Permalänk
Medlem

Varaktighet av CPU på 100%

Min korta fråga är bara hur pass länge är det okey att köra sin CPU på 100%(Tempen pendlar mellan 58-65 grader)?
Jag rendrar nämnligen och CPUn ligger konstant på 100% förutom när en frame blir klar. Så hur länge kan man köra så utan att oroa sig för sin CPU?

Tack på förhand

EDIT: Varje frame tar ca 1h att rendra. Så i perioder på 1h ca går CPUn i 100%.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Min korta fråga är bara hur pass länge är det okey att köra sin CPU på 100%(Tempen pendlar mellan 58-65 grader)?
Jag rendrar nämnligen och CPUn ligger konstant på 100% förutom när en frame blir klar. Så hur länge kan man köra så utan att oroa sig för sin CPU?

Tack på förhand

Går du över 60 grader måste du nog kolla över din kylning om du har AMD iaf men 100% load är ingen fara om det funkar som det ska.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Går du över 60 grader måste du nog kolla över din kylning om du har AMD iaf men 100% load är ingen fara om det funkar som det ska.

Kör med Intel 2600K 3,4GHz klockad till 4,4Ghz och kör med Corsair H60 med 2x120mm fläktar som blåser in. (Det är bäst att fläktarna på radiatorn blåser in i chassiet istället för ut, right?)

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Kör med Intel 2600K 3,4GHz klockad till 4,4Ghz och kör med Corsair H60 med 2x120mm fläktar som blåser in. (Det är bäst att fläktarna på radiatorn blåser in i chassiet istället för ut, right?)

tror det nästan är bättre ut och har några fläktar i närheten som blåser in på chassiesidan
btw har då något utblås på chassiet så som det är nu ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Var väl en ok temp med den klocken! Och 100% cpu är lugnt det med! Beroende på hur bra luftväxling och flödet du har i lådan så kan det bli bättre eller sämre med utblås på kylaren istället, bara att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

tror det nästan är bättre ut och har några fläktar i närheten som blåser in på chassiesidan
btw har då något utblås på chassiet så som det är nu ?

Tänkte också att radiator fläktarna ska suga ut(har in nu då) just iaf för att slippa damm. Suger den in så får man iofs kallare luft, dock damm på radiatorn.
Kör med Fractal Design Arc. Har två 140 i toppen som blåser ut, en 120 i botten som suger in samt en 140 i fronten som blåser in atm. Ingen på sidan än, men ska fixa en 180 på sidan samt fylla ut resten av platserna med 140mm fläktar.

Skrivet av kerbo:

Var väl en ok temp med den klocken! Och 100% cpu är lugnt det med! Beroende på hur bra luftväxling och flödet du har i lådan så kan det bli bättre eller sämre med utblås på kylaren istället, bara att testa.

Okey, min fläkt "setup" kan du läsa ovan som jag har just nu. Fler fläktar kommer jag sätta in.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är.... skicka ut luften ur lådan... det kommer aldrig uppstå vakuum i en låda så med andra ord blir det "själv sug" in i lådan iaf och den luften blir ju av den temp som är utanför lådan (din rums luft). Logiskt borde det funka så

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av in2it:

Min personliga åsikt är.... skicka ut luften ur lådan... det kommer aldrig uppstå vakuum i en låda så med andra ord blir det "själv sug" in i lådan iaf och den luften blir ju av den temp som är utanför lådan (din rums luft). Logiskt borde det funka så

Fast då kan man få in en hel del damm. Ha mer insug än utblås så blir det lite renare i chassit. (förutsatt att du har dammfilter, givetvis)

Permalänk
Sötast

Du kan nog köra så en 8-10 år iallafall

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket riktigt så borde 5+ år inte vara några problem, så du behöver inte oroa dig. En processor är inte mekanisk, man kan inte tänka att den slits på samma sätt som mekaniska apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in2it:

Min personliga åsikt är.... skicka ut luften ur lådan... det kommer aldrig uppstå vakuum i en låda så med andra ord blir det "själv sug" in i lådan iaf och den luften blir ju av den temp som är utanför lådan (din rums luft). Logiskt borde det funka så

nej nej nej nej, du får inget vakum men lågtryck, du kan lätt svälta t.ex. en grafikkortsfläkt på luft om du har en luftflöde som drar hårdare åt ett annat håll osv och du flyttar mer värme om du har blås emot något än sug ifrån det (extra så iom att kyldelarna är designade för det), du ska helst ha ett balanserat genomblås genom hela lådan m.m.

Utfläktar är mer till för att hjälpa varmluften flytta på sig mer effektivt, därav t.ex. är top fläktar väldigt bra, om du håller handen på insugs sidan på en fläkt och sedan på utblås sidan märker man att det oftast känns mer där luften blåser mot handen och du märker det mer om du håller handen typ 1dm bort för insuget är mycket mer att det drar från hela omgivningen medan utblåset blåser rakt fram (effekten är att t.ex. en sido fläkt inte flyttar luften märkbart vid moderkortet om du har den som utsug om du inte har något som blåser emot kortet där först.)
Blåset ger sedan samma effekt som vinden när de kyler så det känns kallare än vad det är för att kroppen måste hela tiden försöka värma ny luft som kommer i kontakt med huden (luften som även innan kyls pga energiomvandlingen som sker).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du kan nog köra så en 8-10 år iallafall

Skrivet av widL:

Mycket riktigt så borde 5+ år inte vara några problem, så du behöver inte oroa dig. En processor är inte mekanisk, man kan inte tänka att den slits på samma sätt som mekaniska apparater.

Okey, då vet jag Ska köpa fler fläktar till chassit för att hålla de ännu svalare ^^

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home