Permalänk

Volt på Phenom II

Jag har just köpt en ny kylare, och håller på att överklocka min 955a. Jag verkar ha fått ett bra ex, kommer upp i 4,1ghz på originalvolt bara genom att höja mulitpeln till 20,5! Tempen ligger på 45c, så det är inget problem där heller. Frågan är: hur mycket kan jag höja volten innan processorn börjar ta skada. Eftersom det handlar om märkbar prestandaskillnad i tex bf3, så vill jag gärna ha den så högt det går!

Datorn står på ungefär 12h om dagen på helgerna, och 6h på vardagar. Spelar kanske en timma bf3 om dagen, sen spelar jag mest HoN som inte belasta processorn över huvud taget, så det är inget 24/7 folding det handlar om. Hur högt borde jag höja volten? Hur stor skillnad blir det på livslängd osv? Går den sönder efter ett år, eller handlar det om 20 eller 15år?

edit: höjde volten till 1,5, och tempen går inte över 50c. Klockade också upp till 4,2, bara för att vara säker på att det var volten som gjorde att jag inte kunde klocka högre. Den sitter på ett Crosshair V Formula om det spelar någon roll

Permalänk

AMD säger 1,5 volt max, läser du vad erfarna överklockare säger så är 1,55 max vad de vågar köra på 24/7 överklockning.

Spänningen höjs automatiskt när du ökar multipeln förresten, om vcore står på auto.

Skaffa hem prime95 och kör maximum heat testet, kommer inte ihåg vad det heter, men kör det i nån timmar iaf och håll koll på tempen och du märker ganska fort om överklockningen inte är stabil.

Permalänk
Medlem

Jag kör min på 1.524 utan minsta problem, rekommendationen på 1.5 som AMD säger är ju det som är 100% säkert, lite som en Hiss maxgräns som är max 1/3 av vad hissen verkligen klarar, ofta ännu mindre
Troligen kan du gå ganska mycket högre men better safe than sorry

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Du lär märka när din cpu lägger av...

Finns måndags exemplar som dör under 1,5 volt och det finns dom som går långt över 1,5...med andra ord så finns det ingen "safe" volt. Men ja dom rekomenderar inte mer än 1,5.

Men ladda ner Prime95 och stresstesta den, klarar den inte 1h så har du för låg volt eller för hög clock. Tänk på att Phenom II mår riktigt dåligt om tempen passerar 60C...så håll dig under 60C !

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Skrivet av dannydallas:

Du lär märka när din cpu lägger av...

Finns måndags exemplar som dör under 1,5 volt och det finns dom som går långt över 1,5...med andra ord så finns det ingen "safe" volt. Men ja dom rekomenderar inte mer än 1,5.

Men ladda ner Prime95 och stresstesta den, klarar den inte 1h så har du för låg volt eller för hög clock. Tänk på att Phenom II mår riktigt dåligt om tempen passerar 60C...så håll dig under 60C !

Tempen ligger under 50c på 1,5v. Körs OCCT hela natten på 4,2ghz nu
edit: aldrig kört på auto, då den höjde volten @ 3,2ghz så högt att tempen gick över 70c med stockkylaren

Permalänk

1,35 och 4GHz här

Permalänk
Skrivet av FlummbulleN:

1,35 och 4GHz här

gz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

1,35 och 4GHz här

FBS?multi?? vilken moderkort?

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

FBS?multi?? vilken moderkort?

200x20 1,35v med en 960t, fyra kärnor, på ett Gigabyte 990FXA-UD3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ehee, orättvist! Här betalar man dyra pengar för en 965 och den vill sig inte över 3.8 @ 1.49(ish) stabilt. Har kört över 1.55 också men det hjälper inte, botar upp till 4.2 men inte mycket just bara boota.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

3.9GHz @ 1.375V för mig med alla kärnor upplåsta. Har inte mixtrat mer då jag får ut max av GPUn i tex BF3 vid denna frekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

ehee, orättvist! Här betalar man dyra pengar för en 965 och den vill sig inte över 3.8 @ 1.49(ish) stabilt. Har kört över 1.55 också men det hjälper inte, botar upp till 4.2 men inte mycket just bara boota.

Vad kör du för FSB och multipler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vad kör du för FSB och multipler?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2180791

Jag har nog lagt ner en vecka i tid totalt på att klocka och tweaka, men det vill sig verkligen inte högre om det ska vara stabilt alltså. Finns det någon cool inställning som jag bara kan ha missat som ligger bakom instabiliteten vid högre clocks? MB ser du i sign

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

ehee, orättvist! Här betalar man dyra pengar för en 965 och den vill sig inte över 3.8 @ 1.49(ish) stabilt. Har kört över 1.55 också men det hjälper inte, botar upp till 4.2 men inte mycket just bara boota.

Kanske är ditt moderkort som sätter stopp? Min brorsa kan inte klocka mer pga att hur mycket han än höjer volten så blir det inte mer än 1,4

Permalänk

Hur är det med FSB och multipel? Jag kör just nu helt enkelt på 200x21.5. Skulle det gå att klocka mer på samma volt eller något sådant om jag börjar höja FSBn i stället för multipeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Kanske är ditt moderkort som sätter stopp? Min brorsa kan inte klocka mer pga att hur mycket han än höjer volten så blir det inte mer än 1,4

kanske är mitt moderkort. Dock så finns det folk med typ identisk setup(vad gäller cpu och mb) som kör 4.2 stabilt. Har ju C3 stepping också så borde ju gå högre än 3.8 iaf. Volten blir det jag sätter den på så det är inte problemet. Tempsen är inte heller några problem.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2180791

Jag har nog lagt ner en vecka i tid totalt på att klocka och tweaka, men det vill sig verkligen inte högre om det ska vara stabilt alltså. Finns det någon cool inställning som jag bara kan ha missat som ligger bakom instabiliteten vid högre clocks? MB ser du i sign

Skrivet av _MmattiasS_:

Hur är det med FSB och multipel? Jag kör just nu helt enkelt på 200x21.5. Skulle det gå att klocka mer på samma volt eller något sådant om jag börjar höja FSBn i stället för multipeln?

Det är möjligt att ni kommer högre med andra multiplar. Hur högt kan ni få FSB?

Permalänk
Medlem

Bara jag som sitter med konstiga temps med stockkylaren : 3.5 ghz (17.5 multiplier & 1.35V) @ 62*C I load?

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkesk8:

Bara jag som sitter med konstiga temps med stockkylaren : 3.5 ghz (17.5 multiplier & 1.35V) @ 62*C I load?

Vad är det konstiga? Du överklockar med stockkylaren.

Permalänk
Skrivet av blagi:

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2180791

Jag har nog lagt ner en vecka i tid totalt på att klocka och tweaka, men det vill sig verkligen inte högre om det ska vara stabilt alltså. Finns det någon cool inställning som jag bara kan ha missat som ligger bakom instabiliteten vid högre clocks? MB ser du i sign

Jag har ett vagt minne av att man kommer högre på phenom II om man bara kör 2 ramstickor, sen kan du testa att sänka multipeln och köra upp HT istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vad är det konstiga? Du överklockar med stockkylaren.

När jag hade 3,2 låg idle på 32 och load gick inte över 48 alls, menar på att det går upp så in i helvete för den lilla förändringen.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk

Har också en 955, kör 3.9 Ghz på 1.392 V
FSB; 245 Mhz
Mult: x16 (Vill ha CnQ)
Detta är en 24/7 klock, högsta jag har kommit är 4.2 Ghz, dock ostabilt.

EDIT: CPU-Z Valid

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Jag har klämt upp min 965 i 3.8Ghz med 213x18, 1,475vcore. Kan spela det mesta men drar jag på BF3 så får jag en bluescreen efter ca 20 min speltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

200x20 1,35v med en 960t, fyra kärnor, på ett Gigabyte 990FXA-UD3

Skickades från m.sweclockers.com

trodde att vi hade samma cpu, lite synd :/ men bra överklockning i alla fall ;D