Permalänk
Medlem

displayport koppling - fråga.

går det inte att koppla:

Grafikkort < dvi > hdmi-> hdmikonverter till dvi > displayport > skärmen?

Får ingen bild iallafall, måste jag åka å köpa en Dvi - Dvi kabel ?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Vilken sörja med kopplingar
Tror i alla fall du måste ha en aktiv DVI - DisplayPort-adapater

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

En displayports-ingång på en skärm måste drivas med en displayportssignal. Då displayportsignaler inte passerar genom DVI/HDMI-kablar så går det ej.

Däremot kan HDMI/DVI-signaler passera genom en displayportkabel. Men det är en annan sak.

Det finns adaptrar för att konvertera en DVI signal till displayport, men de kostar typ 1000kr och måste drivas med ström.

Så svaret på din fråga är Ja.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Den sista anslutningen är en aktiv displayport, men då behöver jag alltså bara en DVI-DVI kabel istället för hela den omkopplingen då..

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

bumpar denna tråden med att jag har varit o köpt en Dvi-Dvi kabel, så nu är det kopplat Grafikkort <DVi> Dvi >dvi >displayport > skärm.

Men jag får inte någon bild alls! Vad fan är felet?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Desperat efter svar så jag bumpar igen... Har en "Samsung S23A750D" skärm för övrigt.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gurkburk92:

Desperat efter svar så jag bumpar igen... Har en "Samsung S23A750D" skärm för övrigt.

För att kunna gå från DVI till Displayport måste du ha en så kallad aktiv adapter, vilka brukar vara för dyra för att bry sig om (sett adaptrar på uppåt 799:-) och dessutom stora och klumpiga.
Vad har du för utgångar på ditt grafikkort? Om du har en HDMI utgång rekommenderar jag att använda en HDMI<->HDMI kabel istället.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en aktiv adapter: http://www.inet.se/produkt/5409070/adapter-xfx-aktiv-displayp...

Men det funkar inte ändå...

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Jag köpte en aktiv adapter: http://www.inet.se/produkt/5409070/adapter-xfx-aktiv-displayp...

Men det funkar inte ändå...

om jag förstått dig rätt så är adaptern åt fel håll, dvs den översätter DP till DVI medans du vill ha motsattsen. DVI och HDMI är signal kompatibla så testa att sätta din HDMI-DVI (passiv) på DVi kabeln och sen HDMI änden in i skärmen. Vad har du för grafikkort? Kan du inte bara köpa en DP kabel?

*edit* vill bara dubbelkolla: skärmen har alltså inte en DVI ingång?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kogster:

om jag förstått dig rätt så är adaptern åt fel håll, dvs den översätter DP till DVI medans du vill ha motsattsen. DVI och HDMI är signal kompatibla så testa att sätta din HDMI-DVI (passiv) på DVi kabeln och sen HDMI änden in i skärmen. Vad har du för grafikkort? Kan du inte bara köpa en DP kabel?

*edit* vill bara dubbelkolla: skärmen har alltså inte en DVI ingång?

Kollade upp skärmen, den har bara DP och HDMI portar... udda pryl. Som du säger är nog adaptern åt andra hållet, de enda adaptrar jag hittat på nätet är ganska stora schabrak på runt 10x5x3 cm med separat strömkabel.

Permalänk
Medlem

Jag har ett GTX580 som inte har DP ingång.. Så detta kommer alltså inte funka utan en sån dyr pryl på 800 spänn?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gurkburk92:

Jag har ett GTX580 som inte har DP ingång.. Så detta kommer alltså inte funka utan en sån dyr pryl på 800 spänn?

580 brukar ju ha 2xDVI och en mini HDMI, dina valmöjligheter är nog isåfall att hitta en DVI till HDMI adapter eller köpa en mini HDMI <-> HDMI kabel. Eller evenuellt köpa ett grafikkort med DP, men det känns onödigt när du sitter på ett 580.