Långsam boot av windows 7 med SSD

Permalänk
Medlem

Långsam boot av windows 7 med SSD

Hallå!

Sorry om detta har besvarats innan, men jag hittade inget som hjälpte mig när jag använde sökfunktionen.

För några dagar sedan köpte jag en Corsair Force 3 GT 120GB disk men är inte helt nöjd med boot-tiden av win 7. Jag har klockat boot-tiden till 3min, 30 sek från att "Windows startas" visas. Dvs. att jag började klocka den efter avslutad POST.

Jag har ett Gigabyte GA-EP35-DS3 moderkort med 4st intel ICH9 och 2st Gigabytes SATA portar, men jag har bara testat installera på intel 0-port än så länge. Ska testa Gigabytes Sata-port också och se om det är någon skillnad.

Då har jag testat att installera om med AHCI avaktiverat och med AHCI aktiverat. Har även testat att koppla bort alla andra lagringsenheter / optiska enheter och bara haft SSDn inkopplad, installerat då från USB.

Hjälpte inte, samma boot tid alltid. Väl inne i windows tycker jag att disken känns rapp. Program startar snabbt och jag får bra värden via AS SSD.

Har senaste BIOS på MB och kör FW 1.3.3 på SSDn

I övrigt har jag en Intel Q9450, 4GB Corsair Dominator 1066 RAM, Nvidia 9600GT. Har för övrigt inte märkt av problem som vissa skriver om att disken försvinner eller orsakar BSoD

Tack så länge

Permalänk
Medlem

Konstigt, min win7 med ssd bootar på ca 20sek efter post, kanske du skall testa en ren install? kör du växlingsfilen på c:? om ta bort den o lägg på annan disk har du mycket minne avaktivera den

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Antagligen hakar den upp sig på någon drivrutin eller något. Vet inte om du kan googla på moderkortet och lång boot-tid för att få tips

Permalänk
Avstängd

Vet att min SSD bootar Win7 superslött när jag har den i marvell eller vanlig sata2 port. Kör jag min i z68 controlled port så bootar den snabbt, men då blir istället multitasking lidande.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Skrivet av jappe84:

Hallå!

Sorry om detta har besvarats innan, men jag hittade inget som hjälpte mig när jag använde sökfunktionen.

För några dagar sedan köpte jag en Corsair Force 3 GT 120GB disk men är inte helt nöjd med boot-tiden av win 7. Jag har klockat boot-tiden till 3min, 30 sek från att "Windows startas" visas. Dvs. att jag började klocka den efter avslutad POST.

Jag har ett Gigabyte GA-EP35-DS3 moderkort med 4st intel ICH9 och 2st Gigabytes SATA portar, men jag har bara testat installera på intel 0-port än så länge. Ska testa Gigabytes Sata-port också och se om det är någon skillnad.

Då har jag testat att installera om med AHCI avaktiverat och med AHCI aktiverat. Har även testat att koppla bort alla andra lagringsenheter / optiska enheter och bara haft SSDn inkopplad, installerat då från USB.

Hjälpte inte, samma boot tid alltid. Väl inne i windows tycker jag att disken känns rapp. Program startar snabbt och jag får bra värden via AS SSD.

Har senaste BIOS på MB och kör FW 1.3.3 på SSDn

I övrigt har jag en Intel Q9450, 4GB Corsair Dominator 1066 RAM, Nvidia 9600GT. Har för övrigt inte märkt av problem som vissa skriver om att disken försvinner eller orsakar BSoD

Tack så länge

Följ den här guiden och återkom med resultat
http://www.tech-forums.net/pc/f128/ssd-tweak-guide-236563/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phlad1934:

Följ den här guiden och återkom med resultat
http://www.tech-forums.net/pc/f128/ssd-tweak-guide-236563/

Tror inte de sakerna skulle förändra boot-tiden märkbart. Dessutom dumt att inaktivera delfragmenteringen när Windows 7 själv har koll på om det är en ssd som då inte ska delfragmenteras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Tror inte de sakerna skulle förändra boot-tiden märkbart. Dessutom dumt att inaktivera delfragmenteringen när Windows 7 själv har koll på om det är en ssd som då inte ska delfragmenteras.

Windows 7 har ingen koll alls. Windows 7 ser min ssd som en vanlig HDD.
Sedan kan man använda Defraggler ist om man måste ha ett.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk

SSD guiden snabbar upp datorn för övrigt, boot tiden kanske förbättras om han stänger av extra funktioner i bios + tiden som OS visas och ställer timeout tiden på msconfig till 0,

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Windows 7 har ingen koll alls. Windows 7 ser min ssd som en vanlig HDD.
Sedan kan man använda Defraggler ist om man måste ha ett.

Fråga intel. I deras ssd toolbox finns där en check man kan göra för att kontrollera så allt står rätt till. Där står det defragmentering som en inställning. Under rekommenderade inställningar för defrag. så säger den att inget behöver göras, Windows 7 schemalägger inte defrag. på ssd'er.

Permalänk

Defragmentera aldrig en SSD. Bara att stänga av diskdefragmenteraren i windows helt, och ersätta med en bättre som dessutom kan defragga boot filer åt dig, Raxco PerfectDisc gör jobbet perfekt.

Permalänk
Medlem

@ Hagis2k: Japp, har kört en ren installation av win 7 (Och den är ju också märklig på min PC. Tar sjukt lång tid att komma till rutan för att välja språk, och sedan att välja installationsalternativ, men själva installationen går hyffsat snabbt, har alltid varit så, så det är drygt att behöva installera om när det tar en timme (med mekanisk disk också))

Ska testa era tips, funkar inte det så testar jag Gigabytes Sata-port också, men och utan AHCI aktiverat.

@ jocke92: Japp, har testat googla MB + SSD + slö boot, men hittade inget riktigt specifikt för moderkortet. Hittade en del trådar där folk var tvungna att byta SATA port för DVD läsaren, och att de fick ner tiden 30 sek, en det funkade inte för mig.

@ schitzo: Har också läst att Marvall är rätt dåliga på att hantera SSD, men du nämner "vanlig" Sata 2 port, vad menar du specifikt?

@ Phlad1934: Tack, jag testar och återkommer. Har inte gjort några ändringar av win alls. Bara ren installation och win update, men jag provar och återkommer. Fattar inte riktigt det här me TRIM, ska det vara aktiverat eller inte? Ska AHCI vara aktiverat samtidigt då eller?

@ jocke92 igen: Fråga Intel, hur menar du, skriva till supporten eller?

Har funderat på om man kan hitta uppdaterade INF-drivisar för ICH9, men jag hittar inte dessa någonstans utan kör på vad Win 7 installerar själv... tips?

EDIT: Ska nämna det också att när "startar windows" (svarta skärmen) är klar och "välkommen" skärmen ska visas så flimrar den bara förbi, där går det riktigt snabbt att ladda, så det är just själva booten som är riktigt slö.

Permalänk
Skrivet av jappe84:

@ Hagis2k: Japp, har kört en ren installation av win 7 (Och den är ju också märklig på min PC. Tar sjukt lång tid att komma till rutan för att välja språk, och sedan att välja installationsalternativ, men själva installationen går hyffsat snabbt, har alltid varit så, så det är drygt att behöva installera om när det tar en timme (med mekanisk disk också))

Ska testa era tips, funkar inte det så testar jag Gigabytes Sata-port också, men och utan AHCI aktiverat.

@ jocke92: Japp, har testat googla MB + SSD + slö boot, men hittade inget riktigt specifikt för moderkortet. Hittade en del trådar där folk var tvungna att byta SATA port för DVD läsaren, och att de fick ner tiden 30 sek, en det funkade inte för mig.

@ schitzo: Har också läst att Marvall är rätt dåliga på att hantera SSD, men du nämner "vanlig" Sata 2 port, vad menar du specifikt?

@ Phlad1934: Tack, jag testar och återkommer. Har inte gjort några ändringar av win alls. Bara ren installation och win update, men jag provar och återkommer. Fattar inte riktigt det här me TRIM, ska det vara aktiverat eller inte? Ska AHCI vara aktiverat samtidigt då eller?

@ jocke92 igen: Fråga Intel, hur menar du, skriva till supporten eller?

Har funderat på om man kan hitta uppdaterade INF-drivisar för ICH9, men jag hittar inte dessa någonstans utan kör på vad Win 7 installerar själv... tips?

EDIT: Ska nämna det också att när "startar windows" (svarta skärmen) är klar och "välkommen" skärmen ska visas så flimrar den bara förbi, där går det riktigt snabbt att ladda, så det är just själva booten som är riktigt slö.

Intels inbyggda SATA2 presterar bättre än Marvells SATA3, just fyi.
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Har du kollat att windows använder alla kärnor vid boot?
msconfig
boot
advanced options
bocka för 'number of processors'
sätt på max, tex 4

Edit: Lade till källa och förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Har du kollat att windows använder alla kärnor vid uppstart?

Hur menar du? Väl inne i windows, eller just under uppstarten?

Har alltid haft alla 4 aktiva inne i win, iaf innan, hur kollar man det under uppstart? Led på MB eller?

Fast jag har svårt att tro att det är något annat än inställningar/SSD som krånglar. Hade ju hyffsade uppstartstider med mekanisk disk, 30 sek typ efter POST. 3 minuter känns som en evighet. Fan, 3 minuter vid boot är ju som 3 år i skolan...

Permalänk
Skrivet av jappe84:

Hur menar du? Väl inne i windows, eller just under uppstarten?

Har alltid haft alla 4 aktiva inne i win, iaf innan, hur kollar man det under uppstart? Led på MB eller?

Fast jag har svårt att tro att det är något annat än inställningar/SSD som krånglar. Hade ju hyffsade uppstartstider med mekanisk disk, 30 sek typ efter POST. 3 minuter känns som en evighet. Fan, 3 minuter vid boot är ju som 3 år i skolan...

Lade till förklaringar i förra inlägget. Det finns annars väldigt många andra inställningar och tweaks du kan göra för att snabba på lite allt möjligt, speciellt relaterat till att få ut maximalt av en SSD om du googlar på det.

Skrivet av Phlad1934:

SSD guiden snabbar upp datorn för övrigt, boot tiden kanske förbättras om han stänger av extra funktioner i bios + tiden som OS visas och ställer timeout tiden på msconfig till 0,

Det där var ett bra förslag. Om du har flera OS kör den på default som är 30 sekunder om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Om windows tar ovanligt lång tid på sig så kan det vara läge att göra en boot trace för att se vad det är som tar tid, hittade dessa två trådar vid en snabb googling:

http://forum.thewindowsclub.com/windows-tips-tutorials-articl...

http://www.msfn.org/board/topic/140247-trace-windows-7-bootsh...

Permalänk
Skrivet av lord_moggo:

Intels inbyggda SATA2 presterar bättre än Marvells SATA3, just fyi.
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Har du kollat att windows använder alla kärnor vid boot?
msconfig
boot
advanced options
bocka för 'number of processors'
sätt på max, tex 4

Edit: Lade till källa och förklaring.

Inget bra tips, då windows kan få för sig att inte använda alla RAM minnen efter den där funktionen bockats i, har själv haft problemet när datorn inte ville utnyttja alla 4GB och fick gå in där o ändra till default.

Permalänk
Skrivet av jappe84:

@ Hagis2k: Japp, har kört en ren installation av win 7 (Och den är ju också märklig på min PC. Tar sjukt lång tid att komma till rutan för att välja språk, och sedan att välja installationsalternativ, men själva installationen går hyffsat snabbt, har alltid varit så, så det är drygt att behöva installera om när det tar en timme (med mekanisk disk också))

Ska testa era tips, funkar inte det så testar jag Gigabytes Sata-port också, men och utan AHCI aktiverat.

@ jocke92: Japp, har testat googla MB + SSD + slö boot, men hittade inget riktigt specifikt för moderkortet. Hittade en del trådar där folk var tvungna att byta SATA port för DVD läsaren, och att de fick ner tiden 30 sek, en det funkade inte för mig.

@ schitzo: Har också läst att Marvall är rätt dåliga på att hantera SSD, men du nämner "vanlig" Sata 2 port, vad menar du specifikt?

@ Phlad1934: Tack, jag testar och återkommer. Har inte gjort några ändringar av win alls. Bara ren installation och win update, men jag provar och återkommer. Fattar inte riktigt det här me TRIM, ska det vara aktiverat eller inte? Ska AHCI vara aktiverat samtidigt då eller?

@ jocke92 igen: Fråga Intel, hur menar du, skriva till supporten eller?

Har funderat på om man kan hitta uppdaterade INF-drivisar för ICH9, men jag hittar inte dessa någonstans utan kör på vad Win 7 installerar själv... tips?

EDIT: Ska nämna det också att när "startar windows" (svarta skärmen) är klar och "välkommen" skärmen ska visas så flimrar den bara förbi, där går det riktigt snabbt att ladda, så det är just själva booten som är riktigt slö.

Aktivera AHCI med denna registerfil, starta om och aktivera även AHCI i BIOS!
http://cdn.ithinkdiff.com/wp-content/uploads/2009/05/ahci.reg

Aktivera även TRIM funktionen!
Win+R > cmd > skriv " fsutil behavior set disabledeletenotify 0 " > kontrollera om TRIM är igång skriv > fsutil behavior query disabledeletenotify >
0= PÅ, 1 = AV

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappe84:

@ jocke92: Japp, har testat googla MB + SSD + slö boot, men hittade inget riktigt specifikt för moderkortet. Hittade en del trådar där folk var tvungna att byta SATA port för DVD läsaren, och att de fick ner tiden 30 sek, en det funkade inte för mig.

provat utan dvd-läsare?

Annars kör boot-trace som någon länkade i tråden. Ser ut som ett trevligt verktyg

Skrivet av Phlad1934:

Aktivera AHCI med denna registerfil, starta om och aktivera även AHCI i BIOS!
http://cdn.ithinkdiff.com/wp-content/uploads/2009/05/ahci.reg

För att förtydliga. Det behöver endast göras om inte ahci redan körs. Kör registerfilen och under nästa omstart/uppstart ska ahci aktiveras i bios. Missar du det då får du köra registerfilen igen för att sedan ha en omstart på sig att byta till ahci.

Permalänk
Medlem

Jepp, tack. Ska testa era tips så återkommer jag med resultat. Har bara så mycket annat just nu, men jag hoppas kunna sätta mig vid datorn snart iaf.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

provat utan dvd-läsare?

Annars kör boot-trace som någon länkade i tråden. Ser ut som ett trevligt verktyg

För att förtydliga. Det behöver endast göras om inte ahci redan körs. Kör registerfilen och under nästa omstart/uppstart ska ahci aktiveras i bios. Missar du det då får du köra registerfilen igen för att sedan ha en omstart på sig att byta till ahci.

Ja de vore väl en dum idé att försöka aktivera något som redan är aktiverat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om windows tar ovanligt lång tid på sig så kan det vara läge att göra en boot trace för att se vad det är som tar tid, hittade dessa två trådar vid en snabb googling:

http://forum.thewindowsclub.com/windows-tips-tutorials-articl...

http://www.msfn.org/board/topic/140247-trace-windows-7-bootsh...

Jag har precis samma problem med min helt nya dator, så jag läste lite vad som skrevs här och testade att köra en boot trace och fick en logg med massa statistik, men jag tycker inte den var speciellt lätt att förstå! (Har aldrig gjort något sånt förr..).
Någon som vet vad man ska titta efter i just detta fall som beskrivis i den här tråden? (Allt går fint fram till svarta skärmen "Startar windows", innan den animerade flaggan dyker upp. Där tar det en jävla tid!)

Jag installerade datorn för någon dag sen. Först verka den helt normal, sen började jag installera alla drivrutiner, då blev den grymt seg vid reboot. Då formaterade jag och installerade om den, och tog det lite lugnare med drivrutinerna som kom med (moderkort Gigabyte Z68XP-UD5). Installerade endast det nödvändiga, och då var den än så länge inte långsammare än min gamla i alla fall. Sen installerade jag några fler, och då kom den sega rebooten tillbaka.
Jag misstänker att det var INF Update Utility (This utility installs INF files that inform the operating system how to properly configure the chipset for specific functionality such as PCI-Express or USB interface)
Är som sagt inte säker, men jag tror inte det var så mkt mer jag installerade samtidigt som den, bara drivrutinerna för ethernet, och det var då det blev segt igen.

Hjälper det någon att komma på en lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styrkar:

Jag har precis samma problem med min helt nya dator, så jag läste lite vad som skrevs här och testade att köra en boot trace och fick en logg med massa statistik, men jag tycker inte den var speciellt lätt att förstå! (Har aldrig gjort något sånt förr..).
Någon som vet vad man ska titta efter i just detta fall som beskrivis i den här tråden? (Allt går fint fram till svarta skärmen "Startar windows", innan den animerade flaggan dyker upp. Där tar det en jävla tid!)

Jag installerade datorn för någon dag sen. Först verka den helt normal, sen började jag installera alla drivrutiner, då blev den grymt seg vid reboot. Då formaterade jag och installerade om den, och tog det lite lugnare med drivrutinerna som kom med (moderkort Gigabyte Z68XP-UD5). Installerade endast det nödvändiga, och då var den än så länge inte långsammare än min gamla i alla fall. Sen installerade jag några fler, och då kom den sega rebooten tillbaka.
Jag misstänker att det var INF Update Utility (This utility installs INF files that inform the operating system how to properly configure the chipset for specific functionality such as PCI-Express or USB interface)
Är som sagt inte säker, men jag tror inte det var så mkt mer jag installerade samtidigt som den, bara drivrutinerna för ethernet, och det var då det blev segt igen.

Hjälper det någon att komma på en lösning?

Släng upp en bild på din boot trace eller ge oss ett namn på komponenten som tar tid på sig att bli processad. Jag förstår heller inte ett skit vad alla komponenter gör. Men med googles hjälp kan jag få reda på vad den tillhör och kan gå vidare med att försöka plocka bort, ersätta upp- eller nedgradera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styrkar:

Jag har precis samma problem med min helt nya dator, så jag läste lite vad som skrevs här och testade att köra en boot trace och fick en logg med massa statistik, men jag tycker inte den var speciellt lätt att förstå! (Har aldrig gjort något sånt förr..).
Någon som vet vad man ska titta efter i just detta fall som beskrivis i den här tråden? (Allt går fint fram till svarta skärmen "Startar windows", innan den animerade flaggan dyker upp. Där tar det en jävla tid!)

Jag installerade datorn för någon dag sen. Först verka den helt normal, sen började jag installera alla drivrutiner, då blev den grymt seg vid reboot. Då formaterade jag och installerade om den, och tog det lite lugnare med drivrutinerna som kom med (moderkort Gigabyte Z68XP-UD5). Installerade endast det nödvändiga, och då var den än så länge inte långsammare än min gamla i alla fall. Sen installerade jag några fler, och då kom den sega rebooten tillbaka.
Jag misstänker att det var INF Update Utility (This utility installs INF files that inform the operating system how to properly configure the chipset for specific functionality such as PCI-Express or USB interface)
Är som sagt inte säker, men jag tror inte det var så mkt mer jag installerade samtidigt som den, bara drivrutinerna för ethernet, och det var då det blev segt igen.

Hjälper det någon att komma på en lösning?

Om du tittar på detta inlägget så syns det ganska tydligt att det är en sak som tar väldigt lång tid (stflist start):

http://www.msfn.org/board/topic/140247-trace-windows-7-bootsh...

Har du några sådana långa streck så är det bara att googla på vad det är och sedan se om det finns andra med samma problem och vad man eventuellt kan göra åt det. Är du osäker så kan man alltid lägga upp en skärmdump här.

Permalänk
Medlem

Aha, tack Det var så mycket info på en gång i den där filen man fick, så skallen stod still. Det var ju inte speciellt svårt att lista ut med facit i hand.. ;p

Btw så lyckades jag lösa problemet igår. Jag var helt inställd på att formatera om, ta en drivrutin i taget, och se när den blev seg, men innan så tänkte jag att jag kör nån form av frenzy o installerar alla drivrutiner till moderkortet som dom hade på dess hemsida, och nu fungerar den prima! Så det var bara nån/några av dom som kom med CDn som va kassa..
Hoppas samma sak fungerar för dig med Jeppe84!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styrkar:

Aha, tack Det var så mycket info på en gång i den där filen man fick, så skallen stod still. Det var ju inte speciellt svårt att lista ut med facit i hand.. ;p

Btw så lyckades jag lösa problemet igår. Jag var helt inställd på att formatera om, ta en drivrutin i taget, och se när den blev seg, men innan så tänkte jag att jag kör nån form av frenzy o installerar alla drivrutiner till moderkortet som dom hade på dess hemsida, och nu fungerar den prima! Så det var bara nån/några av dom som kom med CDn som va kassa..
Hoppas samma sak fungerar för dig med Jeppe84!

De på skivan är inget ett rekommendera. De är från moderkortets födelse och kan innehålla barnsjukdomar, även buggar som kanske inte är så vanliga. Så det bästa är att alltid tanka ner de senaste

Permalänk
Medlem

Ja har en Intel 320 ssd kopplad till sata 2 porten å sonen en Intel 510 ssd, kopplad till Intel sata 6.0 Gb/s porten på ett Asus P8P67 Deluxe, har samma problem när win 7 64 bit ska ladda, kommer till winflaggan å det det tar tid (gick mycket snabbare innan), sonen tror det är någon Microsnyft update, för han hade inte kört winupdate innan men gjorde det å fick samma skit som ja.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt bara testat med INF uppdateringarna från Gigabytes site, men det hjälpte inte. Har lite tid över ikväll och ska testa era tips.. Först av allt.. en boot trace för att se om den avslöjar någonting..

Härligt att det funkade med nya drivisar för dig Styrkar!

som sagt, återkommer när jag testat era tips, tack!

Permalänk
Medlem

Idag blev den faktiskt seg igen. Inte riktigt lika, men ändå inte speciellt kvick i starten. Misstänker att det beror på att jag kopplade in mina 2 externa diskar. Återkommer om det var där problemet låg. Annars kan det vara någon fånig winupdate.. I övrigt har jag inte ändrat mycket som bör påverka.

Lycka till iaf med din burk!

Permalänk
Medlem

Här om dagen tog jag mig äntligen lite tid att sätta mig vid datorn. Började faktiskt först med att flytta SSD-disken till Gigabytes Sata port (AHCI off). Nu tar boot 13 sekunder.. nu är jag nöjd.

Antar att ICH9-kretsen inte är någon höjdare på att hantera SSD, så jag kör mina mekaniska diskar där och SSD på gSATA

Än så länge känns den snabb och stabil.

Permalänk
Medlem

Mitt löste sig för ett tag sen när jag drog ut mina externa diskar. Det var speciellt den ena som sinkade starten som fan. Är rätt lättlöst problem som tur är Jag kollar in den efter uppstart dom få gånger som jag faktiskt behöver nåt på disken. Dessutom lär jag ju spara lite el på att den inte är igång i onödan varje gång jag använder datorn!

Vad bra att det löste sig även för dig med!