3dfx voodoo 2 12mb, frågor.

Permalänk
Medlem

3dfx voodoo 2 12mb, frågor.

Jo, har nyss fått en gammal dator med voodoo 2 12mb och undrar om det skulle hjälpa till något alls om jag körde det tillsammans med mitt 6600gt i "retro" burken. Det är så att jag spelar allt möjligt gammalt som nytt på den, men den är mest inriktad mot t.ex UT osv, jag vet ju att Voodoo 2 kör Glide och det gör UT åxå, men skulle det funka?

Eller skulle det bromsa något om jag körde det i t.ex wow?

Någon som kan något om detta som kan säga hur voodoo 2 12mb + 6600gt 128mb skulle funka i

Unreal Tournament
WoW

osv

Tack på förhand!

EDIT: Det jag är ute efter är att få reda på om jag kan få ut ngt i glide i första hand, eller om allt sumpas pga 6600 kortet

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Tja det finns ju spel som var antingen glide-accelererade eller mjukvaru.
Men jag kan inte komma på nåt som faktiskt fortfarande är värt att spela
Dom bättre titlarna stödde ju D3D eller OpenGL, och då funkar ju ditt 6600gt otroligt mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tja det finns ju spel som var antingen glide-accelererade eller mjukvaru.
Men jag kan inte komma på nåt som faktiskt fortfarande är värt att spela
Dom bättre titlarna stödde ju D3D eller OpenGL, och då funkar ju ditt 6600gt otroligt mycket bättre.

Unreal Tournament är ju helt klart värt och spela och har Glide stöd, men vet inte hur det funkar

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mitron:

Unreal Tournament är ju helt klart värt och spela och har Glide stöd, men vet inte hur det funkar

Fick det inte stöd för annat än glide med tiden? Det känns som att man med viss framgång har spelat UT sedan man lämnade 3dfx.

Permalänk
Medlem

Om du inte kör glide eller någon annan API som voodoo2 kortet klarar så kommer kortet bara skicka vidare signalen som kommer från ditt andra grafikkort (6600GT). ( Underförutsättningen att du har bypass videokablen isatt såklart.)

(Voodoo2kortet klarar bara 3d-grafik.)

Ditt 6600GT är dock så mycket kraftigare än voodoot.

Men det är ju alltid kul att köra gammal hårdvara.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Om du inte kör glide eller någon annan API som voodoo2 kortet klarar så kommer kortet bara skicka vidare signalen som kommer från ditt andra grafikkort (6600GT). ( Underförutsättningen att du har bypass videokablen isatt såklart.)

(Voodoo2kortet klarar bara 3d-grafik.)

Ditt 6600GT är dock så mycket kraftigare än voodoot.

Men det är ju alltid kul att köra gammal hårdvara.

Var bara nyfiken, har hört att Glide är snyggare än nyare API

Ska stoppa i voodoo2 kortet i en 478 burk som inte har graffekort ist blir nog najs det med

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

till de flesta spel som stöder 3dfx och som funkar i Windows 7 och Windows XP så kan du använda en 3dfx emulator (gjort det på min burk med monstertruck madness 2 och kör 1600 x 1200 upplösning ser väldigt mkt finare ut nu ^^) fick stänga av truck reflections pga att inte stöder custom truckar med högre refractionpoints än 999 och de ökar ganska stadigt när man höjer upplösningen (gick bra med dem under 1280x1024 dock ) original truckarna som följer med spelet funkar med truck reflections dock ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Var bara nyfiken, har hört att Glide är snyggare än nyare API

Ska stoppa i voodoo2 kortet i en 478 burk som inte har graffekort ist blir nog najs det med

Klart du skall testa!

Men, igen, du måste ha ett annat grafikkort i burken sammtidigt, Voodoo2 kortet klarar inte 2d-grafik.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Klart du skall testa!

Men, igen, du måste ha ett annat grafikkort i burken sammtidigt, Voodoo2 kortet klarar inte 2d-grafik.

Sköter inte CPUn 2d grafiken? kör med den där korta skärmkabel liknande vad den nu hette mellan moderkortet och voodoo kortet isf

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Sköter inte CPUn 2d grafiken? kör med den där korta skärmkabel liknande vad den nu hette mellan moderkortet och voodoo kortet isf

Jo då det går alldeles utmärkt med det inbyggda, blev bara lite orolig när du skrev att den inte hade något grafikkort.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Jo då det går alldeles utmärkt med det inbyggda, blev bara lite orolig när du skrev att den inte hade något grafikkort.

Jo är så att jag blev alldeles eld och lågor när jag såg att det satt ett voodoo2 kort i en av datorerna jag fick (fick 2 gamla) och började rota lite och såg att den hade ett AGP kort + voodoo kortet men att processorn i den inte var häftig alls... AMD K2 Socket 7... 64mb sdram

Den andra datorn var dock en 478 med intel propp, dock har proppen sagt gonatt enligt dom jag fick den av, MEN! då är det så att graffe kort fanns det inget så den har väl varit kontorsdator antar jag, och det mesta stödjer ju den teorin... Märket på datorn är ju network så

Meeeen för att komma till punkt. Jag har inget AGP kort som skulle vara nått att stoppa i om jag även vill köra voodoo, förutom det som följde med den K2 datorn, om jag nu hade kunnat identifiera kortet

3DVision-SAGP

är det enda jag hittar på kortet förutom en massa siffror

Har även ett tnt2 kort men det finns inga drivare till! har provat att hitta men kör man vanliga tnt2 drivare funkar det inte och följer man namnet på kortet får man 3 resultat på google.. på ryska

TNT2 PRO-L/32M

söker man på detta får man upp en massa resultat men inget som funkar, följer man google rättning får man 3 ryska reslutat...

Har även ett ATI Rage LT PRO AGP

Men är något ens att bry sig om när man vill ha riktig voodoo känsla?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

till de flesta spel som stöder 3dfx och som funkar i Windows 7 och Windows XP så kan du använda en 3dfx emulator (gjort det på min burk med monstertruck madness 2 och kör 1600 x 1200 upplösning ser väldigt mkt finare ut nu ^^) fick stänga av truck reflections pga att inte stöder custom truckar med högre refractionpoints än 999 och de ökar ganska stadigt när man höjer upplösningen (gick bra med dem under 1280x1024 dock ) original truckarna som följer med spelet funkar med truck reflections dock ^^

Lat som jag så frågar jag dig, var hittar jag en bra 3dfx emulator till win 7/xp?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

till de flesta spel som stöder 3dfx och som funkar i Windows 7 och Windows XP så kan du använda en 3dfx emulator (gjort det på min burk med monstertruck madness 2 och kör 1600 x 1200 upplösning ser väldigt mkt finare ut nu ^^) fick stänga av truck reflections pga att inte stöder custom truckar med högre refractionpoints än 999 och de ökar ganska stadigt när man höjer upplösningen (gick bra med dem under 1280x1024 dock ) original truckarna som följer med spelet funkar med truck reflections dock ^^

missade helt denna post förut...

Men iaf, jag ska ha voodoo kortet till en retro burk och blir antagligen inte windows 7 blir väl windows 98 skulle jag förmoda ska blir riktigt retro alltså

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Glidewrappers funkar rätt ok.. enda jag minns som krånglar en aning var Carmageddon2

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

missade helt denna post förut...

Men iaf, jag ska ha voodoo kortet till en retro burk och blir antagligen inte windows 7 blir väl windows 98 skulle jag förmoda ska blir riktigt retro alltså

vi har en gammal cd med windows 98 hemma faktiskt ^^
kikade igenom den för ett tag sen och då hittade jag trailern för monstertruck madness 2
btw se till och ladda ner ignition det är ett kul spel men tyvär så funkar det inte i windows 7 det senaste som funkade var windows vista

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag använder.ett voodoo 2 varje vecka i en av mina Amiga underbart kort så kör gärna dubbla kort och välj voodoo i gammla glide spel sen så blir GTA 1 ett helt anat spel med ett 3dfx kort

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Glidewrappers funkar rätt ok.. enda jag minns som krånglar en aning var Carmageddon2

Ska köra riktigt med win98 osv, visst, får blåskärm på allt, men dä ä ju en del av dä som är retro!
Blir inge låtsas osv här iaf

Skrivet av mini-z1994:

vi har en gammal cd med windows 98 hemma faktiskt ^^
kikade igenom den för ett tag sen och då hittade jag trailern för monstertruck madness 2
btw se till och ladda ner ignition det är ett kul spel men tyvär så funkar det inte i windows 7 det senaste som funkade var windows vista

haha, önskar att ja sj hade en original cd med windows 98
omg tack! spelade verkliger as mycket ignition som liten! har helt glömt bort det
Destruction Derby 2 är ju ett måste åxå!

Skrivet av som99:

Jag använder.ett voodoo 2 varje vecka i en av mina Amiga underbart kort så kör gärna dubbla kort och välj voodoo i gammla glide spel sen så blir GTA 1 ett helt anat spel med ett 3dfx kort

najs Jo ska försöka införskaffa ett till voodoo 2 helst 12 mb versionen
klart ja ska köra glide i allt som stödjer det! aldrig spelat GTA 1 dock bara GTA 2

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

najs Jo ska försöka införskaffa ett till voodoo 2 helst 12 mb versionen
klart ja ska köra glide i allt som stödjer det! aldrig spelat GTA 1 dock bara GTA 2

GTA ett i 3Dfx är ett helt annat spel (bokstavligen talat med färger och allt så ser det bra mycket bättre ut)

Så kör på tycker jag

Ett tips är att installera Windows 98 ovanpå Dos 7.10 ifall det går åt fanders så är 7.10 väldigt potent med mycket mer stöd än 6.2 som nätverk och USB out of the box samt några fina program för att rätta till filer

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

GTA ett i 3Dfx är ett helt annat spel (bokstavligen talat med färger och allt så ser det bra mycket bättre ut)

Så kör på tycker jag

Ett tips är att installera Windows 98 ovanpå Dos 7.10 ifall det går åt fanders så är 7.10 väldigt potent med mycket mer stöd än 6.2 som nätverk och USB out of the box samt några fina program för att rätta till filer

Tackar, ska höra med min kusin, han var med på tiden då 98 var häftigt så han har cd till sånt osv

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Dos 7.10 är gratis att tanka ner och går att installera från både skiva och diskett
Tänk på att gå in i mappapternativ och klicka i så operativsystems skyddade filer visas på datorn du kopierar och gör skivor på för annars ser du inte filer som autoexec.bat etc så då fungerar inte boot diskar du kopierar klicka även i så dolda filer syns

Behöver du hjälp med något tveka inte att fråga

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Dos 7.10 är gratis att tanka ner och går att installera från både skiva och diskett
Tänk på att gå in i mappapternativ och klicka i så operativsystems skyddade filer visas på datorn du kopierar och gör skivor på för annars ser du inte filer som autoexec.bat etc så då fungerar inte boot diskar du kopierar klicka även i så dolda filer syns

Behöver du hjälp med något tveka inte att fråga

okej men kusin min är mer haj på win98 iaf så blir han som får fixa det åt mej

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av som99:

Dos 7.10 är gratis att tanka ner

Är du säker på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är du säker på det?

Absolut 100% säker, du får inte blanda ihop MS-DOS 7.10 med PC DOS 7.10 (vilka är väldigt identiska)... Dock tror jag båda är enbart patentskyddade idag och fria, har för mig jag snubblat över MS-DOS på MDS?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av som99:

Absolut 100% säker, du får inte blanda ihop det med MS-DOS 7.04

Varför finns det ingen officiell information om att det skulle vara gratis? Länka gärna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av som99:

Dock kan du utan problem ladda ner MS-DOS 6.22 på Microsoft hemsida helt gratis, efterssom 7.10 inte är en fristående MS produkt har dem inte den uppe. Men jag är helt säker på att det är fritt.

Enligt den medföljande textfilen är det där endast en uppgradering av dos 6.x till 6.22.

Skrivet av som99:

Till svar varför det inte finns någon oficiell info om det är för att det sedan många årsen utanonserades och redan då var MS-DOS dött så tror itne det skyltas stort över nätet precis och lär inte vart mågna som reagerade över det efterssom vem ville använda dos då?

Man skulle väl kunna tro att wikipedia och liknande skulle kunna nämna det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Enligt den medföljande textfilen är det där endast en uppgradering av dos 6.x till 6.22.

Man skulle väl kunna tro att wikipedia och liknande skulle kunna nämna det?

Ge mig en stund att reda ut det här, jag jobbar på klarhet i det.

EDIT:
Så nu var jag tvungen att installera VMware och testa att installera 7.10 och vad får jag upp för text i början av installationen.

Följande:

Samt att jag är helt säker på att för en 10-15 årsen hörde jag att det här var fritt så mitt minne fungerar fortfarande som tur är.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av som99:

Följande:

Där ser man. Jag är dock fortfarande lite undrande över bristen på information; Microsoft brukar väl vara ganska bra på att uppmärksamma världen på den välgörenhet de bedriver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Där ser man. Jag är dock fortfarande lite undrande över bristen på information; Microsoft brukar väl vara ganska bra på att uppmärksamma världen på den välgörenhet de bedriver?

Tror det beror på att det inte är en såld MS-DOS version utan den som ligger i botten av Windows 98 om jag inte missminner mig, men förstår att du ifrågasatte det.

Så jag säger så här: MS-DOS 7.10 är fritt, föregångarna är inte mig veterligt fria dock så är MS-DOS 6.22 och neråt fria ifall man äger en original utgåva med nyckel av Windows 98

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.