PVR Hårddisk till PC. Kan du hårdiskar?

Permalänk

PVR Hårddisk till PC. Kan du hårdiskar?

Hej

Jag sitter på en wd5000avds som jag plockat ur en inspelningsbar digitalbox, närmre bestämt Canal digital pvr 5720.
Jag har på nästan all min fritid en veckas tid googlat och testat hd tools program. Inga program jag hitills testat kan formatera, initiera eller partionera skiten.

Jag hoppas att någon skall veta mitt problem och ge mig en vänlig knuff i rätt riktning

Tack!

Visa signatur

Jag har sällan rätt, men bevisa mig gärna inte motsatsen :) Sinnesro bivras. Gömmer mig bakom Thinkpad L580 & PS4

Permalänk

Har du Windows 7 ? i så fall vad säger Diskhanteraren om disken ? (Datorhanterin)g
Vad jag läst så har disken en annan typ av grundformatering.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Har du Windows 7 ? i så fall vad säger Diskhanteraren om disken ? (Datorhanterin)g
Vad jag läst så har disken en annan typ av grundformatering.

Jepp, Windows 7. När jag startar diskhanterarn så börjar den med popup "initialize disk" Får alternativen MBR och GPT, väljer MBR (500gb) ....
Sen kommer error popen.. och en bild gör det lätt för mig:

Visa signatur

Jag har sällan rätt, men bevisa mig gärna inte motsatsen :) Sinnesro bivras. Gömmer mig bakom Thinkpad L580 & PS4

Permalänk
Medlem

Får du några andra alternativ?
Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp.

Hur har du kopplat disken?

Permalänk

Eftersom den typen av disk har en annan formateringsmodell så kanske det är problemet under Windows.
Kanske skall testa CMD > DISKPART ? (använd ? List, Select, Clean, Create, Format o.s.v.)
Har du någon bygel på diskens baksida ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Eftersom den typen av disk har en annan formateringsmodell så kanske det är problemet under Windows.
Kanske skall testa CMD > DISKPART ? (använd ? List, Select, Clean, Create, Format o.s.v.)
Har du någon bygel på diskens baksida ?

Söndag kväll och fritid börjar ta slut. Diskpart i cmd har jag aldrig tittat på, så exprimentera där i veckan Bekanta mig med det. Sen till helgen återkommer jag hit.

Visa signatur

Jag har sällan rätt, men bevisa mig gärna inte motsatsen :) Sinnesro bivras. Gömmer mig bakom Thinkpad L580 & PS4

Permalänk
Medlem

Vissa av WD:s diskar är ju tyvärr notoriskt svåranvända utan det kontrollchip som sitter i vissa externa chassin (My Book o.s.v.), kan ju vara så att detta problem även är aktuellt för de diskar som sitter moterade i PVR-enheter.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavsjogren:

Hej

Jag sitter på en wd5000avds som jag plockat ur en inspelningsbar digitalbox, närmre bestämt Canal digital pvr 5720.
Jag har på nästan all min fritid en veckas tid googlat och testat hd tools program. Inga program jag hitills testat kan formatera, initiera eller partionera skiten.

Jag hoppas att någon skall veta mitt problem och ge mig en vänlig knuff i rätt riktning

Tack!

Lågnivåformatera eller kanske dd:a hela disken.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Jag tar och skippar det här med hddn. jag ser mig för tillfället slagen. Tog och köpte en ny laptop istället så jag slipper tänka på hårddisken och ska försöka lära mig mera dos, mer specifikt lågnivåformatering.

Tack för visat intresse och svar som inspirerat mig att utvecklas

Visa signatur

Jag har sällan rätt, men bevisa mig gärna inte motsatsen :) Sinnesro bivras. Gömmer mig bakom Thinkpad L580 & PS4