening för varje punkt så är du i princip klar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag ser två alternativ.

1, ta ett ämne du kan och tänk igenom en stund.

2, ta ett ämne du kanske funderat på hur det fungerar och läs in dig några minuter på det.
Tex. hur fungerar det där med att spränga hål i ett berg?
Inget som jag kan något alls om, men en halvtimmes googlande så kommer jag lätt att ha tillräckligt för 5-7 min.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, det var ju tur att man hade praktiskt arbete på förmiddagen så jag hade lite tid att planera in i minsta detalj (jag prgramerade cnc-maskinen i går så den gick hela dagen och jag fick tid till annat )

Det blev om redovisning om, Wait for it....

...berg sprängnig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Dagens ungdom 5-7 minuter är ju knappt så man hinner harkla sig och bli uppvärmd. Det är ju ingen tid alls. Vilken som helst normal tänkande individ kan tala om ett ämne så lång tid utan att förbereda sig. Ta tid med klockan så du inser verkligen hur kort det är. Du tar något ämne du känner till och punktar upp säg 10 punkter om det ämnet som stödord. Säg en mening för varje punkt så är du i princip klar.

Vill minnas att vi gjorde exakt samma uppgift i Svenska C. Bestämde mig 5 min innan lektion och talade om GUI.

Nähh... Jag håller med dig. 5-7 min är ingenting man behöver varken träna eller anstränga sig för. Tycker man det så kommer man aldrig klara sig på högskola eller universitet där man ska hålla i 45 min presentationer.

Edit.
Förövrigt hoppas jag att TS menar bergsprängning

Permalänk
Medlem

Alltid inför dessa 5 minuters redovisningar eller ensidiga uppsatser så har jag bestämt mig vad jag ska skriva/säga först efter första meningen. Det är svenska C, inte biologi. Du behöver inte kunna något, bara skriva ihop något, låta bli att skriva isär, och så är det gjort.
Såå hur gick din redovisning då? Vad sa du och vad fick du för omdöme?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Vill minnas att vi gjorde exakt samma uppgift i Svenska C. Bestämde mig 5 min innan lektion och talade om GUI.

Nähh... Jag håller med dig. 5-7 min är ingenting man behöver varken träna eller anstränga sig för. Tycker man det så kommer man aldrig klara sig på högskola eller universitet där man ska hålla i 45 min presentationer.

Edit.
Förövrigt hoppas jag att TS menar bergsprängning

Jag och en kompis körde både på retoriken och Svenska C samt något annat ämne som så att precis innan man skulle hålla sitt tal så väljer kompisen ut ämne åt en. 5 minuter klarar vem som helst av oavsett ämne.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Ta nåt som du är intresserad av och som du vet mycket om, samtidigt så kan du välja något som verkar viktigt då tanken bakom redovisningen är ju också viktigt.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X