XFX HD6870 - Dags att reklamera?

Permalänk
Medlem

XFX HD6870 - Dags att reklamera?

Hej på er.

Jag köpte ett nytt grafikkort för en vecka sedan. Ett XFX Radeon HD6870. (Tidigare hade jag ett Powercolor HD4870)

Detta kort har gått från kanon till oanvändbart på 1 vecka. Jag börjar få slut på ideér nu varför jag vänder mig till detta forum.

Jag avinstallerade drivrutinerna och CCC till det gamla kortet. Stängde av datorn. Tog ur det gamla och satte in det nya kortet.
Startade datorn installerade drivrutiner och CCC. Catalyst 11.12

Allting var frid och fröjd. Spelade BF3 och Dirt3 (följde med kortet som bonus.) Spelen flöt på bra och allting var gött.

Sen började det...

På kvällen första dagen satt jag och slösurfade och helt plötsligt fryser bilden. Grå skärm. Hmm konstigt tyckte jag men inget jag reagerade på nämnvärt, datorer hänger ju sig ibland. Jag fick srta om datorn via resetknappen. Surfade lite till och stängde sedan ner datorn som vanligt.

Dag två så spelar jag lite spel surfar lite grann. Inget problem.

Dag tre startar webläsaren hinner skriva www. sen fryser bilden. Svart skärm. Börjar inse att nåt är galet. Får resetta datorn igen. Startar upp lirar BF3 som inget har hänt. På kvällen ska jag lira EVE Online. Datorn hänger sig 5 gånger under en timme och det är utan att jag gör något speciellt grafikkrävande i spelet. det är Svart skärm, grå skärm randig skärm. Nu inser jag att jag måste göra nåt åt problemet.

Jag antog att några gamla drivisar ligger kvar och stör. Jag kör driverSweeper och installerar om drivrutinerna. Catalyst 11.12. Nu funkar det bra. Spelar EVE online en timme och det funkar bra. jippi problemet löst tänker jag.

Dag fyra. Startar datorn. Datorn hänger sig när jag surfar in på aftonbladet. Startar om. Går in på Sweclockers hinner läsa tre trådar sen fryser bilden.
Sen fortsätter det så här. Grafiken hänger sig hela tiden. Kan inte göra nåt alls. Spelar ingen roll om det är under load eller inte. Nu hinner jag inte starta ett spel innan det hänger sig.

Prövade att sätta in det gamla grafikkortet och det funkar som förrut.

Jag har prövat att byta till ett annan PCI-E kortplats. ingen skillnad.
jag har prövat att klocka ner kortet genom CCC. ingen skillnad.
Prövat att stänga av CPU grafiken i BIOS. ingen skillnad
Kontrollerat att alla kablar sitter som de ska

Jag gjorde en format c: igår kväll och installerade om windows.
Datorn funkar bra ända till att jag installerar grafikdrivrutiner för kortet - grafiken hänger sig igen..

Mycket text... ledsen för det.
Jag hoppas ni orkade plöja igenom texten och har några bra råd till mig. Tack på förhand

Moderkort: Asus P8Z68 Deluxe socket 1155
CPU: Intel Core i5 2500K 3,3Ghz
Minne: Corsair 8GB (4x2) 1600MHz
HD: 500GB Seagate SATA-300 7200.12 16MB
Nätagg: Seventeam 750W
Grafikkort: HD6870 1GB DDR5 (HD-687A-ZDFC)

Permalänk

Oftast brukar dessa problem vara ett s.k "PEBKAC" problem men i ditt fall så är det nog faktiskt ett måndags-ex du fått, doa helt enkelt. Reklamera och skriv med allt du testat där.

Permalänk
Medlem

ta pengar tillbaka och skjut till några tusen och köp 7000 serien

Permalänk
Medlem

testa med catalyst 12.1 först..

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle förstås kunna testa med en tidigare drivrutin.
Tänkte också testa med ett annat nätagg. Har 620W nätagg liggande. Borde inte vara problemet dock eftersom det förra kortet fungerade.
Ska försöka klämma in kortet i svärmors dator och testa om det beter sig lika dant där (om det får plats)

Men det känns faktiskt som att det är just ett måndagsexemplar. Med tanke på att det hänger sig lite random. ja, eller nu hänger det sig mest hela tiden.

Citat:

ta pengar tillbaka och skjut till några tusen och köp 7000 serien

-
Köpa ett dyrare kort? Nä fan, frugan skulle skjuta mig på fläcken.

Permalänk
Medlem

Du har på papperet tillräcklig marginal på ditt nätagg med det systemet, men visst testa med 620W:aren för att utesluta strömproblem. Men den körde ju 4870 utan att knysta?

Själv slog jag till på ett 6870 också för ett par dagar sedan och det går som en klocka på "bara" 500W som jag har.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Du har på papperet tillräcklig marginal på ditt nätagg med det systemet, men visst testa med 620W:aren för att utesluta strömproblem. Men den körde ju 4870 utan att knysta?

Själv slog jag till på ett 6870 också för ett par dagar sedan och det går som en klocka på "bara" 500W som jag har.

Tillverkarna sätter högre watt-tal än vad som faktiskt krävs i de flesta fall för att avskärma sig ifrån stämningar (ni vet hur USA fungerar) och för att ha en stor säkerhetsmarginal. Faktum är att de flesta standardriggar med ett 6870 skulle fungera finfint på ett 450W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Tillverkarna sätter högre watt-tal än vad som faktiskt krävs i de flesta fall för att avskärma sig ifrån stämningar (ni vet hur USA fungerar) och för att ha en stor säkerhetsmarginal. Faktum är att de flesta standardriggar med ett 6870 skulle fungera finfint på ett 450W.

Det är väl klokt på sitt sätt, kanske en och annan kund som sitter på ett riktigt lågkvalitetsnätagg eller packar datorn alldeles för full (SLI/xfire och grov överklockning). Jag har gjort lite räkningar och höftat med andra som mätt på liknande PCar som min och uppskattar att den drar kanske 350W som mest med allt inkopplat och allt på full last. Inte gjort riktig mätning med Wattmeter men det borde landa därnånstans.

Har för mig att 5770 som jag hade innan och 6870 ligger hyffsat nära i maxeffekt också.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Mitt extrem-no-name psu på 420w klarar driva min burk galant. Svårt att tro att det skulle bero på det. Testa i annan burk, samma fel där? Reklamera!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Det är väl klokt på sitt sätt, kanske en och annan kund som sitter på ett riktigt lågkvalitetsnätagg eller packar datorn alldeles för full (SLI/xfire och grov överklockning). Jag har gjort lite räkningar och höftat med andra som mätt på liknande PCar som min och uppskattar att den drar kanske 350W som mest med allt inkopplat och allt på full last. Inte gjort riktig mätning med Wattmeter men det borde landa därnånstans.

Har för mig att 5770 som jag hade innan och 6870 ligger hyffsat nära i maxeffekt också.

Jo det är klart att dom måste anpassa sig efter "normala kunders" kunnande då dessa i de flesta fall inte är så pålästa, vi som vet bättre vet att dessa rekommendationer inte riktigt stämmer.

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Det är väl klokt på sitt sätt, kanske en och annan kund som sitter på ett riktigt lågkvalitetsnätagg eller packar datorn alldeles för full (SLI/xfire och grov överklockning). Jag har gjort lite räkningar och höftat med andra som mätt på liknande PCar som min och uppskattar att den drar kanske 350W som mest med allt inkopplat och allt på full last. Inte gjort riktig mätning med Wattmeter men det borde landa därnånstans.

Har för mig att 5770 som jag hade innan och 6870 ligger hyffsat nära i maxeffekt också.

Intel i5 750, 16 GB RAM, HD6970 2 GB äter runt 350 watt, PEAK. Inklusive 5 ytterliggare HDD, Dell U2311h samt WNDR3700!
Alltså mätt från väggen.

Själva datorn klarar sig således på bra mycket mindre. Nätagget i fråga är ett Corsair VX450.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Akkja:

Hej på er.
Jag antog att några gamla drivisar ligger kvar och stör. Jag kör driverSweeper och installerar om drivrutinerna. Catalyst 11.12. Nu funkar det bra. Spelar EVE online en timme och det funkar bra. jippi problemet löst tänker jag.

Jag gjorde en format c: igår kväll och installerade om windows.
Datorn funkar bra ända till att jag installerar grafikdrivrutiner för kortet - grafiken hänger sig igen..

Skrivet av BTLulle:

Körde du Driversweeper efter avinstallationen av drivrutinerna, om inte så avinstallera igen, starta i felsäket läge och kör Driversweeper starta datorn normalt och installera drivrutinerna. Dom senaste drivrutinerna från AMD har strulat en hel del om man inte kör en avinstallation och rensar ut dom gammla innan man installerar dom nya.

MVH Peter

Läst texten?

On topic: Som sagts kan du testa i en annan burk så ser du om det är ett DOA-kort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Körde du Driversweeper efter avinstallationen av drivrutinerna, om inte så avinstallera igen, starta i felsäket läge och kör Driversweeper starta datorn normalt och installera drivrutinerna. Dom senaste drivrutinerna från AMD har strulat en hel del om man inte kör en avinstallation och rensar ut dom gammla innan man installerar dom nya.

MVH Peter

Ja, jag avinstallerade först innan driversweeper. Nu har jag ju som sagt installerat om windows 7 i går kväll så det borde rimligtvis inte finnas kvar någon rest av gamla drivrutiner.

Ska fortsätta testa lite grejor när jag kommer hem från jobbet. Testa kortet i en annan burk, testa med annat nätagg. tidigare drivrutiner osv.
Funkar inte det så blir det att lämna in en reklamation.

Permalänk
Medlem

Har testat med tidigare drivrutiner nu. - Ingen skillnad
Testat med ett annat PSU - ingen skillnad (fick faktiskt upp hoppet när det faktiskt funkade i hela tre minuter med den andra PSU, men nä det hängde sig igen)

Nu sitter mitt gamla kort i igen och det funkar som det ska.

Nu skickar jag en reklamation och ser vad de säger..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akkja:

Köpa ett dyrare kort? Nä fan, frugan skulle skjuta mig på fläcken.

Men du får iaf ett bra kort och förhoppnings lite njutning av det innan frugan kommer hem

On topic: Prova reklamera det, då det verkar var fel på kortet.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Reklamationen verkar ha gått igenom och ett nytt kort är på väg till mig.

Schysst att kunna följa ärendet på leverantörens hemsida

Citat:

ÅtgärdProdukten utbytt då jag har kunnat verifiera fel på den.
OrderhändelserTid Händelse Plats
2012-01-23 10:22 Skickad till kund Ringön
2012-01-23 10:22 Klar Ringön
2012-01-20 11:57 Väntar på reservdel / utbytesenhet Ringön
2012-01-20 11:11 Påbörjad Ringön
2012-01-19 16:09 Inlämnad/Mottagen Ringön
2012-01-13 16:12 Inväntas Ringön
2012-01-12 11:22 Registrerad Ringön

Permalänk
Avstängd

har börjat att drabbas av detta fenomen jag med...har 7970 började med en del blåskärmar... i slutet av maj... sen nu igår installerade om hela skiten o nu idag har jag fått 3 hängningar .. skärmen har blivit grönrandig resp grårandig...

datorn har gått nonstop typ i 1,5 år utan hängningar..först med 5870 sen i jan byte till 7970...

en annan sak som e utbytt är PSUn från ett tagan 700w (som skulle vara uruselt enl er men gick superbt i 4år) till ett corsair ax-850 som byttes för 1,5 månad sen ca.,..

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent